Nekromanti Hur har ert rollspelande förändrats över tid?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag upplever att de krav som jag ställer på rollspel, äventyr och spelande har förändrats en hel del under årens lopp. Från begynnelsen med DoD (som var bäst för att det var först), vidare till Eon (som var bäst för att det var "realistiskt") och nu vidare till mer fantamagiska spel som Planescape (som är bäst för att det tar ut svängarna ordentligt). Genomgående så har väl fantasy alltid varit min favoritgenre, men idag söker jag efter det fantastiska, det magiska och har tröttnat på så kallad realism, detaljism, statistisk och floskler. Även om jag aldrig har varit särskilt intresserad av regler så har jag sökt mig bort ifrån detaljreglerade och tunga system mot mer abstrakta och lätthanterliga.

Som spelare har jag vågat ta ut svängarna mer och som spelledare så vill jag erbjuda även mina spelare att göra detsamma. Det som inte har förändrats är väl att jag fortfarande föredrar kompetensmässigt färdigutvecklade rollpersoner framför en sakta och potentiellt spännande förbättringsprocess.

Så hur upplever ni att ert rollspelande har förändrats? Har ni nått ny höjder eller kanske gått tillbaka mer till ert ursprung?

Gordeg

Hero
Som helt grön nybörjare ägnade jag mig åt ren grisodling. (Jag började spela med min lillebror och två kompisar, ingen av oss hade spelat rollspel förut.) Det fortsatte med grisodling ett tag, sen hamnade jag i en spelgrupp som spelade sina kampanjer i en väldigt episk stil. Första spelmötet med dem var det en rollperson som gick till attack mot en odöd drake med lans - och sänkte den på en träff! Jag hade aldrig ens spelat ut ett drakmöte förut och fick en riktig kulturchock.

I början av 90-talet upptäckte jag Vampire och blev charmad av "storytelling", men det gick över efter ett år eller så. Ägnade resten av 90-talet åt att försöka övertyga några av mina kompisar om att våra äventyr faktiskt hade handling och story långt innan WoD kom.

Nu gillar jag grisodling igen. Genre, tex Hi- eller lowfantasy, spelar mindre roll.

Gordeg

thark

Hero
För att vara riktigt tråkig kan jag skriva under på ungefär samma punkter.

Har gått från ungdomens fantasisprudlande till en period av att jaga Den Ultimata Realismen, till att åter få upp ögonen det fantastiska i det fantastiska.

Däremot har jag gått från en mittperiod av "regler behövs men ska hålla sig ur vägen och ta minsta möjliga utrymme vid bordet" till att börja få upp ögonen för regler och spelsystem som något kan aktivt främja och stödja (istället för att stå i skamvrån och plockas fram i desperata stunder).

Givetvis har färdigheterna och förmågorna gått framåt som spelare och spelledare, men det är en naturlig och kontinuerlig utveckling, inte några kvantsprång. Har jag mer självförtroende vad gäller att agera ut nu än jag hade för fem eller tio eller femton år sen? Naturligtvis, men inte så att det tar uttryck i någon väsenskillnad, och det finns långt kvar att gå.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Lågstadieåldern: Egentligen bara slutet av denna (9 år). Inget riktigt rollspelande, bara läsande av min kompis storebrors monsterböcker och framrullade strider mellan olika monster, samt påhittande av egna monstrositeter.

Mellanstadieåldern: Chronopia, nya Mutant och DoD Expert. Lång, extremt high kampanj med tydligt Monty Haul-stuk i Chronopia, smärre äventyr i de andra. Hade även en sekundär Chronopiakampanj där alla rollpersoner var goblins och orcher. Kul kloakkrälande. Mina huvudsakliga inspirationskällor är vid denna tid Trollkarlen från Överläden samt ett gäng osorterade fantasy-, skräck- och sf-noveller jag hittar i de Sam J Lundwall-antologier det lokala biblioteket har.

Högstadieåldern: DoD-hembygge, Mutant 2 och Eon. Ambitiösa "realistiska" regelbyggen, långa kampanjer som aldrig avslutades och slitningar inom spelgruppen (jag slutade i stort sett umgås med alla när jag började gymnasiet), men samtidigt en massa minnesvärda spelmöten som verkligen var skitkul för alla inblandade. Försöker få gehör för spel med fokus på djupare rollgestaltning, misslyckas. Inspirationskällorna hittas i Sagan om Ringen, Terry Pratchett och diverse Final Fantasy-spel.

