Idag har jag spelat...

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,590
Location
En mälarö
Igår spelade jag James Bond 007 - Role Playing in her Majesty's Secret Service. Det har jag gjort en ofantlig massa gånger men den här gången var det faktiskt första gången jag gjorde det i Solo-mode. De färdiga äventyren är nämligen skrivna så att de ska gå att spela med både en liten grupp agenter likväl som med en ensam 00a. Jag menar, även om James Bond ibland har olika medhjälpare så är han ju mestadels ensam. Så det är helt i linje md förlagan. Man skulle till och med kunna argumentera att det är det bästa sättet att spela spelet på.

Det äventyr som spelades var From Russia With Love. Kalla kriget är som allra kallast och en lägre tjänsteman på KGBs kontor i Istanbul kontaktar MI6 med ett erbjudande om avhopp. Som betalning för asyl i väst erbjuds Sovjetunionens senaste dekrypteringsmaskin. min rollperson, Agent 005 Adrian Smyth-Hesseltine, kallas in till Ms kontor och får order om att genast bege sig till Istanbul och ro hela affären i hamn.

De med koll på spelet kanske reagerar med ett "Men From Russia With Love finns ju inte som officiellt äventyr!". Men det gör det faktiskt visst. Spelet lades ner 1987. Men tydligen var det så att det planerades en ny-utgåva av spelet under det tidiga 2000-talet. Det blev emellertid inget av det men ett äventyr baserat på From Russia With Love hann ändå skrivas till den tänkta releasen. Det har så här i efterskott gjorts tillgängligt och finns helt lagligt att hitta på nätet.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,241
Location
Borås, Sverige
Good Society: a Jane Austen rpg

Idag körde vi avslutningen på den här lilla mini-kampanjen.

Som vanligt inledde vi och avslutade med scener där syskonen umgicks med varandra och munhöggs en del.

Vi besökte en maskeradbal, där sleezebagen som varit ovetandes partner i opaeration svartsjuka, som min karaktär och hennes väninna satte igång tidigare, dök upp. Han försökte köra sitt race igen, men min karaktär blev räddad av den person som fått hennes tillåtelse att uppvakta henne. Höll på att bli en fight.

Äldsta storasystern gav sitt godkännande att en annan person som var lovesick puppy gentemot henne, började uppvakta storsystern. och den yngre storasystern väckte uppmärksamhet med hennes interaktioner med en annan suitor. Interessant här var att alla 3 tilltänkte hade efternamn som började på H... Så ja det har under kampanjen varit svårt att skilja på Mr Hamilton, Mr Harrington, och Mr Harcourt.. Vi har även haft en Mr Howard som var god vän med lillebrodern i familjen... LIllebrodern hade även han början på en romans med äldsta storasysterns bästa väninna.

Vi ser definitivt fram emot sista brevfasen i kampanjen, där vår mystiska skvallerkrönikör kommer ha så mycket att skriva om. ;)
Visade sig att Mr Sleezebag var den omtalade son-sonen till Lady Donovan (som var den som arrangerade maskeraden, och som hade sina egenheter) ,som det ryktats mycket om i kampanjen. Fanns spekulationer om att han inte fanns på riktiigt.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,430
Idag spelade vi det tärningslösa samberättarspelet "Under the Autumn Strangely". Det blev ett intressant drama kring två unga smålänningar som utvandrade till Amerika, och som hamnade i Landet som aldrig var.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
621
Symbaroum Törnetronen: Det går dåligt under slutet av Väktarens vrede. Väldigt dåligt.


När vi i augusti återupptar kampanjen blir det med nya rollpersoner i ett sargat Ambria.
Jag missade också just det där spelpasset! Ingen av oss dog sen, och det gick inte lika illa annars heller, men vår grupp splittrades efter Väktarens Vrede, och vi spelar nu Häxhammaren med tre av fyra nya medlemmar. De andra är kvar nånstans därute och kanske kommer de tillbaka en dag. Det ska bli kul att se.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,430
Efter många timmars spel lyckades vi avsluta den oerhört tuffa striden i "Davokar vaknar" (Symbaroum). Det såg mörkt ut flera gånger, men det blev bara ett dödfall på vår sida och TPK för fienden.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,430
Det blev ett nytt pass Symbaroum igår. Betydligt lugnare trots att gruppen färdas genom Davokar. Vi hade tur med slagen och kunde undvika konfrontationer.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,241
Location
Borås, Sverige
I söndags blev lite D&D 3.5 (Savage Tides)

Vi råkade ut för en storm när vi seglade med vår båt. Vi undkom den men skiljdes ftån vår huvudbåt. Vi hamnade i ett stort saragassohav, där vi upptäckte fullt med förmultnsde vrak. Man kunde gå på tången..

