Nekromanti Hulkenfunderingar, realism mm

Staffan

Myrmidon
Filmen har blivit kritiserad flerfaldigt för att det är för LITE action och alldeles för mycket fader-son drama.
Det beror på att filmen ifråga heter "The Hulk". När man går och ser en film som baseras på en tecknad serie som Hulken så förväntar man sig inget fader-son-drama, utan då förväntar man sig Bruce Banner som blir arg och grön och slår sönder tanks.

Dessutom tycker jag det var dålig stil att de inte spelade "It's not easy being green" under filmen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag menar inte att fenomenet som sådant är nytt, samhället har alltid varit uppdelat i en liten intelligentia och en stor korkad massa."

I alla fall om man får tro de som har ansett sig tillhöra den lilla intelligentian. :gremwink:

"Vad som är nytt är hur media (och mjukvarubranchen) medvetet fördummar sina konsumenter för att man vill ha mer lättlurade och därmed mer lättkontrollerade köpare."

Mycket kan man anklaga företagen för men jag tror man går för långt när man börjar antyda att hela företagsvärlden skulle styras av en överordnad intelligens med dold agenda.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nobody can be told what the Metrix really is...

"Om 75% av mänskligheten hade varit en meter långa och de återstående 25% hade varit tre meter, hade det varit nedsättande att kalla majoriteten för korta?"

Förvisso en poäng, men låt oss inte glömma bort att vi har vedertagna mätinstrument och mått när det gäller konkreta saker som längd och vikt. Intelligens är mycket mer abstrakt och därmed så mycket svårare att mäta på ett korrekt sätt. Fast du får gärna försöka att få din patenterade trobergstandard att bli godkänd och använd världen över. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Untermensch?

"Nej, men genom att ha backupplaner när de beter sig dumt."

Som vaddå? Skriva arga inlägg på valfritt rollspelsforum?

"Det är inte mätstickan, det är symptomen."

Som bara råkar sammanfalla med saker som du själv ogillar?

"Du missar totalt poängen. Jag konstaterar inte att jag är smartare, andra gör sig själv dummare. "

Menar du att alla ifrån början tilldelats samma intellektuella resurser och att de är deras eget beteende som drar upp eller ner slutintelligensen?

Troberg

Sinister eater
Mycket kan man anklaga företagen för men jag tror man går för långt när man börjar antyda att hela företagsvärlden skulle styras av en överordnad intelligens med dold agenda.
Ingen dold agenda där, de satsar helhjärtat helt öppet på produkter som ska tilltala en minsta gemensam nämnare. Man vill ha produkter som ska passa alla, även de mest korkade. Frånvaron av produkter som utmanar och stimulerar till eftertanke fördummar, vilket ökar marknaden för de lättuggade produkterna.

Vad är så konstigt med det?

Balderk

Swashbuckler

Jag har inte vid något tillfälle sagt att jag är bättre.
Okej, jag ber om ursäkt för mitt dåliga ordval.

Rollspelare är faktiskt mer bildade och mer kulturellt intresserade än genomsnittssvensken.
Okej, jag kan kanske gå med på det. :gremsmile:

Man kan ju inte låta bli att fundera på vad en sådan person vet om geografi, historia, språk (det låter ju inte direkt som ett arabiskt namn) och politik, eller hur mycket den personen måste aktivt undvika att komma i kontakt med några som helst nyheter.
Ja, men det säger ju inget om medelsvensken.

Tro mig, det är inte ovanligt med sådant.
Tror inte jag kan göra det. Jag är som candide, jag tror det bästa om alla människor. :gremgrin:

Däremot är jag mer kulturellt bevandrad än genomsnittet, jag är mer allmänbildad än genomsnittet och jag är smartare än genomsnittet (åtminstone rörande logik och teknik). Det behöver inte betyda bättre.
Inte bättre men självförtroende saknar du ju inte i alla fall :gremsmirk:

Det här forumet har en högre standard än de flesta. Gå in på ett allmänt forum, i stil med de kommentarsmöjligheter som finns på vissa kvällstidningars siter så ser du vad genomsnittssvensken går för.
Jag antar att du har mer erfarenhet än mig i den frågan... Kanske du har rätt (hemska tanke).

