Idag har jag spelat...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,110
Location
Omfalos
Dolmenwood bygger på Basic D&D (det började som en spelvärld beskriven i fanzinet Wormskin, men kickstartades som eget spel).

Ett av de vanliga folkslagen i spelvärlden är bockmän, "breggles". De är helt vanligt hederligt folk, min hench / standardbärare är en sån. Men det verkar vara skillnad på olika slags bockmän beroende på om de har raka eller krumma horn, krumhorningarna verkar alla ha kaotisk alignment medan vanliga breggles är som folk är mest.
Ah, okej. Jag trodde att det bara var en OSR-kompatibel setting.
 

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
Joined
6 Nov 2019
Messages
497
Location
Uppsala
Senaste veckan:

Mutant år noll: krogbesök med älgmutanter, robot utsatt för magnetattack, skrotshopping, strid mot märklig reptilvarelse, upprättande av museum, samt något som försvann från Arken och ledde till en stor jakt och planer på att manövrera ut några bossar.

Brindlewood Bay: snokande tanter, en inte så kompetent sheriff, ett lik i en fiskhandlares kyl, ett nakenbad, en berusad tant som stal från en båt, kordsordstips, någon som stal sin systers pojkvän, lila klägg, barn som tvångsmatades med grötpiroger, klättrande under en pir, barn vars idrottstävling glömdes bort på grund av en hemlig affär, mystiska gestalter på en strand, samt tre damer som jagade en lyxyacht på vattenskotrar.

Ultraviolet Grasslands: krängande av alkemiska smörjmedel, inköp av märgbetor, bråk med ordningsmakten, anfall från mekaniska tusenfotingar, samt olycksbådande utforskning av tunnlar under Den sista seraien.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,444
Spelledde Drakar och Demoner på Nördhäng Norrtälje idag för en 10-åring, tre ungdomar och två vuxna. De modigaste (nåja) Älvfors hade att erbjuda begav sig till Askberget för att lugna draken som vaknat ur sin vila. Efter en festmåltid med, inte på, svartalfer, busiga älvor och en allvarlig harpyaattack så lyckades de med uppdraget.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,444
Spelade Symbaroum (Davokar vaknar) ikväll. En av mina rollpersoner bommade sitt försvarsslag när hon skulle springa förbi en demon, tog en permanent korruption för att få slå om, men missade igen. Minsta möjliga skydd från rustningen gjorde att demonens klor dödade henne på fläcken.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,594
Location
En mälarö
Igår spelade jag D&D5. Den blandade gruppen träffade en ung (och i ärlighetens ganska korkad) svart drake som de klarade sig ifrån att slåss med genom att hävda att de alla var dvärgar. (Den hade blivit strängt tillsagd av något mycket större och elakare än den själv att inte bråka med dvärgar.) Sedan blev vi kompisar med den (i den mån sådant är möjligt) genom att fånga en buffel åt en. En vanlig tisdag således.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,715
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Dolmenwood: Fortsatta äventyr bland fäfolk och fefolk.
Med en ny spelare i gruppen får vi sällskap av en ny äventyrare, clericen Terry Spring (kan ha missuppfattat namnet och tror att Terry var en förkortning för något, hur som helst ett välkommet tillskott).
Vi beger oss återigen ut till den gamla borgruinen. De kvarvarande krumhorningarna söver vi ned och binder. I borgens källare finner vi en blåhudad alv i en fängelsehåla som av allt att döma suttit där väldigt länge, men en magisk barriär hindrar oss från att släppa ut honom. Ett solur (i en källare...) och några mystiska väggmålningar kanske kan ge oss lösningen på mysteriet, men det får vi se nästa gång.
 

Ivan NWG

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
124
Tonight we are putting last touches on characters for Eon 3e and last saturday we played GURPS (viking fantasy thing).

Miniatures I played Grand Fleets with the kid (fictional scenario of intercepting the Goeben and Breslau as they escaped to the Ottomans).
And been working on assembling 28mm WW1 Brits though i need another box to build a full platoon.

Board games was teaching Advanced Squad Leader starter kit. We are supposed to play starter kit 1 scenario 2 next week,
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,250
Idag har vi spelat första sessionen av TOR 2ed. Ungefär i mitten av Tredje Åldern. Våra karaktärer är alla dunedain posterade i nordöstra Eriador nära Dimmiga Bergen, och har tagit en borg i besittning i gränslandet. På den tiden Arthedain, Cardolan och Rhudaur (där vi befinner oss) existerade. En del mystik och onda förebråelser första spelmötet. Väldigt gemytligt
 
Last edited:

pellejones

Grisodlare
Joined
8 Aug 2000
Messages
390
Location
Sverige, Uppsala
Speltest nr... vette tusan nu, av Drakborgen till Drakar och Demoner.

Vi testade "funnel"-reglerna där gruppen har totalt 12 karaktärer. I detta fall 4 karaktärer var, som 100% slumpas fram från tabeller. Lite specialregler inför detta, bland annat att du endast slår ett enstaka dödsslag första gången du går ner på 0 KP. Lyckas du får du direkt tillbaka t6 KP. Misslyckas du dör du. Därefter är du direkt död om du hamnar på 0 KP igen.

De tog sig hela vägen in till skattkammaren utan att förlora en karaktär men det var bra nära. Stenbumling från tak. Två redigt farliga monster. Fallucka i golv. Fällgaller som blockade vägar. Väl i skattkammaren vaknade Draken när 2 av de 12 karaktärerna var de enda kvar där inne. Båda dog. Som väntat ;)

De klarade sig bra ifrån fällorna. Det nya systemet för fällor, där de blir värre med tiden var väldigt roligt.

Vi testade även det nya skattsystemet som kan öka, men även minska på värdet, eller till och med göra föremålet magiskt.

Jag passade också på att rita ett första urkast för ett rollformulär för detta spelsätt också.
 

Attachments

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,715
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Var på Grottrör #48 och spelledde ett pass baserat på settingen och reglerna från min kompis Jims kampanj Aenglum. Jag tog en karta från Dyson Logos, ett monster från Jims blogg och gjorde en dungeon placerad i vildmarken i regionen där megadungen Under ligger, samt fem färdiga rp byggda med folkslag och klasser specifika för settingen. Vi hann med mindre än jag räknat med, men det blev ett roligt pass.
 
Top