Gymnasieåldern: Stormbringer, Gemini, Eon och Call of Cthulhu. Öhm... mycket mörker? Stort spelarinflytande, enorma SLP-gallerier, tighta spelmöten på två spelare med mycket spelledarmässig fingerspitzgefühl. Lite mindre "realism", men fortfarande simulationistiskt spelande. Grundlägger mycket av vad jag gillar idag -- fisktankar, stora persongallerier och långa tidsrymder i spelet. Försöker få gehör för spel med fokus på djupare rollgestaltning, misslyckas med undantag för gestaltning av mordiska galningar. Inspirationskällor är Michael Moorcock, Gene Wolfe och Robert E Howard.

Nutid: Jag tycker fortfarande om långa kampanjer och fantasy. Politiska intriger är roligt, och jag försöker fortfarande få gehör för spel med fokus på djupare rollgestaltning, vilket fortfarande inte får särskilt mycket gehör. Mina hemmabyggen har blivit lite mindre detaljistiska och mer narrativistiska, något jag ibland själv sörjer, men jag definierar fortfarande min smak som simulationistisk. Inspirationskällor är George R R Martin, China Miéville, samt i hög grad fortfarande de jag hade under gymnasieåldern.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mer personlighet åt rollen

Jag har gått från att se rollspel som ett slags tabletopkrigsspel (D&D på 1970-talet) till att bli mer och mer intresserad av att spela en roll i en främmande miljö. Mina rollpersoner har med åren fått allt mer ambitiösa bakgrundsbeskrivningar. Jag försöker verkligen få fram personligheten hos rollen, inklusive beteenden som jag egentligen kan finna rätt jobbiga.

(En gång drev jag det där för långt, när jag spelade en alkoholiserad magiker. Han betedde sig stilenligt, men medspelarna och jag själv tyckte ofta att det blev "för mycket av det goda" när han var full och tarvlig.)

Whizzman

Warrior
Re: Snabbt!

Mycket som Bobby Magikern säger, nästan exakt så faktiskt. Fast i en mycket snabbare version! Det lustiga är väl att jag inte började förrän i högstadiet, och ändå lyckas plocka med mig alla stadier i olika längd och sällskap.

Alltifrån att dregla i monsterböcker som jag inte själv har råd med, ränna runt i grottor som onding eller goding, sitta och skriva tusentals regler bara för att jag visste vilken ände på pennan som var neråt för att till sist hamna i gymnasiet där jag befinner mig nu. Att jag sen aldrig haft råd med rollspel hör inte hit! :gremgrin:

Ända från början var det hemkört som gällde, men det stagnerade i och med att jag och en vän någonstans i mitten lyckades rita en karta som var i storleken A1... Den bestod av nio stycken sammantejpade A4-ark och hänger fortfarande kvar på hans vägg, helt oanvänd!

Vissa dåliga minnen har man förstås men övervägande bra när jag tänker efter, att besudla regelböcker var kul just då jag gjorde det. Även om jag är lite restriktiv med min saliv idag.

Antar att jag ligger och trycker på mer rollgestaltning och mindre regler just nu, men än är jag ung!

Rising

Vila i frid
Det har blivit mer utspritt. I början ägnade vi mycket lektid på värdshusen innan äventyret egentligen hade börjat; jag improviserade värdshusgäster, och med dessa samspråkade spelarna, spelade små egenpåhittade hasardspel, frågade efter skvaller och rykten om omgivningarna, skaffade följeslagare, flörtade och startade beefs, drack sprit och beställde onödiga saker, m.m.

Sedan kände jag ett behov av att skicka ut spelarna på någon resa och hitta på intressanta hinder i form av monster och fällor och sånt, och som slutkläm brukade det bli någon form av skräckkonfrontation med mycket berättarteknik och lite regler.

---

Med tiden har det blivit mer uppdelat. De delar jag är bäst på är värdshuslekandet; partyspelandet, samt de där skräckbitarna. Idag spelar jag nästan antingen eller. Antingen bara gå omkring på fester och ha kul, eller bara läskig skräck med etableringar, planteringar, upptrappningar och chockartande uppenbarelser. Jag har försökt att bli mer av en gamistspelare, men det går sådär.

Jo, och med tiden så har jag till en allt större del lagt av med regler. Jag lär mig ändå aldrig hur de funkar. Jag är verkligen en regelanalfabet, jag kan bara använda mina egna regler.

Jag gillar nog samma världar som jag alltid har gillat. Jag tyckte att de muterade djuren var roligast i gamla Mutant och att aristokrat var det ballaste yrket. Sedan dess har jag alltid föredragit de sociala yrkena (gärna de med mycket kosing) och de kaleidoskopiska och antingen sexiga eller tokroliga varelserna. Det har varit idel jetsettare (Neotech), fixare och femme fatales (Kult), kattkvinnor som är gycklare och stadsalver som är köpmän (Chronopia), och pookas och satyrer (Changeling). När jag är spelledare (och det är jag oftast) så skapar jag äventyr för just sådana rollpersoner.

