Nekromanti Hur gammal var du?

anth

Vetefan
Det som jag fann mest intressant i Fenixintervjun med Michael och Gunilla var att de ansåg att svenska rollspelsmakare gjort generalfel när de övergav barnen.

De första svenska rollspelen, DoD-81 (svarta Elric-boxen) Mutant-84 (gamla Mutant) hade 8-12 åringar som målgrupp - senare svenska rollspel har riktat sig mot äldre spelare.

Därför undrar jag: hur gammal var du när du kom i kontakt med rollspel första gången (och vilket rollspel var det)?
Bonusfråga: håller du med Michael och Gunilla att svenska rollspelstillverkare gjort fel som inte gjort rollspel för barn?

Cassius

Hero
Jag tror jag var 7:år, sedan dröjde de kanske två år innan jag kom i kontakt med det igen, då själv och för egen hand. Jag tycker inte att man gjort "fel" som inte endast inriktar sig på barn. För min del är det en hobby jag själv vill delta i, inte sälja böcker. Dessutom så tror jag att spel som är mer inriktad till barn säljer sämre till barn. Mycket av det som var förtjusande med rollspel var att man uppfattade texterna och bilderna som "vuxna", när de i själva verket var sjukt töntiga.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag var åtta när jag började.

Nja. De första spelen i Sverige var ju från 11 år. Ungar är kapabla att spela dem uppenbarligen.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag var runt 10-11.

Drakar och demoner samt Dungeons and dragons var bland det första jag spelade. Hittade min mors gamla rollspel på vinden.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det är lite luddigt, men jag skulle gissa att jag var ~12. Det stod en låda högt upp på en hylla som det stod ”Drakar & Demoner” på, så jag tvungen att fråga vad det var för nåt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
14-15, rollspelet var Mutant Chronicles.

Jag tycker att bonusfrågan är konstig. Jag tycker att man kunnat göra rollspel åt barn också, men jag tycker inte att man gör fel i att skapa rollspel som inte är för barn.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Jag tycker att bonusfrågan är konstig. Jag tycker att man kunnat göra rollspel åt barn också, men jag tycker inte att man gör fel i att skapa rollspel som inte är för barn.
Mm, jag håller med. Jag antar att man måste titta på det rent affärsmässigt för att det ska hänga ihop.

Frågan är förstås vad det gjort för skillnad. Hade rollspelen funnits i varuhusen i fem år till innan de blev för olönsamma?

anth

Vetefan
krank said:
Jag ska försöka omformulera mig.
På 80-talet var rollspelen bättre anpassade för barn. Efter det har INGET rollspel getts ut som varit anpassad för någon under 12 år.
Att personer under 12 ändå har spelat är en annan femma - men vad de menade var att bristen på barnanpassning är en stor anledning till den usla återväxten inom rollspelshobbyn.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy said:
Frågan är förstås vad det gjort för skillnad. Hade rollspelen funnits i varuhusen i fem år till innan de blev för olönsamma?
Också en viktig fråga. Jag tror att teorin om rollspel-som-en-fluga är den mest trovärdiga; dvs att anledningen till att vi under en kort tid hade så jämra många rollspelare var att rollspel var en fluga under en tid, och likt andra hobbies som blir flugor så blev det ett specialintresse av alltihop. Jag tror att drömmar om (traditionellt bords)rollspel i var barns hand 2013 är dömda att inte så in.

/rant

anth

Vetefan
DeBracy said:
Du ställer fel fråga.
Deras poäng är att spelen blev olönsamma för att de inte var barnanpassade då den tidigare målgruppen var just barn.

Kort sagt: hade rollspelen fortsatt vara barnanpassade hade de fortfarande kanske varit lönsamma.

Arfert

Facit
anth said:
krank said:
Jag ska försöka omformulera mig.
På 80-talet var rollspelen bättre anpassade för barn. Efter det har INGET rollspel getts ut som varit anpassad för någon under 12 år.
Att personer under 12 ändå har spelat är en annan femma - men vad de menade var att bristen på barnanpassning är en stor anledning till den usla återväxten inom rollspelshobbyn.
Du har en poäng där.

Radioaktiv

Hero
Jag var femton första gången jag såg en rollspelsbok och sexton när jag faktiskt började spela. (Random nostalgi över Vildhjarta).

