Nu var det länge sedan jag spelledde något jag inte skrivit själv, men för mig är husreglande något ganska självklart. Kanske för att jag inte har någon vidare respekt för speldesignerns förmåga att bygga Perfekta System, kanske för att jag helt enkelt känner mig själv och min spelsmak och egentligen inte är sådär suuuuuperintresserad av "Nya Rollspelsupplevelser" på det sätt en del verkar vara. So what om jag inte "spelar spelet så som det är tänkt"?
Så för mig är husreglande lite som att… I dunno. När jag köper en ny dator så installerar jag de program och spel jag vill ha på den, och ändrar inställningar i Windows så att saker funkar som jag vill. Microsoft vill att startmenyn ska ligga i mitten numera? Fuck that, startknappen ska ligga nere till vänster. Jag kanske inte använder Windows, eller datorn, "som tillverkaren tänkt" men det är strunt samma, jag vill bara ha något som funkar som jag vill och inte ställer sig ivägen. De flesta jag träffat som skaffat bil fixar åtminstone litegrann med inredningen, justerar säten och så vidare. Man köper en grundmodell, sedan gör man den till sin.
Det finns en anledning till att Rotsystem explicit gjort det till en regel att man ska husregla.