Jag har tyvärr nästan lagt av med den där mellandelen; äventyren, fällorna och monstren; uppgifterna. De som skulle lösas - och inte bara upplevas som läskiga händelser. Därför har jag med tiden fått ett sug efter riktig och stenhård problemlösning.

Annars är de viktigaste händelserna som ändrade min spelstil:
1. Med Expert började reglerna bli för svåra för mig att använda, även om jag improviserade. När Neotech kom så hade jag mer eller mindre slutat spelleda.
2. Friform, samt ett nytt DoD (innan tilläggsböckerna kom betydde det att DoD över en natt hade blivit åtskilliga gånger lättare att lära sig)! Jag kunde plötsligt hitta en anledning att spelleda igen, och min kreativitet blommade så mycket att jag blev inflytelserik nog att säga att vi skulle skita i tilläggsböckerna i min kampanj. Det här var min mest utvecklande period någonsin. Partyrollspel och ångestskräck, allt gick.
3. Jag läser om Nobilis och får höra om Baron Munchaussen, och får visioner om spel där helt andra kontrakt råder mellan spelare och spelledare än de som tidigare skötts av regler eller mitt eget spelledarbestämmande. Mina idéer om teleologiskt samberättande tar form och jag blir mer och mer sugen på världar som utformats för att hysa sådana skådespel.

Hjalle

Swashbuckler
Episod 1: "Dumt och Karaktärsbetonat"

När jag först spelledde rollspel, var jag iofs en ganska frisk karaktärsspelare och var bra på själva rollspelet, men äventyren var otroligt rälsade och ibland inte sällan hade jag färdiga repliker, introducerande manus och en mycket smal väg att vandra på. I sig var de mycket enkla. Ta sig an en uppgift - lämna ett brev åt en krigsfånge, döda en elaking, hämta en försvunnen vigselring. Idéerna tenderade att bli ganska fantasifulla, kan sägas. Rollpersonerna får nu ta sig till den punkten utan särskilt mycket intriger. De konfronteras med en massa spelledarpersoner som egentligen inte har något att göra med äventyret alls. De träffar en liten tjock riddare med för stor svärd, för många rynkor och förtung rustning, som i extemt hedersam och stolt stil utmanar dem på duell och kallar dem för "pultroner" och säger "kom an, bara", eller en urtjurig bonde, eller en blind dvärg, enbent gammal krigsveterandvärg som sitter vid vägkanten och gormar och svingar sin yxa, rädd för allt som kommer nära. Mycket grisodligt.

När de sedan kommer till platsen, så börjar det bli oerhört ovarierat. Inte för att jag spelade alls särskilt mycket innan Tokons Tokar, men det är nästan kusligt hur likt alla äventyr slutar. För det första är det de vill komma åt - krigsfången, personen, vigselringen - nästan alltid i en borg. Steg ett är att ta sig över vallgraven. Egentligen vet jag inte vad som var så kul med att få rollpersonerna blöta, men det var iallafall alltid första momentet i avslutningen. Därefter, sovande vakt vid ingången, med en grov nyckelknippa i bältet. Ibland kombinerades detta med en lycklig vakthund som jätteglad hoppar upp och slickar en av rollpersonerna i ansiktet och tigger mat. Ibland möttes rollpersonerna av hunden när de kommit igenom porten.

Väl därinne är det ganska tomt. Borgen liknar en Skånegård, vad de nu heter, och de springer nästan alltid ihop med en fisförnäm borgfru av något slag. Därefter blir det ett långsamt, långtråkigt igenomsökande tills de till slut hittar personen som vaktar vad de nu är, eller bara personen, aspackad nere i vinkällaren. Han kommer att uppträda förvirrat, drucket och lätt hotfullt, och börja boxa på den största och babbla rappakalja om hur jävlig kungen är och hur korrupt rätten har blivit. Sedan kommer en kammarjungfrun och ölbryggaren ned. De ingriper med våld. Kammarjungfrun är en sån där med en massa långa kjolar och stekpanna, och ölbryggaren ofta en väldigt stursk och stridsskicklig dvärg.

Alltså, seriöst. Tre äventyr i den andan säkert, med samma spelare. Sjukt. Lite roligt.

MrG

Swashbuckler
Inte så mycket på många sätt, startade med DoD 2 och strax därefter expert... eller egentligen tidigare, med enkla hemmagjorda regler skapade vi gemensamma berättelser, sedan skaffade någon ensamvargen och sedan kom Peter Kankis med DoD 1, vi gjorde karaktärer och kom inte längre, sedan köpte han tvåan och vi spelade lite och sedan var det kört med Chock, Mutant, SRR osv.

