Nekromanti [Horisont] Kosmogation

Mogger

Hipsteranka
Ok, nu spammar jag forumet med Horisonttrådar, men det får ni leva med :gremsmile:

Jag har lekt lite med snurran igen:
•Yttre horisonten, den 4:e sfären, roterar inte (alternativt kan det vara en ingameförklaring att den roterar så långsamt att det knappt märks). Det går att fixa det, men frågan är hur mycket meck man ska ägna sig åt.
•Aetherströmmar slås fram med 2T6. Jag slog fram 4st och bestämde riktning (den sysn dock inte på bilderna). Det här är ett ganska coolt fenomen för det definierar Kosmos dagsform oerhört. Exempelvis fick den 2:a sexstansens 6:e grad två aetherströmmar, en åt varje riktning, vilket lär boosta handeln där enorm tills dess att strömmarna sinar.
• Sfärerna, ffa Van Tauerbältet, roterar asfort (snabbare än skeppen! :gremsmile: )! Lösning på det är att öka antalet fluxrutor, men det är ett senare problem, och ganska enkelt gjort.
•Formen på aetherströmmarna valdes godtyckligt. Kör på en lagom radie bara :gremsmile:
•Det finns fortfarande inga fluxer.
•Nu med klocka!

Här kan man följa ett luftskepps färd från Terra Nova till Locus.
Dag 1. Skeppet färdas med aetherstormen.

Dag 2. Skeppet färdas rakt ut i tomheten. Det är ett rejält risktagande.

Dag 3. Fortsatt färd i tomheten. Tack vare sfärens rotation går det snabbt.

Dag 4. Framme! (om några timmar åtminstone)

Krille

Super Moderator
Måns said:
•Yttre horisonten, den 4:e sfären, roterar inte (alternativt kan det vara en ingameförklaring att den roterar så långsamt att det knappt märks). Det går att fixa det, men frågan är hur mycket meck man ska ägna sig åt.
Det är klart att den yttre horisonten roterar. Den används dock som referenspunkt vid kosmogation, eftersom det blir enklast så. Sen är det egentligen ingen skillnad på om yttre sfären roterar åt höger eller om de inre sfärerna roterar åt vänster. Så ur matematisk synvinkel och kosmogations-synpunkt så betraktas den som stillastående.

Rent praktiskt spelar det heller ingen roll, eftersom man kan vrida kosmolaben som man känner för. Eftersom yttre horisonten är referens som allt annat förhåller sig till så spelar det ändå ingen roll vilket håll i yttre horisonten som är upp, så länge de andra sfärerna pekar rätt i förhållande till den.

Mogger

Hipsteranka
Krille said:
Måns said:
Det är klart att den yttre horisonten roterar. Den används dock som referenspunkt vid kosmogation, eftersom det blir enklast så. Sen är det egentligen ingen skillnad på om yttre sfären roterar åt höger eller om de inre sfärerna roterar åt vänster. Så ur matematisk synvinkel och kosmogations-synpunkt så betraktas den som stillastående.

Rent praktiskt spelar det heller ingen roll, eftersom man kan vrida kosmolaben som man känner för. Eftersom yttre horisonten är referens som allt annat förhåller sig till så spelar det ändå ingen roll vilket håll i yttre horisonten som är upp, så länge de andra sfärerna pekar rätt i förhållande till den.
Så är det naturligtvis. Det märkliga är dock att aetherströmmarna tycks låsta utmed den 4:e sfärens grader vilket sannolikt beror på att Abyssos (det bottenlösa världsaltet) i själva verket roterar kring Orion & Kronos med.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Re: Fluxer

Kan man tänka sig att sandstormar och elektriska stormar är vanliga väderfenomen?

Mogger

Hipsteranka

Absolut! Solstormar, magnetstormar m.m. är hyfsat vanligt. Längst ut i 4:e sfären är det kallt, riktigt kallt, så där snackar vi is- och snöstormar.

Mogger

Hipsteranka
Det kosmiska året?

Nu när vi vet att Inre horisonten (2:a sfären) roterar runt Orion på 19 dagar och att det tar Van Tauerbältet (3:e sfären) 24 dagar att göra samma resa återstår att fundera på hur det påverkar den kosmiska kalandern. Vi vet att dygnet är 24 timmar, för så lång tid tar det för Orion och Kronos att rotera runt varandra.

Men hur långt är året? Hur många månader finns det?

I vilken ände börjar jag? Är ett år lika långt i 2:a, 3:e och 4:e sfären?

Det vore bra om året kunde delas upp i ca 360 dagar, i ca 12 månader á 7 dagar, men det kan kanske bli lite svårt?

Det jag är ute efter är något som känns relativt logiskt givet förutsättningarna. Även om Kosmos är ganska fantastiskt så ska världen ändå vara begriplig för spelare. Och funka.

