Hubarth;n188514 said:
Magi funkar dåligt i vanilje-versionen av Expert, magiker utan minst 5000 erf i bagaget brukar bli gravt inkompetenta. Den lösning vi har kört är att man kan alla besvärjelser inom den magiskola man har med svårighetsgrad upp till FV i 'magiskola'. CL för att lyckas med E1 av en besvärjelser är = FV 'magiskola' - svårighetsgrad för besvärjelse + (INT+PSY/4). Kostnaden för magiskolan är sedan höjd markant.
Pingpong är ju inte heller så kul. Slag ad modum Pendragon är en lösning. Ett alternativ är den som finns i M:UA, dvs man kan slå med 2 slag på -5, 3 på -10 osv. Med sköld får man 2 försvar utan negativ modifikation (men -5 på alla för för 3 osv) och motsatt gäller för om man har 2 vapen. Har man ett vapen har man en offensiv och en defensiv handling omodifierat.
Färdigheterna bör minska i antal och baschansen öka (halva GE) där det är relevant. Baschansen för vapen bör också relateras till andra vapenfärdigheter bättre. Dvs har man 25 på yxa börjar man inte med 3 om man hittar ett svärd, utan man har 2/3 av närbesläktade vapen. Att GE inte har så stor relevans i spel är ju inte heller så önskvärt. Det löser man ganska enkelt genom att relatera kostnaden för färdigheter till dess GE. För FV upp till GE/2 är kostnaden x1. Därefter ökar det med en multipel för varje 3 FV-steg över GE/2.
Apropå grundegenskaper, så använder jag grundegenskapsslag rätt ofta faktiskt, i typiska fall åtminstone ett par tre gånger per session - ofta SMI-slag för att undvika fällor, FYS för att motstå gift, stendörrar mot STY, osv. Grundegenskaperna är ju även en perfekt snabb-beskrivning av en RP eller SLP, och sen har vi motståndsslag för STY, och allt sånt.
Apropå vapen, delade jag in dem i klasser:
Enhandsvapen:
1h-yxa
1h-svärd
1h-krossvapen
Dolkar
Tvåhandsvapen:
2h-yxa
2h-svärd
2h-krossvapen
Spjut
Kättingvapen
1h-kättingvapen
2h-kättingvapen
osv - jag skippar att gå igenom allt. Den som då lär sig säg 1h-yxa till FV 14, får 14-3 = 11 i alla andra enhandsvapen (dvs 1h-svärd, 1h-krossvapen, och dolkar). Man kan inte få högre än FV 13 på det här viset.
Detta för att jag vill ge RPna flexibilitet att ha och testa en massa olika vapen, så att vapenloot blir något interaktivt, inte något som man bara "eh nej jag kan bara kortsvärd, det där är ett bredsvärd, jag har FV 3 i det". Vilket jag alltid tyckt är bisarrt tråkigt.
(Sen finns det en del vapen som "står för sig själva" och är sin egen klass, som båge, slunga, och lite sånt).