/Balderk, kortfattad

Troberg

Sinister eater
Re: Nobody can be told what the Metrix really is...

Intelligens är mycket mer abstrakt och därmed så mycket svårare att mäta på ett korrekt sätt.
Jag tror att intelligens funkar ungefär som Pirsig beskriver kvalitet. Man kan inte mäta den, men man känner igen den när man ser den. Man kan inte mäta om viss konst är bra och annan är dålig, men man vet det när man ser den. Man vet att en gråtande-barn-tavla är sämre än en en Goya, fast det inte finns ett mätinstrument som talar om det.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Det här forumet har en högre standard än de flesta. "

Är du verkligen säker på att det beror på att rollspelare är mer begåvade än genomsnittet och inte på att vi har bra moderatorer? Eller kanske att de som orkar hålla en jämn och kontinuerlig närvaro på forumet måste vara rätt engagerade?

Minimoni

Homelander

Jag tror att intelligens funkar ungefär som Pirsig beskriver kvalitet. Man kan inte mäta den, men man känner igen den när man ser den.
Säger inte mot det här. Dock så finns det instrument och metoder för att mäta viss intelligens. Vi har IQ test som kombinerat med en psykologisk utvärdering ska kunna berätta ungefär vilken kvot du har.

Tzimisce

Troberg

Sinister eater

Som bara råkar sammanfalla med saker som du själv ogillar?
Nej, jag exemplifierar med sådant jag ogillar. Är det så konstigt att jag väljer exempel som berör mig?

Menar du att alla ifrån början tilldelats samma intellektuella resurser och att de är deras eget beteende som drar upp eller ner slutintelligensen?
Det är ett samspel, men den kapacitet man fötts med kan man inte göra så mycket åt, det är bara att spela med de kort man har och gilla läget. Däremot så finns det folk som inte försöker bli bättre, som inte vill tänka, som inte vill utvecklas. De nedvärderar sig själv, helt utan min hjälp.

Balderk

Swashbuckler
Re: Borde det inte stå [OT] Untermensch?

Jag kan inte heller förstå inställningen att ifall någon nöjer sig med det den har och gillar så är inte det tillräckligt.
Mycket bra talat!

/Balderk, håller helt med Schenström

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag tror att intelligens funkar ungefär som Pirsig beskriver kvalitet. Man kan inte mäta den, men man känner igen den när man ser den."

Tja,den här diskussionen torde ju bevisa att så inte är fallet. Du ser ju till skillnad ifrån oss andra ointelligens överallt. Lite svårt att bygga upp ett övergripande system på en så lös grund. Vad som bedöms som korkat eller ej är i mångt och mycket en fråga om kultur, klass, bakgrund och uppfostran.

Balderk

Swashbuckler
Re: Borde det inte stå [OT] Untermensch?

Innan man kan få en fungerande demokrati där måste man ha ett fungerande socialt system, med en fungerande utbildning och ett brett genomslag på utbildningen
Ja, i den här frågan håller jag i alla fall med dig till 100%.
Mycket klokt sagt, du kanske är smartare än många andra ändå :gremgrin:

/Balderk

Troberg

Sinister eater

Är du verkligen säker på att det beror på att rollspelare är mer begåvade än genomsnittet och inte på att vi har bra moderatorer? Eller kanske att de som orkar hålla en jämn och kontinuerlig närvaro på forumet måste vara rätt engagerade?
Det är också baserat på 20 års erfarenhet av rollspel, troligen med ett par hundra olika spelare.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Däremot så finns det folk som inte försöker bli bättre, som inte vill tänka, som inte vill utvecklas. De nedvärderar sig själv, helt utan min hjälp. "

Jag tänker bli lärare och kommer med största säkerhet att stöta på sådana här människor. Är ditt råd till mig att jag säger åt dem att jag tycker att de är korkade men inte på ett nedvärderande vis? Dylika "hjälpsamma" kommentarer lär inte motivera folk ytterligare vare sig de är svenskar eller amerikaner, unga eller gamla.

