Nekromanti I want more WAAARRR!

DarkMystic

Swordsman
Finns det nånstans i Mundana man kan starta ett krig mellan två länder utan att det blir världskrig? Om nån undrar varför jag undrar, ja gissa :gremelak:.

Torgulf

Veteran
Varför inte köra inbördeskriget i Soldarn? Det påverkar väl omvärlden minst av alla tänkbara konflikter på krignivå.

Wictor

Warrior
Man kan ju alltid spela skärmytslingar mellan Jargien och Mûhad eller kamorier. Eller kanske raunlänningar och Thalamur.

Jag spelar för tillfället i en kampanj där Soldarn insett att Damarien snart kommer att innebära en fara och genom elakt manipulerande i Västmark fått med dem i ett krig mot ovannämnde fiende. Men det är ju i och för sig ett krig som riskerar att dra in lite fler länder.

Sen finns det ju upprorshären i Caserion, den vill ju cirefalierna och asharierna bli av med, annars är det ingen som bryr sig.

I övrigt är det ju inte helt otänkbart att slänga in krigande tiraker i princip var som helst.

Men annars är det ju alltid upp till SL att bestämma om några fler faktiskt lägger sig i ett eventuellt krig.

Hamsterbane

Veteran
[Liten spoiler, mina spelare]

I vårt Mundana bestämde sig den allt mer senile kejsar Jargus för att han inte hade gjort nog mycket som skulle föreviga hans namn på världshistoriens runstenar, därför lät han sina legioner erövra Drunok slutgiltigt, skeppa dit några tiotusental jargiska fattigbönder och omvandla landet till provinsen Runocia. Det var inte så många som hade något att sätta emot.
Lite senare dog visserligen kejsar Jargus på grund för en förrädares giftbägare, :gremelak: eftersom arvtagaren till tronen, Jargus barnbarnsbarn Caljargian, ansåg att han väntat länge nog på tronskiftet, men det är en annan historia...

Aboraten av Tibara lät värva en legion av frivilliga Daakdårar som fortsatte från Runocia till Asharien där de försökte erövra först Chadarians hopp och sedan Boron i Det Heliga Korstågets Namn, vilket de storligen misslyckades med eftersom asharierna använde en framgånsrik Brända Jordens Taktik och gömde sig bakom sina murar medan jargierna valsade runt i öknen och förlorade män i drösar. Legionen återvände till Runocia och grundade sig en stad i provinsens sydöstra hörn, Agenhor, och började samla krafter inför en ny invasion. Det enda de egentligen lyckades med var att inta och plundra och bränna Nada på nervägen.

Dessa två krig påverkade inte världsläget mycket mer än att Jargiens relationer med alla andra länder ytterligare försämrades, men inget rike har ännu varken resurserna eller skälen att försöka slå tillbaka mot kejsardömet.

Ett av skälen till att jag som spelledare la in de här krigen var för att få en till aktör på den politiska marknaden i Rhung-Alari-området, där rollpersonerna håller hus. Aktören blev Kalorim, ett rike som grundades av konung Akala Gahallan III av Drunok som tog med sig åtta tusenden av sitt folk plus hela sin resterande armé och flydde sitt hemland när jargierna erövrade Arlon. Han flydde norrut, mellan Kraggbergen och kratersjön, och kom till raunländerna som han genom skicklig diplomati lyckades få tillstånd att ta sina män igenom. Norr om kratersjön slog de läger i någon månad för att därefter blanda sig i ett raunländskt stamkrig, och hjälpa hövding Ran Gamad att skapa ett smärre klanimperium kring sig, varefter denne skänkte till Akala landet mellan Kholonbergen och de Ikamriska bergen, dvs slätterna nordöst om Thalamur. Där fann konungen till sin sydliga grannes oändliga harm en av världens största guldfyndigheter som han använde till att skaffa sig vänner bland kungarna och handelshusen söderut, och innan Thalamur hunnit besluta vad de skulle göra åt den drunokiske nybyggaren hade han med hjälp av enorma mutor till dvärgarna (skänkt dem vissa inmutningar) smällt upp en starkt befäst stad på en bergssluttning med deras hjälp, samt byggt världens största damm i Elivanifloden som inte bara gav staden, kallad Nokarlon eller Nya Arlon, ett bättre försvarsläge utan även en hållhake på Thalamur. Hållhaken var att thalaskierna nedströms i floddalen har ett antal städer, härläger, byar och fort som alla skulle spolas bort om dammen förstördes...

