Nekromanti Hur kan vi använda vår hobby politiskt?

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
James Desborough (som jag vet kan upplevas som problematisk) har skrivit ett spel som heter Activ@ som försöker göra precis det du efterfrågar, Krank.

Jag vet inte riktigt om det lyckas, för som Desboroughs vana är så drar han det hela till sin spets, men syftet med spelet är uttalat politiskt. Nu var det år sedan jag läste det sist, så jag kan inte ge någon bra sammanfattning på det, men det finns "därute" i alla fall.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
  • Kan man bygga rollspel som inte verkar "politiska" på ytan men som får människor att tänka till när de spelar?
  • Kan man engagera sig i att på något sätt motverka sexismen och rasismen inom hobbyn? Hur?
  • Vilka materiella omständigheter påverkar hobbyn, och kan vi inom hobbyn påverka något? Hur påverkar klassamhället rollspelshobbyn och hur kan vi jämna ut klasskillnader inom hobbyn?


    ...tja, svaret på frågorna ovan är ja, på samma sätt som det fungerar i vanlig litteratur och andra kulturyttringar.

    Den sista frågan: rollspel är en typisk (övre) medelklasshobby för folk som gillar att läsa, som den ser ut nu. Vill man ändra på det ska man starta nya rollspelsgrupper med spelare från till exempel utsatta områden. (Jag är med i ett sånt projekt, som förhoppningsvis ska starta upp i vår.)

    Alla rollspel ÄR för övrigt REDAN politiserade.

    Utöver det håller jag med Mekanurgs och Gugeghs inlägg ovan.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Jag kan ju känna att skalan "en spelgrupp" är aningen liten för att kunna göra någon egentlig skillnad. Jag pratar mycket politik med de av mina kompisar jag inte delar åsikt med och där känns det ganska redundant med spel som försöker sprida en aktivt dold politisk agenda. Bättre då med evenemang eller produkter med lite räckvidd och spotlight.

Jag tycker att grejen Anna-Karin Linder Krauklis gjorde var jääävligt cool:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4976&artikel=6612255

...och det känns som ett sätt att vidga forumet som annars är rätt begränsat i omfång.

SVEROK känns också som en bra väg för att komma upp i skala och komma ifrån att bara predika för kören, kanske använda dem som hävstång för lite outreach?

Danmark har ju en jättestark rollspelskultur med exempelvis skolor som använder rollspelande och lajv som huvudsaklig undervisningsmetod (se Østerskov Efterskole)


Jag tror helt enkelt att du till att börja med måste hitta vägar mot en större och bredare publik/sammanhang/lyssnare/läsare som inte redan är rollspelsfrälst.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Rent konkret skulle man kunna ha den typen av karaktärsskapande som finns i Eon, Taveler m.m. Alltså bakgrundstabeller. Som då är vinklade att skapa en viss typ av bakgrunder eller konflikter.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Rollspel ger ju oxå möjligheten att ta en aktuell fråga och sätta den i en helt ny kontext, vilket ju kan vara rätt stimulerande. Ställer äventyret indirekt frågan "är det ok att behandla en grupp annorlunda bara för att de (i medeltal) är mer våldsamma?" kan nog svaret bli rätt annorlunda om gruppen ifråga är orcher, mutanter, eller bara helt enkelt mänskliga män. Här kan man ju dessutom göra det hela intressantare genom att göra frågan svårbesvarad på allvar, och inte riktigt ge vare sig SL eller spelare något givet svar. Är det ok att diskriminera en grupp mutanter/semi-orcher, när majoriteten av dem faktiskt är rätt våldsamma, även om en minoritet av dem är reko?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Många intressanta svar! Och ett par otrevliga/offtopic, men det räknade jag nästan med. Jag kommer inte att försöka svara på allas inlägg, utan ger er bara något slags allmän tacksamhet och spinner vidare på lite tankar jag fick när jag läste:

För det första har Arfert helt rätt i att alla rollspel redan är politiserade. Jag vet inte om han också menade att de är politiska, men eftersom den vinkeln är vad som lockade mig så fortsätter jag på den: Jag tillhör ju de som menar att det är omöjligt att skapa opolitisk kultur. Kultur som försöker vara "opolitisk" kommer om inte annat att avslöja vilken politisk inriktning skaparen anser "neutral" eller "värderingslös". Genom att välja motiv och teknik och spridningsform och så vidare utövar man och gestaltar politik.

