Nekromanti Hur är magisystemet i Eon

walium

Ganska töntig, faktiskt
Låt oss bygga en tunnel genom Hallandsåsen.

"Varför måste stridsmaskiner vara endimensionella?"

Därför att de måste vara väldigt fokuserade på strid och våld för att ens klassas som stridsmaskiner. Dessutom har våldsverkare av olika slag knappast ensamrätt på intressanta personligheter.

"Om det går att få vapenmästare med intressanta "quirks" och djup, så går det med offensiv-magiker också."

Klart att det går, men då krävs det allt att man fokuserar på andra sidor än de som involverar strid. Min erfarenhet säger dock att de som brukar göra jämförelser mellan magiker och artilleripjäser sällan är intresserade av att skapa några djupare karaktärer.

Kimon

Swordsman
Du fixar folk, så fixar jag Roca-Gil

Därför att de måste vara väldigt fokuserade på strid och våld för att ens klassas som stridsmaskiner.

Och? Det är väl inte värre att vara fokuserad på färdigheten svärd, än att vara fokuserad på färdigheten köpslå? Det är fortfarand en fråga om fokusering på en färdighet.
Så när börjar man sorteras in i det endimensionella facket? Är det när den färdighet man fokuserar på är en stridsfärdighet?

Allvarligt. De siffror som finns på rollformuläret är knappast summan av din rollpersons personlighet. Man kan göra underverk med bakgrundshistoria och beskrivningar.

Dessutom har våldsverkare av olika slag knappast ensamrätt på intressanta personligheter.

Skrev jag verkligen det? Om jag minns rätt så ifrågasatte jag bara varför fokus på stridsfärdighet är lika med endimensionellt spelande. Personligen så anser jag att en rollpersons djup inte behöver sitta i färdighetsvärdet utan i gestaltningen. Det är ju trots allt du som spelare som väljer vad rollpersonen skall göra. Visst, du kanske är ohemuligt bra på att slåss, men innebär bra FV i stridsfärdigheter att du måste använda dem i tid och otid? Om du är pacifist (men med bra FV i vapen), hur skall du agera när striden börjar blossa upp?

Klart att det går, men då krävs det allt att man fokuserar på andra sidor än de som involverar strid.

Naturligtvis. Men (om vi pratar om offensiva magiker en stund), processen för att få fram en intressant rollperson om man är fokuserad på strid måste ju vara väletablerad eftersom varje rollperson i ett "krigartypiskt" yrke måste ju göra det. Varför är det så orimligt att en offensivmagiker jobbar på att få sin rollperson flerdimensionell? Krigaryrket och andra vapenfetishistiska yrken gör ju det redan.

Min erfarenhet säger dock att de som brukar göra jämförelser mellan magiker och artilleripjäser sällan är intresserade av att skapa några djupare karaktärer.

Oh... Min erfarenhet av folk som talar om magiker som artilleripjäser är att de inte vill att de skall finnas överhuvudtaget. Det är dessa individer som använder ord som "fälthaubits" och "mörsare" för att beskriva en syn på magiker som inte passar in i det likriktade och politiskt korrekta tankesätt som finns på forumet angående magiker i EON.

Phelan

Hero
Vill du ha lite ost till?

Skämt åsido så är det mycket relevanta invändningar som kan göra att den besvärjelsen ofta är ganska klen. Men då ska man kanske samtidigt lyfta fram en väldigt stor fördel för magianvändare mot andra system - det finns väldigt sällan motståndsslag mot besvärjelser. Får man iväg magin så tar den effekt, man får aldrig något av "tyvärr, han lägger pannan i djupa veck och dina svaga krafter studsar mot honom" som i många andra system.

Då hela den här tråden började som ett klagomål om att man ärför svag som magiker i Eon bör ju de saker där magi i Eon är starkare än annars också tas fram. Förutom det att man som nykläckt magiker kan behärska fler och tuffare besvärjelser än som ny RP i många andra system...

Mvh / Phelan

Kimon

Swordsman
Re: Om magikerns existensberättigande

Att spela så kallad Fälthaubits i Eon är svårare än i många andra spel men tydligen inte så svårt att ingen är beredd att försöka. Ytterst beklagligt när det finns så mycket bättre och roligare saker de kunde ägna sig åt. Rollspel är alltför fantastiskt för att bara reduceras till machovåld.

Men vissa kanske tycker att det är roligt med magiker som kan använda offensiv magi. Personligen så tycker jag att det är en bättre inställning att försöka hjälpa dem att använda EON's spelsystem än att be dem dra, alternativt förlöjliga deras frågor.

Ja, det kanske rimmar illa med din och andras syn på hur systemet bör implementeras, men alla har ju sin variant av EON, Mundana och magisystemet.

