Nekromanti Hur går dt i valet, tror ni ??

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: dumma nutzis!

"Det finns bara ett sätt att ta reda på det!"

Det är kanske läge att påminna om att Sverigedemokraterna skyddas av samma lagar som vi andra och tvåsiffrigt stöd i ett antal större kommuner är inte något som man kan eller bör försöka slå bort. Eller är det någon här som tror att AFA:s motkampanjer har förhindrat att Sverigedemokraterna varit ännu mäktigare?

Däremot så skulle det vara intressant att diskutera mer realistiska alternativ och förklaringar. Varför röstar så många på Sd och varför just på dessa platser i Skåne? Hur ska samhället (till exempel skola och lärare) bära sig åt för att vända den här utvecklingen?

Troberg

Sinister eater

Hur ska samhället (till exempel skola och lärare) bära sig åt för att vända den här utvecklingen?
Skola och lärare ska lära ungarna historia, samhället (i form av de etablerade partierna) ska ta avstånd från denna typ av ideologier och resten av medborgarna ska idiotförklara dem (SD-anhängarna alltså, inte de etablerade partierna) högt, tydligt och ofta. Vi ska inte tolerera smygrasism (dvs inget sitta tyst på bussen medan någon ondgör sig över hur invandrarna tar våra tjejer osv). Konfrontera dem, ställ dem mot väggen och diskutera med dem tills de har slut på argument och inser att de inte kan försvara sin position.

Sen super vi dem dyngraka och plåtar dem nakna tillsammans med en kalkon i raffset och publicerar bilderna...

Arfert

Facit

...gissar att det är den där relativt vanliga "Heimat-känslan" som frodas i skåne som ger en bra grogrund... hela skånepatriotismen med egen flagga och annat... att det är DERAS fädernesland som ingen ska ta i från dom... den heliga skånemyllan...

..och ja, jag vet att de är i minoritet i Skåne, men det är helt andra vibbar i Stockholm, trots att vi har massor med invandrare till skillnad mot Blekinge eller Sjöbo... antagligen för kulturen här är mer kosmopolitisk. Visst har vi problem med nynassar och sånt pack här med, men de kan ju glömma tvåsiffriga procentsatser i kommunalval.

Troberg

Sinister eater

...gissar att det är den där relativt vanliga "Heimat-känslan" som frodas i skåne som ger en bra grogrund... hela skånepatriotismen med egen flagga och annat... att det är DERAS fädernesland som ingen ska ta i från dom... den heliga skånemyllan...
Det kan ju också ha att göra med att svenska staten försöker utplåna den skånska kulturen. Vi får inte lära oss skånska i skolan, det finns ingen skånsk historia på schemat (hur många vet tex att Skåne hade en av världens första nedtecknade lagar, 150 år innan Sverige), vi förväntas ha potatis på julbordet och bröd till middag och lunch som om vi inte hade nog med riktig mat, Ernst-Hugo är död, Afzelius är död, Edvard Persson är död, Piraten är död, Barsebäck stängs på svenska order och så vidare. Det snackas så mycket om hur bra det är med dialekter, men hur mycket jobb läggs egentligen på att bevara dem i levande form, inte bara på gamla inspelningar?

Xenofobi har alltid en bättre grogrund i en kultur under attack.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"..och ja, jag vet att de är i minoritet i Skåne, men det är helt andra vibbar i Stockholm, trots att vi har massor med invandrare till skillnad mot Blekinge eller Sjöbo..."

Den förklaringen funkar dock inte för Malmö, där situationen är lika uppblandad (min klass på MAH har till exempel närmre hälften elever med invandrarbakgrund). Tror snarare det kan ha att göra med att Skåne har en mer kontinental inriktning, på gott och ont -- det är samma populistiska mönster här som i Danmark och diverse tysktalande länder.

Arfert

Facit

ibland är det svårt att veta om du är ironisk eller menar allvar. ;-)

Arfert

Facit

Ja jag vet att malmö är annorlunda, men inte fär SD 20% i kommunalvalet där?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

De får i alla fall en plats i kommunstyrelsen, obehagligt nog. Jag vet inte om skåningar i allmänhet är mer rasistiska än i resten av landet, men det finns i alla fall en starkare tendens att uttrycka det då man röstar. Jag misstänker att det är en kulturell skillnad -- folk på andra håll i landet kanske snarare drar till med s, m, c eller vad de nu "alltid röstat på". Det är därför det är farligt att ge för mycket utrymme till högerextremisterna -- det är inte så att folk blir mer rasistiska av det, utan att de som redan har främlingsfientliga åsikter upplever SD och liknande som legitima alternativ, och inte som orealistiska dårar i utkanten av politiken.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Faktum kvarstår, Skåne tillfördes riket medelst erövring, något som involverade en hel del milt sagt hårdhänt assimilering. Och det svenska bevarandet av dialekter är synnerligen torftigt i jämförelse med till exempel Norge -- i kulturella sammanhang utmålas personer som talar (icke-stockholmsk) dialekt fortfarande som lantliga, obildade och dumma. Att i högre grad vara medveten om lokala särarter är nyttigt för att motverka den form av provinsialism som har lett till SD:s framgångar i Skåne.