"Nej, jag exemplifierar med sådant jag ogillar. Är det så konstigt att jag väljer exempel som berör mig?"

Om du vill göra gällande att en övervägande del av världsbefolkningen är korkad så hade det absolut varit bättre med andra kriter för att bedöma intelligens. Det borde väl ändå finnas andra saker som berör dig än sådant som är länkat till nöjesindustrin?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Det är också baserat på 20 års erfarenhet av rollspel, troligen med ett par hundra olika spelare. " '

Hur ofta har du spelat med någon du personligen ogillat, vare sig de varit korkade eller ej? Vilka åldrar har dessa människor tillhört och vilka rollspel har ni spelat? Hur många procent av det totala antalet rollspelare i världen utgör dessa?

kefka

Hero
Re: Untermensch? [ANT]

Hur mäter du intelligens?

För mig verkar det nästan som du klagar mer på att folk inte använder sin intelligens av lathet, än att de saknar den.

Troberg

Sinister eater

Hur ofta har du spelat med någon du personligen ogillat, vare sig de varit korkade eller ej?
Tillräckligt ofta.

Vilka åldrar har dessa människor tillhört och vilka rollspel har ni spelat?
12-35, fler rollspel än vad jag kan räkna upp.

Hur många procent av det totala antalet rollspelare i världen utgör dessa?
Ganska få, men de är tillräckligt många för att utgöra ett statistiskt urval.

Anledningen till att jag tror att rollspelare är smartare är att de överlag har en utforskarmentalitet. De tar reda på saker. De undersöker. De frågar. De testar. Då blir man smartare.

Troberg

Sinister eater

Jag tänker bli lärare och kommer med största säkerhet att stöta på sådana här människor. Är ditt råd till mig att jag säger åt dem att jag tycker att de är korkade men inte på ett nedvärderande vis? Dylika "hjälpsamma" kommentarer lär inte motivera folk ytterligare vare sig de är svenskar eller amerikaner, unga eller gamla.
Nej, mitt råd är att du ska identifiera problemet, vara medveten om det och sätta in de extra insatser som de eleverna behöver, hitta de metoder som väcker deras intresse.

Men första steget är att se problemet och inte bara säga att alla är lika smarta, fast på sitt sätt, vilket har varit min poäng från början.

Det borde väl ändå finnas andra saker som berör dig än sådant som är länkat till nöjesindustrin?
Diskussionen började i nöjesindustrin, det var ett desperat försök att hålla den on topic och förklara varför filmer är som de är.

Greymourn

Swordsman
Hmm...

Vilket bara visar min tes att filmen går samma väg som musiken: industri i stället för konst, prövade koncept i stället för kreativitet, lättuggad smörja i stället för tankeväckande alster.
Ehr.. Filmerna gick samma väg som musiken och blev industri för rätt längesedan... Jag skulle säga 80-talet***...
Visst finns det undantag men majoriteten är filmer gjorda av, eller iaf. sponsrade av folk som bara bryr sig om pengar...
Och då lär du som manusförfattare, regisör vika dig för sponorerna med jämna mellanrum...

Alltså blir filmerna etiskt/politiskt korrekta (med explosioner, jag-slår-dig-oavbrutet-i-tre-trettiominutersscener-och-du-är-inte död, en "manlig" som folk vill(???) kunna identifiera sig med, lite diskretnakna kvidande livrädda kvinnor...), och skall precis gå att klämma in med 11 el 15 års åldersgräns... BLÄH!!!

Kan även nämna att Terminator2 är den största besvikelsen någonsin... Inte för att jag e fanatisk i ettan, men det är nog ändå den uppföljare jag tycker "fallit" längst från orginalet...

*** eller iaf sent 80 tidigt 90...