Nekromanti Hot! Hot! HOT!

Eksem

Champion
Hot! Hot! HOT!

Jag måste fråga vad det är som är så extremt hett med Buffy-spelet. Jag tycker iofs att TV-serien är skräp (utom att hon den rödhåriga är sjukt snygg), men det är så många som hyllar spelet så fort de får chansen... vad är det egentligen som är så otroligt bra?

Asker

Veteran
Re: Hot! Hot! HOT!

Att det är Buffy ser jag som ett stort minus.
Att det är bra gjort... tja en rätt given förutsättnng om det ska vara ett bra spel. :gremlaugh:

Nää.. håller med Eksem. Va e det som e så bra? TV-serien är ju riktigt löjlig.

Minimoni

Homelander

Att det är Buffy och bra gjort?
Och Buffy skulle vara något positivt? Jag vill inte gnälla men kan inte någon vara snäll och förklara vad som är så häftigt med Buffy!?

Personligen tycker jag serien platsar i samma division som Kevin Sorbos "Hercules"... Och det är inte bra betyg.

Jag förstår inte vad i Buffy som skulle kunna göra sig bra i ett rollspel. Enda anledningen till att man kanske skulle kunna titta på serien är att brudaran är fina, men det är när jag tänker efter inte heller det ett nog gott skäl till att se eländet.

Tzimisce som aldrig förstått sig på Buffy

Troberg

Sinister eater

Jag tycker iofs att TV-serien är skräp
Några tips när det gäller TV-serien:

1. Första säsongen är inte så bra, sedan lyfter den.
2. Se avsnitten i ordning. Det är ganska mycket övergripande handling som man missar annars.
3. Se den i ett sträck (med sovpauser), inte ett avsnitt i veckan.
4. När man sett klart den kan man se Angel, som också har en lite trög start, men färre filleravsnitt och lite mörkare framtoning.

Jag gillar också att man gett varje säsong ett övergripande tema och en egen känsla. De flesta avsnitt driver handlingen framåt, det är ganska liten andel filleravsnitt. Man är inte rädd för att göra saker som påverkar förutsättningarna (fast inte lika mycket som tex Farscape), det är ingen resetknapp mellan avsnitten (som tex i Star Trek).

Underbart underhållande karaktärer som Spike och Anya gör ju också sitt till.

Jag måste fråga vad det är som är så extremt hett med Buffy-spelet.
En stor mytologi att ösa från, lättspelat, smidigt, passar stämningen. Däremot så är det inte det bästa spel som någonsin gjorts, men det är bra.

utom att hon den rödhåriga är sjukt snygg
Vilken av dem? Hälften av de kvinnliga rollerna är rödhåriga...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
OT om Buffy

Varför orkar folk ens uttrycka åsikten att Buffy-rollspelet verkar dåligt, om det enda belägget för det är att de inte gillar tv-serien. Det är väl ganska självklart att ni inte är intresserade av ett rollspel som är baserat på en tv-serie ni inte tycker om.

Jag förstår inte vad i Buffy som skulle kunna göra sig bra i ett rollspel.
[ironi] Hm? Varje avsnitt går ut på att en grupp på ungefär fyra människor med olika specialområden försöker lösa ett uppdrag som kräver bruk av våld, magi och list. Nej, jag kan inte heller se hur det skulle kunna fungera i ett rollspel. [/ironi]

Det är svårt att förklara vad som är bra med en tv-serie. Jag skulle kunna förklara att dialogen ofta är mycket kvick och fyndig, att skämten fungerar inom seriens ramar och inte bara som lama metaskämt, att blandningen mellan humor, spänning och ångest, som egentligen inte borde fungera, faktiskt gör det, att det är befriande att de snygga brudarna inte exploateras genom minimala kläder utan får vara personer istället, och att handlingen ofta tar nya och oväntade vändningar, men om man redan har bestämt sig för att man inte tycker om serien spelar det ingen roll vad jag säger.

