För mig är död tråkigt och fantasilöst. Det går an när jag spelar med distans mellan rollperson och spelare (t.ex. i D&D4) men oftast är det bara... trist.
Att döda en rollperson är att signalera till spelaren att det inte är någon idé att investera något känslomässigt i rollpersonen. Den kommer ändå att dö. Värst är det när det kan vara rena slumphändelser, eller "för att SL kände för det". Då finns inga incitament alls att bry sig om sin rollperson.
Jag föredrar mer kreativa lösningar. Det finns gott om öden värre än döden. Man kan jobba med yttre faktorer (bli av med prylar, bli vanställd/skadad, bli tillfångatagen, inte få tjejen eller killen man var ute efter, bli av med samhällsställning etc) eller med inre (psykoser, ångest, minnesförlust, inte kunna lita på sina sinnen).
Döden är mer "meh". Det är slut, skapa ny rollperson. Jag drar hellre ut på lidandet.
Men, det är min föredragna spelstil, det rollpersonsnära, med fokus på inlevelse. Där funkar det dåligt med död, det är inte "roligt" med död och jag brukar undvika spel med "crit" eller liknande mekaniker just för att det lägger in för mycket slump och motverkar rollpersonsinlevelse. Jag kör mest mysterielösarspel i nutid eller skräckmiljö, men jag känner inte att jag behöver använda döden som hot. För mig vore det ett misslyckande, om allt jag hade att komma med för att skrämmas vore döden.