Jag vet inte om jag bara har varit blind och/eller för fokuserad på vad jag har hållt på med när jag varit på ställen kopplade till rollspel av olika slag... eller om det aldrig/sällan hände runt om kring mig.
När det gäller rollspels relaterade grejer så är där, förutom med ett säkert undantag, och ett osäkert undantag (där jag, en vit snubbe, var "målet/offret" för vad som hände, men där väldig mycket med det är ett mysterium till varför det hände)... och kanske några gånger där jag helt enkelt inte var insatt nog i situationen, eller att jag inte ens "noterade" det pga min fokus på nåt spel/etc för att jag skulle ha märkt eller kunnat koppla vad som hände runt mig till något dåligt (grejer som jag i dagsläget inte igentligen har något som helst minne av för att kunna plocka fram och prata om)... så har jag inte sett sådant här hända igentligen när jag varit på diverse rollspels grejer som konvent, LARP, rpg fester, etc. Har inte igentligen hört särskilt mycket från mina egna kompisar om sådant här heller för den delen.
Nu försöker jag inte säga att bara för att jag inte sett det hända, så har det inte hänt. Näh... jag tror att det händer... och har så långt jag kan minnas alltid varit säker på att det antagligen händer (precis som jag tror att sådant händer i nästan alla grupperingar av människor som gör en grej, må det vara spel, jobb, sport, på fester, på stan, etc). Jag har bara inte sett/märkt av det i någon som helst omfattning för att jag ens ska ha kunnat.. jag vet inte... "lära mig", "tränat mig", till att kunna hantera det om jag faktiskt skulle se det hända. Inte för att det är en färdighet som jag skulle vilja ha, för det betyder ju att det är en färdighet som vi måste tyvärr ha... för att sådant här faktiskt händer.
Men i alla fall... pga att jag inte sett det hända igentligen har gjort att jag alltid blir så förvånad, och ledsen, och allt vad det nu än kan vara, övar att det är så pass mycket mer illa än vad jag någonsin trott att det har varit. Och faktumet att jag nästan aldrig har sett det... eller varit medveten om det, om det hänt runtomkring mig... gör att jag inte riktigt vet vad jag ska göra. Vad jag ens kan göra för den delen. För som det är i dagsläget så går jag inte på konvent längre (sista var runt ca 2002-2003'ish), jag LARP'ar inte längre heller (sist var runt samma tid, 02-03'ish), och unde åren sedan dess så spelar jag inte längre heller rollspel särskilt mycket alls. Och när jag väl fokuserar på något så försvinner nästan allt annat runtomkring mig som inte är direkt kopplat till vad jag gör, spelet jag spelar, etc, till den nivån att om något faktiskt hände runt mig så har jag inte märkt det (vilket är en lite skrämmande tanke för mig). Inte heller har jag den nivå av kontakt med folk i allmänhet för att jag skulle kunna göra något.
Och de platser där jag kanske skulle kunna hjälpa till i dagsläget... som här på Forumet, eller på de få andra forum som jag håller till på tidsvis, har redan antingen en modererings gäng som gör ett bra jobb... och/eller har en grupp av människor, en "community", som redan är snabba på att ta tag i det... ställen där min input helt enkelt på många sätt och vis är överflödig eller onödig. Eller på andra ställen, som t.ex kommentar sektionerna av t.ex Youtube, eller vad det nu än kan vara... där chansen att lyckas förändra folks inställningar och agerande är i närheten av noll... antingen för att de är så hårt inbitna redan att de inte skulle lyssna, eller så är de redan "på våran sida", eller så är de rena troll... där mitt inlägg antagligen skulle drunka ibland stormvågorna av alla andras. Vet helt enkelt inte riktigt vad jag ska och/eller kan göra.