Som t.ex. Kult?anth said:Bonusfråga: håller du med Michael och Gunilla att svenska rollspelstillverkare gjort fel som inte gjort rollspel för barn?
Komplettering: Vägen in var via Kampen om Citadellet. Alldeles lysande ingång, faktiskt. Och jag älskar att det finns nyare brädspel med samma grep; D&D-spelen t.ex. Men det skulle behöva några såna som var lite mer spridda i leksaksbutiker och så...krank said:14-15, rollspelet var Mutant Chronicles.
Och ska dom köpas in av föräldrarna/mormor/farfar då dom är ganska dyra så bör dom nog vara på svenska.krank said:Komplettering: Vägen in var via Kampen om Citadellet. Alldeles lysande ingång, faktiskt. Och jag älskar att det finns nyare brädspel med samma grep; D&D-spelen t.ex. Men det skulle behöva några såna som var lite mer spridda i leksaksbutiker och så...krank said:14-15, rollspelet var Mutant Chronicles.
Absolut. Och med bra regler.Hans E Magnusson said:Och ska dom köpas in av föräldrarna/mormor/farfar då dom är ganska dyra så bör dom nog vara på svenska.
Ett nytt fräscht Heroquest översatt och uppstöttat med supplement skulle nog vara toppen
Jo, man vill ju att rollspel fortfarande ska vara lite farliga och opassande utan att de faktiskt sätter käppar i hjulet för spelandet. Lagom brutalt på ett sisådär Hunger Games-aktigt vis.Olav said:Bonusfrågan:
Jag håller med G&M. MEN. Jag skulle vilja påstå att det är något som gäller för all ungdomskultur, inte bara för rollspel. Sedan nittiotalet har det infört en massa strukturella hinder för barn och ungdomar att tillgodogöra sig ungdomskultur. Du blir leggad när du köper cigg. Du får inte gå på konserter om du är under tretton. Du får inte dricka energigryck. Och du får inte köpa datorspel/tvspel om du inte lever upp till totalitära PEGI-regler.
När jag var liten var en åldersgräns snarast en tuffhetsmätare. Stod det "från femton år" betydde det "det här är inte för töntar", så givetvis var man skitsugen på att konsumera allt med åldersgränser. Numera betyder "från femton år" att vuxna kan bete sig som rövar och neka dig tillträde om du skulle vara yngre. Och det gäller inte bara femtonårsgräns - redan den "rimliga" 11-årsgränsen gör att större delen av målgrupp 8-12 försvinner.
Jag tror den bästa taktiken vore att göra spel med 15-årsgräns och sedan langa till småbarn. Tror att Teknochock skulle vara ett perfekt första spel: lagom lösa regler, sexiga bilder, en lista på vapen och en lista på knark.Svarte faraonen said:Jo, man vill ju att rollspel fortfarande ska vara lite farliga och opassande utan att de faktiskt sätter käppar i hjulet för spelandet. Lagom brutalt på ett sisådär Hunger Games-aktigt vis.