Nekromanti Hur göra i Mutant Chronicles (Andra utgåvan)?

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Neotech: hyfsad värld.. men reglerna är lite slöa, specielt strid

Eon: Ganska bra spelvärld utom vissa idiotiska inslag, alvglas är ett typexempel. Reglerna för strid är även här slöa, även om det blev bättre med tvåan. Bedrövligt med deras blödning också, alla verkar ha blödarsjuka...

Starwars orginalet: Du kan väl ändå inte mena att det skulle ha bättre regler, sen så är världen bra om man är Starwarsfrälst men om den är bättre än MC's värld kan disskuteras.

Mutant 1-2: Mutant har helt klart sin charm, men reglerna är inte bättre, snarare tvärtom enligt mig iaf.



"Beware of the Cöla Craver!"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jag delade aldrig ut många HP under den tid jag spelledde MC som mest och idén att dela ut HP bara för att tärningen kommer upp som en etta förefaller rent vidrig för min del.

Låt mig beskriva min syn på hjältepoäng: Om en rollperson lyckas med en synnerligen heroisk bedrift, exempelvis att rädda någon eller hjälpa någon med en viss andel risk inräknad, så förtjänar detta möjligen ett HP - inte att ha tur med tärningen !
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Personlig revidering...

Neotech: Anonymt rat som inte innehåller en enda sida av intresse - varken den nya eller den gamla utgåvan.

Fading Suns: Välgjort spel med mycket intressanta detaljer; borde tilltala vilken MC spelare som helst.

Eon: Förmodligen det sämsta spel jag någonsin spelat.

Gondica: Intressant spel som däremot inte lyckades inspirera mig allt för mycket trots att det är både välskrivet och underhållande.

Wastlands: Mycket, mycket, MYCKET bra spel - antagligen det bästa Svenska SF-spelet.

Mutant RYMD: Också detta är bland de bästa Svenska spelprodukterna - kampanjboken är nästan ovärderlig för en MC spelledare.

Mutant Chronicles: Mycket bra spel. Härligt mörk värld, underliggande medeltida stämning (likt Fading Suns) och stora möjligheter för allt mellan äventyr och ren ondska :)


När det gäller regler så är min ärliga uppfattning att de är det sista jag tittar på i en nyinköpt spelbok. Ett spel, som likt EON och Neotech 2, BARA består av regler är verkligen inte värda sina hundralappar till skillnad från spel med åtminstone ett uns av världsuppfattning.

Mutant Chronicles förknippas med hundratals spelminnen, och eftersom det är det spel jag överlägset spelat allra mest så tar det hårt så fort någon försöker håna eller dementera det spel som en gång i tiden tog upp hela min fritid. Särskilt som majoriteten av alla klagomål riktas mot regler - rollspel är trots allt så mycket mer än regler.

Kort och gott: Den som i fortsättningen vill klaga på MC bör förklara sig lite närmare än "det har så dåliga regler" eller "en så fascistisk värld".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Gnäll, gnäll och gnäll

"Särskilt som majoriteten av alla klagomål riktas mot regler - rollspel är trots allt så mycket mer än regler."

Jo, men regler (och nedskriven spelvärld) är den enda gemensamma plattformen vi har för bedömning av spel. Jag kan inte bedöma dina minnen av Mutant Chronicles, eftersom dessa inte är gemensamma för oss båda. Däremot kan jag bedöma regelbokens innehåll. Och handen på levern... så är det inte min tekopp. Det är enligt min subjektiva bedömning av det som finns utgivet (tyvärr finns inte dina minnen av MC utgivna, så dem kan jag inte bedöma), en absurdöverdriven fascistoid och superlativistisk spelvärld kombinerat med usla regler.

För rättvisans skull ska jag säga att trots en härlig kampanj i AD&D2 så anser jag fortfarande att spelvärlden var ologisk och okonsekvent och reglerna var urusla. Att jag hade kul berodde på spelgänget, inte på spelet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Så är det!

Alla tycker som dom vill!
Själv tycker jag inte att det är nått vidare fel på MC... det är ju skitkul (och LÄTT) att spelleda OCH spela!!!

"In God they believe, but in Metal we trust"
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Jag har inte testat första utgåvan från -93... Men den andra tycker jag är spelvärd, och jag vet inte hur stor skillnad det är på versionerna...

