Nekromanti Hur är magisystemet i Eon

Kimon

Swordsman
Vi kanske skulle använt betong istället.

Att fokusera på strid och våld är inte det samma som att fokusera på en enda stridsfärdighet eftersom många färdigheter påverkar utfallet på en strid i Eon.

Jo, men detsamma gäller egentligen köpmän också. Enbart köpslå räcker ju inte, du behöver värdesätta och IMHO kulturkännedom också.

Sen tycker jag att man som vapenmästare, med krigarens handbook, kommer ganska långt med en stridskonst.

Hade jag gått in här på forumet när jag var 14 år och börjat skriva en massa inlägg om offensiva magiker så hade det inte varit för att få karaktärsgestaltningstips utan för att få optimeringstips.

Ahh yes indeed. Får jag passa på att meddela att även min kräkreflex aktiveras av dylika optningsmetoder. Men jag har med idog träning lyckats undertrycka den. Även fast jag avskyr konceptet med den optade magikern som inte kan något annat än att döda på tusen olika sätt, så har jag förståelse för att andra kanske inte delar min avsky för sagda koncept. Och eftersom jag själv en gång i tiden haft de skorna på mig (och eftersom vissa i den spelgrupp jag ingår i fortfarande har de på sig), så kan jag komma med input, råd och tips.

Och personligen så tycker jag att det är en bättre metod än att såga den som ber om optningstips vid fotknölarna och elitistiskt hävda att han spelar "på fel sätt".

Problemet är väl mest det är jag ibland är för förtjust i ljudet av min egen röst.

Inte du också walle. Det där är ju min ursäkt. :gremsmirk:

Kimon

Swordsman
Re: Om magikerns existensberättigande

Ett sätt att hjälpa till är att vissa upp andra sidor av rollspelandet.

Det håller jag med om, men jag tror att den bästa vägen frammåt är att komma med tips och råd i linje med originalpostarens inlägg, men att titt som tätt sticka in alternativ och motivera varför man tycker att en magiker skall kunna göra andra saker än slåss.

Det är lite det jag saknar ibland. Jag ser hellre att man försöker omvända folk med argumentation än genom att sänka takhöjden på forumet. Om du upplever stofilmagiker som överlägsna offensivmagiker så har du ju en räcka med argument om varför stofilmagiker är bättre än offensivmagiker.

Argumentationsammo är som all annan ammo.
Den gör ingen nytta i fickan.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Min åsikt.. Ingen vill höra...

Få magiker kommer någonsin Kunna få upp en effekten Eld i ett eldklot till mer än 4 magnituder... Alltså Ob4t6 Trauma Ob1t6 Smärta Samt ett antändningsvärde på 10 (risken att målet kommer ta eld är litet, om han inte e indränkt i olja eller har sidenkläder)... För övrigt kommer magikern även behöva använda sig av A´vstånd, eftersom Eld är en berörings effekt...
Nu är det faktiskt så att avståndet beröring behöver vara dåligt. En av mina spelares RP är en Pyromantiker som har alstra 15 i termo- och pyrotropi, och besvärjelse 15. Han spelade med 2 andra spelare (en krigare och en lönnmördare). Han brukade alltid stå drygt en meter bakom de stridande (hans kompisar och deras fiender), för att sedan komma fram med en fin liten Eld-effekt på ungefär magnitud 3-4 och klappa till någon av motståndarna (han hade också ungefär 12 i slagsmål) med en näve i magen eller liknande, och samtidigt släppa lös effekten Eld och därigenom ge fienden en ganska trevlig överraskning (först 1T6 krossskada från näven vilken KAN ge en extraskada om han har tur, och sen mellan Ob3T6-Ob4T6 Trauma och ytterligare Ob1T6 Smärta... Detta knockade oftast motståndaren medvetslös direkt och det tog honom bara två rundor dvs. 8 sekunder att göra besvärjelsen) :gremgrin:

Så kom inte och säg att beröring är dåligt... :gremwink:

fusk

Warrior
But Slim, what if you win... (fusk fattar inte :)

"Det var den. Är det rätta svaret att alla som använder attackbesvärjelser är boffertomtar-wannabies, som inte har fattat att attackbesvärjelser suger?"
nej, svaret är att en av dem som designade systemet tycker att grisodlarmagiker är balla och de ska ha lite utrymme i eon världen.

