Baldyr
Hero
Re: generering och förbättring (OT)
Synen på rollspelens uppkomst delar jag också. Men till skillnad från dig (?) så ser jag inte figurspelsbakgrunden som en styrka, utan som en svaghet. Alltså att levels, XP och andra spelkoncept fortfarande hänger kvar från de gamla 70-tals spelen. Det känns alltså helt enkelt arkaiskt, tycker jag.
Däremot lär ju knappast ni andra på det här forumet hålla med, men jag tänkte bara påpeka det när vi ändå diskuterar ämnet...
"Och eftersom även den största hjälte måste ha börjat någonstans som nybörjare, var det naturligt att skapa ett system för förbättring."
Om man nu anser att det behövs ett system för förbättring (vilket de flesta alltså tycker, såvitt jag förstår) så torde levels och XP endast vara ett sätt. Alltså figurspels-sättet.
/Baldyr, som inte gillar table top-influenser i rollspel
Synen på rollspelens uppkomst delar jag också. Men till skillnad från dig (?) så ser jag inte figurspelsbakgrunden som en styrka, utan som en svaghet. Alltså att levels, XP och andra spelkoncept fortfarande hänger kvar från de gamla 70-tals spelen. Det känns alltså helt enkelt arkaiskt, tycker jag.
Däremot lär ju knappast ni andra på det här forumet hålla med, men jag tänkte bara påpeka det när vi ändå diskuterar ämnet...
"Och eftersom även den största hjälte måste ha börjat någonstans som nybörjare, var det naturligt att skapa ett system för förbättring."
Om man nu anser att det behövs ett system för förbättring (vilket de flesta alltså tycker, såvitt jag förstår) så torde levels och XP endast vara ett sätt. Alltså figurspels-sättet.
/Baldyr, som inte gillar table top-influenser i rollspel