Hur stor andel av svenska hobbyn är DnD?

Mogger

Hipsteranka
Det kastas runt mycket siffror här och jag inbillar mig inte att det finns någon enskilt spel som kan konkurrera med DnD men siffran 90% nämndes i en annan tråd och den ter sig för mig orimligt hög.

Att DnD är en global bjässe råder det ingen tvekan om. De har väl visserligen då och då varit omsprungna av uppstickare som Pathfinder och några till, men det har rört sig om förhållandevis korta gästspel.

Enligt Wikipedia så säljer tyska Det svarta ögat mer än DnD på den inhemska marknaden. Oklart om det stämmer och hur de isf har räknat, men min tes är att det på nationell nivå mycket väl kan finnas aktörer som kan utmana DnD. I Sverige har vi ex Drakar och Demoner, Eon* och Fria Ligans spel. Tyskland har redan nämnts. Det är inte orimligt att tänka sig att det ser ut på liknande sätt på andra håll i världen. Jag kan för lite om andra länders inhemska spel.

Finns det något sätt att fördjupa sig i detta?

R

Raderad på egen begäran 01

Guest
Jag hade inte sett det här innan: Roll20 statistik, (tack till M. Seter för länken) och tyckte det var rätt intressant. Inte exakt vad du frågar efter, inte den heltäckande eller nationsspecifika informationen som du hoppats på, men ändå, kanske kan du få ut nåt av det som kan leda dig vidare ner i lämpligt kaninhål.

RasmusL

Champion
Jag tror inte att 90 % är högt, det är kanske till och med lågt räknat. Bland de lajvare jag pratar med så spelar typ alla DND utöver de friformsspel som de kallar "lajv" och de känner knappt till att det finns andra spelstilar än Critical Role-DND-tjafset när det kommer till penna-papper-tärning! Bland de som inte har så mycket förankring i rollspelsscenen är det i min erfarenhet ännu större DND-dominans.

Anekdotiskt såklart :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kanske vi kan nagla fast någon från SF-bokhandeln och fråga om försäljningssiffror? DnD brukar ju ligga i topp, det vet jag, men vad är andelen?

Om det är 90% i Sverige som spelar D&D, borde det inte finnas något mer D&D-forum eller nått sånt, på svenska? Eller borde inte vårt underforum vara mer aktivt? Fast det är klart, 90% av svenska rollspelare är ju inte samma sak som 90% av alla på wrnu.

Jävligt svår fråga.

/M

Mogger

Hipsteranka
Kanske vi kan nagla fast någon från SF-bokhandeln och fråga om försäljningssiffror? DnD brukar ju ligga i topp, det vet jag, men vad är andelen?

Om det är 90% i Sverige som spelar D&D, borde det inte finnas något mer D&D-forum eller nått sånt, på svenska? Eller borde inte vårt underforum vara mer aktivt? Fast det är klart, 90% av svenska rollspelare är ju inte samma sak som 90% av alla på wrnu.

Jävligt svår fråga.

/M
Vi vet ju att ett svenskt spel som flyger kan sälja +1000 på den inhemska marknaden under sitt första år, KS inkluderat. Om det, samt alla andra spel som inte är DnD, utgör 10% så kräver det en rätt rejäl upplaga, bara i Sverige! Men jag vet inte. Kanske säljs det 50 000-100 000 ex av DnD5 i Sverige/år. Det låter mycket tycker jag, men allt detta är också väldigt grovt höftat.

Men det är ju bara säljsiffror, som dessutom är väldigt osäkra, och säger inte att spelen spelas i den utsträckningen.

Rickard

Urverk speldesign
Mest sålda rollspel på Adlibris:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Men det är ju bara säljsiffror, som dessutom är väldigt osäkra, och säger inte att spelen spelas i den utsträckningen.
Jo men det är ju en intressant extrapolering. För jag håller med, inte kan det väl säljas 100 000 DnD om året i Sverige?

Kanske vi svenska spelare köpter svenskt som stöd men spelar egentligen DnD allihopa? Nja ...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Hur är det med FB, olika spels/spelföretags grupper kan ju i alla fall ge några hårda (men svårtolkade) siffror att spekulera kring. (Jag har inte FB själv).