Även om man inte gillar konceptet så kan man ju faktiskt hjälpa till.

Man Mountainman

Storsvagåret
dvs de flesta förutom riddare och mera välbeställda krigare

Tja, soldater i ringbrynja är ingen ovanlig syn. Dessutom kan man ju se det såhär: om puckot inte vet bättre än att bära läderpansar, så låter man gruppens magiker stå i bakgrunden och skickar istället fram kraggisen att göra processen kort med den stackarn.

Missuppfattning?

Varför all denna fixering vid strider och våld? Är karaktärens värde lika med skickligheten på att ta kål människor och monster? Skapa en karaktär som är genomtänkt och går att spela och utveckla istället för en endimensionell stridsmaskin. Bra karaktärer skapas inte utifrån deras dödlighet i strid utan hur roliga de är att spela.
Av ditt inlägg att dömma så känner du mig uppenbarligen väldigt dåligt. Har överhuvudtaget aldrig påpekat att en karaktärs värde är det samma som dess skicklighet - det var det du som nämde. Läs min artikel "Att ge liv åt sin rollsperson" i codex nummer 20 så kanske du ändrar uppfattning...

Phelan

Hero
Re: Hur är magisystemet i Eon (OT)

"Puckot" ser till att bära härdat läder för att det är ett ypperligt all-roundpansar. Annars, om han har cash, så tar "puckot" fjällpansar eller, om han är ett rikt och adligt pucko, en helrustning. Med ringbrynja ber man bara om att få stryk av klubba eller att killen med svärd använder stötspetsen istället, för med mindre pansar mot stick blir eventuell lägre stick- än huggskada uppvägd av detta. Sen blöder man så mycket mer av stick...

Mvh / Phelan

Stridsinriktad karaktär inte = machovåld

Ytterst beklagligt när det finns så mycket bättre och roligare saker de kunde ägna sig åt
Enligt DIG! För dem kanske det är du som är beklagansvärd med tanke på att det är du som uttalar dig negativt om deras spelstil.

Rollspel är alltför fantastiskt för att bara reduceras till machovåld.
Och exakt hur kopplar du machovåld till mitt inlägg? :gremcrazy:

Ärligt talat så framstår du som lite enkelspårig för mig. För vem är det som säger att en magiker inriktad på offensiv magi inte kan vara en karaktär med djup? Eller vad säger att den nödvändigtvis skulle kopplas till machovåld?
en av de intressantaste karktärer jag någonsin spellett för var en ûbergrym lönnmördare (en assamtie vampyr i spelet vampire om det är bekant) som genom kärleken till en en dödlig kvinna alltmer fick tillbaka sitt samvete. Tragiken i detta gestaltande var minst sagt hjärteskärande och så långt från känslolöst machovåld man kan komma. Karaktären tvingades utföra det ena våldsdådet efter det andra allt genom sitt samvetes lidande innan han tillslut tog modet till sig och gjorde sig kvitt sina mästare - men det är en annan historia.

Summa sumarum - en karaktär kan ha djup fast den går att betrakta som en mördarmaskin. Den som är av en annan mening har uppenbarligen aldrig upplevt detta och kanske därför har att se fram emot nya innehållsrika rollspelserfarenheter...

Fördommar, fördommar...

Min erfarenhet säger dock att de som brukar göra jämförelser mellan magiker och artilleripjäser sällan är intresserade av att skapa några djupare karaktärer.
Ok i så fall skulle det ivolvera många här på forumet bland annat mig och inte minst Krille som, om jag inte minns fel, var den som grundade begreppet fälthaubits syftandes på alltför offensiva magiker.

Pendragon

Swashbuckler
Krigarmagiker finns i Eon.

Skillnaden är att istället för att vara magiker som kastar eldklot på folk är de huvudsakligen krigare, som augmenterar sin svärdskonst med diverse formler, för i de flesta fall är det både enklare och effektivare att slå någon i skallen med ett svärd än att kasta eldklot på någon. Dessutom finns det massor med små formler och effekter som kan ge dig en klar fördel i strid över en mer osofistikerad krigare.

/Joel - gillar multiclass :gremwink:

Alharra

Warrior
Re: Då tar du å köper den på momangen! [ANT]

Jag tycker som så att det ska vara fritt fram för vilken magikertyp som helst - förutom den Übermäktiga SuperTrollkarlen. Som Krille sa så tar den bort fokus från de andra i spelgruppen - och ifall dom inte är med - vad ska man göra? Man kan få ha "sjukt kul" med en offensiv magiker - så länge som de andra i gruppen inte behöver stå bakom och titta på när ego-magikern hackar sönder hela j*vla tirakstammen med några blixtar och sedan spränger en drake i bitar!