Där var största förändringarna nya spelledare och spelare som inspirerade nya saker. Örjan (sent 80-tal) som visade på episka kampanjer i expert/gigant. Mattias (tidigt 90-tal) som visade hur fånigt många system som fanns, hur många världar och hur lite som skillde dem åt egentligen. Peter och Calle (mitten 90-tal) som visade mig lajtsystem (Over the edge, amber) och som fick mig att testa systemlöshet och enkla hemmabyggen, Oscar som visade hur man kunde viga all tid till rollspel och hur att organisera kampanjer, Jonas (lite senare 90-tal) som visade att system fortfarnade kunde funka och mängden av förberedelser, Per (tidigt 00-tal) som till sist lät mig köra paranoia och visade hur självklart och samtidigt överraskande systemlöshet kan vara när man träffar på det för första gången och senast Johan som får mig att återupptäcka charmen i det gamla trygga och att man nu mer kan ha riktig rollspelsnostalig.

De spelare som inspiterat mig är för många och varierade, men generellt har teaterfolk som snubblat in haft klart mest inspiration.

Mitt spelande har rätt mycekt varit det samma med upplevelsen i första rummet, gruppdynamik och sociala faktorn där efter, sedan historien och sist systemet. Men i mindre eller större utsträckning finns allt där.

Hjalle

Swashbuckler
Episod 2: "Mycket snack och lite verkstad"

Den andra perioden infinner sig när jag kommer i kontakt med Tokons Tokar (på den tiden fanns inte hemsidan, och spelgruppen hade ej heller något namn). Jag hade vid det här laget det flesta Eonmoduler och det var det spelet som gällde, några andra fanns inte. Perioden var aktiv i form av rollpersonsmakande, läsande, fantiserande och spånanden, men så mycket spelande blev det faktiskt inte. Spelgruppen hade ännu inte börjat rollspela på riktigt. Det är dock vid denna period som jag spelat mest, annars har det blivit spelledarposten för mig. Äventyren är korta och förvirrande, och slutar med att rollpersonerna dör. Dör de inte under spelmötet, tröttnar vi på kampanjen som läggs på den eviga isen. Det är uppdrag på värdshus, monster, rövaranfall, fummel, rollpersoner utan vidare djup som är helt frambyggda på bakgrundsslag, och det har en viss charm. Spelmötena är ganska korta, trots att det tar mig en timme att åka till de andra. Jag försöker spelleda något officiellt äventyr, och vi snackar ganska mycket om alla coola kampanjidéer vi har, dock inte så mycket mer. Man kan säga att det handlar om gladrollspel och skrap på ytan. Jag skriver en massa skit jag skäms för på Eonforumet också, och överanvänder graemlins. :gremsmirk:

Snart så hände det dock något. Vi gjorde några rollpersoner.

Jag satt och tänkte lite på en sak. De karaktärer vi har gjort nu. Min Léramalv, din Baron, Markus magiker, tomas sjöfarare(troligtvis, han har inte gjort någon än, ska försöka få han att inte lira slödder så att säga utan att han kan ha hand om din flotta. Vara kapten på den om det låter bra?)
Jag tycker i alla fall att det är väldigt intressanta karaktärer som borde få hänga med ett tag. Jag tycker att vi borde göra en lång, väldigt lång kampanj. En lite mer episk kampanj. En där man kanske möter drakar, finner lite magiska svärd(inte mäktiga men kanske som sting i LOTR) eller liknande. Så att man kan sätta sig in i en karaktär och engagera sig i den. Jag känner att de äventyr vi har spelat på senaste tiden har varit lite tafatta. Känns som att man inte fått kontakt med karaktären.

Vad säger du om detta? En del i kampanjen kan vara regnsynd, om äventyret passar in. Annars tycker jag nästan att vi ska skita i det så att vi verkligen kan fortsätta lite med karaktärerna. Sen kan min bankett vara en del i äventyret. Sedan så kan vi alltid skickas iväg till Ashariska halvön och kanske besöka Sunariskogen?

Hur som helst så känner jag mig jävligt kreativ och vill verkligen inte förstöra den här karaktären men kanske ett misslyckat äventyr eller oseriösa spelare. Jag vill verkligen att skiten skall fortlöpa en längre tid.

- Jocke, kreativiteten själv

Hjalle

Swashbuckler
Episod 3: "Startskottet"

Så, vi sparkade igång en kampanj. Tomas fick spela en kraggbarbar vid namn Rese istället, Regnsynd (ett urkasst äventyr till Eon) slopades ur planeringen och jag blev ensam spelledare för kampanjen, men detta var i alla fall startskottet för något nytt och underbart. Jag och Jocke kom via Pm-växling fram till en hårdsatsning på rollspelandet och hela första kampanjdelen var i princip en enda stor orgie i lyckade spelmöten. Vi själva frossade i att vi var så jävla grymma rollspelare, att vi var så otroligt seriösa med mera, vilket antagligen kom som en följd av blotta förändringen, för jag tror i ärlighetens namn inte att det var hur mycket som helst att hänga i midsommarstången.