PhilArt

Patafysike Doktor

Jävligt svår fråga.

/M
Frågan är om inte SFBok sannolikt kommer sälja en mindre andel DnD än DnDs andel av hela försäljningen. SFBok har ju ett mycket större utbud av rollspel än t.ex. Adlibris. Således kommer de som vill ha mer udda spel vara tvugna att köpa från SFBok eller någon annan specialbutik medans de som vill ha DnD lika gärna kan få sin fix från de stora handlarna. Omvänt kommer väl Adlibris ha en överrepresentation av DnD.

Därtill, var drar vi gränsen för DnD? Ska det bara va Wizards DnD-franchise? Alla editioner? Pathfinder?

DanielSchenström

Swashbuckler
Försäljningssiffror borde vara den bästa indikatorn vi har. De säger inte hur mycket nåt spelas, men det borde ju vara lika för alla spel. Det finns saker man kan försöka göra, som enkäter här, på de andra platserna där rollspel diskuteras, och motionera Sverok att göra likadant bland sina medlemsklubbar om det finns rollspelsföreningar kvar där.

Och som ovan nämnde, vilket/vilka D&D är det som gäller? Vilket tidsspann pratar vi om?

På herr Seters fråga om aktiviteten av D&D:are här på wrnu. Min anekdotiska observation är att de flesta som spelar engelska spel går till de engelska förlagens forum eller Discord/annan social mediaplats. Och jag vet inte hur det ser ut nu, men Riotminds forum var ju vart DoD-folket i stort höll till förr i tiden iaf.

Som D&D-jeppe som spelar en enorm mängd andra spel också så är jag mer intresserad av allmänna diskussioner än specifika för mina spel som brukar handla om regler, klasser och sånt trök.

Björn den gode

Swashbuckler
Mest sålda rollspel på Adlibris:

Intressant länk, så om man räknar bort det som mest är runtomkringmaterial som boken om äventyrsspel eller böckerna om critical role så får jag att top-20 ser ut så här:

D&D - D&D - D&D - Nordiska väsen - D&D - Ur varselklotet - D&D - D&D - Journal 29 (grekiskt solo-escaperoomspel) - D&D - D&D - Svenska CoC - D&D - D&D - Mutant år noll - D&D - D&D - D&D - Svärdets sång - The cypher files (grekiskt solo-escaperoomspel)

Så 13/20 är böcker till D&D, sen fuskar dom ju lite och har grundboken uppdelad i tre och så där men ändå. Jag blev förvånad över att nordiska väsen låg så högt, tycker inte man hör mycket om det, och sen är det förstås en definitionsfråga om solo-escaperoomspel ska räknas som rollspel men det är en annan tråd tar vi bort dom får vi en till D&D och sen en Pathfinder.

luddwig

Lawful evil
Jag har läst någonstans att DnD utgör en mycket stor andel av SF-boks försäljning i kronor räknat. Minns tyvärr inte var jag läste det, eller om det fanns en exakt siffra. Det är också lite lurigt att titta på beloppet. Antal sålda produkter vore sannolikt en bättre indikator på vad folk spelar.

Björn den gode

Swashbuckler
Samma statistik på SF-bok (mest sålda senaste året) ger:
D&D - D&D - D&D - D&D - D&D - D&D - D&D - Drakar och Demoner - Trollkungens pyramid - Ensamma vargen - D&D - Mörk borg - D&D - Äventyr - D&D - D&D - Mutant år noll - D&D - D&D - D&D

Så ungefär lika D&D tungt där (14/20 men top-7 bara D&D)

Rickard

Urverk speldesign
Så 13/20 är böcker till D&D, sen fuskar dom ju lite och har grundboken uppdelad i tre och så där men ändå.
Bra lista, men det är lite fuskigt att räkna annat än grundböckerna, egentligen. Klart folk köper tilläggsböcker till sina spel och om något är mer populärt är det klart att tilläggsböckerna hamnar högre upp.