Raunlänningarnas krig och Kalorims grundande är heller inte något som puttar det redan oroliga världsläget över kanten - men det blir klart oroligare...

Just nu jobbar rollpersonerna för några sabriska agenter som tänkt ut en avancerad list:
Om man förvandlar några trogna agenter till thalaskiska rakhorimän med hjälp av sammansvurna inom Legio Colonan, och sedan låter agenterna klä ut sig till några välkända män från Kalorim, och därefter få agenterna att erhålla konung Gahallans förtroende att förhandla fram en viktig uppgörelse med Ran Gamad, kan man genom att svika det förtroendet och våldsamt förolämpa raunlänningarnas gästfrihet få raunlänningarna att anfalla Kalorim, för att i sista stund avslöja för de båda härskarna att agenterna inte alls är de kalorimier de utger sig för att vara, utan thalaskier... därmed hoppas man på ett krig mellan de därmed allierade och hämndgiriga raunlänningarna och Kalorim mot Thalamur, så att sabrierna kan få uppskov med sitt krig mot Thalamur ännu några år... :gremcool:
En annan sabrisk plan som dock inte rollpersonerna är inblandade i är att få Ebhron att anfalla Cirefalierna genom att man försöker manipulera ledarna för ett mätkigt cirefaliskt handelshus att utropa Lalasta, en stor ö under ebhronitisk kontroll, till en cirefalisk koloni...

Nackdelen med båda dessa planer är förstås att om sabriernas inblandning upptäcks kan snart Consaber stå där med hela världen mot sig (eftersom man nyligen retat upp Jargien till bristningsgränsen genom att ta avstånd från den jargiska moderkyrkan när denna krävde att Consaber gjorde sig av med Legio Colonan. Consabers vägran ledde till ett jargiskt försök att exkommunicera hela det sabriska riket, men tyvärr så underskattade de jargiska prästerna hur mycket kraft som skulle släppas lös när man försökte eliminera nära två miljoner människors samlade Qadosh... :gremelak:)

Andra möjliga platser där krig kan skapas utan att dra in hela världen är till exempel Ebhron... Tänk om de plötsligt bestämmer sig för att erövra Stora Arkipelagen igen? Consaber skulle säkerligen tveka innan de gav sig in i ett krig för att försvara sina kolonier där eftersom hotet mot Thalamur består, och Samväldet skulle nog inte heller vara överförtjusta i att försvara sig mot nio miljoner ebhroniters samlade dumhet...
Tänk om Damariens tron besattes av en ny galning som bestämde sig för att försöka invadera Melorion igen? Då skulle följden med all sannolikhet bli att Damarien erövrades av Melorion, i alla fall delvis, som hämnd. Få andra länder skulle väl riskera sina handelsförbindelser med Samväldet för att ta parti för Damarien, snarare tvärtom...

Ju mindre länder som krigar, desto färre behöver dras in i kriget....

Bifogar förresten en fil vilken består av en inscanning av små bitar av Mundanakartan i vilken jag illustrerat mina små ändringar i den..............

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det uppenbara svaret?

Mellan Consaber och Thalamur såklart. Det hintas redan duktigt om ett annalkande krig i Consaberboken, dessutom finns det en hel historia av krig och ogillande gentemot varandra som man kan spela på.

Annars finns ju Vrimzikiel och drar omkring norra Asharina.

Ymir har låtit Raunlänningarna startat krig mot Drunok, verkar funka mycket bra.

