Nekromanti Hur är magisystemet i Eon

-BoNe-

Warrior
Re: Då tar du å köper den på momangen! [ANT]

ok.. dungeons and dragons är skoj.. Håller på att övertala hobgoblins att revolta mot en ond magiker som bränner deras byar. Svårt för mig för att jag är en caotic good alv.

Vi kör också det att alla saker karaktären säger till folk säger vi på engelska. Så det blir ungefär så här: In the name of all that is good i command you to open the door..

SL-mannen

Veteran
<suck>

:gremmad:
1:Man KAN vara en mäktig magiker!
Men då måste man vara RIKTIGT grym, om man har uppemot en 40 eller 50 i alstra och besvärjelse så kan man utan problem döda någon med en magi, saken är den att i Eon blir man inte Fetgrym på en gång, om man ska få 40 i alstra så får man ha spelat i år med en gubbe och ha en snäll sl.

2:Ett annat sätt är om man har MASSOr med konglerade filament. typ 10 till en besvärjelse, eftersom man kan sänka besvärjelse slaget med extra filament kan man göra hur kraftfulla besvärjelser som helst om man har oändligt med filament. då kan man lägga typ en DÖDA på magnitud åtta som gör att offret får slå ett dödsslag på 5t6 eller dö.

3: Om du inte tycker att magisystemet är tillräckligt mäktigt kan din SL (eller du om du är SL) göra om det så att det passar det ni vil göra.

4:Det här låter dock som en riktig Power-gamer. det är inte meningen att man ska kunna döda alla med en besvärjelse från början. Det går, men då får du kämpa för det för i helvete. Som sagt om du vill vara en gud som John Ireniicus får du spela ett annat rollspel. Du kanske kan göra ett eget där alla börjar som gudar... För du kan inte glömma att den snubben du vill vara är en gud. Det finns regler för hur man blir en gud och när du är det kan du ju garanterat döda någon med en magi, och frammana FETT med monster och grejer.

-BoNe-

Warrior
Re: <suck>

Meeen.. Ja trackar ner på magisystemet för att man är så förbannat dålig från början. Man kan bli mäktig i alla spel ungefär. men i detta så måste man spela så otroligt mycket. Det ärl ite jobbigt om man tex är på ett konvent o ska göra en magiker och vill kunna göra lite grejer..

Eftersom man dödar/och blir dödad så lätt av ett svärd så är det ganska så klart att man ska kunna dö ganska snabbt om man får ett jävla eldklot på sig..

Krille

Super Moderator
Dubbelsuck

"Eftersom man dödar/och blir dödad så lätt av ett svärd så är det ganska så klart att man ska kunna dö ganska snabbt om man får ett jävla eldklot på sig.. "

Vad är poängen med att spela magiker om det enda man gör är samma sak som krigarna? Vad är poängen med att spela krigare om magikerna gör samma sak mycket bättre än krigarna? Varför inte låta magiker vara magiker, istället för artilleriunderstöd till krigarna?

Eons magisystem är byggt enligt principen att krigare är till för att slåss och magiker är till för att utöva magi. Det finns ingen anledning att göra magiker till krigare med handgranater. Krigarna kan kriga på egen hand.

-BoNe-

Warrior
Re: Dubbelsuck

men det kan finnas olika sorters magiker.. Offensiva som står bakom krigarna och skickar eldklot lite här o vart..
O defensiva som slår upp magiska barriärer eller fängslar in saker..
O så finns det massor me andra..

Kanske man är en kringresande ond magiker som är intresserad i blixtar och gillar sådant eller en vad som helst..

Storuggla

Champion
Magiker som krigare? Nej tack.

Att utbilda en magiker kostar apmycket mer än att utbilda en krigare. Att utbilda en magiker till den grad att han skulle vara en tillgång i en strid skulle ta år och dagar och hela faderullan. vad jag vill ha sagt är att det nog inte är ekonomiskt gångbart att ha magiker som ett vapen rent organisationsmässigt sett.