Marukusu

Hero
Scania

"Det kan ju också ha att göra med att svenska staten försöker utplåna den skånska kulturen. Vi får inte lära oss skånska i skolan, det finns ingen skånsk historia på schemat (hur många vet tex att Skåne hade en av världens första nedtecknade lagar, 150 år innan Sverige), vi förväntas ha potatis på julbordet och bröd till middag och lunch som om vi inte hade nog med riktig mat, Ernst-Hugo är död, Afzelius är död, Edvard Persson är död, Piraten är död, Barsebäck stängs på svenska order och så vidare. Det snackas så mycket om hur bra det är med dialekter, men hur mycket jobb läggs egentligen på att bevara dem i levande form, inte bara på gamla inspelningar?"

I egenskap av rysk-dansk-upplänning-smålänning-stockholmare bosatt i Mälardalen så har jag mycket svårt att sätta mig in i den ooh-fy-fan-vad-hemska storsvenska imperialismen i Skåne, men seriöst - vad finns i Skåne som är så in i helvete viktigt att bevara?. I Norr så finns det ju en del separatisttendenser, men det rör ju sig om ett helt eget folkslag med eget språk och egen religion (nej, jag anser att skånskan är en dialekt av svenskan och skåningarnas ritualer går in my book under kristendom) som blivit kulturellt hämmat i hundratals år...
Jag ser då i alla fall inte skåningarna som en egen kultur skild från den svenska, men å andra sidan är jag ju ung, närsynt och dum.

- Danne-som-svamlar-i-mörker

Arfert

Facit

det förklarar ju inte varför SD inte är tokstora i Norrbotten då... dessutom heter de ju SVERIGE demokraterna, inte SKÅNE demokraterna... om man är sur på en assimilering som hände för 400 år sedan borde ju inte dom som dyrkar det SVENSKA vara första alternativet...

Dessutom har du fel. det anses vara mer ÄKTA att prata lantlig dialekt än stockholmska... Inget tycker ju att en kille som Hasse Alfredson är obildad pga sin dialekt, till exempel...

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag vet inte om det är så lämpligt att förklara andras fördomar med sina egna. Landskrona och Malmö har det gemensamt att det är gamla industristäder som har utsatts för våldsamma förändringar och omställningar under de senaste 30 åren. Skulle inte förvåna mig om detta har medfört att en hel del personer känner sig utanför. Sedan finns det säkert andra, mer specifika förklaringar (varför Malmö och Landskrona visar andra mönster än snarlika storstäder till exempel) också som någon mer insatt kan bidra med.

Sverigedemokraterna är ju i grund och botten ett missnöjesparti och ett konservativt sådant. De utmålar sig gärna som de enda som vågar berätta hur det verkligen är och står för lag och ordning och allmänn trygghet. Sedan är antagligen större delen av fotfolket inte alltför slipade rasister och skillnaden i retorik mellan olika nivåer i partiet är stor ("nej, vi är inte rasister" ställs mot "vi vann för att vi vågade säga att invandrarna är ett otyg"). De representerar en mer slipad form av främlingsfientlighet som våldsaktioner biter dåligt på.

Men det intressanta är alltså att försöka utröna varför både Malmös och Landskronas invånare blir så lockade av detta budskap? Jag tror inte att det beror på någon slags snapphanementalitet och skånsk patriotism. Kanske är det en fusion av landsbygds- och arbetarkonservatism? Men varför är då dessa känslor så starka på just dessa platser?

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Usch

Demokrati betyder att väljarnas röster räknas. Om folk röstar på SD så röstar de på SD. Diskutera med väljarna istället, om det är så förfärligt.

Jag tycker inte alls om inställningen "hu så hemskt" när det går bra för partier som inte är politiskt korrekta. Sverige måste lägga av med sin fjantiga PK fasad. Det kommer bara straffa saker och ting i längden. Det är bättre att börja fundera på vart saker och ting går fel än att oja sig när det gått för långt.

Faktiskt.

Eksem

Champion

I norrland finns det ju inte så mycket invandrargetton. I Landskrona har man på sistone haft stora problem (åtminstone medialt) med ungdomsgäng bestående av invandrare. Malmö har sitt ökända gängvåld, baserat i invandrartäta områden som Rosengård, som saknar motstycke i Sverige. I Södertälje där vi nyligen sett problem spira i stadens invandrargetton som lett till väpnat våld mot polisstationen fick ND (!) 3.8% av rösterna i kommunvalet, emedan det rasistiska Pensionärspartiet fick ganska höga siffror det med.