/tobias, som inte alls är bitter även om det låter så i det här inlägget :gremwink:

Eksem

Champion

Jag har definitivt inte blivit alls tillräckligt imponerad av serien för att känna att jag ska kunna lägga tid på ett Buffy-maraton. Jag har jättesvårt för den typen av TV-serier på det hela taget (och då menar jag både Babylon 5, Xena och Dawsons Creek). Science Fiction-teenangst ska ha gigantiska robotar och vara tecknat i japan, nuff said! :gremsmile:

"Däremot så är det inte det bästa spel som någonsin gjorts, men det är bra."

Är det bra även om man inte är alls förtjust i TV-serien?

"Vilken av dem?"

Alyson Hannigan, förstås.

Duddmannen

Hero
Buffy och Vampyrerna

Eh, det där KAN bara bli fel.

Spelsystemet är en LIGHT-version av EDEN Studios så kallade UniSystem (finns i spel som WitchCraft, All Flesh Must Be Eaten, Terra Primatae osv). Denna nedbantade version är snabbare, använder färre tärningar (bara en d10) och färre färdigheter (18 stycken).

System är "cineastiskt" dvs man tummar på realism för att få en "känsla" som passar utgångspunkten, alltså tv-serien (serierna, om man räknar Angel också). Detta gör systemet väldigt bra vilket alltså skulle kunna vara ett argument FÖR det hela.

Dock kommer systemet förpackat i Buffy/Angel-formatet, med alla exempel, SLP, citat och hela miljön/bakgrunden från dessa serier. Detta medför att man inte riktigt kan undvika Buffy och/eller Angel när man ger sig in i systemet.

Så svaret blir: Ja, systemet är bra. Men gillar du inte serierna, kommer du troligtvis ha svårt att bli intresserad av regelböckerna som är fyllda med bilder och material från serierna.

Troberg

Sinister eater

Jadå, det är bra. Min plan är en kampanj som är något av 50% Buffy, 25% Twin Peaks och 25% av min egen sjuka fantasi. Kan bli intressant!

Ymir

Liten kantbaron
Buffy & Angel

Och Buffy skulle vara något positivt? Jag vill inte gnälla men kan inte någon vara snäll och förklara vad som är så häftigt med Buffy!?
En sjuhelsikes massa angst...

I 'Angel' ännu mera.

(Slutet på Angel 1x18 'Five by Five' är rentutav en av de bästa ångestscener jag sett någonsin).

- Ymir, förklarar

Staffan

Myrmidon
Hårfärg

Hälften av de kvinnliga rollerna är rödhåriga...
Huh?

OK, nu är jag inte säker på damernas naturliga hårfärger, men i serien i alla fall:
Buffy - blond. Så klart (fast jag har för mig att det nämns nån gång i serien att hon färgar håret).
Cordelia - brunett.
Willow - rödhårig.
Anya - byter hårfärg då och då, så det är svårt att säga.
Tara - blond.
Dawn - brunett.
Joyce - rödhårig.
Jenny Calendar - brunett.
Kennedy - brunett.
Drusilla - brunett.
Glory - blond.
Faith - brunett.

Det tror jag är alla någorlunda regelbundna flickor/kvinnor som förekommer i serien. Om man inte räknar Anya (som ju byter färg) så blir det två av elva som är rödhåriga - tre av tolv om man räknar med Anya. Knappast "hälften av de kvinnliga rollerna"...

Och om man begränsar sig till de som har namnet i vinjetten någon gång så hamnar vi på 1/5 eller 2/6 i stället (de fem/sex första på listan ovan).

För övrigt tycker jag att det är ämlans nedrigt av Alexis Denisof (Wesley i Buffy/Angel) att gå och gifta sig med Alyson.

Man Mountainman

Storsvagåret

vad är det egentligen som är så otroligt bra?

Tja, en av de saker som gör det så bra är förstås att det är en väldigt lojal hantering av licensen. Buffyrollspelet fångar helt enkelt känslan hos Buffy-teveserien på ett utomordentligt sätt. Gillar man inte Buffyteveserien är alltså detta inte nödvändigtvis en fördel.

Men jag måste ändå hävda att Buffy-världen är väldigt lämplig som rollspelsvärld, oavsett om man gillar teveserien eller inte. Den är öppen och fri och lämnar massor av utrymme för spelledarens fantasi, samtidigt som den har sin egen karaktär och prägel som gör den intressant. Man behöver ju inte ägna sig åt tonårsdrama om man inte gillar sånt; spelet duger precis lika bra för djuplodande filosofiska scenarier, monsterslaktarröj eller något annat.