"In God they believe, but in Metal we trust"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Gnäll, gnäll och gnäll

<I>"en absurdöverdriven fascistoid och superlativistisk spelvärld kombinerat med usla regler."</I>

Och visst är det helt underbart :)

Så som vi använde fascismen känns världen fruktansvärt brutal, precis som vilket -punk spel som helst egentligen. Däremot kommer legionen in och gör att högteknologi inte är särskilt vanlig, att det inte går att lita på någon och så vidare.

Världen är mörk, men strukturen på spelet gör tyvärr att man måste skala av en hel del för att nå kärnan. Men vad jag försöker säga är att alla, eller åtminstone majoriteten, settings kan användas till något bra i sitt grundutförande - regler däremot kan man ta de som passar för tillfället från lämpligt annat spel. Eftersom reglerna inte har med spelet att göra, så tillvida att spelet inte BESTÅR av regler. Ex. GURPS grundböckerna, EON och liknande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gnäll, gnäll och gnäll

"Och visst är det helt underbart :)"

Eh... nej.

Dessvärre kommer det faktum att världen är så absurdöverdriven och superlativistisk (allt är hemskast, mörkast, ondast, skitigast, lortigast, störst, häftigast m fl superlativer) att den inte är trovärdig. Världen tappar därmed inre konsekvens och inlevelseförmågan rasar som en rysk rymdstation.

Det hjälper säkert om man är totalinsyltad i Kväk m fl skräckelspel, men eftersom jag inte är det och har drabbats av ett moment 22 angående denna sak (det krävs att man gillar det för att man ska spela det, och det krävs att man spelar det för att man ska gilla det) så lär jag inte bli det heller.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Gnäll, gnäll och gnäll

Smaken är som baken - antar att de fyra orden kan avsluta många diskussioner på det här forumet :)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Gnäll, gnäll och gnäll

(det krävs att man gillar det för att man ska spela det, och det krävs att man spelar det för att man ska gilla det)

Behövs inte alls, tycker jag. Superlativer och sånt kan man gott betrakta som rena genrekonventioner, och då är det inte ett dugg svårt att uppskatta dem.

Har fö för mig att WEG:s Star Wars pratade om nåt liknande. "Don't blow up a city if you can blow up a planet" osv. (-:

--
Åke
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Gnäll, gnäll och gnäll

Reglerna gör det alltså kul? Har jag svårt att tänka mig. Det enda som är kul med regler är om man hittar någon som är absurd på ett kul sätt eller nått(har för mig att jag och mina medspelare skrattade ihjäl oss på någon detalj i eons blödningssystem men jag minns inte riktigt).

För min del så är det sällskapet, stämmningen och äventyret som avgör hurvida jag har kul eller ej. Inte några regler eller vad för spel det är vi spelar.
När jag spelar i en spelvärld är det jag intresserar mig för den lilla bit som beror min rollperson och det innefattar sällan, även om det är i ett sådan "jävla skitspel" som MC, all den superlativism du pratar om. En del av den är säkerligen med men har man en spelledare som förstår tjusningen i det(vilket man kan fösrstå om man FÖRSÖKER) blir det bara härligt.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gnäll, gnäll och gnäll

"Reglerna gör det alltså kul? Har jag svårt att tänka mig."

Indirekt gör de det. Absurda regler leder till absurda resultat vilket bryter stämningen vilket leder till att man inte längre har kul. Icke-absurda regler leder inte till absurda resultat, vilket inte bryter stämningen vilket i sin tur leder till att det krävs något helt annat för att man inte ska ha kul.

"En del av den är säkerligen med men har man en spelledare som förstår tjusningen i det(vilket man kan fösrstå om man FÖRSÖKER) blir det bara härligt."

Inte ens det hjälpte i mitt fall. Det var helt enkelt bara för mycket. Spelledaren var heltänd och jag försökte att låta bli att sabba stämningen och ignorera superlativismen och absurditeterna.

Låt oss säga så här: jag hade skoj. Men det var definitivt inte den stämning som spelledaren försökte frammana, utan någon absurd slapstick i stil med Monty Python, och det tror jag inte att vare sig spelledaren eller konstruktörerna var ute efter.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gnäll, gnäll och gnäll

"Behövs inte alls, tycker jag. Superlativer och sånt kan man gott betrakta som rena genrekonventioner, och då är det inte ett dugg svårt att uppskatta dem."

