Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
Re: Initativkast
Jag gillar det konceptet och har det som grundtes i ett flygstridsspel jag maler runt i huvudet. Överhuvudtaget så är det mycket bättre att hantera fordonsskada på det här sättet än genom nednötning av hitpoints, eftersom det dels är spelmässigare, dels är mer realistiskt. En bil blir inte gradvis sämre när man knattrar på den, skotten har ingen effekt (utom möjligen på utseendet) förrän de träffar någon vital del, och när det händer så går den sönder med en viss effekt.Jag har gjort ett litet Qbasicspel med ett skadesystem som jag skulle vilja prova i ett rollspel. I det spelet har man inte "livspoäng", utan man har ett antal "skadelägen" som antingen kan vara av- eller påslagna. Om man tar en skada med 30%-skadeverkan, så är det 30% risk att var och en av dessa skadelägen aktiveras. De är: (snip)