Nekromanti Hur är magisystemet i Eon

-BoNe-

Warrior
Re: Dubbelsuck

det är trist..
Man borde ha chansen att kunna göra en magiker som kan sådant..

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Sök dig till ett annat spel

Det är fritt fram att ändra precis allt som man vill, så det är bara att du sätter igång och knåpar ihop ett eget som du tycker passar bättre. När du är klar får du gärna lägga upp det här utifall någon mer skulle vara intresserad.

ripperdoc

Myrmidon
Man KAN vara mäktig offensiv magiker i Eon!

Det är ledsamt att så många verkar missa detta. Ett enkelt tillvägagångssätt för att skapa mäktiga magiker i Eon:

1) Köp M&M. Har man inte den modulen kan man egentligen inte göra mäktiga magiker, och man har IMHO ingen större rätt att klaga på magisystemet heller. Kanske är det sorgligt, men sant är det i alla fall, att magisystemet som det presenteras i grundboken är allt för tunt.
2) Gör en vettig magikerkaraktär. För egen del skulle jag lägga ned mycket tid på att fundera på vart magikern har studerat och hur valet av magiaspekter kan kombineras, etc, men för att göra det enkelt räcker det med en eller ett par mystikfärdigheter till rimliga nivåer, d.v.s runt 15. Här kan man trixa mycket för få ut mest av enheterna. Vill man syssla med riktig powergaming finns det många sätt att försöka skräddarsy sin karaktär för att få så många enheter som möjligt.
3) Skapa egna besvärjelser / ritualer / alkemiska föremål. Tyvärr, man finner inte "Jävelfarlig Megaexplosion" i index, den får man skapa själv. Läs in dig ordentligt på alla effekter. Lär dig kombinera dem. Använd alla de regler som finns i M&M för att förenkla slagen, och vips så kan man komma upp i riktigt höga magnituder, särskilt om man kryddar med kongelat. Med alkemin kan man skapa mycket bra elixir eller föremål som förenklar vardagen för magikern med blodtörst. Är man "sådan" så finns det även ett par buggar och luckor i magisystemet som gör att man kan skapa mycket kraftfulla kombinationer. Jag tänker inte säga vilka, precis som jag inte tänker presentera en färdiggjord mörsarbesvärjelse. Lite får du göra själv!
( 4) Gör en schaman! Reglerna är så luddiga på det området att man lätt kan bli löjligt mäktig, och med lite tur kan man till och med kombinera schamanismen med magin, för en mycket svårslagen kombination)

Kontentan är att man kan ha en mycket farlig magiker redan vid första spelmötet, särskilt om spelledaren låter karaktären lära in sig lite av sina nedskrivna besvärjelser innan spelet börjar (annars blir det hårdplugg för magikern när spelet börjar). Enda smolket i bägaren är att Eons fummelsystem ofta kommer att sätta käppar i hjulet, eftersom det är så oberäkneligt. Vi har modiferat det lite (nej, inte för att skapa mäktiga magiker, utan för att kunna duellera vettigt med svärd..). Å andra sidan avhjälps detta med stigande färdighetsgrad under spelets gång.

Skillnaden mot andra spel är att man för en gångs skull behöver tänka lite själv, inte bara lära sig hitta snabbt i magilistornas index (MERP någon? Eller egentligen, ganska många spel...). Andra personer har i den här tråden rekommenderat dig att byta spel. Byt då till ett spel där världen bättre tar emot übermäktiga magiker, för den största bristen med Eon i det avseendet att man vill spela mycket mäktiga magiker är till viss del att världen inte riktigt är förberedd på det, inte att reglerna är "mesiga", IMHO.

/RipperDoc - borde se till att den gamla spelgruppen slår sina kloka huvuden ihop och skriver en handbok i att missbruka Eons magisystem

Big Marco

Läskig
Re: Man KAN vara mäktig offensiv magiker i Eon!

Jag vill bara säga att jag blir förvånad över alla neggo-åsikter och tyckanden som kommer här. -BoNe- vill spela en maffig eldbollskastande magiker i Eon. Varför dissar alla honom? Varför hjälper inte folk honom istället? RipperDocs inläg är nästan det enda hjälpsamma i hela tråden (eloge till dig) - alla andra bara talar om hur "fel" -BoNe- har i sina strävanden.

Hur man nu ens kan ha "fel" i ett rollspel...