Vi undersökte och fann bok där en präst berättade att det fanns ett ondskefullt hjärta i saragassohavet, och att det fanns varelser som levde där och hatade allt som kom utifrån. De hade dödat besättningen på båten.

Vi blev mycket riktigt anfall a under natten.
Dagen efter gav vi oss ut gör att förstöra hjärtat av tången. Vi lyckades efter en tuff kant, och var precis vi undkom att dras ner i djupet när allt kollapsade.

Sedan kom ytterligare en storm som var värre än den första, och vi gick på grund. Medan vi försökte få loss båten blev vi anfall a av en 10 meter lång ål som förgiftade 2 av rollpersonerna så de tog massa Con-damage. Vi fick död på ålen, och lyckades komma loss från revet innan fler ålar dök upp. Vi styrde mot land då vi hade ett stort hål i skrovet. Vi kraschade och vaknade upp mörbultade på stranden
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,241
Location
Borås, Sverige
Igår spelade jag Scion 2e, i en 1890-tals setting. Vi undersökte rapporter att ett barn fötts i katedralen i Lincoln i England, efter vi hade stoppat en ritual som aesir-kultister utfört i Coventry då de ville frammana den tredje. Vad vi förstod var det en sekt som dyrkade Loje och de ville ha fram ett tredje väsen som Fenris och Jörmundgandr för de ville rensa bort alla andra religioner och störta världen i kaos.

En i gruppen (en dotter till Kali) flörtade med en tidningsägare som var sympatiskt inställd till oss. Vi fick under våra undersökningar reda på att den här sekten hade fått mycket inflytande i trakten och att de var farliga.

Kakidottern konstaterade är hon kom hem till hotellet att 6 stora råbarkade sällar stod och spanade mot vårt rum på hotellet. Hon konfronterade dem. De gick efter lite ordväxling då de inte ville bråka på öppen gata med massa vittnen.

Vi byter under kvällen rum. Vilket visade sig vara tursamt gjort. Andra fäster hade kommit senare och fått vårt rum, men de blev överfallna och brutalt slaktade, troligtvis av de här råbarkade sällarna. Vi väcktes av skrik mitt i natten.... Efter en del förvecklingar och samtal med poliser och hotellpersonal så blev i alla fall morgon. Och vi visste att rummet som den manliga deltagaren i gruppen (var en till men han hade rest till London tidigare för att informera om hotet av sekten) hade bott i var trashat och genomsökt. Våra vän där var borta, men han kom under frukosten gående med massa böcker, helt ovetandes om vad som hänt under natten) .
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,241
Location
Borås, Sverige
Igår spelade mer i 1890-talets Scion 2e-kampanj.

Vi gjorde lite mer efterforskningar, och konstaterade att allt var planerat sedan länge, och att den här gödseln i katedralen var planerad att ske när alla planeter stod rätt.

Vi insåg också att det troligen skett andra ritualer på andra platser med, då allt hängde ihop med key-libes. Katedralen stod på gammal Kult plats, som i urminnes tider använts för att samla kraft. Vi insåg också att modern i det här fallet troligtvis var Loke som då tagit utseendet av sin översteprästinna som var den som hade lett ritualen Coventry som vi störde.

Vi fick också lära oss att ledaren för den grupp av män som vi misstänkte hade begått morden inne i vårt gamla hotellrum car en högt uppsatt och brutal gangster. Tänk Al Capone... Och som då hade kopplingar till familjen som ledde kulten.