Så givetvis är alla rollspel redan politiska. Alla spelvärldar är också politiskt vinklade, helt enkelt för att det inte går att beskriva en värld utan att göra någon form av urval - och vad man fokuserar på är politiskt, vad man väljer att exkludera är politiskt, vilka personer och organisationer och företeelser man har med är politiskt.


Nästa tanke: Kan man genom spelvärld/grundspel reproducera politiska idéer? Ja, det följer ju på föregående tanke - det gör man redan. Det enda som skiljer sig är om man gör det medvetet eller omedvetet. Jag håller med Mekanurg och Mundo och andra som skrivit att påverkan via spelvärld är mindre än den via scenarier. Det går alltid att gå "på tvärs".

Men frågan är om ett försök att väva in en politisk världssyn i en spelvärld verkligen kan betraktas som "misslyckat" för att några lyckas skapa scenarier/spelmöten som går emot? Är 100% täckning målet? Jag ser det inte så. Tag till exempel Null State: det spelet reproducerar det klassiska teknofoba frankensteinkomplexet om "farlig teknik" och "things man was not supposed to meddle with" och hela den grejen. Det gör spelet inte bara genom sin spelvärld utan genom sin själva regelstruktur. Det går säkert att göra anti-teknofoba scenarier i Null State, men jag vill mena att det är svårare än i många andra spel. Procenten ser så att säga annorlunda ut.

Det här med att man inte i slutänden kan styra över mottagarens tolkning sker för övrigt i böcker också. Asimov har (om jag minns rätt) uttryckt att han betraktade sina robotar som de perfekta samhällsmedborgarna, och alla problem i hans robotromaner bygger på människors svagheter och fel - ändå har jag träffat på flera som betraktat robotarna som problemet och gjort en rent teknofob läsning av samma böcker.

Men jag tror att det är svårt att göra den läsningen. Man kan inte absolut styra över hur mottagaren ska läsa det man skriver, men nog kan man påverka.


Tredje, och sista tanken för den här gången: Jag tänker att även aktivt politiska rollspel inte behöver vara "on the nose". Ett socialistiskt rollspel behöver inte handla om att spela socialister som kämpar mot onda kapitalister (och då inte bara för att detta skulle innebära en ganska förenklad och tråkig vantolkning av socialismens kärna). Snarare tänker jag mig till exempel att nästan vilket spelvärldsbygge som helst skulle kunna vila på historiematerialistisk grund, alltså att dess historia och konflikter förklarades huvudsakligen genom materiella förhållanden och fokusera på ägande av produktionsmedlen. Så skulle socialistiska idéer kunna spridas genom spelet i princip oavsett vilka scenarier som sedan utspelar sig där. Ett spel måste inte, tänker jag, vara 100% aktivt politiskt inriktat för att sprida idéer. Det är nästan bättre om det inte är 100% aktivt politiskt.

Rotsystem skrevs för att vara väldigt aktivt politiskt - socialistiskt och feministiskt. Ändå vågar jag tänka att de flesta scenarietyper funkar. Nu är det i och för sig att fuska lite; cyberpunken är ju till sin natur antikapitalistisk på samma sätt som väldigt mycket fantasy är reaktionär... Med det sagt så skulle det vara en intressant utmaning att skapa progressiv fantasy.

Vad finns det att läsa i den vägen? Fantasy som är antirasistisk, socialistisk, framstegsvänlig, feministisk, demokratisk, antifascistisk, antirojalistisk, antikonservativ, antinyliberal, antikapitalistisk? Jag läser inte så mycket fantasy numera, dels för att jag inte lockas av medeltid alls men också just för att jag saknade de där teknofila eller progressivt politiska inslagen jag njöt av inom scifi. Men jag tänker att på samma sätt som Peter F Hamilton visar att man kan skriva fascistisk, sexistisk, antidemokratisk, nationalistisk, imperialistisk och konservativ scifi så borde det ju finnas fantasyförfattare som går emot sin genre.



