Idag har jag spelat...

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,085
Location
Stockholm
Köpmannen i fråga ger fortfarande inte upp, utan samlar ihop ett band av troll, en grupp extra tvivelaktiga andra äventyrare (tips: moraliskt undermåliga andra äventyrare är jättebra att ta med i de flesta rollspel!), och ett par dussin malcontents från klanen och marscherar till Spindelfolket för att få igenom sina krav med våld eller hot om våld. Rollpersonerna försöker först stävja det diplomatiskt inom klanstyret, men Våld är alltid ett alternativ, och klanen ställer sig närmast automatiskt på den egna sidan, oberoende av moraliska betänkligheter. Om några inom klanen vill plundra främlingar är det helt OK.
Hur lyckades köpmannen med allt detta? Det låter väldigt risky att kontakta både troll och tvivelaktiga äventyrare, kombinerat med att rollpersonerna väl vann diskussionerna i klanrådet. Dessutom blir det väl ungefär som att köpmannen stjäl av rollpersonernas bytesmarker, på ett vis. Luktar lite som att denne köpman borde kunna bannlysas för sin uppstudsighet! 😤
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,442
Hur lyckades köpmannen med allt detta? Det låter väldigt risky att kontakta både troll och tvivelaktiga äventyrare, kombinerat med att rollpersonerna väl vann diskussionerna i klanrådet. Dessutom blir det väl ungefär som att köpmannen stjäl av rollpersonernas bytesmarker, på ett vis. Luktar lite som att denne köpman borde kunna bannlysas för sin uppstudsighet! 😤
Han är ett troll själv, så just den biten ordnar sig. :) Och eftersom de kompromissade i slutänden är det ingen som jagar sådant.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,211
Location
Borås, Sverige
Good Society: a Jane Austen rpg.

Nyheter om familjen i den lokala skvallerblaskan. Äldsta systern inser att hennes syskons handlingar kommer få henne att åldras i förtid och leda till hennes död.. Sedan förmaningar från den gamla änkan Lady Donovan. Minst en av syskonen är säkra på att Lady Donovans barnbarn som hon säger skall komma tillbaka och gifta sig inte finns...

Besök på en usel opera. brodern i familjen smiter iväg under föreställningen med sin vän som är hertigens son, och de skvallrar om vem som är vem, och dricker sig lätt berusade. I pausen möter min karaktär en ung vacker man som flörtar med henne. Planerat av henne och hennes väninna för att göra den unge man hon har känslor för svartsjuk. Det lyckades.. Förra gången så dansade de 4 gånger tillsammans på balen, vilket definitivt var skandalöst.... Dock så har den unge mannen som dök upp på operan sin egen skandal. vi vet ej vad ännu, och då han är lite äldre, så känner inte karaktärerna till detta. :)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,429
Location
Malmö
Vi spelar just nu Eon 5 (jag spelleder). Våra hjältar är på väg till byn Folasa för att ta reda på sanningen om ett forntida tempel i närheten. Än så länge har de mest fått en dumdrake att lugna sig och hört mörka profetior från toshiska schamaner
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,211
Location
Borås, Sverige
Idag har jag spelat Lancer. vi tog ut 2 Kaijus, och en del black market guys. Komplext system, som inte riktigt var min kopp te. Hjälpte inte att det var 100% strid, och 0% rollspel pga ett konventsarrangemang via roll20.
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,211
Location
Borås, Sverige
Idag har Jag spelat Scion 2e. satt i 1890-talets London.

En grupp udda karaktärer undersöker mystiska mord. Inser det har med gamla vikingar att göra som tänker göra ett gigantiskt brandoffer av staden för att summonera något typ som Fernisulven eller Midgårdsormen.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,240
Location
Stockholm
Idag blev det lite gammal god svensk rälsad konventsfriform i form av Upsalasviten del 2! Riktigt kosmiskt skräckigt och bra! Kände nog att den faktiskt emellanåt blev ännu bättre än del 1, med en del miljöer och set pieces som är riktigt bra. På vissa sätt är upplägget lite enklare än del 1 med ganska få scener med huvudpersonerna i Uppsala och tydliga spår som leder framåt. På andra sätt blir det dock mer komplicerat, när man spelar ut flera historier i historien.

Hade knappt hunnit förbereda detta mer än att jag läste igenom det en gång (har dock läst det en gång tidigare för några år sedan) och klippte ut rollpersoner och handouts i går under ett par timmar. Så det jag tar med mig till del 3 är att ta mig tid att preppa lite mer. Bara en sådan sak som att ha lite bättre koll på alla rollpersoner så att jag inte råkar pinsamt blanda ihop dem. Ska också tänka igenom och försöka förbereda mig lite i språket. Det är mer av en berättande roll som spelledare än mycket annat jag spelar, och just hur språket används i beskrivningar av miljöer och skeenden känns som något som är värt att försöka jobba med i förväg. Kanske skriva lite stödord, kanske tänka ut några formuleringar och specifika scener eller händelser.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,985
Location
Örebro
Körde första spelmötet som spelledare av the slithering till PF2.

Spelarna märkte att det inte var en höjdare att hugga en black pudding med slashing och piercing... Saker gick lite över styr och det var nära på att äventyret slutade lika snabbt som det började.

Helt fel spelare lyckades lite senare vara så pass inställsam att denne fick en diplomats bricka, jag anar att det här kommer göra att jag kommer lägga pannan i djupa veck framöver.

Avslutningsvis satte sig gruppen som var helt fri från det mänskliga folkslagen och lyssnade på en predikan som talade om vikten av människans inneboende essens. Mina spelare hade en del kommentarer om samtida politiska fenomen genom större delar av denna intensiva start på the slithering. Kul att vara igång en liten vända igen efter ett längre uppehåll.
 
Top