Det handlar om makt.
Hm, först tänkte jag svara något i stil med att man borde kolla vilka regler man använder. Om det inte finns något automatiskt man kan tänkas göra när skurken står och spottar körsbärskärnor på en så borde ju det hela ta lite längre tid...
Men sedan tänkte jag efter en gång till och kom på ett helt annat svar än det du förmodligen vill ha. Ja, jag vet, jag är asjobbig. Men faktum är att jag vill hjälpa till. Situationen du beskriver händer mig hela tiden. Så- vad borde man göra för att komma åt problemet
egentligen ?
Spelare vill ALLTID överlista skurkar
Ni vet hur det är: ni har världens ballaste skurk, och han ska precis håna rollpersonerna för deras veka godhet.
Det här är ett problem som hänger ihop med att DU vill att skurken ska få stå där och håna rollpersonerna. Men vill spelarna bli hånade? Tyvärr alltför sällan. Det här hänger ihop med att...
a) ...du ( i egenskap av att vara SL) vet att det blir bättre dramatik om skurken FÖRST får håna rollpersonerna och först därefter blir demolerad av rollpersonerna. Eller? Jag bara antar att det är så här.
b) ...spelare inte vill ta ansvar för handlingen i samma utsträckning som de vill ge varenda skurk på nöten. Det är här som jag skulle vilja få mina spelare att agera annorlunda. Om de kunde vara mindre obstinata och bättre på att acceptera att de inte i varje situation klarar sig- skulle det här problemet vara ett minne blott.
Basenanji byter helt oväntat åsikt!
Eller vänta nu- om man som spelare vill överkomma varenda fiende och inte tycker att det är kul att få körsbärskärnor i ansiktet? Tja, isåfall kommer ditt problem förbli olösligt.
För i en bok, eller i en film (det bästa exemplet är väl James Bond) passar det utmärkt med en skurk som hånar hjältarna, men i rollspel
där man som spelare förväntas kunna påverka handlingen kommer helst ingen situation uppstå där spelarna befinner sig i underläge gentemot antagonisterna whatsoever!
Det där tycker jag är rollspelens problem no 1.
Det är därför som vissa regelmakare tvingar spelare att spela i underläge, ger bonusar för nackdelar mm mm. Vilket jag tycker känns onödigt krystat. Som spelare ser jag mycket hellre att det ibland är skurken som vinner och hoppas på att SL tar ansvar för att jag får chans till revansch.
Om man som spelare då och då kan gå med på att skurkarna ibland står där med sina fruktkärnor och visslar på en ond melodi, får man dessutom bättre kvalitet på rollspelandet (tycker jag). För då ges utrymme för den där dynamiken. Man får som spelare chansen att gnissla tänder och tänka "...nästa gång vi ses, Dr. Ond ska du få lära dig att äta körsbär genom naveln med matsked...!"
Men att kunna spela så där kräver att man kan lämna den där första känslan av att bli förödmjukad. Kanske krävs det att man inte tar så allvarligt på spelandet för att det ska vara möjligt? Att man inte tar spelandet så
personligt ?
Spelare vill vara coola huvudrollsinnehavare, inte statister!
Kruxet är att spelare inte ger sig, rollpersonerna dör, och skurken hann aldrig visa sin coolhet för hjältarna.
Ahh...så dina spelare kan åtminstone acceptera att deras rollpersoner dör?!
Enligt min analys, så hänger det här förstås ihop med ovanstående men handlar också om att man som spelare inte vill förpassas till kulisserna. Man vill inte stå där och lyssna på vad SLP:s säger vare sig de är onda eller goda. Man vill att de lyssnar på spelarna.
Det där är också tråkigt- jag tycker som spelare att det är mer utmanande att att sig an skurkarna om de ibland för initiativet. Det pirrar mer om skurkarna verkligen utgör ett hot mot min rollperson. Om en skurk tillfångatar min rp en samtidigt erbjuder att "bara" tillfångata rp (istället för att döda rp.n på fläcken) då skulle jag som spelare känna mig tacksam. Jag förstår ju någonstans att jag nog kan ta mig ur skurkarnas fångstnät,
men i ett annat skede eller under andra omständigheter ! Det här kräver dock att man kan svälja lite av sin stolthet. Kan man inte det då framstår den sista självmordsattacken som mer hederfull än att tvingas böja nacke inför Dr. Ond.
---
Slutligen, efter allt detta ordbajseri, vad har jag för råd att ge?
1) Anpassa dig efter spelarna- utsätt de inte för situationer där skurkarna kanske får tillfälle att håna rollpersonerna. Fortsättningsvis, se till att det inte uppkommer situationer där rollpersonerna kan dö istället för att ge upp.
2) Snacka med dina spelare om problemet. Diskutera om det går att svälja sin stolthet och ibland acceptera att rollpersonen är underlägsen sina antagonister.
Eller så använder man sig av regler.
Prat-time? Låter rätt coolt faktiskt!
/Basenanji,
som spelare vill jag ha att göra med skurkar som hånar mig och tar mig tillfånga. Revanschen (som alltid kommer förstås) smakar så sötare då...