Nekromanti Hur många bor i Drunok?

Telephalsion

Swordsman
Jag gillar skarpt att demografin kommer justeras, och tillsammans med en förhoppningsfull förändring av ekonomin (vapenpriser...) så verkar mundanas trubbiga kanter slipas till!

Tummen upp!

Marukusu

Hero
Vlad Stonehand said:
Personligen tycker jag inte att det är så viktigt att befolkningsmängden i Mundana ska stämma med vad jorden har presterat historiskt. Det är liksom inte så viktigt för mig.
Jag har inte svårare att köpa att folkmängden är mindre än vad den borde vara,än att det springer runt riktiga trollkarlar eller att det finns gudar och ett skuggland. DET är för mig lite mer långsökt - men jag köper det med. Det är ju det som är själva grejen med rollspel eller?
I en vanlig grottröjarkampanj är jag beredd att hålla med dig. På sin höjd är befolkningsantalet i dessa lägen intressant för att man skall kunna visualisera sig hur stor staden man just nu befinner sig i är.

Men i en mer episk kampanj med kungliga intriger och fältslag så är behovet av en vettig befolkningsmängd otroligt mycket viktigare.
I Eonkampanjen jag spelleder nu så har RP just störtat frijarlen av Jarla och styr frijarladömet som en självständig republik medan ashariska landsrådets stridskrafter är ute på Ashaslätten och jagar Vrimzikiel och flottan kämpar mot pirater i Rhungsjön. Det är bara en tidsfråga innan någon yttre makt (...Caserion) ger sig in i Republiken Jarla och med en befolkning på allt som allt kanske 2000 pers i hela jarladömet så kommer allting oundvikligen att sluta som en pinsammare version av det här, vilket inte är ok.
Jag har därför moddat staden Jarla och med tanke på att det är en viktig handelsstad så har jag moffat upp befolkningen till 3000 pers bara i staden. Det ger RP lite mer manpower att göra soldater av i det oundvikliga kriget.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Vlad Stonehand said:
Jag har inte svårare att köpa att folkmängden är mindre än vad den borde vara,än att det springer runt riktiga trollkarlar eller att det finns gudar och ett skuggland. DET är för mig lite mer långsökt - men jag köper det med. Det är ju det som är själva grejen med rollspel eller?
Egentligen inte. Gudar och magi är något som kan läggas till ganska enkelt. Konstiga befolkningssiffror skulle kräva att människor inte beter sig som människor brukar göra -- så snart vi har möjlighet förökar vi oss och expanderar. Eftersom allt annat i spelet tyder på att människor beter sig som folk gör mest, bygger sina samhällen på liknande vis, med mera, så blir konstigheter som har med mänskligt beteende svårare att köpa än sådana som bara har med det övernaturliga att göra.

Vlad Stonehand

Veteran
Ok, du vill ha befolkningsmodulen i första hand - helt ok för mig. Själv lägger jag hellre slantarna på Västlanden, eller Jargien, eller Demoner, eller nästa del i Sylfensviten eller....

Ymir

Liten kantbaron
Re: 45 riddare bor det i Drunok.

Japan levde under, precis som på medeltiden, ett feudalsystem.
Jo, men riket var under Tokugawa-shogunatet långt mer effektivt centraliserat än det varit under tidigare eror, vilket i kombination med befolkningsboomen (vars orsaker i Asien, så vitt jag vet, ännu inte är helt utredda) möjliggjorde Edos tillväxt.

Det är inte helt självklart att bara för att man har massa bördig jord att man utnyttjar den på bästa sätt för att främja demografisk tillväxt, eller ens att man kan använda den på bästa sätt.
Har jag påstått något annat?

Min poäng är, att landets storlek inte riktigt kan avgöra rakt av hur stor befolkningen är utan det är en mängd andra faktorer som spelar in.
Självklart inte, men det funkar fortfarande bra som en höftning för trådstartarens syften här.

