Nekromanti Hur är magisystemet i Eon

-BoNe-

Warrior
Nu har ja äntligen fått det förklarat hur man lägger besverjelser.

Men det verkar som om man inte kan bli en riktigt kraftfull magiker.
När ja läser om de offensiva magierna så gör dom inte mycke i skada.
Är det bra att vara magiker??

Kraften i besvärjelserna kan ganska enkelt modifieras genom att använda sig av ett större antal filament. Se bara upp så att inte alltihop exploderar i ansiktet på dig...

/Lars, som är försiktig med magi i Mundana.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Beror uteslutande på vad man vill uträtta. Att vara magiker i snabba strider och försöka kasta offensiva besvärjelser är i stort sätt omöjligt. Att sitta i sitt labb och koka drycker, bygga odöda arméer och så, eller lägga/kasta ritualer är det bästa man kan göra om man är magiker. Så vill du spela äventyrar-äventyr så ska du nog undvika att vara magiker men ska du spela långa kampanjer så funkar det helt ok.

Jag kanske måste säga att min åsikt inte är helt objektiv då jag tycker att magisystemet är oanvändbart, men huruvida magisystemet är bra eller inte får vi ta i en annan diskussion, någon annan gång...

Alharra

Warrior
Bra

Det gör nämligen inte magikern till en oövervinnelig gud, utan en ganska balanserad rollperson.

Eh? Så länge man kan spela rollen är väl inget yrke bättre än något annat? Det kanske är "finare" än tiggare tex, men båda yrkena är lika spelbara - för övrigt så finns det inget som hindrar kombinationer. En tiggare som lägger en besvärjelse på förbipasserande som höjer deras generositet tillexempel...

Alharra

Warrior
Jag kanske måste säga att min åsikt inte är helt objektiv då jag tycker att magisystemet är oanvändbart, men huruvida magisystemet är bra eller inte får vi ta i en annan diskussion, någon annan gång...

En annan gång än när någon tar upp det till diskussion?

För övrigt, vad menar du med oanvändbart?

-BoNe-

Warrior
Re: Bra

Men alharra.. Ja menar att om det är braatt vara en offensiv magiker tex om det finns magier som är riktigt kraftfulla och kan döda på direkten.. ex något stort eldklot eller liknande..

Ackerfors

Alas, your rapids!
När man slänger en besvärjelse så använder man filament (kan liknas vid mana?) som man har alstrat. Ju fler man alstrat desto kraftfullare blir besvärjelsen desto farligare är det om man fumlar. Det blir dessutom svårare ju fler filament man använder.

Helmgast
Då tar du å köper den på momangen! [ANT]

Annars blir det bara besvärjelse- och rituallista, (plus regler för fummel och lite till) men inget magissystem.

Alharra

Warrior
Re: Bra

Visst. Men då får du göra en fyra-timmars ritual först...

Att i mitten av ett slag, med all "uppståndelse" som blir så blir det lite värre eftersom man inte har lika lång tid på sig, att bli färdig med ritualen efter slaget är slut är ju ganska oanvändbart, dessutom blir det svårare att koncentrera sig. Vill du kriga så ta och skaffa ett svärd. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
En annan gång än när någon tar upp det till diskussion?

En annan tråd vid ett annat tillfälle... :gremsmile:

För övrigt, vad menar du med oanvändbart?

Jag tycker att systemet är långsamt, krångligt och inte lämpar sig för den typen av rollspelande jag är ute efter. Men det är vad jag tycker och dessutom inte vad tråden handlar om. Vill du fortsätta diskutera det, starta en ny tråd. Men om du tänker starta en ny tråd om det, tänk efter vad vi kommer få ut av diskussionen eftersom det är just en smakfråga. :gremsmile:

Alharra

Warrior
Re: Då tar du å köper den på momangen! [ANT]

Instämmer med föregående talare. Det är ju den enda modul som man inte kan vara utan :gremwink:

-BoNe-

Warrior

Lite ledsamt att man inte kan vara en offensiv kraftfull magiker. ex john irenicus, edwin i baldurs gate 2

Alharra

Warrior

Tja, återigen en smakfråga. Kraftfull kan man alltid vara, men för att skapa den kraften krävs tid. och tid har man inte under en offensiv.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Lite ledsamt att man inte kan vara en offensiv kraftfull magiker. ex john irenicus, edwin i baldurs gate 2

Spela DnD eller AD&D så kan du skapa, spela som, spela mot, spela med Edwin och Jon Irenicus. :gremsmile:
*Försöker värva* :gremwink:

-BoNe-

Warrior

dungeon & dragons och drakar o demoner advanced??

Ja gillar inte drakar o demoner. Det är ett tråkigt skitspel..
Dungeon and dragons däremot är lite roligare. Ja har en ranger alv där har ja för mig..

Ackerfors

Alas, your rapids!

drakar o demoner advanced??

Nope, det är Advanced Dungeons and Dragons. Föregångarna till Dungeons and Dragons 3rd. AD&D 2nd är spelet som Baldur's Gate-spelen bygger på.