Det var också vid denna period som jag var som mest hängiven Ymir. Jag avgudade i princip allt han sade och skrev och kampanjen blev allt mer rippad hans, till vår stora fröjd då detta visade sig mycket lyckat.

I fråga om hur vi spelade, så rörde det sig alltså om en ensam kampanj, som var ett utlopp för vår rena fantasi (även om den i Jockes fall förstås är rätt dirty). Storpolitik men ganska rakt fortfarande. Kampanjen började med att rollpersonerna var en vinterkväll i min käre riddares borg, och har det trevligt. Trevligt. Därefter knackar det på dörren och en alvisk vandringsman, överdrypt av snö, frågar om han får komma in. Att släppa in honom var förstås den största missen rollpersonerna gjorde, men till vår stora fröjd. Vi har nog aldrig varit mer belåtna över oss själva som då. Underbara tider.

Sedan hade vi det häftigaste spelmötet vi kanske någonsin haft, vilket blev startskottet för nästa episod.

Hjalle

Swashbuckler
Episod 4: "Flyt på moln"

Spelmötet orkar jag inte gå in på, men det var högintensivt stämningsrollspelande och en av spelarna mådde psykiskt dåligt efteråt, vilket kanske inte är så bra, men... Det var häftigt i alla fall. Man skulle kalla episoden för flytepisoden. Kampanjen hade vi definitivt fastnat för nu, och snart bytte också en av spelarna karaktär och alla hade engagerande rollpersoner. Det var framförallt en sommar denna episod utspelade sig, och vi hade alla mycket speltid och spelade också så ofta vi bara kunde. Kampanjen och allt flöt på.

Det var förmodligen under den här perioden jag lyckades bäst med balansen mellan epik och grisodling. Det var episkt, men mer på ett berättarmässigt, stämningsmässigt och sagoaktigt sätt än senare.

Själva rollspelandet hade gått från Fånigt, Obefintligt, Lätt Desperat Och På Upphetsat Darrande Steg till, nu, tämligen säkert. Jag förberedde mig, men inte mycket, och spelmötena växte fram ganska bra av sig själv. Att ha roligt gick alltid först, men vi hade mycket roligt åt rent rollspelande och berättande och... ja, det var rätt roligt också.

Jag vet inte när det slog slint, riktigt. Förmodligen efter den här perioden. :gremsmile:

Nightowl

Champion
Notis

Ni andra får ursäkta, men i jämförelse med Hjalle så SUGER era berättelser om ert liv som rollspelare och är TOTALT FUCKING OINTRESSANTA! Men det är bara i jämförelse med Hjalles berättelse, alltså. No offense.

Carry on, för bofvelen, carry on!

Erik

Hjalle

Swashbuckler
Episod 5: "Okänsla" [TT-spåjler]

Kanske var det när en av rollpersonerna utplånades på grund av magi, och vi gjorde en ny som var så komplett obalanserad allt vad måttfullhet heter att världen skrek, och när en av spelarna ville göra en paus med rollspelandet och vi fick den dumma idén att hans rollperson skulle dö, och sen återvända, och allt bara blev överepiskt, supermagiskt och spelarna verkligen inte förstod vad de gjorde, som det blev tråkigt. Eller, tja, tråkigt vet jag inte, men det är nog ingen lögn att säga att vi tröttnade. Den delkampanjen avslutades med en slutstrid i ett übermagiskt torn, där typ, sju drakar deltog. Det mesta kännetecknades av oerhört komplexa uppdrag och ganska långsökta intriger. Jag kan saxa vad jag skrev om handlingen innan delkampanjen. Lägg märke till allt... bajs.

