Igår besökte jag Grottröj #49. Första passet spelledde jag äventyret Grimsmarken till Ligans DoD. De fyra äventyrarna Krelka, Robert, Uno och Kronblom gav sig in i en mörk skog för att leta efter en dvärgriddare som troddes ha fallit offer för rövare. Efter diverse komplikationer lyckades rollpersonerna ta sig ut ur skogen igen i sällskap med riddaren. Dock hade de förlorat all sin utrustning och de talade om att hämnas så snart de införskaffat nya vapen och annat nödvändigt.
Andra passet spelade jag 24XX Breach som visade sig handla om retroscifi i Alien-stil, men tematiskt mer likt Event Horizon med helvetet som en realitet bortom rymdens mörker. De fyra hårdingarna Nines, Maverick, Easter och Whip hade anlitats av Företaget för att undersöka ett rymdskepp som inte längre svarade på anrop. Det visade sig att det fanns en demon ombord, åtminstone fram till dess att Nines avfyrade sin "Big Fucking Gun". När röken skingrades fanns heller inte Whip kvar, men lite svinn får man räkna med.
Två bra pass. Roligt att se hur annorlunda Grimsmarken utvecklade sig mot förra gången jag spelledde det, och roligt att få äventyra i retrorymden. Att tärningarna landade så att min rollperson dog gjorde alls ingenting. Någon särskilt tydlig OSR-inriktning blev det dock inte och kanske skulle Grottröj rent av må bra av att officiellt bredda sig till rollspel i allmänhet.