"De som anser att attackbesvärjelser är klena kan inte EON's magisystem helt enkelt."
somjagsade i det här inlägget(längst ner) ? :gremsmile:

"Det här utlägget går helt enkelt inte ihop. Varför kan man bara kasta magnitud ett besvärjelser i strid?"
du har missat en sak, i eons magisystem så är olika effekter olika mäktiga.
-Bone-s fråga var i princip varför de effekter man använde i strid var så fjompiga(även om man kan gå runt det ja.). min förklaring är att man inte har tid med att använda väldigt avancerade effekter(som får folk att explodera i kaskader av tarmar och blod).
:gremsmile: jag vet hur man använder eon magisystem, däremot kan din text vara användbar för -Bone-

"Är de verkligen fjompiga, eller är vi drabbade av ett likriktat tänkande?"
ah, därom siar de visa! :gremlaugh: nåja, jag vetifan, jag tycker att dom duger gott. man kan ju trotts gå förbi fjompiga effekter med kongaleat som sänker svårigheten på höga magnitud besvärjelse, med artefakter som lägger maaassor med nivå ett magnitud effekter istället för en enda högmagnitud effekt osvosv.

"I ett magisystem som är så flexibelt och modulärt som EON's går det att bygga vilken magikertyp som helst. Det är ett av systemets stora styrkor, rent regelmässigt."
håller med, man kan mycket väll spela krigarmagiker. men det beror mycket på vad man jämför med! jag kan ju jämföra med DoD:Chronopia som är ett av minna favorit spel. jag säger 2hp, jag säger en påse med sand som har PSY laddning i sig. jag säger besvärjelsen Explosion, jag säger adjö stad :gremlaugh: och är det svårt? neeehej då! jag kan börja med karaktärer som kan göra mycket mer avancerade saker än så.

"Men ärligt... tycker du verkligen att du hjälper bone att bygga en offensiv magiker med följande uttalanden: "men det (möjlighet att kasta eldbollar) brukar inte magiker i eon heller ha." "att försöka kasta en eldboll är inget magiker sysslar med helt enkelt"

Det är ju inte särskilt konstruktivt eller hjälpsamt IMHO."

men jag försökte ju förklara varför eon magiker var så fjompiga :gremsmile: det känns som om jag har ältat det ganska mycket nu.

Kimon

Swordsman
Re: But Slim, what if you win... (fusk fattar inte :)

Ok, jag skall sluta larva mig med rubrikerna... :gremsmirk:
Var det rubriken förresten, eller var det inlägget?
Rubriken är en strof ur låten "The Real Slim Shady" från Eminems album "The Marshal Mathers LP".

Men tillbaka till tråden...

Det som förvirrar mig är att du i ena stunden utmålar de offensiva magierna som klena: "min förklaring är att man inte har tid med att använda väldigt avancerade effekter", "jag försöke förklara att magiker i eon först och främst inte är lämpade som krigsmagiker." och andra stunden hävdar att de inte alls är fjompiga bara man vet hur man gör: "man kan ju trotts gå förbi fjompiga effekter med kongaleat som sänker svårigheten på höga magnitud besvärjelse, med artefakter som lägger maaassor med nivå ett magnitud effekter istället för en enda högmagnitud effekt osvosv.".

Om jag tolkar dig rätt så anser du att offensiva magiska effekter som exempelvis 'Blixt' och 'Explosion' inte alls är fjompiga om man använder kongelat.

Eftersom du förstår nyttan av kongolerade filament så framstår utlägg som det här, än mer förvirrande: "min förklaring är att man inte har tid med att använda väldigt avancerade effekter(som får folk att explodera i kaskader av tarmar och blod).".
Det påståendet gäller ju inte om man använder kongelat i rätt mängd.

Alltså är det för mig lite märkligt att du ansåg att de offensiva effekterna är fjompiga när du mycket väl visste att de inte var fjompiga, bara man använder kongelat.

Så varför skriva att de var fjompiga?

fusk

Warrior
Re: But Slim, what if you win... (fusk fattar inte :)

"Var det rubriken förresten, eller var det inlägget?"
rubriken :gremlaugh:

"Om jag tolkar dig rätt så anser du att offensiva magiska effekter som exempelvis 'Blixt' och 'Explosion' inte alls är fjompiga om man använder kongelat."
du missar min poäng tror jag. jag säger att effekterna som används i strid är klena. det går naturligtvis att höja magnituden på besvärjelsen(men det gör inte effekten bättre), men -Bone- har inte mystik och magi och kan inte magisystemet så bra så han vet inte hur man ska göra för att öka magnituden utan att få en fummel risk på 90% :gremlaugh:
vad jag menar är att rent teoretiskt så kan man enl. magisystemet göra en egen "blixt" effekt som gör Ob100t6 i skada per magnitud istället för Ob1t6 genom att göra en fräsigare effekt.
och det var ju att effekterna var så fjompiga och bara gjorde ynkliga Ob1t6 i skada per effekt -Bone- tyckte var kass.
anledningen till att mundanas magiker inte hivar iväg Ob100t6 i skada per magnituid blixtar är för att det är för jobbigt att koncentrera sig på så avancerade effekter på ett slagfält.

Greymourn

Swordsman
Ja men...

För det första skulle nog de flesta magiker dra sig för att gå in i närstrid... Vet inte riktigt om slag/beröring är samma sak och i sådant fall är effekten eld och slaget samma handling, eller är det två olika handlingar?