Handlingen i stora drag, är den att rollpersonerna måste ta reda på vem den mystiska trollkarl som bor i den grotta som ingen vet var den finns, vilket blir ganska problematiskt. De måste söka upp kefalen av Alkarzan, vilket är lättare sagt än gjort, och att få denne att prata om sin far (just denne trollkarl) är högst omöjligt. Det kan till och med bli så att de måste fly från palatset, jagade av grova palatsvakter, tigrar, lejon och allt mellan himmel och helvete. Emellertid tyder dock vissa saker på att fadern ska ha någonting att göra med Volororden, och efterforskningarna (inkluderande i att hitta en lista på kultister som finns i ett tempel i Absalon) leder till staden Kaal. Där måste de tvinga ut information av ett av Mundanas farligaste svartkonstnärssamfund, och om de lyckas göra det tyder allt på att de enda som vet var grottan befinner sig är den elddrake som skall finnas i ruinstaden Ghalden i Tarkas, och en ärkedemon vid namn Kulûn som skall finnas i ruinstaden Mablô söder om Beludalen. Efter att man lyckats pumpa draken eller demonen på information, vilket är ungefär lika lätt som att mjölka en västmarkisk getingsvärm respektive att stjäla godis från småbarn, så får de alltså reda på att den magiska grottan finns under hela Ressi-öknen, några hundra meter under sanden. Den enda kända ingången finns i Momol-renk-Drezin, en dvärgastad begravd sedan tusentals år tillbaka i sand.
Nu är det bara för rollpersonerna att finna grottan. Där dväljer sig dock flera urtidsmonster som dvärgarna skapade för länge sedan – wyrder. Och väl i ’grottan’, vilket är salar med tusen och åter tusen högar med guld, ädelsten och juveler. Grottans herre, magikern Volor, kräver dock tre saker för att nyckeln skall hämtas – den första är att dräpa hans far, kefalen av Alkharzan. Den andra är att dräpa det monster som vaktar porten ut. En stort skyddsfält är nämligen osynligt spänt mellan odjurets boning och salarna, och Volor kan varken komma igenom där eller nå igenom med någon som helst form av magi. För andra är det dock inga problem, men det finns inte så många andra där – Rael Maghâwi är den enda, men Volor vill inte offra honom. Om varelsen på andra sidan dräps så kommer barriären dock att rämna och Volor kan ta sig ut. Det tredje är att den stav som tillhörde honom och som nu finns i förrädaren Lucies Ducas i Melûckas ägo. Med den skall porten forceras, och nyckeln skall bli deras.
Efter detta så kommer Volor att pånyttskapa sitt herravälde och gå bärsärk i en andra massaker i Västlanden. Emellertid tänker inte rollpersonerna så mycket på det, eftersom de nu är redo att utföra sitt uppdrag. De blir uppsökta av en man (Kraden Nanórgona, närmare bestämt), som skall hjälpa dem om de efteråt lovar att efteråt hjälpa honom att delta i en plan – att istället för att överlämna artefakten till Västerns torn anfalla dessa och krossa dem. Han kan nämligen berätta förkrossande fakta om varför Västerns torn absolut inte får få Kristallrosen i sin ägo. Om rollpersonerna vägrar så försvinner han, och rollpersonerna kan inte hitta något. Han kommer dock inte vara sen att återkomma i diverse drömmar och påminna om att erbjudandet gäller.
Efter att kamorfernas kristallros inbringats, så går färden emot Västerns torn. Anfallet stundas, men Kraden Nanórgona är försvunnen – han har utnyttjat medlemmarnas uppehåll, och utfört en ritual med kraft från den eterseglare som finns i Västerns torns ägo, och helt och hållet blivit en teotropisk entitet (läs gud). Delkampanjen avslutas med att ett nytt Edron utspelas – drakarna går till anfall mot Västerns torn och massakern är ett faktum. Det är Verdurakh, Accendrim, Omeyocantli, Morhaxvith, Vixharziva och Gim’Naud, och drakväktarna Eithene, Kumbanigash den Svarte, Bendar i-Mesawi, Carwelan vhic Testerani och så Morhaxviths tre drakväktare – demonerna Sundaroth, Chárdlon och Ancharoc. Mot dem står Västerns torn, Kraden Nanórgona, Niye, Ayehauh’kea, Nekkma Andeblidare, Nifel Hålöga, och deras underhuggare, tolv helmgastar, Lweth’me och hans här av skugglandsfolk, samt den vandöda draken Tshuhalameth och demonen Sekhmet. Nanórgona hjälper rollpersonerna att fly och delkampanjen är avslutad. Samtidigt utnyttjar otäcka krafter många av drakarnas frånvaro… Och Mundana blir allt mer trängt.
Fan alltså. De som inte känner till Ymirs Mundana och den episka biten i spelvärlden, kan nog ändå räkna ut bajsighetsnivån på detta genom mängden specialtecken i namnen, antalet kh och alla th. Jag kan inte annat att säga tat jag skäms lite än i denna dag över detta. Det blev alltså, inte bra.

Och allt hade nog varit frid och fröjd ändå, om jag sedan inte hade beslutat mig för att ta rollpersonerna på en resa norrut, till ett land jag själv skapade. Fy tusan för det, för alltså det var så omundanskt det kan bli. Det var vikingar. Det var vättar. Det var trudvangskt. Det var runstenar. Och det var helt malplacé.