Vad försöker du egentligen säga? Vad är det du menar att jag har gjort fel?

Poseur

Swashbuckler
Ok, du vill ha befolkningsmodulen i första hand - helt ok för mig. Själv lägger jag hellre slantarna på Västlanden, eller Jargien, eller Demoner, eller nästa del i Sylfensviten eller....
Är hyfsat säker på att det inte kommer bli en modul åtminstone. Men visst jag skulle nog också ha ovanstående böcker hellre, då jag kan rätta till befolkningssiffrorna själv i mitt egna Mundana. Men liksom, att befolkningen skulle vara så sjukt låg som den är i nuvarande Mundana det köper jag inte, liksom folk knullar och det finns inte tillräckligt med monster som äter upp alla barn, heller finns det inte onda sauron-typer som dödar allt eller gudar som utplånar riken till och från.

Så att vi rättar till en galenskap som hängt med i runt femton år ser jag som ett stort steg framåt för Mundana och tar knappast flera år att skriva som böckerna brukar göra.

Men om du gillar att Mundana har lika befolkat i genomsnitt som Sverige under medeltiden så finns det ju inget som hindrar dig(eller andra) att spela på hur det en gång i tiden var.

/Poseur gillar oWoD bättre liksom.

Ymir

Liten kantbaron
Det jag vill ha sagt är att det ligger LÅNGT ned på priolistan om det ska jämföras med andra officiella moduler.
Inte för mig. Att fixa Mundanas demografi, och på köpet rädda upp svarta får som Forion, Stora Arkipelagen, Menon-Aun och Ebhron, har oerhört stor prioritet, och kommer i förlängningen göra mig mer tillfreds med Västlanden, eftersom jag då kommer ha vettigt antal städer och invånare att leka med, och därför kan göra hela regionen mer levande.

Vlad Stonehand

Veteran
Håller med dig om att befolkningsmängd KAN vara oerhört viktigt. Det är därför jag välkomnar en rättelse, jag gör det!

Dock håller jag inte med om att man måste spela en grottröjkampanj för att det ska vara mindre viktigt vetande. De flesta kampanjer klarar sig bra utan exakta siffror.
Jag har själv ingen aning om hur många som bor i Finland, i Boden eller för den delen i Madrid och jag klarar mig (hittills) ganska bra ändå.

Det är rätt sällan som man behöver veta exakt hur många som bor var. Behöver man mer motståndare så är de fler helt enkelt, inte helt nödvändigt att veta om de är 50 000 eller 100 000 som bor i ett visst område.

Skulle mot förmodan någon spelare säga att ett land med en befolkningsmängd på x personer kan omöjligt ha en armé bestående av y falanger så borde det räcka med att ställa frågan om hur rollpersonen vet att det bor just x personer i det landet. Skulle mot förmodan spelaren ha en rollperson som faktiskt skulle kunna ha en aning om hur många som bor i ett visst land/område (fet chans) så är det ju bara att göra som flera personer här på forumet redan gjort och höja siffran som man tycker är lämpligt.

Sen är det en helt annan sak om någon tycker det är roligt att få sitta och räkna ut "rimliga" befolkningssiffror. Då bör man absolut göra det!

Men, kommer en errata så kommer jag garanterat köpa/ladda ned den (beroende på distributionssätt), jag hoppas bara att det inte går ut över någon (i mitt tycke) roligare modul.

Vlad Stonehand

Veteran
Misstänkte att du skulle svara Ymir :)

Du känns lite som fanbäraren för detta ämne. OCH som jag skrivit i (tror jag), alla mina tidigare inlägg så respekterar jag er åsikt. Jag vill bara med mina inlägg belysa att alla här på forumet inte prioriterar detta ämne så högt. Man kan annars tro att det står högst upp på allas önskelista.

Ymir

Liten kantbaron
nej, ofc. Men observera att Demografica Mundana involverar fluff annat än ren statistik, alltså, det färdiga resultatet kommer vara av intresse även om man inte bryr sig det minsta om siffrorna.