Mogger

Hipsteranka
Utvinna och hantera gas?

jag har börjat kika på handelsvägar i Kosmos, men eftersom det inte är slavar, kryddor eller opium som är den främsta handelsvaran, utan mörk aether började jag fundera på hur man utvinner och transporterar gas i en 1700-tals teknologi. Överlag har jag ingen koll alls på hur en gas hanteras. Hur säljs den? Hur får man över gasen i andra behållare? M.m.

Har googlat men inte hittat något om det här.

Cybot

Mest spelbar
Re: Utvinna och hantera gas?

Jag tycker väl att du bör titta på gasbelysningssystemen och hur de fungerade. Gasbelysning är visserligen tidigt 1800-tal, men å andra sidan så har du rymdfart så...

P.S: Det verkar som Teleskopisk gasklocka med vattenlås är det du letar efter.

En gasklocka med vattenlås är en rigidytterstruktur med en teleskopisk inre gastank som vilar i vattnet. Allt eftersom man fyller på med gas så stiger den inre tanken

Krille

Super Moderator
Re: Det kosmiska året?

Måns said:
Nu när vi vet att Inre horisonten (2:a sfären) roterar runt Orion på 19 dagar och att det tar Van Tauerbältet (3:e sfären) 24 dagar att göra samma resa återstår att fundera på hur det påverkar den kosmiska kalandern. Vi vet att dygnet är 24 timmar, för så lång tid tar det för Orion och Kronos att rotera runt varandra.

Men hur långt är året? Hur många månader finns det?
Det är ju inte säkert att det finns månader och år, eftersom de två är referenser till måncykeln respektive solcykeln. Och har man inga sådana cykler så blir det lite hårigt att ha månader och år.

Man kan köra som maya, som har ett antal cykler som går oberoende av varandra, och som multipliceras till den långa räkningen. Så om andra sfären tar 19 dagar och tredje sfären tar 24 dagar så har man två cykler som är tillbaka i startpositionen efter 456 dagar. Så det skulle ju kunna bli en Storcykel.

Sen kan du ha en Innercykel på 19 dagar och det går 24 sådana på en Storcykel, och en Tauercykel på 24 dagar och det går 19 sådana på en Storcykel. Och vilken du använder beror mest på vilken sfär du bor i. Bor du i Van Taeurbältet så kanske du fyller år på fjärde i minsel (den åttonde tauercykeln), medan i innerbältet så blir motsvarande datum sjätte i ruvena (tionde innercykeln). Omvandlingen från innertid till tauertid är förstås något som alla skolbarn drillas i och mer eller mindre gör automatiskt (dessutom får de lära sig multiplikationstabellerna upp till 24 på köpet).

Och förstås kan man önska varandra "glad nolledag" när Storcykeln varvar.

Mogger

Hipsteranka

Cybot said:
Jag tycker väl att du bör titta på gasbelysningssystemen och hur de fungerade. Gasbelysning är visserligen tidigt 1800-tal, men å andra sidan så har du rymdfart så...
Bra idé!

Rymdfart skulle jag inte kalla det. Det har större likheter med luftballongsfärder inom atmosfären.

Pilzefrau

hon/henne

Jag tycker ordet konflux på svenska ser bättre ut med ett k, istället för conflux med ett c.

Krille

Super Moderator

Måns said:
jag har börjat kika på handelsvägar i Kosmos, men eftersom det inte är slavar, kryddor eller opium som är den främsta handelsvaran, utan mörk aether började jag fundera på hur man utvinner och transporterar gas i en 1700-tals teknologi. Överlag har jag ingen koll alls på hur en gas hanteras. Hur säljs den? Hur får man över gasen i andra behållare? M.m.

Har googlat men inte hittat något om det här.
På 1700-talet framställs gas och skickas i rör när den behövs. Rör har nackdelen att de är fasta, och alla andra behållare är temporära och ofta läckande.

och man hade precis lyckats lista ut att ibland kunde man köra processen baklänges. På så sätt kunde man framställa "deflogisticerad luft" (dvs syre) och kvicksilvermetall ur röd kvicksilver (kvicksilveroxid), ett rött pulver, men man kunde också köra processen baklänges och få röd kvicksilver ur vanlig metallisk kvicksilver och deflogisticerad luft genom upphettning.

Så mörk aether kan man samla in i stora gasballonger medelst aethertrålare. Aethern som samlas in bogseras sedan till ett beredningsseglare, där aether strömmas genom en 57-procentig lösning av alkohol under upphettning, och resultatet blir en tjock tjärliknande substans. Aether-tjära kan sedan hettas upp så att man får gasformig aether igen plus alkohollösning, dock uppemot 85 % eller mer.

Det är viktigt att lösningen är prick 57 % när man kokar aether-tjära - mindre än så så blir aethertjäran flyktig och instabil och kan explodera vid stötar eller värme, och mer än så så blir tjäran trög och man måste hetta upp den mer för att göra tjäran mer lättflytande så att aethern kan frigöras, med risk att tjäran exploderar i ett eldfängt inferno.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Måns said:
Nu har du tur, för jag har researchat teknologi-nivån under 1700-talet extensivt för Masque.