Dessutom, på ett mer personligt plan: En tjomme föds, växer några decimeter, skickas till magiskola och spenderar sina dagar att plugga filotrpilära, aspektdebattering och skriva uppsatser om dissipation i Tibara. Det är, i jämnförelse med övriga Mundanas befolkning, ett snuskigt bekvämt liv. Skulel denne kis sedan dra ut och leka krigarmagiker och slänga eldbollar omkring sig? Njaaa... jag skulle nog inte gjort det. jag hade använt min magi till att se till att min säng var varm och torr hela natten och se till att leva bekvämt, inte flänga runt som en... äventyrare.
Jag ser magikerna som Mundanas akademiker, och jag ser ytterst få akademiker som är ute och slåss på slagfält eller i gatuhörnen på fredagskvällarna. :gremwink:

Storuggla, försoffad magikrat

-BoNe-

Warrior
Re: Magiker som krigare? Nej tack.

Men vill inte rika lyx pojkar med "superkrafter" ut o leka??

Krille

Super Moderator

"Offensiva som står bakom krigarna och skickar eldklot lite här o vart.."

Den tristaste sorten, enligt min åsikt.

"O defensiva som slår upp magiska barriärer eller fängslar in saker.."

Den näst mest trista.

Och varför det? Jo, för att de inte har något eget existensberättigande. En offensiv magiker kan ersättas av en katapult med vildeld. En defensiv magiker kan ersättas av en borg. Hur kul är det med en roll som man vet kan ersättas av ett obesjälat ointelligent föremål? "Kringresande onda magiker som är intresserade av blixtar" är bara en lätt mutation av katapulten (den kan tala och hivar iväg blixtar istället för vidleldskrukor).

Nä, vad jag är ute efter är en magikerroll med egenvärde, som inte ersätter någon annan rollperson eller är en förlängning av en annan rollperson, utan har existensberättigande i sig själv.

De två mest intressanta rollpersoner som jag har spelat var Feli i Västmark och Rafali i Eon. Feli var häxa, sexton bast, och mest användbar för att hon kunde en besvärjelse som förvandlade henne till katt och en annan besvärjelse som botade baksmälla. Baksmällebotandet var synnerligen populärt emedan det var rätt mycket fester i den kampanjen, och att förvandla sig till katt var... tja, rätt praktiskt.

Rafali var den person som kunde begripa de hemska ritualer som Thalamur sysslade med och vad de syftade till. Hennes uppgift var huvudsakligen att lista ut vad de onda thalaskerna sysslade med, något som ingen annan rollperson kunde klara av. På så sätt hade hon egenvärde.

Liksom, vad är krigare till för? Att ha ihjäl folk. Vad är det för ball med att göra en rollperson till som har ihjäl folk, om det enda som skiljer är vilka värden man rullar tärningar mot när man slår ihjäl?

fusk

Warrior

kanske dom vill, fast dom kallas vanligen inte "superpojkar" utan "superidioter" och är ganska ovanliga eftersom de blir dödade så fort de kommer ut i verkliga livet.
ungefär som en adelsman :gremcool:
jag säger det krille försöker säga eons magiker är inte krigare som kastar blixtar å eldbollar kors och tvärs. dom är inte kassa, dom är bara annorlunda!
du skall frukta han som kan göra dig ofruktsamma, ge dig otur, få din skörd att sina osv. osv.
:gremsmile: fast med lite modifiering kan man använda eons magisystem till eldbollsmagiker också.
och även när man lärt sig systemet blir magiker grymt mycket bättre(och man kan då göra krigarmagiker)

-BoNe-

Warrior

Vad jag vill ha är inte en dödsmagiker frön början. jag vill ha möjligheterna till att skapa en någolunda bra magiker med lite offensiva besvärjelser inom någolunda tid. Då menar jag inte kort tid.. Men ja menar heller inte ett års av hardcore gaming..