Dessutom skulle en blixt med motsvarande svårighet slag ( 5 magnituder, i princip) vara avsevärt farligare för de flesta motståndare (ej läder rustning), och han är dessutom utom räckhåll... Pyromantikern måste även springa runt med en levande eld...

Om han sedan skulle tappa kontrollen över de pyrotropiska filamenten... Vilket han bör göra om hans motståndare träffar honom (och alstra kommer före motståndarens hugg, Besvärjelse kommer efter om jag inte missminner mig) så kommer han dessutom självantändaoch måste koncentrera sig på att släcka sin brinnande klädsel medans hans fiende står inom hugg avståd...

Del 2: Fototropi har både fler och mer använbara effekter... Och som sagt var finns transformera...

Khûrz

Veteran
Ang Thalamur och krigarmagiker

Inte för att jag vet så mycket om Eon men har inte Thalamur krigarmagiker. Jag citerar MoM sida 96:
Jualla Bizar Alaya
En av de sju magikraterna
känd för sina kunskaper om magi i strid och under krig osv

sida 98:
Shangi thal Dubaral
Magikrat i An-Thalamur
Extremt duktig krigarmagiker osv
har varit på fältövningar med armén tillsammans med sina speciellt tränade thalaker osv.

//Khûrz som inte står på Thalamurs sida i ett krig mot Consaber

Yvian

Warrior
Re: Ja men...

Det där med att släppa lös en berörings-magi i ett slag är min tolkning av det hela (alla andra får tolka det som dom vill), men det är ju faktiskt möjligt.

Min spelare har oftast kongelat som gör att han inte behöver bry sig om alstringen för det mesta, men annars brukar han transformera från ataxatropi.

Att blixt är farlig kan jag hålla med om, men en liten fördel som eld har (iaf om den är på beröring) är att du kan sikta med den, och blixt träffar ett slumpmässigt område (det kan faktiskt vara avgörande). Men annars anser jag att blixt och eld är ganska jämna i "bra-ighet" (även om pyro- och termotropi är svårare att alstra), speciellt bra blir dom ju med areaeffekt :gremgrin:

Greymourn

Swordsman

Sikta med eld? Det enda det ger e ju att elden i så fal startar på ett speciellt ställe... och det e banne mig ganska svårt att få eld i annat än siden...

fusk

Warrior
Re: Fungerar tyvärr inte enligt magiteorin

jag vet inte riktigt säkert, men jag gissar på att eons magisystem inte stödjer det.
däremot så tycker jag att det borde vara möjligt eller iallafall intressant :gremsmile: fast ska man göra något liknande får man nog skriva egna regler för det(gärna med en del avdrag så att det inte ´blir för bra?)
(rätta mig gärna ifall jag har fel nu)

Yvian

Warrior

Det jag menar är att du kan välja att sätta elden på något ställe där fienden inte har skydd, och på så sätt förbättra effekten något om fienden har skydd på stora delar av kroppen (med blixt får man ju helt enkelt hoppas på att man träffar ett oskyddat område).

rax

Swordsman
Re: En aning osäker men...

Ur beskrivningen av Diodactus fylgiska urladdning:

Blixten orsakar Ob2T6 Trauma och Ob2T6 Smärta. Slå vilken kroppsdel som blixten träffar - det går inte att sikta eller måtta.

När det gäller effekter som Eld känns det lite osäkrare. I Davas flogistonkula står så här:

Skapar ett litet eldklot vars radie är en meter... Eldklotet stannar kvar på denna plats i en minut och skadar alla som kommer i kontakt med klotet. Skadan blir Ob1T6 Trauma och Ob1T6 Smärta...

Jag skulle tolka det som att elden skadar alla de träffområden som den kommer i kontakt med. Dvs om du står mitt i ett tvåmeters eldklot skulle du råka ut för Ob1T6 Trauma och Smärta på samtliga träffområden.

Detta sluter jag mig till eftersom om man bara använder effekten Eld (eller Fiat flamma) så måste man ju röra vid den man vill skada och då skadas förmodligen bara den kroppsdel som träffas. Men det är bara min alldeles egna tolkning. :gremwink:

/Rax, "Grillat är godast"

Azdeus

Veteran
Re: Dubbelsuck

Point well taken. Men om dom utbildar magiker som kan få grödorna att gro fortare tex använda Hydromantiker för att tex få slut på torka och liknande. Då skulle dom kunna få en större befolkning växa sig större få fler soldater att utbilda osv.

Jag förnekar inte att magiker kan vara effektiva på ett slagfält, däremot att det är farligt att utbilda folk i att slänga blixtar och eldbollar. Det kan gå åt h-vete också, plus att om dom skall gör ordentligt med skada behöver dom en j-vla massa kongelat osv.