Consaber och Cirefaliska samväldet har redan ett handelskrig som mycket väl kan blomma ut till ett sjökrig.

Jargien har förklarat korståg mot Samorismen. Måste gå att göra något med det.

/Naug, föreslår

nordan

Swordsman
Polares polare

Problemet med krig är ju att man inte vill dra med något lands polare och deras polare, eller försvaga den ena sidan i en maktbalans. Så riktigt utvecklade samhällen mot varandra kan ofta leda till riktigt elaka saker. Men här är några exempel på länder och kulturer som kan tänkas öppna krig mot vilket närliggande land som helst (utan att några polare på någon sida dras in): Västmark, Damarien, Drunok, Takalorr(härjningståg), Kraggbarbarerna, etc. Inbördeskrig är också rätt intressant. Exempelvis bor det ju nomadfolk lite här och var i hela asharina. Ett försök att beskatta dem skulle kunna leda till upprorsförsök (jämför england vs. zulu t.ex.).
Alarinn vs. Consaber skulle inte få så stora efterverkningar om consaber kunde hålla fäktandet på en nivå där Thalamur inte tog tillfället i akt och vällde in. Svårt att hitta motiv till det dock. Kanske genom att provocera Felosi-léaram.

Ceram

Hero
diggar kartmodden

har du scanat in kartan eller använt den på intenet?

Vilket program har du moddat den i?

/Ceram, älskar kartor

Hamsterbane

Veteran
Re: diggar kartmodden

Vilket program har du moddat den i?
Tills helt nyligen satt jag på en P1 166MHz-dator, och var hänvisad till Paint :gremsmirk: Numera har jag fått tag i både en bättre dator och Photoshop... Nästan alla modifieringar på den bit av kartan jag skickade med är dock gjorda med den vanliga klippåklistramodellen................

har du scanat in kartan eller använt den på intenet?
Scannat.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Det uppenbara svaret?

Jag håller inte riktigt med dig. Han bad om krig där man slapp ett efterföljande världskrig. Visserligen går det ju bara att säga att inget av de krig du räknade upp skulle leda till världskrig, men jag tycker mig se ganska stor potential. Och då är världskrig = allianskrig, eftersom traditionella världskrig inte lär komma (annat än, ja ni vet...spolier att säga det...)

Förresten, Vrimzikiel är inte mkt till krig :gremlaugh: Vill man ha riktigt säkra krig föreslår jag:
Ebhron mot Luberos eller Ebhron mot valfri annan ö i trakten
Momolanskt inbördeskrig
Kragg mot raunerna
Jargien mot Kamor
Soldarns inbördeskrig
Damarien mot Västmark

/RipperDoc - som dock föredrar stora krig om man ändå ska kriga :gremcool:

Silvervarg

Warrior
Intressant, en kul läsning.
Men en fråga, dvärgar har ju hög heder. Hur kunde de då muta sig in? Eller du kanske menar att de köpt vänskap med billigt guld (jag menar att dvärgnar fick det billigt) och gåvor? Eller har jag totalt missuppfattat?

Silvervarg gillade läsningen

Ceram

Hero
tiggningsförsök

Skulle du kunna tänka dig att skicka de scannade kartorna till mig på bara_tobbe@hotmail.com ?
Eftersom det knappast lär hända att neogames släpper vekoriserade kartor på internet (*önskar*) så skulle kartor med bättre upplösning vara ovärdeligt.

/Ceram, har ingen scanner och tycker de som finns på internet är dålig upplösning.