Jag hade själv asball när jag var en schysst optad offensiv magiker när vi lirade för ett tag sedan. Och det var minsann inte "fel".

Själv anser jag att folk skall få spela som de vill. Utan elitism.

Big Marco

Läskig
Kraftfull offensiv magi underlättas om du har kongelat - dvs "fryst" kraft, då detta sänker svårighetsgrader. Men även med vanliga Ob3T6-besvärjelser kan man få ihop hyfsat kraftfulla besvärjelser. Speciellt eftersom man sällan behöver nöta hitpoints i Eon. Läs gärna Ripperdocs inlägg längre ned för nyttig info.

Ditt Eon är precis vad du gör med det.

fusk

Warrior
Re: Man KAN vara mäktig offensiv magiker i Eon![OT

näe? jag försökte få fram att man kunde spela en mäktig krigsmagiker ifall man bara köpte Mystik och Magi eller tänjde på reglerna lite grann. jag tycker jag sade nästan samma sak som RipperDoc
men jag försöker också få fram att eons magisystem inte fungerar lika bra för krigsmagiker som en del andra system. det har ingetting med elitism att göra.

Kimon

Swordsman

Jag vill bara säga att jag blir förvånad över alla neggo-åsikter och tyckanden som kommer här. Varför dissar alla honom? Varför hjälper inte folk honom istället?

Av rent forumshistoriska skäl antar jag.

Takhöjden är inte särskilt hög för den som innehar en avvikande uppfattning (och nu talar jag av egen erfarenhet). De som inte använder magiker på det, enligt prominenta forumsförfattare/spelskapare korrekta sättet, får sig en dos av eldkastaren.

Ja det är ett elitistiskt tankesätt, men när alla gamla trastar på tråden gapar i samma ton, då är det inte lätt bryta harmonin.

Jag hade själv asball när jag var en schysst optad offensiv magiker när vi lirade för ett tag sedan. Och det var minsann inte "fel".

Well, good for you I say... Med sådana här åsikter från en så "gammal trast", så kanske enfalden kan ändras till mångfald.

Magi härskar

Men det verkar som om man inte kan bli en riktigt kraftfull magiker.
Inte kraftfull? Det beror på hur du definerar kraftfull. Om du definerar det som att kunna titta på sin motståndare och på så vis ögonblickligen kunna döda denne så har du delvis rätt. Om du däremot definerar det som att kunna göra saker som ingen annan kan så är Eons magiker absolut kraffulla. För att ta ett par exempel:

"Besvärjelsen för total sannfärdighet" - vem behöver lögndetektorer? Eller hur du lurar morsan att du bara skulle räkna kakorna åt henne när hon fann dig med handen i kakburken....
"Falköga" - vem behöver kikare?
"Helande handen" - hur du fixar en veckas vård och vila på sjukhus på ett kick...
"Kanagas svarta mantel" - who needs Obfuscate?
"Larbilius underbara teleportation" - hur du snor kronjuvelerna som en baggis...
"Madriannas förföriska sång" - hur du alltid får fritt härbärge över natten...
"Sergals ohejdade vredesmod" - hur du får hundägaren att bli biten av sin egen hund...
"Skototropisk förblindning" - hur du vinner striden mot nästintill vilken motståndare som helst (can´t hit what you can´t see)...
"Skälvande jordens åkallan" - behöver jag ens definera varför JORDSKALV skall uppfattas som mäktigt?

Observera då att flertalet av ovan nämnda besvärjelser endast har svårigheter på ynka Ob2T6 dvs så kan de flesta medelmåtta magiker fixa dem så länge de besitter rätt alstra färdighet. Genom improvisation eller genom utvecklandet av egna besvärjelser kan du således förstärka eller till och med dubbla dessas effekter med en dåvarande svårighet på max Ob4T6 (dvs att en duktig magiker på ett värde på 15+ borde kunna fixa dem). Då är de utan tvekan überbra!

När ja läser om de offensiva magierna så gör dom inte mycke i skada.
Skadebesvärjelserna i grundboken gör ungefär lika mycket skada som en ordentlig träff med ett vapen skulle ge (dvs någon extraskada siådär). Är detta dåligt med tanke på att magikern kan stå på behörigt avstånd från motståndaren då detta sker samt kanske är en riktig loser på vapen?