När vi konstaterade att vi troligtvis inte skulle kunna göra mer här utan att gå till direkta angrepp vilket skulle vara dåligt beslöt vi oss för att resa vidare och samla mer information på annan ort.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,706
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag tror min semesterhjärna missade att rapportera förra helgens äventyr i The One Ring. Vi har begett oss ut till ruinerna av Fornost och det visar sig att det förflutnas sorger fortfarande vilar tungt över det förlorade rikets gamla huvudstad. Här finns ett konkurrerande gäng av skattsökare som inte verkar uppskatta sällskap, och ett troll som stryker runt i området. Än värre är de mardrömmar som hemsöker oss och som lämnar kvar en isande skugga i själen även efter att solen skingrat nattens mörker. Detta är inte en bra plats att uppehålla sig på, men innan vi ger oss av vill vi försöka lösa mysteriet med den gråtande alvvålnaden.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,241
Location
Borås, Sverige
Spelade mer Scion 2e i vår 1890-tals setting. Här är Scions och övernaturligheter mer tillbakadragana och inte allmänt kända (andra religioner finns dock).

Några av de andra har spelat mer sedan jag var med så lite hopp i tiden i berättelsen.

Karaktärerna är:
Lasya - En framdansad dotter till Kali (osedlig kvinna som går barfota och sliter av sig kläderna så fort det blir strid för annars funkar inte hennes förmågor)
"Angie" - En dotter till Manawynan (adelsdam som uppfinnit clockwork-varelser. Tillhör Walesisks Pantheonen.)
Gabriel - En sorcerer och biliotekarie (han är en dragon Heir. Vi vet inte om det)
Alma - En konstig ung flicka som växt upp på gatan i någon märklig stad. Hon säger sig vara dotterdotter till Nyx, men tillhör ev Mythos-pantheonen.
Zebediah - Son till Hephaistos (Jag och den spelaren har aldrig spelat samtidigt så vet inte mycket om honom. Rik person, ev adlig)
Saoirse O'Donnell (min karaktär. Dotter till The Morrigan. Scholar av myter, tänk 1890-talsaktig Lara Croft med kopplingar till Royal Society)

Vi var tillbaka i London, där vi hade gjort mer efterforskningar. Bland annat har vi insett att ledaren för anglikanska kyrkan, är inte en vanlig människa. Han är någonting övernaturligt (antagligen en scion), för vi har hittat bevis/indicier som tyder på att han är egentligen en gammal romersk befälhavare som var med och grundade någon bosättning i England på romartiden. Vi vet även att han var den som var ansvarig för The Doomsday book, och införandet av kyrkans folkbokföring sådär en 500 år senare. och han har dykt lite här och var i historien. Vi har även fått fram mer information om platser som vi behöver undersöka. Några i gruppen hade tidigare pratat med honom för att få fram allierade mot asakulten. Han var inte intresserad alls, utan var av åsikten att det skulle kyrkan sköta själva. De hade dock även fått förbindelse med någon Kelt som tyckte det här var en väldigt bra ide, och hade velat gå och banka upp Loke...

Någon hade tidigare försökt mörda några i gruppen (tror det var Lasya och Zebediah, då det skedde när jag inte var med.), visade sig att det var en vampyr som tagit ett kontrakt på dem att göra ETT försök.. De lyckades besegra honom och frågade ut honom. och tydligen lät honom gå efter et. Men de hade fått reda på att att det var en asaprästinna som låg bakom det. Hon är försvunnen, men hennes handgångne man Ulf är kvar i stan och vi tror att han ligger bakom en del andra mord tillsammans med en del varulvar som gruppen slagits mot tidigare. Deras kroppar har brunnit upp när de blivit besegrade.

Vi bestämmer oss för att hitta Ulf, och "fråga ut honom". Vi hittar honom på en pub nära vikingatemplet. Och när han går ut på bakgården för att uträtta sina behov, så följer vi efter och bankar upp honom. Det kommer en del vittnen som tänker blanda sig i det, men Ulf säger åt dem att inte göra det. De försvinner efter vi avväpnat dem, men kommer tillbaka som vargar. Ulf erkänner morden för att de var på folk som motarbetade dem, och att han agerat på order från prästinnan. Han vet dock inte var hon är eller om ordrarna kom från henne eller högre upp. Prästinnan var den som skapat varulvarna genom någon form av ritual.

