Re: Poäng!
Problemet är väl att det är svårt att försöka vara roligt och det är garanterat bättre att inte ha lustigheter alls än att ha sådana som inte går hem för fem öre.
Fast det behöver inte nödvändigtvis vara "lustigt" i betydelsen att få läsaren att gapskratta. Jag jobbar på dagtid med att skriva mjukvarudokumentation; sånt är notoriskt snustorr läsning, men man hittar ibland glada undantag.
Ett sådant är manualen till gamla goa WordPerfect (pre-Windows-versionerna) - en i grunden helt vanlig användarmanual, men den ger snarast intrycket av ett populärvetenskapligt kåseri.
Kapitlet om att skapa macros inleds t.ex "Macros. Yes, it's a new word. Yes, it sounds all technical and complicated. Have some patience, though, and you will see that macros are actually very handy!" Den lagom avslappnade tonen gör hela manualen lättläst och enkel att ta till sig - och fick åtminstone mig att faktiskt sitta och bläddra i den, vilket är mer än man kan säga om mycket annan teknisk dokumentation.
Och så är dess rubrik "How do you spell relief? B-A-C-K-U-P" en klassiker. (-:
När jag läser ett rollspel kommer jag ofta på mig själv med att skumläsa introduktionen, skippa rakt över alla regler och sedan punktlanda någonstans i världsbeskrivningen, vanligen bredvid nån snygg bild. Jag tror det är lite av samma fenomen; reglerna är helt enkelt ingen skön läsning, medan spelvärldskapitlen emellanåt kan vara det.
--
Åke