Hursomhelst så är grundbokens skadeformler i regel såpass simpla att medelmåtta magiker kan kasta dem. De går alltså enkelt att boosta genom att slänga på ett par magnituder extra. Tro mig en "Diodactus fylgiska urladdning" av motsvarande fjärde magnituden det känns det vill jag lova!

Så den som hävdar att Eons magiker inte kan vara fälthaubits kanske borde kika på magisystemet igen. Därmed inte sagt att de är det i samma grad som i vissa andra highfantasy spel. Men för den som vill skapa en offensiv magiker - så visst är det möjligt!

Är det bra att vara magiker??
Se ovan och om det inte är klart nog så läs det igen!

Vindhand

Myrmidon
Re: Magiker som krigare? Nej tack.

Jag ser magikerna som Mundanas akademiker, och jag ser ytterst få akademiker som är ute och slåss på slagfält eller i gatuhörnen på fredagskvällarna.

Åk till kina :gremsmile:

Krigarmagiker

Jag ser magikerna som Mundanas akademiker, och jag ser ytterst få akademiker som är ute och slåss på slagfält eller i gatuhörnen på fredagskvällarna.
Du har väl inte missat yrket "krigarmagiker" i Krigarens väg (sid 12) väl? :gremcool:

rax

Swordsman

Men isf kan jag ju passa på att ta upp min lilla regelmodd (från när den här diskussionen var på tapeten senast) igen.

Den kan kanske passa -BoNes- syften riktigt bra, särskilt om han inte vill köpa M&M och lära sig alla regeltekniska knep.

/Rax, Folkfronten för "Things that go KA-BOOM in the night" :gremtongue:

Varför inte?

Hur man vill ha sin magiker är ju upp till var och en och enligt reglerna så kan du ju visst skapa en tämligen offensiv magiker (skulle kunna ge dig en klase exempel på detta).

Så varför skall man inte tänka så? För att Krille säger det? Guru på forumet till trots så är väl hans ord knappast lag eller?
Snarare tror jag att han argumenterar utifrån intentionen att vända, en honom till synes, negativ trend hos spelares magikerkaraktärer. Ett par viktmått till på vågskålen för "mer hjärna och mindre krut i magin" helt enkelt! Fast det är bara mitt sätt att se på det hela.

Yepp och så här kan de bli ûbermäktiga!

Men isf kan jag ju passa på att ta upp min lilla regelmodd (från när den här diskussionen var på tapeten senast) igen.
Njae, du påpekar ju trots allt en del av problemet själv - då kan man ju inte alstra annat än ett jämt antal filament. Dessutom så dubblas ju styrkan på alla andra besvärjelser och det var ju inte det -BoNes- frågade efter.
Istället skulle jag rekomendera att du dubblerar SKADAN på alla offensiva magiska effekter istället.

I annat fall om man vill öka den allmäna kraftnivå kan man
införa att kongelat blir vanligare förekommande. Att man kan köpa det för en billig penning hos vilken alkemist som helst samt finna det lite varstans i naturen. Detta och/eller att magiska "Talismaner" (som alstrar ett visst antal filament i en viss bestämd aspekt åt en) är var och varannan kompetent magikers standardutrustning.
Du får en helvetes massa magisk maktinflation men så kanske det också var det som var vad man önskade med det hela...

Storuggla

Champion
Re: Krigarmagiker

"Du har väl inte missat yrket "krigarmagiker" i Krigarens väg (sid 12) väl?"

Inte så mycket missat som ignorerat till 100% :gremwink:

Storuggla, stryker allt som inte passar

Storuggla

Champion
Re: Magiker som krigare? Nej tack.

"Åk till kina"

Dra till Säffle! Jaha, du menade det inte som en förolämpning? Jaha... :gremgrin:

Storuggla, traskar till ett annat forum nu

Mr Brunch

Veteran
Re: Då tar du å köper den på momangen! [ANT]

Det jag inte förstår när jag läser alla dessa medelanden är varför alla säger attt det är fel att spela en offensiv magiker och att det inte är vad magiker gör i eon. Om man tittar på dom besvärjelser som finns i grund boken och M&M så hittar man en hel del offensiva besvärjelser vilket någon någonstans i mundana borde faktiskt använda.
Om man vill spela en offensiv magiker rekomenderar jag att man lär sig Larbilus underbara teleportation och de tusen blödande såren, du dödar inte direkt men strax :gremgrin:, en kombination en av mina spelare upptäckte efter att ha spelat med en synerligt sadistisk häxa ett tag.
Jag använder nästan aldrig offensiva magiker i mina kampanjer eller äventyr, tar bort en del av mystiken runt mina SLP magiker men att säga att det är fel och inte eon tycker jag är totalt fel... Det som är eon för mig är att spela rollspel och ha sjukt kul inte sätta in folk i fack, det tycker jag level spelen är till för, som dungeons and dragons