Framför allt är spelet lätt. Som synes så gillar jag Nobilis och det bör därför framgå att jag inte har något emot "svåra" spel heller, men ibland kan det vara skönt med ett spel som är riktigt jäkla användarvänligt. Reglerna är enkla, världen är lättbegriplig, ja, det finns till och med en inbyggd kampanjstruktur i själva konceptet (rollpersonerna är tonåriga monsterjägare som slåss mot ondskan).

Nightowl

Champion
Egentligen inte OT om Buffy...

...eftersom det rör heta prylar i tråden.

[ironi] Hm? Varje avsnitt går ut på att en grupp på ungefär fyra människor med olika specialområden försöker lösa ett uppdrag som kräver bruk av våld, magi och list. Nej, jag kan inte heller se hur det skulle kunna fungera i ett rollspel. [/ironi]
För att det behöver upprepas. Jag är ingen egentligen fan av serien eftersom jag är biologiskt inkapabel att följa TV-serier, men från jag sett av Buffy är den så lik standard-rollspels-dramaturgin att man misstänker att vadhannuheter som gjort serien är gammal spelnörd själv. (Det kan förstås ses som en nackdel som gör det hela kliché-artat, men det är de flesta populära rollspel som D&D och Vampire egentligen också, so who gives a shit. Vi pratar om det fungerar, inte om det är nytänkande.)

Erik

Troberg

Sinister eater
Re: Hårfärg

Det tror jag är alla någorlunda regelbundna flickor/kvinnor som förekommer i serien.
Vänta till sista säsongen när det är ett regelrätt slayer-konvent och det går 13 slayers på dussinet...

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Men jag måste ändå hävda att Buffy-världen är väldigt lämplig som rollspelsvärld, oavsett om man gillar teveserien eller inte. Den är öppen och fri och lämnar massor av utrymme för spelledarens fantasi, samtidigt som den har sin egen karaktär och prägel som gör den intressant. Man behöver ju inte ägna sig åt tonårsdrama om man inte gillar sånt; spelet duger precis lika bra för djuplodande filosofiska scenarier, monsterslaktarröj eller något annat. "

Och hur skiljer sig det här ifrån en himla massa andra rollspel? Är inte egentligen ett rollspel som friast om det inte är baserat på en superkänd tv-serie eller bok?

"....ja, det finns till och med en inbyggd kampanjstruktur i själva konceptet (rollpersonerna är tonåriga monsterjägare som slåss mot ondskan). "

Och den kampanjstrukturen skulle vara unik för Buffy eller vad? :gremlaugh:
Dessutom låter det nästan som ett skäl att undvika rollspelet.

Staffan

Myrmidon
Re: Egentligen inte OT om Buffy...

rån jag sett av Buffy är den så lik standard-rollspels-dramaturgin att man misstänker att vadhannuheter som gjort serien är gammal spelnörd själv.
Joss Whedon är med största sannolikhet spelnörd, eller i alla fall nån slags nörd. I sammanhanget kan nämnas att rollspel (eller i alla fall rollspelslika företeelser) förekommer på minst två ställen i TV-serien, samt att en rik snubbe som betalar en massa pengar till Angel & Co. uppenbarligen är rollspelare (han droppar in nån gång på vägen till spelsessionen).

Staffan

Myrmidon
Re: Hårfärg

Jo, jag vet, men de flesta av dessa har ingen större roll att spela i sammanhanget. Jag räknade dock med Kennedy, som ju har en mer framträdande roll än de andra Slayer-wannabesen.

Jag tror iofs att max en eller två av slayeretterna är rödhårig, så analogin spricker ändå.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Egentligen inte OT om Buffy...

"I sammanhanget kan nämnas att rollspel (eller i alla fall rollspelslika företeelser) förekommer på minst två ställen i TV-serien, samt att en rik snubbe som betalar en massa pengar till Angel & Co. uppenbarligen är rollspelare (han droppar in nån gång på vägen till spelsessionen). "

Och där faller hela serien platt till marken. Vem har någonsin hört talas om en rik rollspelare? Såna finns ju bara i sagorna. :gremlaugh: