Re: Det triviala - resor, vardag och kakor
"Fast... din hästryktningsscen skulle mycket väl kunna ha dykt upp även i mitt russinspel..."
Min poäng var mycket att även fast vi resonerat oss dit på olika sätt, kan det faktiska utförandet vara liknande. Jag tror nämligen att du har med både etablering och eskalering även när du säger dig enbart satsa på russinen.
"... om spelaren i förväg vetat att den skulle leda till en spännande monolog."
Detta har jag möjligtvis ett problem med. Innan en scen behöver varken spelaren eller spelledaren, enligt min åsikt, veta speciellt mycket om scenen. System i stil med det Traffaut presenterar i sitt
inlägg nedan är något jag gärna testar under enkvällsscenarier, men inget jag skulle föredra i längden. Ett sådant förfarande, när man gemensamt diskuterar samman en scen innan den spelas ut, tycker jag hämmar överraskningsmomentet in-game. Detta gäller för spelledaren lika mycket som för enskilda spelare.
Själva initieringen är fortfarande viktig, men det räcker, för min del, att en part låter meddela att den vill utveckla en idé eller gå vidare på en känsla. En part kan introducera scenen likt "efter dansen söker jag upp kavaljer Johansson, helst någonstans ostört.." - redan där vet vi att personen i fråga har en plan, vilken den är kan lika gärna få överraska. Spelledaren (enbart förslagsvis) initierar det hela, och sedan "action!" - om nu kavaljer Johansson påträffas när han ryktar sin vita springare, så mycket bättre! Detta kan utveckla hans fåfänga, hans ömhet med djur, eller hur obekväm han känner sig i större sällskap.
"Däremot aktar jag mig just nu för att starta scener som jag inte har något mål alls med. Men kanske är det värt att ha ryktningsscener bara för _möjligheten_ att det blir något av dem?"
Vi spelar alltid på möjligheter, eftersom det är snudd på omöjligt att veta i förväg. Traffauts inledande
post är fortfarande tänkvärd - utan något av dessa ingredienser saknas just mål. Den är värt att ponera över, men samtidigt tror jag att alla i visst mått bär med sig en känsla för vad som det går att bygga en scen av eller inte. En ryktningsscen ska ha möjligheten att ge mer än bara ren vardags-exercis, det är ganska etablerat vid det här laget, men ett vänskapligt samtal mellan de inblandade i scenen kan ge lika mycket som utbytandet av svavelosande förbannelser eller kuckilur i stallhalmen. Ett, för mig, mycket bra sätt att bygga upp vänskap och tillit mellan scenariots aktörer.