Man Mountainman

Storsvagåret

Och som sagt, han kommer att få fett med däng av nästa kraggis som han råkar passera.

Det förutsättet förstås att man *har* en kraggis i sin grupp, men det lyckas mina spelare på något sätt alltid fixa. :gremgrin:

Phelan

Hero

Han kommer få lika mycket däng med ringbrynja som med härdat läder, FÖRUTSATT att motståndaren har vett att anpassa sina attacker till rustningen. Men det har kanske inte dina kraggisar och därför är ringbrynjan bättre om de hela tiden håller sig till hugg? :gremgrin:

Mvh / Phelan

rax

Swordsman
om puckot inte vet bättre än att bära läder, så låter man gruppens magiker stå i bakgrunden och skickar istället fram kraggisen att göra processen kort med den stackarn

En relevant invändning när det gäller stridstaktik, men knappast om man bara tittar på besvärjelsen. Med Ob2T6 kommer man endast i undantagsfall att göra någon skada överhuvudtaget på sin läderrustade motståndare alltså ödslar jag som magiker inte min tid på att försöka använda den.

Tja, soldater i ringbrynja är ingen ovanlig syn.

Beror iofs på kampanjen man spelar. Jag är skeptisk mot förekomsten av metallrustning som ‘vardagsklädsel’ till vanliga soldater och skulle nog ha svårt att motivera förekomsten av detta mer än i väldigt specifika stridssituationer.

Härmed vill jag inte direkt dissa Eonmagins offensiva möjligheter (jo, lite :gremtongue:) det finns trots allt andra skojiga effekter/besvärjelser - som ‘Explosion’ t ex - men dessa går sällan att använda lika snabbt och smidigt som Blixt.

/Rax, har själv spelat offensivt lagd magiker och skulle göra det igen :gremgrin:

rax

Swordsman
Re: Har vi inte haft den här diskussionen förut?

Men då ska man kanske samtidigt lyfta fram en väldigt stor fördel för magianvändare mot andra system - det finns väldigt sällan motståndsslag mot besvärjelser. Får man iväg magin så tar den effekt, man får aldrig något av "tyvärr, han lägger pannan i djupa veck och dina svaga krafter studsar mot honom" som i många andra system.

Man får inget motståndsslag mot en pil i kroppen heller, och en pil gör ofta mer skada än en ‘attackbesvärjelse’. Dessutom behöver bågskytten bara göra ett tärningsslag, som inte blir svårare desto mer skada han vill göra. Tvärtom, på 30m avstånd gör en genomsnittlig bågskytt Ob3-4T6 i skada och gör ett Ob3T6 anfallsslag.

En magiker som använder en liknande besvärjelse måste göra 2-3 färdighetsslag med Ob3-4T6 för att slunga iväg en attackbesvärjelse med samma direkta skada. I flera fall skyddar offrets rustning precis som mot vilket anfall som helst. Självklart finns undantag - andra skribenter har redan påpekat att det råder diskrepanser i styrkan hos de olika magiska effekterna.

Om man alltså bara tittar på offensiva magier (typ blixtar, eldklot o liknande typer av effekter/besvärjelser) kostar de ofta mer än de smakar. Man kan ju kringgå en del av detta med att släpa runt på en massa kongelerade filament, men det beror ju på tillgång i kampanjen... :gremwink:

Nej, jag retar mig mer på att det krävs så många tärningsslag (vilket ju avsevärt ökar risken att misslyckas) för att lossa en relativt futtig besvärjelse än att nämnda besvärjelse är just...futtig.

Men allt detta visste du ju redan... :gremtongue:

/Rax

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Missuppfattning?

" Har överhuvudtaget aldrig påpekat att en karaktärs värde är det samma som dess skicklighet - det var det du som nämde."

Å andra sidan verkar du försvara den åsikten med argument som att det ska vara möjligt att spela fälthaubits även i Eon. Hur förklarar du detta?

Kimon

Swordsman
Re: Missuppfattning?

Å andra sidan verkar du försvara den åsikten med argument som att det ska vara möjligt att spela fälthaubits även i Eon. Hur förklarar du detta?

Enkelt. Summan av rollpersonen är mer än rollformuläret. De många facetterna byggs i bakgrundshistoria och spelstil. Det har inget med vilka färdigheter och vilket värde man har i färdigheterna att göra.

Vad sägs om en pensionerad offensivmagiker, eller en vapenmästare som är pacifist?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Du fixar folk, så fixar jag Roca-Gil

"Och? Det är väl inte värre att vara fokuserad på färdigheten svärd, än att vara fokuserad på färdigheten köpslå? Det är fortfarand en fråga om fokusering på en färdighet."