Å andra sidan, räkna grundböckerna säger inget heller, eftersom vi ser inte sifforna. D&D-grundboken kanske säljer 10 000 exemplar medan Nordiska väsen sålt 500. Försökte kolla lite i koden bakom, men Adlibris hade gömt undan datan (sker på servern).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Well... hur många rollspelare är ens aktiva i forum och facebookgrupper? Kan det kanske vara så att de som faktiskt är aktiva, och hänger i olika diskussionsforum online i allt högre grad utsätts för andra rollspel, och som en följd kanske prövar de andra rollspelen? Medan de rollspelare som inte är aktiva på det sättet, som spelar rollspel i en sluten liten grupp av personer som de alltid spelat med, i allt större utsträckning håller sig till vad den än var för spel de råkade börja sin rollspelsbana med. Oavsett om det nu är DoD, eller DnD?

Sånna grupper skulle i så fall (om de grupperna ens finns, eller om det bara är en sån där gammal vedertagen myt som egentligen inte stämmer) stå för ett ganska stort mörkertal, och spelar troligen något av "de stora kända" rollspelen.

Men jag tänker också att enskilda länders inställning till USA kan påverka stort. Sverige tenderar ju att lapa i sig nästan allt från USA, bra som dåligt. Att vi har större benägenhet att köra DnD än ett land som är mer skeptiska till amerikansk kultur överlag tänker jag inte är särskilt konstigt (säger jag tron att Tyskland skulle vara mindre influerat av USA än Sverige, vilket kan vara naivt av mig. Eller spot on.).

Khan

Kondottiär
Jag har läst någonstans att DnD utgör en mycket stor andel av SF-boks försäljning i kronor räknat. Minns tyvärr inte var jag läste det, eller om det fanns en exakt siffra. Det är också lite lurigt att titta på beloppet. Antal sålda produkter vore sannolikt en bättre indikator på vad folk spelar.
Tittar man på rena hyllmeter är det runt en tredjedel av hela rollspelshyllan.

Edit: I Götlaborg, alltså.

Björn den gode

Swashbuckler
Bra lista, men det är lite fuskigt att räkna annat än grundböckerna, egentligen. Klart folk köper tilläggsböcker till sina spel och om något är mer populärt är det klart att tilläggsböckerna hamnar högre upp.

Å andra sidan, räkna grundböckerna säger inget heller, eftersom vi ser inte sifforna. D&D-grundboken kanske säljer 10 000 exemplar medan Nordiska väsen sålt 500. Försökte kolla lite i koden bakom, men Adlibris hade gömt undan datan (sker på servern).
Ja, det är ju förstås inte så lätt att tolka den här datan men jag tycker nog ändå att det säger en del att det finns en massa tilläggsböcker till D&D som säljer bättre än de bäst säljande svenska spelen till exempel, för vi har väl också en ganska välbekräftad sanning att av de som spelar ett spel så är det väldigt få som köper ett äventyr till exempel, så om den siffran är högre än andra grundregler så är antagligen grundregelsiffran ännu väldigt mycket högre. Kan det vara 10% av de som köpt ett rollspel som köper ett äventyr till det?

PhilArt

Patafysike Doktor
DnD är ju ett väldigt dyrt rollspel. Grundböckerna för DnD 5 kostar 1400kr på SFBok om man köper boxset, 1500kr annars. Det är få spel som blir så dyra för att kunna spela själva grundspelet. Det säger förvisso också något om hur dedikerade och lojala många DnD-fans är.

En jämförelse är att Svärd & Svartkonst kan köpas (dock ej på SFBok) för 98kr.

Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
DnD är ju ett väldigt dyrt rollspel. Grundböckerna för DnD 5 kostar 1400kr på SFBok om man köper boxset, 1500kr annars. Det är få spel som blir så dyra för att kunna spela själva grundspelet. Det säger förvisso också något om hur dedikerade och lojala många DnD-fans är.
Fast i DnD behöver man ju inte all grundböcker för att spela. DMs manual innehåller såvitt jag minns inga extra regler som behövs. Den innehåller lite tips och trix. Lite hjälpmedel som kanske kan vara användbara. Inte mer än så.

Monstermanualen innhåller massa extra monster, men det finns monster även i player's handbook man kan utgå från.

Den enda som behövs för att kunna spel grundspelet är player's handbook. Allt annat är extra. (Sen hade det gärna kunnat framgå lite tydligare kanske, men det ser jag som markadsföringsploj. Som uppenbarligen funkar =D )