Vi blir nu anfallna av 2 stora ulvar, som gör processen kort med Ulf för de gillad einte att han pratade. Vi har stora problem med dem för vi har svårt att träffa. "Angie" kastar fram några kugghjul som förvandlas till mekaniska tjänare som blandar sig in i striden. Gabriel försöker med magi släcka eld som han och Lasya startade när de attackerade ulvarna. Sedan kommer en mycket större varulv fram. Lasya tar fram en lien statyett som förvandlas till 3 meter hög mångarmad levande staty. Det blir en rejäl fight. men vi vinner till slut. De första ulvarna brinner upp när de dör, men den stora varulven återtar mänsklig form när han går ner. Ungefär nu så kommer massa mer folk som försöker släcka elden, samt polis kommer till platsen. De enda av våra som är skadade är Alma och Lasya så de får besöka läkare. Alla får svara på frågor om vad som hände. "Angie" kollrar bort dem och vi är fria att gå.

Senare på kvällen så när vi gått hem för att lägga oss, så blir några av oss (jag och "Angie". Zebediah ser dem spana utanför hans bostad) besökta av representanter för specialpolisen. Zeb går ut och frågar de som spanar mot där han bor vad de vill, men de ger sig av efter en del munhuggning, och att de meddelat att de har honom under uppsikt. De knackar på hemma hos mig, och framför meddelandet att de vet att det hänt massa konstiga saker runt omkring vårt sällskap, och att de vet vilka och vad vi är, och att de inte uppskattar detta, och om det sker mer saker kommer de plocka in oss i "förebyggande syfte". Jag svarar lugnt att jag har inte några avsikter att starta något, vilket de accepterar. "Angie" får också besök, och där är en liten högre uppsatt specialpolis som i princip förklarar samma sak. Hon erkänner villigt att det var hon som skapade de här clockwork-varelserna.

Vi vet inte om de här agerade på uppdrag av prästinnan som vi bråkat med tidigare eller på uppdrag av den gamle romaren som ledde anglikanska kyrkan...
 

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
40
Location
Högdalen (Stockholm)
Idag fortsatte vi våra bravader i Oktoberlandet. Senaste sessionen lämnade vi Yakun Dent i Arkansk, utan större omsvep; till vårt försvar hade vi inte fått något vidare första intryck av karln. Nu begav vi oss på egen hand ut över tundra och polar-is, och skaffade oss gott försprång över Pionjärsklubbens stroppar, som utgör vår konkurrens i detta race. Efter att under den bittert kalla resan ha lärt känna några udda existenser mitt ute i ingenstans, hittar vi på stranden vid en självlysande sjö det basläger från en olycksdrabbad expedition som vi varit på jakt efter.

Vi hittade även den tunnel-öppning som dagboks-anteckningar låtit påskina skulle leda ned till allsköns konstigheter i underjorden.

”Konstigheter” var en underdrift… Ett par talande ”snö-spindlar” jagandes efter hämnd på Snö-Baronen, en grupp skadade vättar/kobolder som sålt smöret och tappat pengarna, stora oranga svampar som rörde på sig, elektriska sporer som sakta drev genom tunnlarna, och självlysande alger på tunnelväggarna.

Jag är fortfarande mycket förtjust i Oktoberlandets världsbygge, och ser fram emot fortsättningen av våra äventyr.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,765
Idag har jag spellett Nordiska väsen för mina syskonbarn Olivia, Julia, Astrid och Elsa, 10-14 år gamla. Jag valde ett äventyr som hette Hamnskiftarbältet som jag hittade på DriveThruRPG. Det var hela gängets premiär med Nordiska väsen och alla blev nöjda. År noll-motorn är ingen personlig favorit men den är funktionell och lättspelad. Äventyret var lite rörigt skrivet men spännande och lagom omfattande för en eftermiddags spel. Tjejerna lyckades inte särskilt väl med detektivarbetet men klarade ändå av att förhindra fler dödsfall och att avslöja vad som pågick. Som helhet ett lyckat spelmöte. För övrigt är Nordiska väsens regelbok otroligt snygg och den känns väldigt påkostad.
 
Top