Okej, det blev inte sista: Jag tycker om Gorillataurs förslag om bakgrundstabeller och liknande. Fast jag tänker att det inte bara handlar om att framhäva vissa konflikter - även om det såklart är bra det också - utan också om att till exempel sprida den uppenbarligen politiska åsikten att folk blir som de blir utifrån uppväxt och vad man är med om, inte "fri vilja" eller andra pseudoreligiösa koncept. Jag kan absolut tänka mig att rollpersonsskapande överlag skulle kunna vara ett rätt bra ställe att sprida idéer om att det faktiskt inte kan finnas något annat än biologisk och social programmering, att alla "fria" val baserar sig på något och att världen är deterministisk. Till exempel.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Liten anmärkning: det är faktiskt stor skillnad på att diskutera de eventuella negativa aspekterna av att göra något, och att diskutera utifrån ståndpunkten att detta något inte är värt att göra öht.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
553
Location
Mörkmården (småland)
Rangertheman;n220826 said:
Jag tror att det går utmärkt att bygga rollspel med ett politiskt djup, men precis som andra påpekar, så är det i slutänden SL och spelarna som bestämmer riktningen. Även om du bygger ett spel ur ett vänsterperspektiv så finns möjligheten att en grupp med högeråsikter ser dina "goda" som fienden. Är målet att få folk att tänka till och ta ställning, så uppfylls det i och för sig.

Spel som Symbaroum har definitivt ett politiskt djup, bl.a. i frågor kring kolonialism och rovdrift av naturen, om man väljer att ta fasta på dem. Jag tror däremot det blir svårt om frågorna är mer in your face än så.
Det beror lite på hur reglerna är uppbyggda och vilken typ av politik det handlar om. I Symbaroums fall är mycket enklare att ignorera det meta-politiska än i spel som Sagas of the Icelanders där poängen med reglerna i sig har att göra med könsmaktordningen. Visst, man kan försöka men herre jävlar vad mycket jobb man tvingas göra då.

Att ha politiska agendor i spel som inte är tydliga är mycket svårare, så till vida de inte förstärker status quo. Det känns också lite som en feg utväg, speciellt eftersom det är den vanligaste formen de tar och inte hänger sig åt sitt eget tema. Att göra spel där man för eller senare måste konfrontera den politiska aspekten som spelet vill utforska borde vara precis lika självklart som att i DnD kommer du att behöva delta i en strid.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Jag tänker att om du faktiskt vill försöka påverka andra och förändra deras sätt att se på världen så tror jag att det är nödvändigt att fokusera på en grej i taget. Jag tror inte du kan skriva ett rollspel eller en kampanj som andra att inse att du har rätt i allt du tycker. Däremot kan du kanske skriva något som får dem att ändra uppfattning om en liten grej.

Jag tror i så fall det är viktigt att maskera den lilla grejen, och då menar jag inte bara att få rollspelet att framstå som opolitiskt. Om du vill göra något åt sexismen hos folk, så tror jag inte det kommer att funka om du skriver något på just ämnet sexism, för då tror jag de som skulle behöva ändra sina åsikter antingen kommer att strunta i det du skrivit (eftersom de tycker det är politiskt blaj) eller så kommer de troligen förvrida det eller tolka det sarkastiskt. Oavsett känner jag att det skulle missa målet.

Om du däremot kan komma på en klurig (eller inte så klurig för all del, förvånansvärt många personer är ganska simpla =) analog istället tror jag det kan få betydligt bättre effekt. Ändra på synvinkeln till något som de inte skulle ta avstånd från på en gång. Sen får man antingen lita på att det för eller senare kommer att klicka när du gjort detta på tillräckligt många sätt, eller så får du avsluta med att dra undan filet och säga "tada, det handlade om sexism hela tiden!".

Svåraste är allt tålamod det skulle kräva, tror jag.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Rymdhamster;n220893 said:
Jag tänker att om du faktiskt vill försöka påverka andra och förändra deras sätt att se på världen så tror jag att det är nödvändigt att fokusera på en grej i taget. Jag tror inte du kan skriva ett rollspel eller en kampanj som andra att inse att du har rätt i allt du tycker. Däremot kan du kanske skriva något som får dem att ändra uppfattning om en liten grej.
Jag vill inte ens gå så långt. Jag tror att man får nöja sig med att kunna plantera ett frö som, om det förses med vatten och näring från annat håll, kanske en dag kan växa till en "ändrad åsikt"-blomma. Det vill säga, jag tror att det är bra och rentav nödvändigt att många, på många olika sätt, försöker påverka. Så från, vattna de som finns. (Liknelsen är inte perfekt, för vattnet/näringen och fröt är egentligen samma substans i det här fallet).