Där har vi arbetarkonservatism som paras med ett integrationsproblem. Då kommer rösterna på rasistpartierna.

---

Och som jag brukar säga, om den ena sortens höger får ett uppsving, så får den andra sortens höger det också. Tidens anda, helt enkelt.

Troberg

Sinister eater

ibland är det svårt att veta om du är ironisk eller menar allvar.
I det här fallet är jag själv osäker. Jag blandade in vissa saker som var på skämt, men jag var också allvarlig om vissa.

Varför får vi inte lära oss skånska i skolan? Den har tillräcklig särart för det. Det är till och med så att skånskan straffas i skolan. Se vad som händer om en elev skulle skriva "En houndans rälig gråda" på ett rättstavningsprov...

Varför skyfflas skånsk historia under mattan? Jag har nämnt skånes tidiga lag, men det finns så mycket mer. Skåningar som räddade danska judar, skåningar som hjälpte motståndsrörelsen i Danmark. Arbetarrörelsen. Thulin.

Varför ska skåne påtvingas svenska beslut? Skåningarna ville inte stänga Barsebäck, det var ett rent stockholmsbeslut och det rör ingen utanför skåne.

Det skulle vara naivt att tro att sådant inte spelar någon roll.

När det gäller framgångarna för SD i Landskrona så ligger säkert också en del av problemet i att man inte löste problement med familjen Weibull ordentligt. Det var mycket olyckligt att låta de som var tänkta att bli sveriges motsvarighet till Quisling komma undan med det och få fortsätta som respekterade medborgare. Tänk på det innan ni köper frön nästa gång...

Själv tror jag att jag ska trycka mig en T-shirt med texten "I mitt land är invandrare välkomna, men inte Sverigedemokrater".

Organ

Out of time, out of mind

Varför får vi inte lära oss skånska i skolan? Den har tillräcklig särart för det.
Kom igen, skånska är väl ändå, hur eget det än är, inte ett eget språk. Jag är inte helt säker på var gränsen går men jag skulle bli väldigt förvånad om skånska skulle klassas som något annat än en svensk dialekt. Att skånska har ord och utryck som är unika och inte finns i t.ex. mälardalsvenska är knappast unikt för skånska utan något som finns i alla delar av landet.

Det är till och med så att skånskan straffas i skolan. Se vad som händer om en elev skulle skriva "En houndans rälig gråda" på ett rättstavningsprov...
Antagligen samma sak som skulle ske med den stockholmske elev som skrev "Ussare kvanting, tira på ostarna! Brallisen måste ha tanks stora som djurgårns-tvåan!".

Varför skyfflas skånsk historia under mattan? Jag har nämnt skånes tidiga lag, men det finns så mycket mer. Skåningar som räddade danska judar, skåningar som hjälpte motståndsrörelsen i Danmark. Arbetarrörelsen. Thulin.
För att svensk historieundervisning är kass.

Varför ska skåne påtvingas svenska beslut? Skåningarna ville inte stänga Barsebäck, det var ett rent stockholmsbeslut och det rör ingen utanför skåne.
För att skåne är en del av Sverige. Tyvärr tror jag inte att problemet skulle lösas ens med skånskt självstyre. Om skåne hade varit suveränt och styrts av en regering i Malmö kan du ge dig 17 på att det skulle vara nån i Krabbarp som skulle opponera sig och säga att beslut tagna i Malmö inte har något stöd på orten.

/Anders

Troberg

Sinister eater
Re: dumma dig!

Alliansen har faktiskt vänt sig till mp för att slippa det där. Nu ligger bollen hos de gröna.
Är det bara jag som tycker att det är lite "Om ni inte hjälper oss så skjuter vi gisslan!"? Vill man inte samarbeta med SD så gör man inte det, att använda hotet om att samarbeta med dem för att tvinga ett annat parti att samarbeta istället är inte riktigt rent.

Troberg

Sinister eater

Kom igen, skånska är väl ändå, hur eget det än är, inte ett eget språk. Jag är inte helt säker på var gränsen går men jag skulle bli väldigt förvånad om skånska skulle klassas som något annat än en svensk dialekt. Att skånska har ord och utryck som är unika och inte finns i t.ex. mälardalsvenska är knappast unikt för skånska utan något som finns i alla delar av landet.
Kanske, det överlåter jag åt språkvetarna att slåss om. Poängen är att det inte är någon anledning att undertrycka den.

För att svensk historieundervisning är kass.
Vilket knappast är en anledning till att skånsk historieundervisning ska följa i dess spår.

Krille

Super Moderator

Om du nu vill ha ett självständigt Skåne, gör som jag: gå med i Spettets vänner.