Ymir

Liten kantbaron
Exakt hur många som bor i ett område är självfallet sällan relevant, men Mundanas officiella siffror har alltid varit så extremt värdelösa att saker inte fungerar ens om man höftar.

Försök föreställa dig Stora Arkipelagen som ett blomstrande, färgsprakande ställe fullt av historia, kultur, kommers och konflikt, och inse sedan att med de officiella invånarantalen är det snarast ett gigantiskt ödeland med en enstaka fiskeby här och där, oändligt isolerad från någon som helst annan bebyggelse.

Demografica Mundana fixar de officiella siffrorna så att de motsvarar hur folk här på forumet alltid verkar ha velat föreställa sig världen.

duncan_UBBT

Swordsman
Det är rätt sällan som man behöver veta exakt hur många som bor var. Behöver man mer motståndare så är de fler helt enkelt, inte helt nödvändigt att veta om de är 50 000 eller 100 000 som bor i ett visst område.
Jag håller absolut inte med dig här. För en spelare kanske inte exakta data spelar någon roll, men det gör det absolut för en spelledare. Problemet kommer när man börjar använda siffrorna för att planera en kampanj. Om Drunok har en armé vars ena halva består av främmande makters legosoldater och andra halvan är mindre än vissa städers inre försvar så kan det komma att bli problem. I nuläget finns det enorma områden som ligger öde och obebyggda bara därför att det STÅR att ingen bor där. Om man då som spelledare "fixar" problemet genom att flytta in sisådär 100 000 friska, starka nybyggare så kommer det området att få en inflation i manskraft i förhållande till andra regioner. Ett annat problem uppstår om man vill skapa en kampanjort med en viss setting, exempelvis i skuggan av ett krig, och så fort man börjar slänga in lite soldater i regionen så har man helt plötsligt skapat ett gigantiskt militärt hot mot hela Asharina bara därför att dessa länders krigsmakter är pissdåliga.

Fortsätter man att "fixa" befolkningsproblemen kommer man till slut att vara tvungen att göra allt det jobb som Ymir och Poseur nu gör åt oss.

Men, kommer en errata så kommer jag garanterat köpa/ladda ned den (beroende på distributionssätt), jag hoppas bara att det inte går ut över någon (i mitt tycke) roligare modul.
Som Ymir säger så kommer nog en patchning av Mundanas befolkningstäthet snarare att göra det lättare att skapa nya moduler än mer tidskrävande. Dessutom är inte Västlanden som Ymir arbetar på den modul som flest personer dreglar efter just nu. Inte därför att den inte är eftertraktad utan därför att det är allmänt accepterat att det kommer att ta tid att slutföra den. De moduler som ligger närmast release arbetar inte (så vitt jag vet) Ymir och Poseur på, så jag ser inte hur det kan "gå ut över" någon annan bok.

sesk

Veteran
Har varit väldigt skeptisk till hela demografiförändringen då jag inte ser något problem med ett glesbefolkat Mundana. Duncans inlägg har dock gett mig en något positivare syn på den kommande förändringen.

Jag gillar den småskaliga och lite snedvridna balans som finns och skulle inte vilja ha en folkmängd som slutar med att armeerna är allt mellan 100k till en eller flera miljoner. Skulle TOM vilja hävda att spelmässigt blir det sämre. jag menar att föreställa sig en arme på 10kman är svårt för mig, men jag tror mig kunna det, att föreställa sig en på 100k kan jag inte göra och därmed blir den inte heller så pass mycket mäktigare som den borde i förhållande till 10karmen. Ännu värre blir det ju med miljonarmeerna...

sesk

Veteran
Ett annat problem blir mundanas baksida. Jag har svårt att se ett mundana med 30-40 miljoner men med en tom baksida.
Med den nuvarande demografin är mundanas tomma baksida ganska logisk, speciellt med tanke på att mundans vildmark i alla avseenden är mycket minde gästvänlig än tellus vildmark, även om man inte räknar med monstren.

