wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Det triviala - resor, vardag och kakor
Ok.
Ok.
Jo, appropå PTA varianten, jag misstänker att den kan vara kanon om man är ovan, eller känner att sånna bitar är svåra när man spelar. Men själv tycker jag hela resonerandet är i vägen och snor tid och stämning, det är saker som spelledaren (eller spelarna) ska kunna göra mindre formellt och framförallt att innan scenen spelas bestämma vad som ska ske i scenen är för mig att döda scenen. Var och vad är ok (och händer nog rätt ofta att vi kör när vi spelar såpa att det väldigt tydligt sägs), men att man i förväg ska sitta och prata om slutet tycker jag inte funkar lika bra som att spela och se vart man kommer. Ändå tror jag inte vi har haft en enda scen på ett års såpoperarollspel som inte resulterat i att man kommit till ett hur (alltså scenens agenda).Primetime Adventures har en bra mekanik för det här. Alla får sätta scener men då måste man 1) beskriva scenens fokus (sno gärna en eller flera från "min" lista), 2) scenens agenda (typ vad som händer och 3) var scenen utspelar sig. Allt detta görs innan scenen spelas ut. Ett enkelt test är att om du inte kan göra allt detta är scenen antagligen inte värd att spelas ut. Oavsett om den utspelar sig under en middag med 007 eller med latrintömning.