Nekromanti Hur jag skulle vilja att rollspel.nu såg ut

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Efter de senaste dagarnas diskussioner om strukturen på rollspel.nu så har jag funderat en hel del runt det där. Det slutade med att jag satte mig och gjorde wireframes för hur landningssidan skulle kunna se ut.

Jag vet ju inte om det är tekniskt görbart, men det sket jag i. Så här skulle jag i vilket fall vilja ha det, tror jag:

en länk till bildfilen (eftersom den kommer vara jätteliten i inlägget)

Kommentera gärna, men tänk på att det här inte är design, utan struktur. Om ni tycker att färgerna är fula och att jag valt fel typsnitt så är det alltså irrelevant i sammanhanget.

Menyer tänker jag mig dropdowns.

Bevakningslistor och andra funktioner ligger under [funktioner och inställningar].

Kryssrutorna vid varje forum är för att man skall kunna dölja forumet om man inte är intresserad av det (man bör kunna anpassa vilka forum som visas även under [funktioner och inställningar])

Det bör finnas någon liten ikon eller färgmarkering för att visa om det finns olästa inlägg i ett forum. Jag har bara inte gjort den än.

Tankar?

Edit: just det, jag har haft responsiv design i åtanke när jag gjorde wireframen, men jag har egentligen inte gjort responsiv struktur själv tidigare (jag är inte interaktionsdesigner/webdesigner, som ni märker) så det kan finnas en del misstag runt det.

Cissi

Up to no good.
WOW! Det bästa förslaget jag sett hittills. Vitulv for the win!

Det här gör vi! Magnus, Dante, kom igen nu!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vitulv said:
Kommentera gärna, men tänk på att det här inte är design, utan struktur.
Ful design. Färgerna är lite tråkiga, och sen är det ingen bra bild på Juholt.

Allvarligt, dock. Det är mer åt det här hållet som jag tycker är en fruktbar väg att gå. Rejäla förändringar, mer fokus på struktur och grupperingar.

I like it. Ska ta en närmare titt och återkomma med feedback.

/Magnus

Genesis

Ni dés ni maître
Förutom att jag saknar bevakade forum lättåtkomligt så ser det toppen ut. Snyggt!

anth

Vetefan
Dang! Det där tyckte jag om.

Saknar senaste diskussioner.
Senaste inlägg och senaste diskussioner är de två funktionerna som jag använder mig av mest (men det finns plats för den så det är inget problem).
Och så en länk till Bevakningslistor mellan småpraten och senaste inlägg - så att de som använder den funktionen inte börjar klaga. :gremsmile:
Och så inloggade användare, men den rutan kan komma längst ner någonstans.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Hur svårt det är att göra?
Inte jätte, det är görbart med UBBthreads.

Kan jag göra det?
Ja det kan jag.

Kommer det ta tid?
Ja då man måste skriva om php filen från grunden.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Du begriper att vi är tvungna att göra dig till redaktör och projektledare för vår remake nu?

Det finns inget annat sätt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Spider Jerusalem said:

Kan jag göra det?
Ja det kan jag.

Kommer det ta tid?
Då tycker jag det är lika bra att vänta med ett ev. genomförande tills vi switchar system. Ju mer jag sätter mig in i UBBthreads, desto mer ogillar jag det …

Zorbeltuss

Hero
Jättesnyggt, jag funderar på en sak skulle man kanske dessutom kunna ha något skript som väljer vilka forum som är stora och små baserat på aktivitet? Kanske fudgat lite grann så det också hänger på antal användare som är aktiva i trådarna på forumet, annars misstänker jag att forumsrollspel blir mycket större än intresset från medelanvändaren skulle vara.

/Dzerzinskij

anth

Vetefan
Gubbster T. Pokémon said:
Du begriper att vi är tvungna att göra dig till redaktör och projektledare för vår remake nu?

Betyder detta att Vitulv får piska Spidde och övriga redaktionen så att vi switchar platform snabbare? :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Spider Jerusalem said:

Kan jag göra det?
Ja det kan jag.

Kommer det ta tid?
Tja, eftersom man till viss del måste gå utanför UBB (tex vilka forum som ska vara "små" respektive "stora", kan man inte bara göra den som död html med länkar till forumen? Should be easy enough?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Gubbster T. Pokémon said:

Haha, nej tack :gremsmile:

Tyr

Hero
Skitsnyggt! Det ser ungefär ut som mitt drömforum men snyggare och med bättre design. Så jag antar att ditt drömforum är mitt nya drömforum.

Det jag saknar är främst är senaste diskussioner. Eftersom man ändå kan stänga ner det om man inte använder det så kan den likaväl vara där. Det jag saknar näst mest, men som jag tror jag kan vänja mig av med, är att jag inte kan se när de specifika forumen varit aktiva senast. Men att byta färg på ikoner för forum med nya inlägg är antagligen nog för att jag ska bli nöjd.

Mitt drömforum har dock fler möjligheter att skräddarsy än vad som är uppenbart från din mockup och det du skrivit. Exempelvis längst upp till höger i fältet med ROLLSPELSFORUM finns ikoner som tillåter en att låsa upp och drag n' droppa ikonerna så att de hamnar i valfri ordning. Att snabbt kunna återställa borttagna forum eller att flytta kategorien upp eller ner i mittenkolumnen. Samma sak under de övriga kategorierna förstås. I högerspalten kan man förutom att byta visningsorning även snabbt göra den till en vänsterspalt istället.