Tja, genren (eller snarare subgenren) har jag också svårt att uppskatta, så det hjälpte inte heller.

"Har fö för mig att WEG:s Star Wars pratade om nåt liknande. "Don't blow up a city if you can blow up a planet" osv. (-:"

Där var det dock inte lika överdrivet. I Star Wars är Kejsaren mer ond än Vader. I Mutant Chronicles är Algeroth mer ondast än Ilian.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hernod

Veteran
Joined
29 Sep 2000
Messages
28
Location
Uddevalla
Jag är inte så insatt i MC, men jag tycker att man borde få HP om man gör en väldigt bra, som att rädda en person eller göra ett uppdrag på tid. Eller om man slår ner en väldigt tuff person. Detta är vad jag tycker och det tycker jag ska gälla för alla sorts rollspel.

Hernod
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Jag har nu...

......läst regelboken, och hittar inte nånstans den styrkerelation du syftar på, att någon apostel är "ondast" än en annan.

Tvärtom, det finns en tydlig hieraki, inte i ondska, men i styrka. Om styrka är samma sak som ondska i det här fallet får man bedöma själv utifrån vad man anser vara ondska. Själva frågan om vem som är ondast nämns inte i reglerna, såvitt jag kan hitta i alla fall.

The Dark Legion beskrivs på sidan 95 till 128 i den första, engelskspråkiga upplagan (som skrevs först, och som jag utgår från här).

På sidan 96 beskrivs ursprunget till ondskan, The Soul of Darkness.

"The Dark Legion has a supreme power, an entity so powerful that other beings are mere reflections of its might. This entity has no name and no known physical manifestation."

För att göra en jämförelse med Star Wars, så motsvarar detta den mörka sidan av kraften. En mäktig, ond kraft som inte manifesterar sig i vårt planetsystem, utan som arbetar genom sina agenter, i Mutant Chronicles främst genom sina apostlar.

På sidan 99 presenteras de fem apostlarna.

"The Dark Apostles are the five most powerful servants of the Dark Soul and they command its worldly and mysterious armies."

Vilket alltså betyder att de inte är lika mäktiga eller onda som den onda kraften (The Soul of Darkness), utan dess tjänare. För att fortsätta jämförelsen med Star Wars så motsvarar de kanske kejsaren, fast med var sitt eget speciella område och specialisering.

För att fortsätta på sidan 99, Sibling Rivalry.

"As the first apostle, Ilian is the leader of the five... Algeroth is the Apostle that openly opposes Ilian... He is supported by Semai while Demnogonis and Muwihje work their own Dark and mysterious plans."

Vilket ger följande maktförhållande bland apostlarna, i rangordning:

1. Ilian
2. Algeroth
3. Demnogonis och Muawihje
4. Semai

På sidan 100 diskuteras sedan de mörka legionerna, där Nefariterna definieras som apostlarnas mäktigaste tjänare. Alltså, de är inte lika mäktiga som sina härskare, utan dess tjänare.

"The Nepharites are the most powerful creatures in the ranks of The Dark Legion and acts as the officers in the army of Darkness".

Återigen jämför jag med Star Wars, där Nephariterna då skulle kunna motsvaras av Dark Jedi, eller Darth Vader, Darth Maul eller vad alla nu heter. I Dark Empire finns det väl till och med flera såna samtidigt (hur "canon" det nu är egentligen?).

Eller med andra ord, styrkeförhållandet blir som följer:

1. The Soul of Darkness
2. Ilian
3. Algeroth
4. Demonogonis och Muwihje
5. Semai
6. Nephariterna

Att någon av de som placerat sig på andra till sjätte plats i listan, skulle vara "ondast" än nån annan, finner jag som tidigare nämnts inget skrivet i regelboken. Det enda jag hittar är styrkeförhållandena, och de är klart och tydligt definierade enligt ovan.

MVH

Magnus


Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
håller med angående MC, det är mycket bra.
håller också med om EON jag föredrar faktiskt "burk-krig" framför det.

First i was blind, now i can see.
 
Top