God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,555
Nej, det här är inte sant. Kommer det en fiende som det är kul för krigaren att slåss mot kommer den förinta resten av gruppen. Att hävda att obalans är bra av någon anledning är orimligt, det finns inga nackdelar med att ha ett balanserat spel utan bara fördelar. Problemet här är att spelet är dåligt designat, det ger inte mer möjligheter att skapa karaktärer, det gör bara spelet ospelbart om du inte balanserar din grupp.Reddokk Fheg;n259533 said:Tänkte på detta och denna obalans är ju endast ett problem om det är ett spel som är baserat på strid, med balanserade karaktärer. Typ alla ska fylla en roll även i strid och alla ska vara stridsdugliga. Typ D&D där skulle sådan obalans vara riktigt dåligt.
Men om spelet inte är inriktat på den typen av strid och balans så är det ju inte på något sätt en nackdel. utan endast en fördel som talar FÖR spelet snarare än emot det.
Det beror ju vad spelet försöker att göra, vad man som spelare är ute efter. Att säga att det automatiskt är en nackdel och någonting dåligt. är ju som att säga att alla små bilar är dåliga för att det finns för lite bagage utrymme: ja det är dåligt om det är vad man vill ha eller om bilen utger sig för att vara rymlig men inte är det. men om man vill ha en liten bränsle snål bil som inte tar mycket plats, är lätt att parkera och bagage utrymme inte är viktigt. Då skulle det ju i stället vara en nackdel med en större bil med mycket utrymme.
Symbaroum är som jag förstår det ett spel som satsar på öppenhet och frihet att skapa den rollperson man vill. Om det då är en lärd man, expert på örter, religion och historia med en gnutta helande magi och inga som helst stridsfärdigheter. så är ju den obalans det orsakar inte en nackdel utan en fördel
Att kunna spela tex en grupp med en lärd man ute på en expedition med 2 livvakter, stora krigar typer, en magiker med fokus på helande magi och annan icke strids inriktad magi och en spejare/vildmarksman som vägvisare. är det vad man är ute efter så är det ju ingen som helst nackdel om en av dessa krigartyper är kapabel att kunna dräpa både den lärda mannen och spejaren och helaren utan att ens anstränga sig.
Det är ju i så fall bara en fördel. I stället skulle ju balansen som tex D&D ger i detta fall vara en nackdel i denna situation.
Det som i ett läge är en stor nackdel kan i andra lägen vara en stor fördel. Allt beroende på vad man är ute efter så att säga.
Så om man vill spela ett spel med stor valfrihet gällande rollpersonen och vill kunna göra en rollperson som inte är det minsta inriktad på strid som kanske behöver livvakter och sådana saker. Då är ju den frihet och obalans som finns i symbaroum en oerhörd fördel och System som D&D en stor nackdel
Låt oss säga att det kommer ett monster menat att utmana krigaren, hen rullar kass och dör. Vad händer sedan? TPK för ingen annan kan stå emot monstret alls.
Det är helt enkelt dålig design.