Om magikerns existensberättigande

Jo, för att de inte har något eget existensberättigande. En offensiv magiker kan ersättas av en katapult med vildeld. En defensiv magiker kan ersättas av en borg.
Fast en katapult med vildeld kan vara tämligen klumpig och oflexibel för att inte tala om en borg som dessutom är förbannat kostsamt. Tycker tvärtom att en offensiv och/eller defensiv magiker defenitivt har ett existensberättigande.

En offensiv magikerkan ju visa sig mycket användbar vid exempelvis sjöslag för att tända eld på motståndarnas skepp med eldmagi eller varför inte spränga upp skrovet eller skapa stora vågor som försvårar sjögången för motståndarnas skepp (kräver dock först att man skapar en ny sådan effekt samt att vågorna lämpligvis färdas i riktning mot motståndarens skepp).

En defensiv magiker å sin sida kan erbjuda både bättre skydd i form av absorverande och brytvärde höjande effekter, hela de sårade, skapa döljande dimma eller mörker m.m.

Fast det är klart i slutändan handlar det nog om vad man definerar som en offensiv respektive defensiv magiker. Fast även om en offensiv magiker defineras som en blixt respektive eldsprutande sådan så visst fyller de en funktion även om den kanske inte är lika sofistikerad. O vad det beträffar så är det väl främst en smaksak vad man föredrar och således med varken rätt eller fel (är medveten om att du aldrig hävdat att det är varken rätt eller fel men ville ändå förtydliga detta).

Krille

Super Moderator
Re: Om magikerns existensberättigande

"En offensiv magikerkan ju visa sig mycket användbar vid exempelvis sjöslag för att tända eld på motståndarnas skepp med eldmagi eller varför inte spränga upp skrovet eller skapa stora vågor som försvårar sjögången för motståndarnas skepp (kräver dock först att man skapar en ny sådan effekt samt att vågorna lämpligvis färdas i riktning mot motståndarens skepp)."

...vilket gör att katapulten inte längre har något existensberättigande.

Ett typexempel på problemet med mäktiga magiker kommer från Star Wars RPG, när en av spelarna lyckades muta spelledaren att få spela en urgammal jedi-mästare. Sagt och gjort, det gick bra.

Kruxet var bara det att resten av spelgruppen inte behövdes. Min pilot kunde ta semester, emedan jedimästaren kunde teleportera sig kortare sträckor och övertala vem som helst att köra oss var som helst genom att vifta med handen. Mekanikern behövdes inte. Gick något sönder så använde han kraften för att driva rymdskeppet framåt i alla fall. Rebellsoldaten behövdes inte heller: ljusvärjor är synnerligen aphemska i handen på en jedi-mästare, och avståndet spelade ingen större roll.

Till slut kom vi fram till att resten av gruppen inte behövdes, så vi började supa istället. Kampanjen kvaddade förstås stenhårt, men den var i princip dödsdömd från början eftersom vi andra inte behövdes.

Det är därför som jag är så jävelobstinat med att magikerna i Eon (och i största allmänhet) bör syssla med något helt eget, något som ingen annan rollperson kan göra. Så om magikern i princip enbart har ihjäl folk, så är skillnaden mellan honom och krigaren i princip vilka värden man slår mot, vilka specialeffekter som används och hur lätt det är att ha ihjäl. Är magikern bättre på att ha ihjäl än krigaren så kan krigaren lika gärna gå i pension, och är krigaren bättre än magikern på att ha ihjäl så har magikern slösat bort större delen av sitt liv på att mögla i gamla böcker. Lösningen är förstås att magikern inte gör samma sak som krigaren, det vill säga inte slår ihjäl folk.

Azdeus

Veteran
Re: Dubbelsuck

Vanligtvis så brukar magiker vara tvugna att studera i flera år innan dom kan slänga sin första besvärjelse, vem sätter sig och studerar i 10 år för att sedan lära sig att slänga iväg ljungeldar och dylika meningslösa mordiska besvärjelser?
Varför inte göra något nyttigt med skiten istället?