Silvervarg

Warrior
Krig en svår grej. Nästan alla konflikter leder till att större konflikter. Tex om Tirakerna invaderar delar av Asharina kommer dvärgarna (förmodligen) känna sig hotade och göra motanfall (ställa sig på människornas sida) efter som de inte vill ha tirkiska grannar. Detta kan i sin tur leda till att Damarien ser sin chans att ta en bit kaka av de stridströtta länderna.... etc etc. Men du är SL så du kan ju bara bestämma att dvärgaravar upptagna klippa skägget och damarien hade avrättningsfestival

Silvervarg som gillar tanken på storkrig då han inte gillar Mörkret eftersom det förstör alla moduler.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Visserligen går det ju bara att säga att inget av de krig du räknade upp skulle leda till världskrig, men jag tycker mig se ganska stor potential. Och då är världskrig = allianskrig"

Och du menar att Damarien mot Västmark inte skulle utveckla sig till ett allianskrig? :gremlaugh:

/Naug, tycker nästan det låter som det största allianskriget av dom alla

Hamsterbane

Veteran
Kohandeln var enkel för konung Akala, han sa till Thunnakh klan Roghan hus Gharan (konungen (egentligen drottningen) över Kholon-Renk-Roghan) att hon och hennes dvärgar fick ensamrätt på alla fyndigheter i ett distrikt i de snuskigt rika malmfälten i de nordligaste Ikamriska bergen (där Sorok ligger på kartan jag gjorde) mot att hon och hennes dvärgar uppförde en ointaglig stad åt hans folk.
Eftersom Thunnakh och hennes folk i 1500 år, sedan imperiet föll, har legat lite i periferin vad gäller världsläget var hon svinpå att få in en fot där det händer något. Nu låter det kanske lite respektlöst att beskriva en dvärgahärskares reaktioner på det viset, men jag tror du förstår vad jag menar =)

ripperdoc

Myrmidon

Nej, jag tror faktiskt att Damarien kan utöva sina egna aggressioner mot Västmark utan att grannarna väljer att göra något. Visst, spekulationer, men:
* Soldarn har fullt upp med inbördeskrig och Jargien
* Asharien har nog med besvär att bli av med Vrimzikiel och är inte i stånd att föra krig
* Damarien är Daaktroende och en framstöt mot Västmark skulle säkert kunna ses som korstågsanda av Jargien

Det skulle möjligtvis vara Melorion som skulle reagera, då de har en uppenbar fiendeskap med Damarien (å andra sidan har de ingen anledning att skydda Västmark annat än att säkra handeln).

Men, jag kanske har glömt någon viktig allians? Mycket möjligt, jag har inte haft anledning att läsa på mig om Asharinas baksida.

/RipperDoc

Kenzui

Warrior
Jag skulle gissa att muhad skulle kunna kriga mot jargiska och jargiska mot drunok (det är ju faktiskt et officielt krig redan) och sen skulle nog thalamur kunna anfalla consaber? det var väl consaber finns så många länder på C. sen finns det ju raunlänningar som kan attakera. och dvärgar och alver är inte polare vid sunari skogen direkt. antigen förklarar man bara krig eller så gör du ett updrag som skapar krig! om ni fattar allt e möjligt :gremgrin:

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Man skulle också kunna argumentera att...

Ett krig mellan Damarien och Västmark gör Soldarn nervösa (Inte party om Daakkyrkan kommer närmre Soldarn) så till den grad att de tar i hand och motar bort det Daakiska hotet innan de börjar banka på varandra. Detta är ett mycket vanligt drag i det mänskliga beteendet, att yttre hot enar.

I händelse av att Damarien får börjar få pisk så är nog sannolikheten stor att Jargien kommer börja skicka stödtrupp. Om Jargien skickar stödtrupp till kriget så blir chansen ännu större att Soldierna rycker in.

Asharien kan möjligen bistå med en liten bit av sina södra trupper, de norra jarladömena är dock, som du säger, upptagna med tossiga cirefalier.

Jag tror faktiskt inte Melorion kommer reagera förrän de blir inhyrda att göra så, eller om de ser möjligheten att säkra stora resurser för sig själva genom någon smart liten militär operation.

/Naug, menar på att det finns minst lika många argument för som emot :gremwink:

Mouja

Hero

"Förresten, Vrimzikiel är inte mkt till krig "

Ställer man sig på hans sida så kan det faktiskt urarta rätt skoj. Speciellt om man har lite silverdaler i bakfickan och kontakter i diverse legohärar.