Jag vill minnas att det var ungefär en person gjorde det.Arfert said:Här och var sågade man hela spelet för det monstret ja. Och Monte Cooks kvinnosyn.
Jag vill minnas att det var ungefär en person gjorde det.Arfert said:Här och var sågade man hela spelet för det monstret ja. Och Monte Cooks kvinnosyn.
Ja - konsensus bland dem som inte gillade monstret både där och i andra trådar jag sett verkar vara just det monstret, men att det inte behöver betyda så mycket för verket som helhet.Dweller of the Forbidden City said:Jag vill minnas att det var ungefär en person gjorde det.Arfert said:Här och var sågade man hela spelet för det monstret ja. Och Monte Cooks kvinnosyn.
Vore bra om man slutade stämpla saker som sexistiska, ja. Sen kan man diskutera strukturer om man vill.Günther said:Jag tänker att Hellstrom visserligen är en het brud i spandex och att det har en potential att bli problematiskt. Men bilden av henne är ok av två huvudsakliga anledningar:Blasphemy said:Jag är i allmänhet ifrågasättande till kvinnors traditionella superhjältekläder och bröst som tycks ha en övernaturlig fasthet och storthet. Men samtidigt så är det ju något som tillhör genren.
1. Posen och uttrycket. Vi ser henne snett underifrån (så hon ster stor och mäktig ut), fokus är näven och ansiktet, hon ser fett kapabel ut och så vidare. Subjekt istället för objekt.
2. Anatomin är inte galen. Hon är visserligen snygg enligt konstens (samhällets) alla regler, men att det skulle vara något "övernaturligt" över hennes kropp kan jag inte riktigt hålla med om. I synnerhet om man beaktar hur kvinnlig anatomi kan se ut inom genren.
Grejen är ju att det här med kultur inte är något binärt. Det är inte som att en bild, en text eller en produkt antingen är sexistisk eller inte. Eller visst, det finns ju skräckexempel (ganska många faktiskt) där vi (de flesta av oss) nog kan enas om att bilden/texten/whatever är skitsunkig rakt av. Men det är ju sällan dessa diskuteras. Av naturliga anledningar. Den här bilden tycker jag är tämligen oproblematisk även utanför den kontext som boken ger.
Kontext är ju viktigt som du skriver, men det är inte bara kontexten av hela verket, genren eller kreatörens hela produktion som vägs in i de här diskussionerna. Istället utgår ju sådan här kritik ofta från en uppfattning om att det enskilda exemplet representerar en struktur. Detta gör ju att det går utmärkt att diskutera och kritisera strukturen utifrån ett givet exempel utan att egentligen vara speciellt kritisk mot exemplet som sådant.
Jag gillar Nick Cave. På omslaget på hans senaste skiva "Push the Sky Away" är han själv påklädd och har sällskap av en naken kvinna (eller sällskap, hon är påväg bort). Hur som helst, bilden är tematiskt riktig med albumet och jag skulle inte vilja säga att den är "fel". Men likväl är den en del av en större struktur av avbildningar av påklädda män och nakna kvinnor som känns lite tröttsam. Det går utmärkt, anser jag, att diskutera den strukturen som sexistisk utifrån omslagsbilden utan att nödvändigtvis mena att omslaget är sexistiskt i sig.
Jag tror att alla är hjälpta av att sluta se sexismdiskussionerna som "stämplande" (eller domstolar där det ska avgöras huruvida en viss framställning är sexistisk eller inte) och istället fokusera på att diskutera strukturerna (eller för all del, vilket vi sett flera bra exempel på på sistone tycker jag, diskutera upplevelsen av hur genus framställs i kulturen).
Japp! Och det vore bra om man slutade tro att diskussioner om strukturer är sexism-stämplingar.OBD said:Vore bra om man slutade stämpla saker som sexistiska, ja. Sen kan man diskutera strukturer om man vill.
Är det verkligen det...?krank said:Däremot underkänner jag argumentet "det hör ju till genren"; det är en himskans dålig ursäkt.
Att säga "...för att det hör till genren" ligger på ungefär samma nivå som "...för att jag känner för det". Vilket man väl för all del kan se som ett argument; jag gör det inte.Ram said:Är det verkligen det...?
En genre har väl liksom sina käpphästar, sina stötestenar. Om nu superhjälte-genren har en "vi visar folk som superdeffade och i spandex"-standard (vilket den på många sätt har, alla gör så) så tycker jag att det är en utmärkt anledning till att ha en sådan grafisk representation. Då är det väl kanske snarare så att man skall säga att spelet inte tillhör den genren? Det handlar ju snarare om din (mycket vettiga) övertygelse om hur du vill att spelet skall representeras grafiskt än något fel in genren eller dess konventioner?
Tycker du verkligen så eller är det din anti-sexistiska iver som talar?krank said:Att säga "...för att det hör till genren" ligger på ungefär samma nivå som "...för att jag känner för det". Vilket man väl för all del kan se som ett argument; jag gör det inte.
Fast det är väl det mest grundläggande argumentet jag som skapare av något har att framföra om mitt verk? Så länge jag har haft total kontroll över slutresultatet, så är "för att jag känner för det" egentligen den enda sanna beskrivningen av varför saker och ting är som de är.krank said:Att säga "...för att det hör till genren" ligger på ungefär samma nivå som "...för att jag känner för det". Vilket man väl för all del kan se som ett argument; jag gör det inte.
Snacka om att härleda ett svar och argumentera för något helt annatMagnus Seter said:Fast det är väl det mest grundläggande argumentet jag som skapare av något har att framföra om mitt verk?krank said:Att säga "...för att det hör till genren" ligger på ungefär samma nivå som "...för att jag känner för det". Vilket man väl för all del kan se som ett argument; jag gör det inte.
Hmmm ... jag kanske är ute och cyklar på ogjort vatten. Det är ju en liten tangent till tråden.Rymdhamster said:Snacka om att härleda ett svar och argumentera för något helt annat
En bra poäng. Det kan ju vara oerhört nedvärderande. Likaså att män bara är starka om de har en stor jävla dubbelyxa, och inoljad bar muskulös överkropp.Magnus Seter said:När det gäller den aktuella bilden anser jag den vara problematisk utifrån perspektivet att kvinnan anses bli stark genom att anta ett stereotypt manligt attribut, våldsamhet. Det kan alltså ses som att hon endast kan bli en stark kvinna genom att vara en man.
/Magnus
Grejen med genrekonventioner är att de faktiskt inte är vidare svåra att ta hänsyn till utan att bli sunkig. Även om barbarfantasy av hävd innehåller aktiva män och passiva kvinnor så går inte något väsentligt förlorat om man vänder på steken när man själv gör något liknande -- det finns gott om andra attribut som kan användas för att passa in i genren (om en atletisk, icke-sexualiserad (men kanske sexig) barbarkvinna slåss mot en människoapa eller jättespindel i en illustration känns det fortfarande jävligt Conan, liksom). Samma sak med superhjältegenren -- den innehåller ett mått av idealiserad fysik och onödigt tighta kläder, men det går att hantera det här faktumet på flera olika vis. Jag tycker krank har gjort det på ett bra vis.Necross said:Kan nån förklara det här begreppet "genrekonvention" för mig, gärna långsamt. Det är alltså nån slags alibi för att avbilda kvinnor halvnakna? Varför är det så himla viktigt? Kan man inte ändra konventionerna?Ulfgeir said:Tycker inte den känns sexistisk. Klädsel är en del av genrekonventionen.
Ett annat begrepp som ALLTID dyker upp i sexistdiskussionerna är "blinkning". Hur skulle det bli om man inte blinkar till en massa grejor som är SKIT?
Problemet är väl att vissa genrer handlar om just "manliga" saker, t ex att rollspel oftast handlar om våld. Om kvinnor ska ges samma utrymme som får de anpassa sig efter genrens ämnen och bli mer "manliga".Arfert said:En bra poäng. Det kan ju vara oerhört nedvärderande. Likaså att män bara är starka om de har en stor jävla dubbelyxa, och inoljad bar muskulös överkropp.Magnus Seter said:När det gäller den aktuella bilden anser jag den vara problematisk utifrån perspektivet att kvinnan anses bli stark genom att anta ett stereotypt manligt attribut, våldsamhet. Det kan alltså ses som att hon endast kan bli en stark kvinna genom att vara en man.
/Magnus
Jag tycker inte att deffad+spandex=sexism. Oavsett om vi pratar män eller kvinnor.Arfert said:...kan vi inte bara konstatera att hela superhjältegenren i sin nuvarande form är sexistisk då? Bortsett från Big Ben och en handfull till är väl mer eller mindre alla superhjältar deffade i tajt spandex? Och att det är en viktig del av deras popularitet?