Jag utgår från mig själv här, och kan säga att den absoluta majoriteten av gångerna jag bytt åsikt så har det varit för att någon sått ett frö av tvivel, som sedan byggts på av en massa andra grejer, och slutligen så har jag "helt av mig själv" kommit på att vänta nu här, det kanske är såhär istället...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
krank;n220897 said:
Jag vill inte ens gå så långt. Jag tror att man får nöja sig med att kunna plantera ett frö som, om det förses med vatten och näring från annat håll, kanske en dag kan växa till en "ändrad åsikt"-blomma.
Då tror jag du är på helt rätt väg. Men som sagt tror jag man måste jobba med analoger, substitut och alla andra synonymer som kan tänkas finnas =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Jag tror för övrigt att man nog inte ska stirra sig blind på hobbyns litenhet. Eller intala sig att alla eller ens de flesta rollspelare har sunda värderingar och är någon redan frälst kör man predikar inför. Utövarna av vår hobby må oftare vara män med högre utbildning än genomsnittet, men värderingsmässigt finns det rätt mycket som skiljer oss (as evidenced by en del av de diskussioner/gräl jag sett/deltagit i på det här forumet till exempel).

Jag tänker att hobbyns litenhet egentligen är samma problem som jag ger uttryck för i min trådstart: det är svårt att känna att man gör något meningsfullt om allt man gör är att rösta i kommunfullmäktige om de nya cykelställen. Det är svårt att hamna i en position där ens påverkan är stor. Det betyder inte att det inte är värt att göras. Jag är mycket tacksam för de som orkar möta SD och M och Fp och Kd och C på kommunal nivå och kämpa mot nationalism, xenofobi, konservatism och liberalism/kapitalism på den nivån. Det behövs.

Det är inte realistiskt att tänka på sig själv som "hjälten som rensar upp i träsket".

Rollspelshobbyn är inte jättestor, det är sant. Men den är inte försvunnen heller. Och jag tror att t.ex. jag och andra rollspelsmakare ofta har en större redan färdig plattform inom den här hobbyn än vi skulle kunna skrapa ihop inom till exempel den vanliga politiken.

Kanske är det något slags desperat försök att kunna hitta ett sätt att känna att jag bidrar med något, att jag påverkar i rätt riktning, utan att jag egentligen behöver göra några större ändringar i mitt liv. Kanske vill jag bara intala mig själv att jag kan göra skillnad genom rollspelsvärlden för att jag inte vill ge upp något. För det är där jag är just nu: för att engagera mig politiskt skulle jag behöva ge upp antingen mitt jobb eller de hobbies jag har kvar (och inte redan gjort mig av med pga tiden jobbet kräver). Och det är jag inte riktigt villig att göra.

Så jag vill hitta sätt att gräva där jag står.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,586
Behöver rollspelen i sig ha en politisk dimension för att de ska kunna användas för att påverka i positiv riktning? Jag inser självklart svårigheten i att skapa en spelvärld som är befriad från att behöva förhålla sig till historisk eller nutida politik, men förutom det? I en inkluderande spelgrupp går det förmodligen att spela det mest råsexistiska rollspelet på ett sätt som är i linje med spelgruppens grundinställning. Omvänt är jag rätt säker på att det går att spela ett rollspel som är skapat ur en socialistisk kontext, på ett närmast Randianskt sätt. Frågan är vad man har vunnit på att lägga in sin ideologi i spelet, förutom känslan av att ha skapat något som i vart fall inte strider mot ens ideologiska övertygelse. Jag tror vi kan göra skillnad genom sättet som vi spelar, men inte i någon större utsträckning i spelen som sådana.

En annan dimension att tänka på är att den absoluta majoriteten av allt spelandet, sker i små, slutna sällskap, inom hemmets fyra väggar. Jag är väldigt tveksam till att försöka smyga in sin ideologi i de sällskapen, oavsett vilken ideologi det är. Jag hör till dem som anser att det privata ska vara privat. Påverkas samhället av att det finns grupper som spelar djupt rasistiska och sexistiska murderhobos? I flera decennier har vi ju hävdat att rollspelarna kan skilja mellan spel och verklighet. Nu ska vi plötsligt påverka deras verklighet genom spelen. Vilket budskap sänder det? När det gäller spel som spelas i ett offentligt sammanhang, t.ex. på konvent, i skolor, på fritidsgårdar, etc. är det självklart annorlunda.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Rangertheman;n220948 said:
Jag tror vi kan göra skillnad genom sättet som vi spelar, men inte i någon större utsträckning i spelen som sådana.
Påverkar inte det sätt spelet är designat sättet man spelar det på?

Som jag skrev längre upp - självklart GÅR det att göra vad som helst med vilket spel som helst, men det är ju bara en fungerande invändning om man bara betraktar 100% success rate som acceptabelt.

