Nekromanti [>Human] - Bättre term för målvärde?

Rickard

Urverk speldesign
3. Jag tycker att det finns en pedagogisk poäng i att i ett system som återanvänder generell mekanik ha någon form av återkommande, generella termer för att beskriva viktiga delar. T.ex: "I skadeslaget används vapnets skade- och chockvärden som målvärden". Detta istället för omskrivningar av typen "Skadeslaget slås som ett egenskapsslag, men istället för egenskapsvärde så ska man slå under vapnets skade- och chockvärden".
"Ett skadeslag slår du mot vapnets skade- och chockvärde".

"För att få reda på skadan måste du slå under vapnets skade- och chockvärde."

I ditt kortare exemplet i citatet ovan har du: "I skadeslaget används [TERM 1] som [TERM 2]". I programmeringsspråk hade förklaringen sett ut som: variabel1 = variabel2;

Helt onödigt.

5. Det jag gärna ser i en term: Korthet, tydlighet, ligga bra i munnen, inte kännas direktöversatt eller krystat, vara intuitivt. Allt som är längre än "målvärde" diskvalificeras om inte mycket speciella skäl föreligger.
Svårighetsgrad.

Man lär sig alltid något nytt om hur man skapar balans mellan att skriva så kort att folk faktiskt läser och svarar, och att skriva så långt att folk fattar vad man menar. Och, till exempel, inte kommer och är dryga och skräpar ner tråden med ovidkommande diskussion.
Right back at ya. Den här tråden är så otroligt kännetecknande för dig. Du får en massa svar och de enda svar du ger är bara negativa. Tips från coachen: om det är något inlägg som inte ger dig något, svara inte på det istället för att svara på ditt negativa sätt (ofta genom att slå ned på helt orelevanta felaktigheter). Tråd där trådskaparen föregår med gott exempel.

Sedan kommer du på att det är för att du har förklarat dåligt. Snart kommer det säkert att poppa upp en tråd där du har förkastat alla dina planer och vill ha hjälp med något nytt istället. Och du undrar varför jag har blockat dig? Och du säger att du har förändrats? Nja...

/Han som återigen får prov - ungefär ett år efter blockeringen - på vad han och andra får för att försöka hjälpa till

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Han said:
"Ett skadeslag slår du mot vapnets skade- och chockvärde".

"För att få reda på skadan måste du slå under vapnets skade- och chockvärde."
Jag lovar att överväga saken. Men det är inte huruvida termen behövs tråden handlar om... Utan huruvida jag kan hitta en bättre term. Kan du inte bara utgå från att jag tänkt färdigt där? Eller skulle det göra för ont att utgå från att jag någonstans vet vad jag pratar om, eller faktiskt har tänkt igenom något? Att jag redan skrivit ner reglerna ett par gånger, och att termen hjälpt mig ungefär så som du beskrev i praten att din term "som betyder 10%" gjorde?

Han said:
Tips från coachen: om det är något inlägg som inte ger dig något, svara inte på det istället för att svara på ditt negativa sätt (ofta genom att slå ned på helt orelevanta felaktigheter).
De inlägg som inte gett mig något har jag heller inte svarat på.

Han said:
(ofta genom att slå ned på helt orelevanta felaktigheter)
Så eftersom du tycker att det är "irreleventa" felaktigheter att t.ex ord är för långa eller krångliga för syftet, så är jag en dålig debattör?

Svårighetsgrad.
5. Det jag gärna ser i en term: Korthet, tydlighet, ligga bra i munnen, inte kännas direktöversatt eller krystat, vara intuitivt. Allt som är längre än "målvärde" diskvalificeras om inte mycket speciella skäl föreligger.
Fast det kanske också är en "irrelevant" felaktighet?

Stort tack dock, för ditt första konstruktiva bidrag till diskussionen. Svårighetsgrad är ett bra ord, men lite för långt. jag tror, rent pedagogiskt, att spelare har svårt att se svårighetsgrad som något annat än det man ska slå över.

Han said:
/Han som återigen får prov - ungefär ett år efter blockeringen - på vad han och andra får för att försöka hjälpa till
Jag förstår inte riktigt hur det är att "försöka hjälpa till" att komma och ifrågasätta trådskaparens kompetens och medvetenhet som spelmakare. "Jag behöver hjälp med X" - "Nej, det behöver du inte alls det, för du har säkert inte tänkt på att du inte ens behöver X". Är det att hjälpa till?

Jag tycker om när folk hjälper till. Jag försöker svara på alla som hjälper mina kreativa processer, oavsett om jag sedan använder deras förslag eller inte. För att de ska uppleva att jag läser och bryr mig.

Däremot tycker jag inte om när folk dyker upp i trådar med tydlig målsättning att läxa upp och berätta varför jag har, tänker och gör fel. Du dyker upp, skriver ett von openinlägg där du i princip idiotförklarar mig för att jag vill ha termen, och idiotförklarar mig sedan ytterligare när jag inte har "vett" att bara kröka rygg och acceptera din åsikt i frågan.

Vi har ett kommunikationsproblem, du och jag. Men jag vägrar ta på mig hela skulden för det. Så länge jag är den ende av oss som erkänner när fel begåtts kommer jag bara att sörja att du ignorerar mig när jag försöker skapa PM till Urverkspel.

Man Mountainman

Storsvagåret
Hrm

Får jag påminna dig, Han, om att det var du som tog initiativ till detta lilla gräl genom att ifrågasätta premissen för Kranks trådstart.

Svepande generaliseringar om andra forumiters sätt att diskutera är inte heller att betrakta som konstruktiva bidrag till diskussionen, och gränsar till personangrepp.

Jag skulle nu vilja se att detta sidospår upphörde här.

Ögat

Hero
Re: [>Human] - Det måste finnas ett bättre ord för CL

Lite sent men ändå:
om målet är att komma så nära ett värde som möjligt känner jag spontant att det är ett tak eller en gräns. Tröskel. Kritisk punkt. Händelsehorisont. Brytvärde. Maxvärde.

Sen vet jag inte om det hjälper dig på vägen, men kanske...