Finns vanligen inte någon anledning att skämmas för sina preferenser, men ibland kanske man kan skämmas om man är sådan att man sprider osanningar om spel man inte spelat, konstant vill hacka på de med annorlunda preferenser än en själv. Oftast så kommer det senare i perioder då man är mindre erfaren, men tror man vet allt, som tonåren och tidigare, kanske också kopplat till en slags behov att övertala sig själv varför man spelar ett visst spel/system. En del släpper aldrig behovet hos.
För mig är det flödet i AD&D 2nd ed som jag gillar, det har precis det fokus jag vill på strider, det har färdigheter, det har de yrkesroller jag vill ha osv. Om jag vill spela jordnära eller superhjältefantasy föredrar jag systemet, och ändrar på det som inte passar. (Jag har dock inget mot BRP eller de flesta andra system jag testat eller läst och byter inte ut system till en värld för att jag föredrar ett över ett annat.)
Vill jag köra jordnära i AD&D kan jag helt enkelt ta bort att man får livspoäng vid varje grad. Allt annat är anpassning till världen snarare än känsla. Och som i många spel kan man antingen ändra själv eller ta någon officiell alternativ regel.
Sinkadus kan ju jämföras med TSR:s Dragon Magazine där man också hade en bit officiell linje, blandat med insändare och frilansares åsikter. Skillnaden är väl att Dragon alltid hade med recensioner av andra företags produkter i olika spelgenrer.
Trots att Sinkadus inte ständigt prisade AD&D så är det ändå min favorit av de svenska rollspelstidningarna även om de inte hade material till spel jag spelledde. Den kändes mysig, fram till postereran då.