Nu har jag
@entomophobiac och min ickeforumitvän avslutat kampanjen placerad i den lilla orten Ferna, någonstans mitt ute i bergslagens mörka skogar under 1800-talet. Mina förberedelser här var rätt enkla, konflikterna fortsätter på Fernaverket, jag lämnade det helt öppet i vad som skulle ske där. Hur saker spelas ut kommer få avgöra allt. Vad som skedde var jävligt mörkt och eländigt.
- Stämningen piskades upp allt mer och vad Toumi berättade om kvällen då han ställdes ut som ett djur och exempel på en god arbetare får saker att ta eld
- Oscar får sin mor att hitta en häst och vagn att köra honom till prästen i Gunnilbo, några kilometer bort. Utanför kyrkan ser vi Olga och Johanna, plockandes äpplen. Olga är mor till Toumis barn, Johanna hans dotter. Han försöker få hjälp att förstå hur Anna kan leva. Prästen som är relativt ny på orten, en man som stått upp mot orättvisor på orten tidigare, vet inget om Anna, men vet vem Oscar är, och vill be med honom. Oscar vill träffa Anna igen och försöker höra och hitta henne. Han hittar henne sittandes utanför kyrkan, hon säger att han bara kan sluta lyssna på pojken, sluta lyssna på henne, men Oscar verkar inte riktigt förstå. När de kommer åter till Ferna och Oscar är på sitt rum hör han hur upprörda röster nerifrån verket. Något är på gång.
- Arbetarna på verket rör sig mot herrgården, med tillhyggen. De möter förmannen Olaus och Inge och två män till, de försöker lugna folkmassorna men misslyckas. Inge skyndar sig tillbaka mot herrgården, lyckas tillkalla Löjtnant Cronhielm som samlar några av de militärer som han tagit med sig. Olaus själv misslyckas med att ta sig ur vägen, blir misshandlad och försöker fly bort från den ilskna folkmassan. Närmare herrgården möter de Cronhielm och hans soldater. Toumi ser på väg upp sin son Isak utanför smedjan där han är lärling, han tecknar tydligt åt honom att hålla sig ur vägen. Eftersom vi redan haft ett slag som avgjort hur Isak ställer sig till smedens ilska gentemot greven behövs inget nytt slag här, att Toumi tecknar åt honom att hålla sig ur vägen bekräftar bara vad vi redan etablerat.
- Oscar hör tre skott gå av, han snor sin fars gevär, flyr ut från hemmet för att se vad som försiggår och kommer fram till det kaos som utbrutit på platsen. Ytterligare ett skott går av och Inge blir träffad och faller. Oscar ser sin far krypa på marken bakom soldaterna som förgäves försöker hålla tillbaka folkhopen, Oscar höjer geväret och försöker skjuta Sixten som leder arbetarna för att lyckas rädda sin far bort från platsen han är på, han misslyckas med sitt slag och träffar Sixten i axeln, fadern fastnar i tumultet, Toumi sliter geväret ur händerna på Oscar och kastar det åt sidan för att inte själv bli mer av en måltavla. Oscar fastnar själv i folkhopen, tvingas till ett slag för att inte råka riktigt illa ut och lyckas här ta sig bort oskadd. Finner sig sittandes med sin fars livlösa kropp på marken när folkmassan rör sig förbi. I sitt huvud hör han pojkens röst, fnittrandes, ekandes grevens ord om att Oscar bara kommer att ge sin mor och far elände.
- Vid herrgården tvingas militärerna backa rejält och flera skott avlossas igen, och i slutändan landar allt i att militärerna finner sig övermannade, Toumi och Sixten kräver att greven ska tala med dem, Isak kommer och drar i sin fars arm, vill få honom att lämna platsen snabbt. Cronhielm tecknar åt sina mannar att lägga ner vapnen, insisterar att alla skall lämna platsen, inget gott kan komma för någon om de pressar på, han skall föra vidare kraven men det är allt han kan göra.
- I tumultet är har flera arbetare dött, smeden Crona ligger utanför smedjan, ytterligare en av lärlingarna död en bit därifrån, Toumi inser någonstans att han inte har något kvar här, han följer Isak till Olga och Johanna, tar farväl av dem, hämtar mat och kläder i sitt lilla skyffe och lämnar under natten färna
- Toumi några dagar senare, sover på en en höskulle, han har hört hur flera blivit arresterade i Ferna, något samtal verkar det inte blivit, flera efterlysningar, jag vill veta hur det går för Toumi, Ento får två tärningar av mig (varje slag i the pool innebär 1-3 tärningar från SL), han tar själv med sig egenskapen "Aldrig känt sig hemma +1" för ytterligare en, och slänger in ytterligare tre tärningar från sin pool för totalt sex tärningar. En enda etta innebär framgång. Misslyckas och en kort beskrivning av hur han blir arresterad och bortförd....
- Oscar tar sig ut i skogen, söker efter platsen han träffade Anna första gången, lägger sig ner för att sova där. Vaknar, oklart efter hur länge, Anna sitter bredvid honom, stryker hans kind. Oscar vill veta hur han ska få tyst på alla röster, alla som säger saker om vad som är, vad som ska bli. Han vill bli vanlig. Anna upprepar att han måste sluta lyssna. Stänga sina öron. Oscar förstår efter ett tag, försöker skärma av sig, ett sista slag, jag ger honom igen två tärningar, spelaren anser inte att någon egenskap är applicerbar här, och poolen är tom, så totalt två tärningar, inte en enda etta och slaget misslyckas, och han faller ner i galenskap mitt ute i skogen, hörandes pojkens och Annas röst talandes om vad han borde och inte borde göra, det är det sista vi ser av Oscar...
Fantastisk resa, hemskt hemskt slut!