Re: Borde det inte stå [OT] Untermensch?
Om du slutade lägga in dina värderingar i orden så ser du att vi nog är ganska överens. Ersätt med något ord du inte tycker har en negativ värdelast och läs igen vad jag sagt.
Den här diskussionen har kört fast och kommer inte längre. Så länge folk inte kan se på ett ord neutralt utan en implicit värdeladdning kommer vi aldrig att kunna enas, eftersom man inte kommer att förstå att vi pratar om samma sak.
Nej, det tänker jag inte göra. Enligt tidigare inlägg tycker du att ointelligent/korkad/dum är synonymer, och använder man det med en neutral värdelast så blir man missförstådd av nästan alla människor i hela världen. Så enkelt är det.
Jag följer dig glädjeligen på vägen att minska klyftan mellan intellignes och bildning, det är varje människas plikt att se till att ens medmänniskor får samma möjligheter som en själv, eller försöka så långt det går. Där står vi enade - bekämpa okunnigheten
Jag håller även med dig om att de värderingar som fyller våra sinnen förstör vår förmåga att se sanningen, men för att kunna hjälpa folk måste man kunna göra sig förstådd.
Lyssna till Chien-chih Seng-ts'an, den tredje Zen-patriarken, och hans ord om värderingar.
Det, om något, blir ett värdigt slut på den här disskutionen.
If you wish to see the truth
then hold no opinions for or against anything.
To set up what you like against what you dislike
is the disease of the mind.