Till att börja med så visste man inte fram tills ungefär i mitten av 1700-talet om hur gaser fungerade och på sätt och viss så var koncepten de hade för att tänka kring gaser väldigt främmande från de vi har nu.

Ett exempel är teorin om flogiston, dvs iden om att saker som kunde brinna (och rosta) hade mycket flogiston i sig som och detta styrktes av att om man tände eld på något i ett stängt utrymme så slocknade det efter ett litet tag pga. att luften var för flogiston-mättad (väldigt förenklat). Eller med andra ord, tvärt emot hur vi tänker idag. Mot slutet av 1700-talet hade man dock en betydligt bättre ide om hur saker och ting fungerade till den grad att man kunde börja göra förutsägelser om gasers förväntade beteende och få rätt (Antoine Lavoisier är en bra start om du är intresserad av ämnet).

Med det sagt så existerade blåsbälgar betydligt tidigare än så och man kände väl till att glas-behållare kunde hålla gaser, så det är nog vägen jag skulle vandra om jag var du. Det gör det dessutom lite vanskligt att frakta den då man måste vara försiktig :gremwink:

Mogger

Hipsteranka

Krille said:
Man kan köra som maya, som har ett antal cykler som går oberoende av varandra, och som multipliceras till den långa räkningen. Så om andra sfären tar 19 dagar och tredje sfären tar 24 dagar så har man två cykler som är tillbaka i startpositionen efter 456 dagar. Så det skulle ju kunna bli en Storcykel.

Sen kan du ha en Innercykel på 19 dagar och det går 24 sådana på en Storcykel, och en Tauercykel på 24 dagar och det går 19 sådana på en Storcykel. Och vilken du använder beror mest på vilken sfär du bor i. Bor du i Van Taeurbältet så kanske du fyller år på fjärde i minsel (den åttonde tauercykeln), medan i innerbältet så blir motsvarande datum sjätte i ruvena (tionde innercykeln). Omvandlingen från innertid till tauertid är förstås något som alla skolbarn drillas i och mer eller mindre gör automatiskt (dessutom får de lära sig multiplikationstabellerna upp till 24 på köpet).

Och förstås kan man önska varandra "glad nolledag" när Storcykeln varvar.
456 dagar är en helt ok summa. En aeon, tror jag att det kallas. Aeonen är indelad i kretsar, 19 respektive 24 (beroende på var du bor) och dessa kretsar har någon form av namn (typ minsel och ruvena)

Mogger

Hipsteranka

Krille said:
Så mörk aether kan man samla in i stora gasballonger medelst aethertrålare. Aethern som samlas in bogseras sedan till ett beredningsseglare, där aether strömmas genom en 57-procentig lösning av alkohol under upphettning, och resultatet blir en tjock tjärliknande substans. Aether-tjära kan sedan hettas upp så att man får gasformig aether igen plus alkohollösning, dock uppemot 85 % eller mer.

Det är viktigt att lösningen är prick 57 % när man kokar aether-tjära - mindre än så så blir aethertjäran flyktig och instabil och kan explodera vid stötar eller värme, och mer än så så blir tjäran trög och man måste hetta upp den mer för att göra tjäran mer lättflytande så att aethern kan frigöras, med risk att tjäran exploderar i ett eldfängt inferno.
Copy/paste :gremlaugh:

Mogger

Hipsteranka

Måns said:
456 dagar är en helt ok summa. En aeon, tror jag att det kallas.
Egentligen är användandet av aeon lite slarvigt eftersom det ordagrant betyder "livslängd" och kan appliceras på allt från en dagslända till Abyssos eller Kosmos självt.

Cybot

Mest spelbar
När det gäller utvinningen av mörk aether, finns det aethervalar?

För om de absorberar mörk aether i en stabil valolja så skulle det säkert vara så att valolja var den ursprungliga källan, men att man har börjat skapa syntetisk aethertjära för att bestånden börjar bli allt mindre och svårare att hitta.

Mogger

Hipsteranka
Cybot said:
När det gäller utvinningen av mörk aether, finns det aethervalar?

För om de absorberar mörk aether i en stabil valolja så skulle det säkert vara så att valolja var den ursprungliga källan, men att man har börjat skapa syntetisk aethertjära för att bestånden börjar bli allt mindre och svårare att hitta.
Wow! Det är faktiskt så att alla flygmonster som finns i Abyssos (som består av mörk aether) absorberar gasen. När det då uppstår mörka aetherströmmar som skär genom kosmos, med monster som följer i dess spår, strömmar det dit monsterjägare på jakt efter bestarnas bokstavligt talat mörka blod (eller olja eller vad det nu är).

En given syssla för de tuffaste av rollpersoner!