Vad man vill göra för karaktärer är helt upp till en själv. alla kan inte tycka att samma sak är rolig.

Du frågar: vad är det för ballt med att ha ihjäl folk?

Svar: Det är väldigt ballt. Då och då. Ibland kanske man tar sin nobla riddare och tar ett uppdrag som går ut på att jaga tiraker eller kanske man tar riddaren och ska umgås med (valfri stad)´s högt uppsatta män och avslöja en konspiration.

Man behöver inte bara vara en offensiv magiker.. man kan vara en kringvandrande magiker med kanske bara en offensiv besvärjelse..
Vad man gör med resten av gubben kan vara vad som helst.. kanske att man vill bli en dödsmagiker eller en forskare eller en by häxa som helar olika sjukdommar..

Men möjligheterna ska finnas..

-BoNe-

Warrior

kanske dom vill, fast dom kallas vanligen inte "superpojkar" utan "superidioter" och är ganska ovanliga eftersom de blir dödade så fort de kommer ut i verkliga livet.
ungefär som en adelsman
jag säger det krille försöker säga eons magiker är inte krigare som kastar blixtar å eldbollar kors och tvärs. dom är inte kassa, dom är bara annorlunda!
du skall frukta han som kan göra dig ofruktsamma, ge dig otur, få din skörd att sina osv. osv.
fast med lite modifiering kan man använda eons magisystem till eldbollsmagiker också.
och även när man lärt sig systemet blir magiker grymt mycket bättre(och man kan då göra krigarmagiker)
Men dom som vill göra magiker som har någon riktigt kraftfull offensin kraft.. Dom då??

fusk

Warrior

dom köper mystik och magi och lär sig systemet och därmed lär sig hur de ska göra för att få kraftfulla besvärjelse. jag kan ju tex berätta hur man gör en mäktig blixt artefakt...
istället för att göra en artefakt som har magnitud 100 blixt så gör man 100 små artefakter som har magnitud 1 blixt, skadan blir den samma för båda men den senare är mycket enklare att göra..

Krille

Super Moderator

"Men dom som vill göra magiker som har någon riktigt kraftfull offensin kraft.. Dom då?? "

Davals Vederstyggliga Brisad, förstås. Eller Sårade Änglars Spjut.

Eller en otäck kombination av improviserad magi, kongelat och lite tankeverksamhet. Det sistnämnda kräver iofs Mystik&Magi, men den är aldrig dum att ha. Dessutom måste man tänka själv, men det är heller aldrig dumt.

-BoNe-

Warrior
neeee

mystik o magi modulen prioterar ja inte så högt..
Köper två åt gången.. Satsar på mundana och legender o hemligheter..

Krille

Super Moderator

"Men möjligheterna ska finnas.."

Varför då? Ska köpmän också få specialförmågor för att ha ihjäl folk? "Förhandla ihjäl fiender", kanske?

fusk

Warrior
nehej.

då prioriterar du sålunda inte att kunna göra en magiker med mäktiga attack saker speciellt högt :gremsmile:
ditt val, tvinga någon annan att köpa den åt dig.
eller så kan du som sagt hitta på lite extra saker till magisystemet om du vill..

-BoNe-

Warrior
Re: Sök dig till ett annat spel

Varför?? Ja gillar eon skarpt.. Fast anser att magisystemet är lite svagt..

-BoNe-

Warrior

Varför då? Ska köpmän också få specialförmågor för att ha ihjäl folk? "Förhandla ihjäl fiender", kanske
Men köpmän brukar inte ha chansen att slänga eldklot från händerna på folk eller har ja fått det hela om bakfoten???

fusk

Warrior

men det brukar inte magiker i eon heller ha. :gremsmile: det är det som är våran poäng, när dom försöker göra deta slutar det bara illa. att försöka kasta en eldboll är inget magiker sysslar med helt enkelt