Att fokusera på strid och våld är inte det samma som att fokusera på en enda stridsfärdighet eftersom många färdigheter påverkar utfallet på en strid i Eon.

"Allvarligt. De siffror som finns på rollformuläret är knappast summan av din rollpersons personlighet. Man kan göra underverk med bakgrundshistoria och beskrivningar."

Jag vet och håller med. Siffrorna är bara hjälpmedel för karaktärsgestaltningen.

"Om jag minns rätt så ifrågasatte jag bara varför fokus på stridsfärdighet är lika med endimensionellt spelande. Personligen så anser jag att en rollpersons djup inte behöver sitta i färdighetsvärdet utan i gestaltningen. Det är ju trots allt du som spelare som väljer vad rollpersonen skall göra. Visst, du kanske är ohemuligt bra på att slåss, men innebär bra FV i stridsfärdigheter att du måste använda dem i tid och otid? Om du är pacifist (men med bra FV i vapen), hur skall du agera när striden börjar blossa upp?"

Rätt igen. Men låt oss nu vara lite krasst realistiska här. Varken du eller jag spelar rollspel för att få chansen att utöva enkelspårigt våld i olika former. Däremot finns det väldigt många andra, ofta unga nybörjare som har detta som huvudsyfte. Detta tycker jag är synd eftersom rollspel kan innebära så mycket mer. Visst är det en mognadsfråga också. Mina egna första rollspelsår kretsade mycket kring våld i olika former och jag spelar fortfarande med spelare som har den inställningen nu tio år senare. Hade jag gått in här på forumet när jag var 14 år och börjat skriva en massa inlägg om offensiva magiker så hade det inte varit för att få karaktärsgestaltningstips utan för att få optimeringstips.

"Oh... Min erfarenhet av folk som talar om magiker som artilleripjäser är att de inte vill att de skall finnas överhuvudtaget. Det är dessa individer som använder ord som "fälthaubits" och "mörsare" för att beskriva en syn på magiker som inte passar in i det likriktade och politiskt korrekta tankesätt som finns på forumet angående magiker i EON. "

Tusan också! Jag visste väl att jag skulle få skit för den meningen. Problemet är väl mest det är jag ibland är för förtjust i ljudet av min egen röst. :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Skåda en given häst i munnen

"För vem är det som säger att en magiker inriktad på offensiv magi inte kan vara en karaktär med djup? Eller vad säger att den nödvändigtvis skulle kopplas till machovåld? "

Inte du, inte jag och inte Kimon. Men jag tycker att du måste vara bra naiv om du verkligen tror att den här tråden startades i syfte att få karaktärgestaltningstips till hur man spelar en mäktig krigare eller magiker. Sedan kanske jag angrep fel person i röran då jag egentligen bara följde Krilles inläggsspår.

"Ärligt talat så framstår du som lite enkelspårig för mig."

Hur kan det vara enkelspårigt att hävda att rollspel kan vara så mycket mer än bara machovåld? :gremsmile:

"en av de intressantaste karktärer jag någonsin spellett för var en ûbergrym lönnmördare (en assamtie vampyr i spelet vampire om det är bekant) som genom kärleken till en en dödlig kvinna alltmer fick tillbaka sitt samvete. Tragiken i detta gestaltande var minst sagt hjärteskärande och så långt från känslolöst machovåld man kan komma. Karaktären tvingades utföra det ena våldsdådet efter det andra allt genom sitt samvetes lidande innan han tillslut tog modet till sig och gjorde sig kvitt sina mästare - men det är en annan historia. "

Det är inget fel på den här karaktären. Han är ju något mer än bara en handfull höga stridsvärden på ett papper. Han har en bakgrund, en själ. Jag har aldrig sagt att höga värden i stridsfärdigheter automatiskt leder till dåliga karaktärer.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Om magikerns existensberättigande

"Men vissa kanske tycker att det är roligt med magiker som kan använda offensiv magi. Personligen så tycker jag att det är en bättre inställning att försöka hjälpa dem att använda EON's spelsystem än att be dem dra, alternativt förlöjliga deras frågor."

Du har säkert rätt. Tyvärr verkar Eon-forumet fortfarande översvämmat med olika trådar där man efterfrågar optimeringstips och hjälp med att skapa den "bästa" karaktären. Ibland känns det som om detta forum i allt för hög utsträckning har blivit ett vattenhål för stridsglada nybörjare.

"Även om man inte gillar konceptet så kan man ju faktiskt hjälpa till."

Ett sätt att hjälpa till är att vissa upp andra sidor av rollspelandet. :gremwink: