But Slim, what if you win... (-BoNe- och fusk)
okej, nu var det ju inte egentligen min poäng, utan krilles, jag försökte framföra.
Ja, vad skall man svara på så'nt? Förutsätter att du instämmer i Krilles poäng, så varför gömma sig i Krilles ficka. Du behöver inte hans imaginära tyngd för att göra något intryck på mig eller någon annan här på forumet.
Säg vad tycker själv vetja!
men som frågan var, så var den varför attackbesvärjelse är så klen å fjolliga eller hur?
Det var den. Är det rätta svaret att alla som använder attackbesvärjelser är boffertomtar-wannabies, som inte har fattat att attackbesvärjelser suger? Det är så EON-politiskt korrekt att ha den åsikten nämligen, så jag förstår varför så många har den. Det blir så mycket lättare om alla magiker ser ungefär likadana ut. Blonda och blåögda allihop med en liten tysk accent. Jawohl?
De som anser att attackbesvärjelser är klena kan inte EON's magisystem helt enkelt. Eller också så väljer de att kasta sina trumfkort, inte vet jag, men det förefaller som en märklig inställning IMHO.
förklaringen till att folk och fä inte exploderar i en stor kaskad av blod å tarmar när magiker skjuter en magnitud ett blixt på dom förklarar jag med att det är svårt att åstadkomma sådana kraftfulla effekter under den tidspress som en strid innebär.
Det här utlägget går helt enkelt inte ihop. Varför kan man bara kasta magnitud ett besvärjelser i strid? Varför inte två eller tre? Ob3T6 trauma och smärta är djävligt obehagligt för en motståndare. Snittet blir ju 11.25, vilket innebär ett dödslag med en högre tärning. Och att framtida handlingar i den här striden blir en tärning svårare.
Anledningen till att "målet inte exploderar i en stor kaskad av blod och tarmar" har med magnitud att göra. Och hur ökar man magnituden utan att öka svårigheten? Någon? Man använder kongelat.
Är de dyra att framställa? Nej.
Är de svåra att framställa? Nej.
Kan de massproduceras? Ja.
Sensmoralen är alltså: Använd filament, så mycket som situationen kräver. Sänk svårigheten till Ob1T6 och du kommer inte att fumla. Du kan fortfarande dra iväg en 10:e magnitudens blixt och då kan jag garantera att ingen i närområdet kommer att tilltala dig respektlöst.
För de som sätter den personliga säkerheten i det främsta rummet så rekommenderar jag mycket varmt effekten 'Skimmer'. Eftersom du är magiker så förväntar sig ingen att du skall delta i striden med mundana medel. Då skimmer ökar svårigheten för alla mundana attacker (a'la pilskott och hugg) med +Ob1T6 per filament så är denna effekt alldeles utmärkt att använda för att avskräcka folk från att ens försöka. Pumpa upp den till femte magnituden (med hjälp av filament) och provisorisera den. Tar du den dit så kommer de som försöker sig på en mundan attack att börja på antingen 1)Ob6T6 (siktar med avståndsvapen på nära håll) eller 2)Ob7T6 (avfyrar avståndsvapen på nära håll utan att ha siktat en runda) eller 3)Ob8T6 (alla andra former av närstrids eller avståndstattacker).
Nå, Ob6T6 kan ju tyckas som en risk eftersom det faktiskt går att lyckas där om man är djävelflitig i sitt bågskytte och sedan länge lämnat de "erfarna mästarna" (FV 15) bakom sig. Men allt hopp är inte ute för vår krigarmagiker, ety han har en mängd effekter till sitt förfogande för att nita bågmästaren. Lösningen heter 'Bländning'. För varje magnitud i effekten så får alla som tittar på magiker (och det gör de som ämnar att anfalla honom) +Ob1T6 i svårighetsökning. Dessutom får de lika mycket smärta som magnituden. Den här effekten är utmärkt att använda... säg på andra magnituden (vi tar en liten risk). Lägg besvärjelsen i samma rond som offret... eh vad säger jag, bågskytten siktar. (Alstra+Besvärjelse) och vips så var bågskytten uppe på Ob9T6 (och har 2 i smärta). Nästa runda upprepar vi proceduren etc... ad infinitum, eller åtminstonde tills dess att bågskytten inser sitt underläge och gör något annat.
Om du har tid att förbereda dig (och det bör du ha innan du ger dig ut på äventyr), se då till att ha din bäste vän Grimbuld med dig. Vem är Grimbuld i hear you ask? Jo, Grimbuld är din 10:e rangens golem, tillika betjänt. Grimbuld kan med lätthet hantera de flesta orosmoln som dyker upp vid horisonten. Han kanske inte är så pratsam, men han är djävligt effektiv. Skapa honom med kongelat och ha lite geotropiska och ataxatropiska kongelat i reserv, om det helt ofattbara skull inträffa.
jag försökte som sagt bara för klara för bone varför vissa effekter är så fjompiga.
Är de verkligen fjompiga, eller är vi drabbade av ett likriktat tänkande?
jag kan förstå han faktist, och jag försöke förklara att magiker i eon först och främst inte är lämpade som krigsmagiker.
I ett magisystem som är så flexibelt och modulärt som EON's går det att bygga vilken magikertyp som helst. Det är ett av systemets stora styrkor, rent regelmässigt.
han får spela precis vad han vill för mig och jag försökte hjälpa han med det(berätta gärna vad jag har gjort fel!?).
Men ärligt... tycker du verkligen att du hjälper bone att bygga en offensiv magiker med följande uttalanden: "men det (möjlighet att kasta eldbollar) brukar inte magiker i eon heller ha." "att försöka kasta en eldboll är inget magiker sysslar med helt enkelt"
Det är ju inte särskilt konstruktivt eller hjälpsamt IMHO.