Erm, jag fick min lillebror att spela dod6 när han var elva. Det enda som var lite krångligt var reglerna, men det kom man över fort.

Och hallå, än Äventyr då?

Eksem

Champion
Jag tycker iofs inte att något spel var uppenbart mer barnanpassat mellan 82-92 än, säg, 92-2002. Jag håller med krank om att fluga-teorin är den mest avgörande, då det speglar all annan hobbyutveckling som inte utvecklats till regelrätta massmedier.

w176

Förlorad dotter
Jag var runt 14år år 2000, och i min första spelgrupp spelade jag Discworld med wilper. Min väg in i rollspeladet var Baldursgate>Lajv>Bordsrollpel

Jag håller med om att bordsrollspelen gör fel, som inte satsar på nytillväxt av unga. Det lär ju komma en våg nu, i poch med många vuxna bordsrollspelare har fått knott.

Jag tror grund problemet är att bordsrollspel sker i så pass slutna kretsar, man spelar ofta emd i pricncip en och samma spelgrupp i 10 år, att man inte ser behovet av nytillväxt underifrån.

På lajvs där ma lajvar med mycket större och öppnare sällskap märks det fort när en kampanj eller del av sverige får problem med nytillväxten.

KamiFisk

Hero
15 tror jag att jag var sen var jag lite som överstående talare och började med dator rollspel>lajv>rollspel.

Sen har jag en teori om att rollspel behöver en liten knuff medialt för att komma igång igen. Sätt upp ett rollspel för barn och ungdomar. Gör det lite konsumptions vänligt. Typ att man köper rollpersonerna på kort. Samt att dessa är olika bra sälj dem på boostrar(boosters ?) Och gör en samlingspryl av det.
Sen lite reklam på TV(dyrt som fan) så tror jag att det börjar sälja igen.

solvebring

Superhero
13 år

Drakar & Demoner (Mix av EDD-91)

håller du med Michael och Gunilla att svenska rollspelstillverkare gjort fel som inte gjort rollspel för barn?
Det enda jag tycker är fel är när man skriver till andra målgrupper än det som tilltalar en. Vill man inte skriva barnvänligt så ska man inte göra det heller, och tvärtom.

MrG

Swashbuckler
13-14, Drakar och Demoner, vi slog karaktärer till första boxen, men jag tror inte vi spelade förrän vi hade fått tag i svarta boken.

Då tycker jag inte det var fel val, men idag så saknar jag Barda RPG.

-Gunnar (som minns nostalgiskt hur förtjust jag var i Mutant)

Ögat

Hero
Bonusfrågan:
Jag håller med G&M. MEN. Jag skulle vilja påstå att det är något som gäller för all ungdomskultur, inte bara för rollspel. Sedan nittiotalet har det infört en massa strukturella hinder för barn och ungdomar att tillgodogöra sig ungdomskultur. Du blir leggad när du köper cigg. Du får inte gå på konserter om du är under tretton. Du får inte dricka energigryck. Och du får inte köpa datorspel/tvspel om du inte lever upp till totalitära PEGI-regler.

När jag var liten var en åldersgräns snarast en tuffhetsmätare. Stod det "från femton år" betydde det "det här är inte för töntar", så givetvis var man skitsugen på att konsumera allt med åldersgränser. Numera betyder "från femton år" att vuxna kan bete sig som rövar och neka dig tillträde om du skulle vara yngre. Och det gäller inte bara femtonårsgräns - redan den "rimliga" 11-årsgränsen gör att större delen av målgrupp 8-12 försvinner.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
anth said:
De första svenska rollspelen, DoD-81 (svarta Elric-boxen)
82 menade du såklar och inge Elric där inte, kom senare..

Men första gången jag spelade var 82, var 8 år, han som introducerade var äldre, inte an chans i denna värld att jag skulle kunna fattat nått...

Ja svenska rollspelstillverkare GJORDE FEL!! BUUU !!! :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Anpassade och anpassade, Vår spelgrupp hade mest koll på att va stark och slå under FV. Eldhasighet i Mutant fattade vi inte alls. Magi tror jag knappt vi använde. Men vi hade kul. Det var fenomenet som var roligt. Även regelnördar som jag älskade reglerna men kanske mer att det var feta regler isf vad de egentligen gjorde.