Jag vidhåller nog min liknelse med böcker, som ju kan läsas och tolkas hur som helst. Se mitt exempel med Asimov, som jag träffat folk som läst som väldigt anti-robot. Även om tolkningsutrymmet blir större inom rollspel så tror jag ändå att man kan påverka läsaren genom det sätt man skriver sin text. Annars är det ju poänglöst att skriva något överhuvudtaget.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Även om rollspels hobbyn är rätt liten igentligen... kan man ju bara kolla lite på t.ex att där finns en någerlunda stor mängd folk i t.ex Amerikas film, serie, och underhållnings industri som faktiskt var, och/eller fortfarande är, rollspelare. Människor som faktiskt kan ha en någerlunda stor räckvidd att nå ut till "vanligt folk".

Sen hur mycket av deras liv, personlighet, och åsikter som har formats utav rollspel, det är ju svårt att säga... där är ju helt klart andra faktorer som effekterar sådant också ju. Men det pekar ändå lite mot att en så pass liten hobby som penna och pappers rollspel kan ha en större räckvidd än vad man kan först tycka.

Chris Hardwick, Will Wheton, Marilyn Manson, George RR Martin, Felicia Day, Matt Mercer, Patton Oswald, Vin Diesel, Robin Williams, Mike Meyers, Joss Whedon, Jon Favreau, Stephen Colbert, Thomas Middleditch, etc, etc, etc. Här är en lista på kända D&D spelare.

Så ja... räckvidden utav rollspel kan vara långt mycket större än vad man kan tro.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
krank;n220950 said:
Påverkar inte det sätt spelet är designat sättet man spelar det på?
Kan du utveckla lite vad du menar med "det sätt spelet är designat" betyder? Vad är "spelet", är det en helhet system/värld/scenarion eller är det i första hand system? Vad finns det för intressanta grep man kan lägga med i ett system som styr hur spelet spelas "politiskt"?
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Ram - jag ska inte lägga ord i munnen på krank, men det jag spontant tänker på är systemet i det här fallet. Och det finns ganska mycket som går att göra där, beroende förstås på typ av system. Kör en t ex nåt AW-baserat så finns det stort utrymme för att skriva moves så att konsekvenserna vid ett 7-9-resultat leder mot ett visst tänkande.

Exempel: När du till varje pris vill få din vilja igenom, slå+högljudd. På 10 eller mer går saker din väg; på 7-9 sker det samma men välj en:
- någon blir rädd för dig och kommer att undvika dig i fortsättningen
- någon känner sig nedtryckt och kommer att ge igen vid tillfälle
- någon ser ner på dig för ditt buffliga beteende

Här har vi alltså etablerat att det här med att höja rösten och försöka skrika ner meningsmotståndare är nåt som ogillas i den miljö där spelet är tänkt att spelas.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Doomhamster;n220986 said:
Ram - jag ska inte lägga ord i munnen på krank, men det jag spontant tänker på är systemet i det här fallet. Och det finns ganska mycket som går att göra där, beroende förstås på typ av system. Kör en t ex nåt AW-baserat så finns det stort utrymme för att skriva moves så att konsekvenserna vid ett 7-9-resultat leder mot ett visst tänkande.

Exempel: När du till varje pris vill få din vilja igenom, slå+högljudd. På 10 eller mer går saker din väg; på 7-9 sker det samma men välj en:
- någon blir rädd för dig och kommer att undvika dig i fortsättningen
- någon känner sig nedtryckt och kommer att ge igen vid tillfälle
- någon ser ner på dig för ditt buffliga beteende

Här har vi alltså etablerat att det här med att höja rösten och försöka skrika ner meningsmotståndare är nåt som ogillas i den miljö där spelet är tänkt att spelas.
Bra tänkt. Jag tänkte nog mer på en samhällsfunktionell nivå, men det där är bra tankar. Mer åt det beteendeuppfostrande hållet?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,532
Ett alternativ är att förlägga spelvärlden till en historisk epok, eller en klar parallell till en historisk epok, där det är stora sociala omvälvningar och det gäller att navigera rätt och fel. Franska revolutionen, till exempel. Den som är revolutionär ena dagen kan vara kontrarevolutionär nästa när vad som är "den sanna revolutionen" hela tiden radikaliseras Likadant i det gamla Rom under Diocletianus stora förföljelse av kristna. Det går att skapa äventyr där, där det handlar om att ens moral och livsval måste revideras eller funderas över varje dag.
 
Top