Sammanfattar jag detta, kan jag säga att det som kännetecknade mitt spelledande här var avsaknaden av känsla, känsla för vad som var rätt spelledar- och spelarmässigt. Det sket sig, vilket också gjorde att kampanjen lades på is. Inte för alltid dock...

Hjalle

Swashbuckler
Episod 6: "Hurra"

Under episod 6 så var det framförallt en sak som dominerade: upptäckandet av nya, svenska rollspel. Mutant, exempelvis. Det var så dominerande att jag nog får kalla detta för mutant-episoden. Jag vill inte prata allt för mycket om den, för då blir jag bara inspirerad att spela det, men det var i alla fall vansinnigt kul och omväxlande. De fabulösa spelledarpersonernas episod, och äventyrsskrivandet. Fan, vad jag spottade ur mig idéer, och jag blev också ganska bra på att plita ned dem också. Det enda problemet, egentligen, var att alla i spelgruppen inte gillade Mutant, vilket splittrade den lätt. Och därför så beslöt jag till slut ändå, att titta lite på de gamla dammiga Eonmodulerna igen, och efter lite grävande i gamla trådar när wrnu vaknade igen, så vaknade inspirationen och förde mig till den period som jag står i idag, Nystarten. Vi spelade också lite Eon som inte var kampanjen, vilket var ganska uppiggande.

Ett skäl till varför det blev Mutant är nog också, just att Wrnu var nere. I brist på detta, var Järnringens forum det bästa, och jag sjönk som en sten ner i det träsket. De flesta tycker väl att det är lite negativt att vi gått från Mutant till Eon igen, kan jag tänka mig, men för oss är det idel positivt. Alla i spelgruppen är spelsugna och vi har gått från att spelat typ, tre gånger på fyra månader, till att ha spelat varannan helg, med fortsättning också framöver. Hej, hopp, vad jag är glad.

Det slår mig nu att det här mer blev en berättelse om... annat. ”Oj jävlar”, som man säger.

-Hjalle, milstolpar upp i röven.

Johan K

Gammal & dryg
Så hur upplever ni att ert rollspelande har förändrats? Har ni nått ny höjder eller kanske gått tillbaka mer till ert ursprung?
Ja, jag har förändrats som rollspelare. det tror jag helt säkert, vore konstigt om man inte gjorde det efter 20 års spelande.
Hur jag ahr ändarts då, tro i början så handlade allt om nuffror & hur hårt/ballt/mycket man slog ihjäl de stackars horder av fiender till att det är mer skoj att utveckal sin karaktär mer, där jag är nu.
Nej, jag hoppas verkligen inte att jag går tillbaak till att bli en nufferspelande rollspelare utan är mer en ROLLspelare.
Dock så är den tiden i början av sitt rollspelande något som jag minns med värme ! Vi hade skitskoj då & jag har lika skitskoj nu. Fast av olika anledningar.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Token kommenterar.

Bra Hjalle. Jag tänkte göra något liknande, men du hann före. En detalj dock. I första eller andra delen av storyn, tror att det var andra, så skrev du att resterande Tokar, alltså alla utom dig inte spelat så mycket. Vet inte om jag tolkade det fel men vi hade spelat otroligt mycket innan det, fast det hade mest varit betonat på Hack n' Slash och andra kobolderier.

- Jocke, lägger till.

Genesis

Ni dés ni maître
Intressant tråd, och många intressanta observationer. Verkar som om min väg stämmer hyfsat väl överens med de flesta.

Först DoD, med bror och kusiner. Enstaka äventyr med nya rollpersoner varje gång. Det handlade till stor del om att få en så fräck rollperson som möjligt. Men eftersom rollpersonerna aldrig var med i mer än ett äventyr (kanske man återanvände någon nå'ngång), så blev de aldrig tillräckligt bra för att spela episkt med (vaddå, göra bra rollpersoner från början? Det vore ju mot reglerna!). Karaktärsspelande var i stort sätt noll. Vi tog efter ett tag till oss karaktärsdragen från något rollformulär i slutet av DoD-eran (Artig/vanartig, Blyg/oblyg...), men det var egentligen ingen som brydde sig om dem. Alla spelade på samma sätt.

Härnäst: realismfasen. Mycket kort, kanske några månader. Allt skulle vara realistiskt. Det här var när jag övergav mina släktingar och började spela med ett annat kompisgäng. Eon, så klart. Börjar tro att Eon och Neotech är grunden för någon sorts "realism-våg" genom det svenska rollspelssamhället. Fortfarande inte en kampanj i sikte. Nya rollpersoner varje gång.

