Man KAN vara mäktig offensiv magiker i Eon!
Det är ledsamt att så många verkar missa detta. Ett enkelt tillvägagångssätt för att skapa mäktiga magiker i Eon:
1) Köp M&M. Har man inte den modulen kan man egentligen inte göra mäktiga magiker, och man har IMHO ingen större rätt att klaga på magisystemet heller. Kanske är det sorgligt, men sant är det i alla fall, att magisystemet som det presenteras i grundboken är allt för tunt.
2) Gör en vettig magikerkaraktär. För egen del skulle jag lägga ned mycket tid på att fundera på vart magikern har studerat och hur valet av magiaspekter kan kombineras, etc, men för att göra det enkelt räcker det med en eller ett par mystikfärdigheter till rimliga nivåer, d.v.s runt 15. Här kan man trixa mycket för få ut mest av enheterna. Vill man syssla med riktig powergaming finns det många sätt att försöka skräddarsy sin karaktär för att få så många enheter som möjligt.
3) Skapa egna besvärjelser / ritualer / alkemiska föremål. Tyvärr, man finner inte "Jävelfarlig Megaexplosion" i index, den får man skapa själv. Läs in dig ordentligt på alla effekter. Lär dig kombinera dem. Använd alla de regler som finns i M&M för att förenkla slagen, och vips så kan man komma upp i riktigt höga magnituder, särskilt om man kryddar med kongelat. Med alkemin kan man skapa mycket bra elixir eller föremål som förenklar vardagen för magikern med blodtörst. Är man "sådan" så finns det även ett par buggar och luckor i magisystemet som gör att man kan skapa mycket kraftfulla kombinationer. Jag tänker inte säga vilka, precis som jag inte tänker presentera en färdiggjord mörsarbesvärjelse. Lite får du göra själv!
( 4) Gör en schaman! Reglerna är så luddiga på det området att man lätt kan bli löjligt mäktig, och med lite tur kan man till och med kombinera schamanismen med magin, för en mycket svårslagen kombination)
Kontentan är att man kan ha en mycket farlig magiker redan vid första spelmötet, särskilt om spelledaren låter karaktären lära in sig lite av sina nedskrivna besvärjelser innan spelet börjar (annars blir det hårdplugg för magikern när spelet börjar). Enda smolket i bägaren är att Eons fummelsystem ofta kommer att sätta käppar i hjulet, eftersom det är så oberäkneligt. Vi har modiferat det lite (nej, inte för att skapa mäktiga magiker, utan för att kunna duellera vettigt med svärd..). Å andra sidan avhjälps detta med stigande färdighetsgrad under spelets gång.
Skillnaden mot andra spel är att man för en gångs skull behöver tänka lite själv, inte bara lära sig hitta snabbt i magilistornas index (MERP någon? Eller egentligen, ganska många spel...). Andra personer har i den här tråden rekommenderat dig att byta spel. Byt då till ett spel där världen bättre tar emot übermäktiga magiker, för den största bristen med Eon i det avseendet att man vill spela mycket mäktiga magiker är till viss del att världen inte riktigt är förberedd på det, inte att reglerna är "mesiga", IMHO.
/RipperDoc - borde se till att den gamla spelgruppen slår sina kloka huvuden ihop och skriver en handbok i att missbruka Eons magisystem