Vill påpeka att jag håller med om att Drunok måste ha mer än 45 riddare, men det tror jag mest är en miss med tanke på att landet har minst så många vasaller. Så en dubbling eller trippling bör ju inte vara helt fel men att öka mängden med 20-30 ggr tycker inte jag tillför något. Jag är ju fullt medveten om att jag kan göra vad jag vill i mitt mundana men tyvärr håller jag mig ganska trogen officiellt material då kompatibiliteten med alla andra moduler är guld värd. Så jag köper inte argumentet "vi ska göra den här modulen men om du inte tycker om den behöver du inte använda den" då utgångsläget för en modul/ett tillägg bör vara att det tillför något som saknas. Som det ser ut på forumet verkar det vara väldigt delat i den saken.

Marukusu

Hero
sesk said:
Ett annat problem blir mundanas baksida. Jag har svårt att se ett mundana med 30-40 miljoner men med en tom baksida.
Vem har sagt att Mundanas baksida är obefolkad?

ripperdoc

Myrmidon
Jag är mycket glad att det finns en chans att fixa demografin i Eon, men jag håller delvis med dig om att man bör iaktta viss försiktighet: Mundana är inte och behöver inte vara modellerat helt efter vår jord. Så fila gärna bort de skriande misstagen och hålen som finns, men låt det gärna finnas kvar lite småkonstigheter och gott om områden med gles befolkning.... och varför kan inte baksidan vara tom? :gremsmile:

sesk

Veteran
Marukusu said:
sesk said:
Vem har sagt att Mundanas baksida är obefolkad?
Mitt minne var lite selektivt där, måste ha fått för mig att det va så det stod och sen helt enkelt bara kört på det.
Mundanas baksida kan ju vara precis hur som helst nu när jag läser det igen. Ber om ursäkt för det

Vlad Stonehand

Veteran
Får nog erkänna att jag är väldigt "opåläst" när det gäller denna region. Har mest hållit till i trakterna av Asharina med omnejd med mina kampanjer. Övriga områden på Mundana har jag bara läst om för nöjets skull och då har jag inte analyserat rimligheten i befolkningsmängd, klimat, havsstömmar m.m.

Kanhända är befolkningstätheten extra obalanserad här, jag har faktiskt ingen aning.

Vlad Stonehand

Veteran
Jag håller absolut inte med dig här. För en spelare kanske inte exakta data spelar någon roll, men det gör det absolut för en spelledare.
Ja det kan det göra, jag skrev på annat ställe i denna tråd:
Sen är det en helt annan sak om någon tycker det är roligt att få sitta och räkna ut "rimliga" befolkningssiffror. Då bör man absolut göra det!
I nuläget finns det enorma områden som ligger öde och obebyggda bara därför att det STÅR att ingen bor där.
Jag kan faktiskt tycka att vildmark kan vara bra att ha i ett rollspel. Alla karaktärer kan ju inte vara kungar och härförare över arméer. Min jägarkampanj hade känts lite konstig om karaktärerna skulle jaga sitt villebråd i "kvarteret almen" mellan stortorget och södra kyrkogatan.

Det känns som om jag hela tiden måste försvara min åsikt om att jag inte stör mig så mycket på på Mundanas eventuella (och i.o.m. ert engagemang i ämnet, det mycket troliga) befolkningsproblemet. Jag har aldrig sagt att jag inte vill ha en errata (faktiskt motsatsen). Jag säger bara att MIN personliga åsikt är att jag väntar på andra moduler betydligt mer.

Om mina åsikter gör att någon tar illa vid sig så ber jag om ursäkt. Om de bara skapat en debatt så har jag lyckats med vad jag avsåg från början.

Mina intentioner med mina inlägg var bara att dryfta min syn på saken.