Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
jag satt och tänkte på det här med magisystem, och nu undrar ajg helt enkelt hur ni forumister föredrar magins väsen (till skillnad från magissytemet rent regelmässigt) i era rollspel. Jag tänkte mig lite olika modeller:
1. Jag tycker om den Vanceianska D&D-stilen, med memorerade besvärjelser som man går och håller i minnet och sedan rapar ut när de behövs, varpå man inte minns dem längre. Kanske lappar över lite på regelsystem, men är ändå egentligen en så pass udda idé att den får räknas som en kategori.
2. Jag gillar Eons akademiska magi, med otaliga magiska "lagar" designade av ivriga naturvetare.
3. Magi är hemskheter som människan inte var menad att känna till. Om man sysslar med sånt blir man galen eller ond.
4. Magi är en konstart som innebär att de inneboende magiska krafterna i världen manipuleras av det starka sinnet. Det är ju inte utan att det tar på krafterna, men man slipper sitta och memorera skiten. Jag räknar även in system i stil med LeGuins namnmagi här, alltså att magi främst grundar sig på att magikern är i kontakt med olika nergier i världen och kan manipulera dem.
5. Magi är en gåva från gudarna till de rättfärdiga. Ungefär samma som alternativ 3, fast omvänt.
6. Magi som folk trodde förr. Alkemi, signerier och diabolism, bland annat.
7. Ingen magi i mina rollspel!
Själv är jag en rätt klar fyra, med vissa inslag av tre.
1. Jag tycker om den Vanceianska D&D-stilen, med memorerade besvärjelser som man går och håller i minnet och sedan rapar ut när de behövs, varpå man inte minns dem längre. Kanske lappar över lite på regelsystem, men är ändå egentligen en så pass udda idé att den får räknas som en kategori.
2. Jag gillar Eons akademiska magi, med otaliga magiska "lagar" designade av ivriga naturvetare.
3. Magi är hemskheter som människan inte var menad att känna till. Om man sysslar med sånt blir man galen eller ond.
4. Magi är en konstart som innebär att de inneboende magiska krafterna i världen manipuleras av det starka sinnet. Det är ju inte utan att det tar på krafterna, men man slipper sitta och memorera skiten. Jag räknar även in system i stil med LeGuins namnmagi här, alltså att magi främst grundar sig på att magikern är i kontakt med olika nergier i världen och kan manipulera dem.
5. Magi är en gåva från gudarna till de rättfärdiga. Ungefär samma som alternativ 3, fast omvänt.
6. Magi som folk trodde förr. Alkemi, signerier och diabolism, bland annat.
7. Ingen magi i mina rollspel!
Själv är jag en rätt klar fyra, med vissa inslag av tre.