Snart gick vi in på karaktärsgestaltande. Alla rollpersoner skulle ha en speciell karaktär som man skulle spela ut. Vi gick natuligtvis konstant till överdrift och spelade över. Jag gjorde två typer av karaktärer: aristokraten och den värdelöse tjuven. Den senare tyckte jag var roligast, men det ställde till med mycket förtret i gruppen. Han var mest irriterande och kunde egentligen ingenting, förutom att dyrka upp lås, vilket var en färdighet som användes kanske en gång varannat äventyr. Andra spelare gjorde liknande karaktärer och man kunde inte längre spela färdigskrivna äventyr. Det slutade rutinmässigt med att vi stal från varandras packning och hyfsat ofta mördade varandra. Någonstans när jag sabbade ett helt färdigskrivet bautaäventyr genom att efter fem minuter sticka kniven i vår uppdragsgivare insåg vi att det hade gått för långt. Vid det här laget var jag dock oftast SL, och fick smaka på min egen medicin. Fortfarande inga kampanjer i sikte. En ny rollperson varje äventyr, och ett stort antal rollpersoner som man aldrig spelade med. Här handlade det nog mest om att vi aldrig var samma grupp som träffades. Det var jag och en till som var med varje gång, övriga fick man ringa ihop varje tillfälle, och hoppas på att tillräckligt många nappar för att man skall kunna spela. Mot slutet av den här perioden introducerades Neotech och Shadowrun, och någon gång spelades Star Wars. I övrigt var det fortfarande Eon som gällde.

En notis här är att jag vid ett tillfälle gick tillbaka och spelade med mina släktingar igen, som endast hade spelat någon gång sporadiskt sedan jag drog. De fann mitt nya karaktärsspelande oändligt enerverande.

Och sedan göteborgsresan. Flyttade till Göteborg och pluggade i tre år. De första två var jag helt utan rollspel och höll på att glömma bort det helt. Men så till slut fick jag kontakt med en spelgrupp. Det blev inte mycket -- fyta tillfällen, tror jag -- men jag fick upp ögonen för narrativt spelande med stämningsfyllda beskrivande texter som SL. Hittills hade jag beskrivit saker väldigt sakligt. Nu öppnade sig en helt ny värld för mig.

Tillbaka till Karlskoga. Så, nu har jag flyttat hem igen och vi har återupprättat en del av den gamla spelgruppen. Jag har just satt igång med mitt livs första kampanj, och dagar därefter en till! Jag är mycket spänd på hur det kommer att vara att spela med samma rollperson i mer än ett äventyr. I den ena, Shadowrunkampanjen, är jag ju SL, så jag kommer inte att få den glädjen, men kan ju låta händelser i ett äventyr påverka ett annat -- något för mig helt okänt. I den andra kampanjen speltestas mitt egna spelledarlösa, berättelsecentrerade system. Vi har ännu bara spelat en gång, men jag har höga förväntningar.

Dessutom har jag gjort en hel del egenkonstruerade system, med namn som Genesis (mitt första och länge mitt bästa), STORM (SpejsTomtar Och RymdMonster) och YinYang v. 1, 2 och 3. Inga av dessa blev någonsin färdiga, och inga var särskilt bra överhuvudtaget. Det jag sysslar med nu är det enda jag egentligen är stolt över, men det behöver mer speltest innan det presenteras någonstans.

Och där är jag idag. Redo att börja ett nytt kapitel i min rollspelskarriär: berättande kampanjspel. Och jag är så spänd man kan bli.

MrG

Swashbuckler
En detalj som jag vid närmare tanke reflekterar över att den stora skillnade för mig idag ligger i organiation. Tiden är knappare och för att spel sak bli av blir det mer adminstration (trots att modern teknologi verkligen underlättar).

Från början spelade vi vanligtvis spontant (efter skola och på helger), sedan gick vi över till semiregelbundan möten (om det är snö eller regn testar vi ett nytt rollspelssystem annars bofferträning). I Linköping stötte jag på veckobundna dagar, reglebundenhet och långa välskötta kampanjer. Där någonstans föddes också idéen om organiserade spelhelger där folk kommer till stan för att äta gott och spela rollspel en helg, oftast bokat med någon månads förvarning. Strax efter jag flyttat åter till sthlm följ jag in i mönstret att man vid varje tillfälle bokar datum för nästkommande två tillfällen, vilket jag nog ska återgå till efter ett års försök med regelbundna dagar...

Men det mönstret är en mer markant skillnad än vad jag upplevt i spelstil.

Gismya

Veteran
Re: Hjalles episka berättelse om episkt spelande

Och nu står resten av svararna i tråden i skam eftersom de inte kunde skriva ett hälften så coolt svar, eller som i det här fallet, en hel krönikeserie av svar.

No offence resten av er, men Hjalle ägde precis tråden, nu vill vi se en utmanare!

/Gismya - Dansmattan ger mig träningsvärk, Hjalles historier ger mig huvudvärk :gremgrin: