Re: Humor är svårt
"Även med fok man känner krävs det timing, ett jätteroligt skämt hade fallit platt om du sagt det vid ett annat tillfälle."
Jag skämtar ofta. De flesta garvar åt mina skämt. Och då menar jag inte vitsar - det är inte samma sak - utan, tja, iakttagelser.
_EN_ gång har jag under 14 år som SL skrämt folk, och då menar jag skrämt.
Jag kanske blir skrämd av automatvapen, men jag blir inte ett dugg skrämd av den sorts "resonerande skräck" Krille rackar ned på (med viss rätta IMO) på ett visst annat forum med jämna mellanrum. Jag har bara sett en enda skräckfilm i vuxen ålder som gjort mig rädd - och inte bara äcklad - och det är Silence of the Lambs. Och jag har konsumerat en del genom åren.
Jag håller med dig om att humor är svårt, men betänk at t.ex. komedier är storsäljare - om det inte gick att beräkna vad folk skulle garva åt skulle det inte funka. Att, säg, DU inte garvar åt dem är en annan sak - smak, som vi sade, men smak kan mycket väl vara lika. Jag vet från andra diskussioner att många älskar Krugal Svylses Förbannelser - ergo, jag kan testa den på ett spelgäng, eftersom ett resonabelt antal andra människor verkar ha gillat den.
Svårt, men inte omöjligt, mao.
Jag tror att risk för "pinsamheter" minskas om man slutar att se saker som "pinsamt"; humorister bygger mycket av sin humor just på att förnedra sig själva, att göra sig själva löjliga så att andra skrattar. Och hur fasen man gör det vet jag inte. Jag har själv inte överdrivet mycket självironi i andra situationer, så jag kan inte komma med några tips, men även om komedi kan vara något mycket allvarligt - det är inte bara G. Marx som uttalat sig om problemen med att vara rolig - i den betydelsen i att det är något man går in för "på allvar", så är "oseriöst" också något man bör akta sig för. Dvs, något man bör sluta vara rädd för. Om alla går in med geist och zest och tjo och tjim för att göra något, då är det "seriöst".
Vad jag kanske vill ha sagt på mitt förvirrande sätt är att om man slappnar av och oroar sig mindre, går det bättre - fastän man är förberedd. Eller förberädda, som ni tydligen är när ni spelar skräckspel. Det är den potentiella situationen, som Krille säger, som skapar humor. Samma situation kan skapa en annan stämning om man gör något annat av den.
Scen ur verkligheten för några år sedan:
Jag och mina föräldrar sitter på en restaurang, vid ett bord för fyra, så det är ett kuvert kvar orört vid bordet.
Morsan spiller sås på kjolen och vill snabbt skrapa bort den för att undvika fläckar, så hon nappar tag i den (använda och rena) kniven vid det orörda kuvertet. En "steak knife", alltså en som ser ut som en miniatyrförskärare, för detta är ett steakhouse som mest serverar stora köttbitar som mat.
"Vad GÖR du!?" teaterviskar farsan ilsket (man rör inte ett orört kuvert på en restaurang).
"Spillde sås på nya kjolen..." viskar morsan tillbaka.
"DET är väl ingen anledning att skära upp handlederna!" viskar han tillbaka, och nu är ilskan bara spelad.
OK, jag började garva högt, men om någon suttit vid bordet bredvid och inte varit i samma glada stämning som vi var, kunde han sett det som bitter Lars Norénsk ironi.
Om man A, har en lättsam stämning, om man VET att nu skall vi ha kul utan att vara sammanbiten och B, har en situation som hhar komisk potential - som Krille säger - därför att det finns absurda situationer, ställen där man känner igen sig men ändå inte, ställen där man säger "men vänta nu..." osv. - då kan man känna igen det komiska, då kan man göra något av det, då kan man ha vara förbeglada precis som man är förberädda. Med en annan grundinställning kan precis samma absurditeter frammana en känsla av paranoia eller meningslöshet eller Mysterium - när jag spelat spel som Nephilim och Mage, t.ex., där en "ockult syn" på världen där allt hänger samma är viktig, har jag betonat små, obetydliga detaljer då och då - och spelarna, Gud välsigne dem, har genast börjat skapa _mening_ ur dem, för i den sortens stämning med den sortens teman har _allting_ mening.
Alltså, inställning + potential > större chans till skratt, precis som andra stämningar.
Och vad man tycker är lättast och roligast (inte alltid samma sak) är som du säger personligt.
Nightowl, bluddrar
We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!