Nekromanti Hur översätta Rogue?

zonk

muterad
Jo, jag hade ju kunnat kalla yrket "tjuv". Men jag insåg just att det passade som hand i handske att den fick undvika (pga att klassen inte har sköld som färdighet från början) och två vapen (bättre på strid med vapen i vardera handen). Och med såpass mycket stridsfärdigheter kändes plötsligen rogue bättre än tjuv. Jag vill också bort från tjuv för kampanjen handlar inte alls om inbrott eller ficktjuveri. Eller ja, på ett plan gör det det, men då är det hos onda magiker som bor i en grotta, eller nåt läskigt torn, typ. Med vapen i hand och hårda bandage, typ.

Har jagat lite i synonymordböckerna men hittar inget som jag riktigt nappar på, skurk eller bandit har inte samma "outlaw men med charm och evt hjärtat på rätta stället"-känsla.

Har ni några förslag?

Jocke

Man med skägg
Tänk på att det ska kunna beskriva Aragon när han är Vidstige.

Mogger

Hipsteranka
Det bästa ordet på svenska tycker jag är:

Fredlös

För det säger ganska väl vad det handlar om OCH vi tänker på Robin Hood.

zonk

muterad
Jocke;n158341 said:
Tänk på att det ska kunna beskriva Aragon när han är Vidstige.
Jo i det närmsta! Fast jag har ju med utbygdsjägare som yrke med (de andra två är magiker och krigare).

---

Fredlös.. hmm. Det känns som en specifik legal term - man är fritt byte för vem som vill få sig en bounty, eller hur det var?

Landrim

Warrior
Gillar också ordet Fredlös.

Kan även tycka att Missdådare är rätt bra ord

Mogger

Hipsteranka
zonk;n158345 said:
Fredlös.. hmm. Det känns som en specifik legal term - man är fritt byte för vem som vill få sig en bounty, eller hur det var?
Det betyder typ "ställd utanför samhället".

.113

Swashbuckler
Spjuver!

Men fredlös låter som någon som sysslar med lite banditeri när det behövs, lite legoknekt om det behövs, lite ren stöld om det krävs och som någon som kastar sand i ögonen på någon för att vinna i strid.

Det har samma känsla som rogue.

Jocke

Man med skägg
zonk;n158345 said:
Jo i det närmsta! Fast jag har ju med utbygdsjägare som yrke med (de andra två är magiker och krigare).
Jag tänker på att han i filmen (böckerna har jag inte läst på engelska) beskrivs med termen rouge, och därför borde vara nån slags facit.

Sen så tycker jag at fredlös är ett ganska bra förslag om man tänker på betydelse. Jag förstår likheten i orden med rouge - rackare, men är inte helt såld.

Om man ska beskriva nån som ser ut som Viggo Mårtensson, gömmer sig i mörkret, hugger folk i ryggen och kör avståndsvapen alt ett närstridsvapen i varje hand. Vad blir det då?
En Landstrykare, eller rentav bara en Strykare? En Skurk? En Vägman?

zonk

muterad
Jocke;n158371 said:
Jag tänker på att han i filmen (böckerna har jag inte läst på engelska) beskrivs med termen rouge, och därför borde vara nån slags facit.

Sen så tycker jag at fredlös är ett ganska bra förslag om man tänker på betydelse. . Jag förstår likheten i orden med rouge - rackare, men är inte helt såld.

Om man ska beskriva nån som ser ut som Viggo Mårtensson, gömmer sig i mörkret, hugger folk i ryggen och kör avståndsvapen alt ett närstridsvapen i varje hand. Vad blir det då?
En Landstrykare, eller rentav bara en Strykare? En Skurk? En Vägman?
Bra resonemang! Landstrykare eller strykare är nog bästa förslagen hittills.

Landrim

Warrior
Kanske inte riktigt vad du söker, men om det nu är någon som är bra på att slåss med vapen i båda händerna så kanske Fäktare helt enkelt hade varit en bra titel? Dock tar det ju ifrån hela tjuveri-delen av klassen/yrket/rollen

erikt

Hero
.113;n158370 said:
Spjuver!

Men fredlös låter som någon som sysslar med lite banditeri när det behövs, lite legoknekt om det behövs, lite ren stöld om det krävs och som någon som kastar sand i ögonen på någon för att vinna i strid.

Det har samma känsla som rogue.
Inte om man vet var ordet fredlös kommer ifrån. En fredlös är någon som begått grova brott (mord, mordbrand, våldtäkt, o.dyl.), och som straff blivit av med allt rättsligt skydd. Vem som helst får slå ihjäl en fredlös utan att riskera någon påföljd.

Ordet rogue täcker ett mycket vidare spektrum av roller, där i princip det enda gemensamma är att de inte alltid håller sig inom lagens ramar.