Idag har jag spelat...

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,634
Inte idag men förra helgen spelade vi WFRP 4e. Ett IRL-möte dessutom!
Vi spelade hela äventyret "A Rough Night at Three Feathers".
Var lite nervös för hur systemet skulle kännas vid bordet och om vi skulle fastna i regeldiskussioner och bläddrande i regelboken, men det flöt på smidigt och det kändes som om spelarna tyckte systemet var toppen.
Äventyret är rörigt att läsa men kul att spela. Trattade ner all brödtext till en liten punktlista och det funkade riktigt bra. Alla blev peppade på att spela vidare verkade det som. En spelare undvek döden med blotta förskräckelsen (och genom att be en tyst bön till mörka makter). Det var skoj.
 
Last edited:

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
73
Jag har under rätt många år viljat komma igång med rollspel.
Att hitta en lokal grupp som spelar det man själv är intresserad av är inte helt enkelt.
Men det finns massvis online.

Det har förstås också stor betydelse vilket spel man söker. Jag gillar personligen idén om att ens karaktär inte går från att vara svag till god-like.
Gillar också idén på att det är farligt att resa.

Gillar verkligen LoTR samt Dune så var inte jättesvårt att hitta var jag vill börja.

Så efter att inte spelat något alls är jag nu igång med 2x The One Ring 2nd edition samt en Dune-kampanj.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,483
Location
Göteborg, Lindome
I torsdags spelade vi vidare på Star Wars-äventyret Beyond the Rim. Vi lämnade Cholganna och drog ett snabbspår bort till Raxus Prime som vi tror är slutstationen i äventyret. Jag lyckades bra med min astrogering och vi dök upp nära planeten och på betryggande avstånd från imperiestationen. Trodde vi.

Vi blir ögonblickligen anropade av någon tjänsteman som kräver att vi visar upp ett tillstånd för att få landa. Något vi naturligtvis inte har. Här lägger äventyret ut en tjock räls under oss och inga färdighetstester i världen kan förändra något. Så vår pilot trycker gasen i botten ner mot planetytan, men vi får direkt fyra TIE fighters i hasorna. Som dök upp från ingenstans.

Raxus Prime är en skrotplanet fylld av sopor, skrot och bråte och äventyret har bestämt att vi skall få uppleva en spännande jakt mellan högar av metallskrot. Har det gjorts i en Star Wars-film, så måste det ju hända i ett Star Wars-äventyr.

Så det är vad som händer. Spelledaren slår varje runda på en Event Table, vår pilot testar sin färdighet för att undvika (eller mildra) effekten av händelsen, våra skyttar skjuter mot fienden, fienden skjuter tillbaka och våra mekaniker springer runt och lappar ihop vårt skepp. Runda efter runda.

När det gäller det sistnämnda hade jag noterat att reglerna för att reparera skador på rymdskepp är på sidan 243 i Core Rulebook. Men just den här dagen hade spelledaren inte släpat med sig regelboken. Vilket nog var lika bra för oss, eftersom man enligt reglerna inte kan reparera Hull Trauma annat än på ett skeppsvarv. Så hade vi spelat enligt reglerna, hade vårt skepp varit en rykande skrothög inom tre rundor och äventyret hade slutat där.

Men nu visste vi inte det, så vi lagade frenetiskt och lyckades till sist vinna över de elaka och ta oss till den hemliga mötesplatsen. Där spelkvällen slutade.

Det var vår första stora rymdstrid och jag får säga att deras regler inte alls ger samma känsla som filmerna. Vårt skepp (en Millennium Falcon rip-off) har ett pansar på 3, vilket funkar som damage reduction, och maximal Hull Trauma på 22. Fienden träffade de flesta gångerna med sina skott och varje skott gjorde minst 7 i skada, dvs minst 4 poäng går in. Dessutom finns det en händelse i tabellen som ger 9 i skada som inte kan undvikas (naturligtvis råkade vi ut för den). Man inser lätt att det inte tar många rundor att skjuta ut vårt skepp med de reglerna. Men det kanske är något mer vi missade.

Nu är vi i alla fall framme och det borde inte vara mycket kvar på äventyret.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,876
Igår var det jakt med häst och vagn på Middenheims gator, och bossfight på en av broarna ut från staden.

Idag var det Svärd & svartkonst på jobbet när bibblan ordnade speldag. Fyra äventyrare vandrade in i Frostdalen, fick höra att det saknades får. Kom i luven på gänget i tornet, och slog ihjäl de flesta av dem. Inga får hittades. Hållit på och pysslat och samlat för att spela lite rollspeligt figurspel i över ett år, så kul att få duka upp till lite figurspeligt rollspel!

frostdalen.jpg
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,765
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Igår var det jakt med häst och vagn på Middenheims gator, och bossfight på en av broarna ut från staden.

Idag var det Svärd & svartkonst på jobbet när bibblan ordnade speldag. Fyra äventyrare vandrade in i Frostdalen, fick höra att det saknades får. Kom i luven på gänget i tornet, och slog ihjäl de flesta av dem. Inga får hittades. Hållit på och pysslat och samlat för att spela lite rollspeligt figurspel i över ett år, så kul att få duka upp till lite figurspeligt rollspel!
Väldigt snyggt litet landskap! Och mycket passande att mutanten hette Jiralt.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,632
Idag stannade vi kvar på Nördhäng Norrtälje och spelade Tassar & Morrhår :) Förra gången gick vi hem och spelade. Det var samma gäng då som nu: skatan Spaghetti, kaninen Kruk, igelkotten Fu, ödlan Slim och råttan Dinkel. De begav sig in i människorbestarnas hus och fann den glänsande skivan som Bork Tvesvans inte hann ta med sig när råttorna tvingades flytta ut från källaren. Som vanligt var det Borks högra hand, Mandelkubb, som gav dem uppdraget. Belöningen var antingen 1000 pengar eller en titel. Alla valde en titel åt sig själva :D
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
73
Började dagen med en session The One Ring (2nd edition).
Vi började i Rivendell, gick över bergen, och lyckades enkelt ta oss igenom efter att ha scoutat vilken väg som var säker.
Besökte Beorn som efter konversation lätt oss stanna och vila upp oss.
Vi fortsatte sedan söderut till Mountain Hall där Hartfast efter lite fram och tillbaka inte bara lätt oss vila upp oss utan också skulle skicka mer folk för att skydda vägen över berget.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,634
Location
Malmö
Igår körde vi femte passet av Pysslingkrönikan till Oktoberlandet. De två pysslingarna har äntligen, och hårt tryckta av världen omkring dem, vågat börja läsa i själva Pysslingkrönikan. De har börjat lära sig den magi som finns i boken, nämligen:

Babas Stygn
Får ny färdighet: Babas Stygn. Måste byta ut ett attribut mot något kopplat till att vara häxa, röd magi, Babas tjänare eller liknande. Varje besvärjelse kostar ett ödespoäng och kräver ett färdighetsslag. Stygnen tar 1D6 timmar att färdigställa.
Färdighetsvärde:
  1. Täckstygn: Kan fästa ett mönster i ett klädesplagg. Den som tar på sig plagget byter utseende. Utseendet specificeras när plagget skapas.
  2. Fästa liv: Kan lura döden genom att binda personen till kroppens kött.
  3. Tankestygn: Fäster mönster i någons kläder. Kan då placera in en övertygelse eller tanke i den fens huvud.
  4. Hungerstygn: Fästa i någons kläder, så länge personen bär plagget ger mat inte näring och personen tar 1 Stress per dygn, tills fen svälter ihjäl.

Yuri använde magin för att sy om Ivans skjorta (utan att berätta för Ivan). Nu förvandlas en fes utseende av att ta på sig skjortan. Av slump (Yuri vet ännu inte vad han gör...) blir man en exakt kopia av släktforskaren Rupius Todda. Todda har i sitt nya verk Det Röda Arvet felaktigt (eh...) hängt ut Yuri och Ivans släkt Botenkin som häxanhängare, vilket är orsaken till att ingen handlar av Sko & Läder och att de nu har skulder som maffian försöker casha in. Ska bli spännande att se vad de gör av sina nya krafter!
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,556
Jag har under rätt många år viljat komma igång med rollspel.
Att hitta en lokal grupp som spelar det man själv är intresserad av är inte helt enkelt.
Men det finns massvis online.

Det har förstås också stor betydelse vilket spel man söker. Jag gillar personligen idén om att ens karaktär inte går från att vara svag till god-like.
Gillar också idén på att det är farligt att resa.

Gillar verkligen LoTR samt Dune så var inte jättesvårt att hitta var jag vill börja.

Så efter att inte spelat något alls är jag nu igång med 2x The One Ring 2nd edition samt en Dune-kampanj.
Hur är Dune att spela? Det ligger typ högst på min lista över saker jag vill testa.
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
73
Hur är Dune att spela? Det ligger typ högst på min lista över saker jag vill testa.
Jag har bara spelat en session så har inte så mycket kött på benen (plus att jag egentligen inte spelat rollspel tidigare) så ta detta med en nypa salt.
Men det var väldigt intressant för mig eftersom jag kom in som Fremen, ingen i huset känner mig och jag har en egen kanal till GM där jag kan prata om saker som jag vet men inte dom andra (gissar att det är likadant för andra i gruppen).

Vi slog väldigt lite tärningar, handlade mer om hur historien utspelar sig.
Tyckte att GM hade byggt en väldigt intressant story runt en rätt "enkel" grej.

Det verkar inte som att combat har speciellt stort utrymme, så gillar man det så kanske det inte är speciellt bra spel?
Men jag älskar idén på att spela med intrig, politik och drama och tror att Dune kan skapa en miljö för det.

Huset som jag försöker bli en del av är på Arrakis vilket självklart är coolt när man är Fremen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,663
Location
En mälarö
Igår spelade jag D&D5. Jag har spelat olika utgåvor av Dungeons & Dragons sedan (tänker efter...) 1985. Och först nu, trettioåtta år senare, är jag med om en av de mest ikoniska upplevelser man kan råka ut för i det spelet. Nämligen att förväntansfullt gå fram till en skattkista och upptäcka att det är en Mimic. Nafs!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,139
Igår spelade jag D&D5. Jag har spelat olika utgåvor av Dungeons & Dragons sedan (tänker efter...) 1985. Och först nu, trettioåtta år senare, är jag med om en av de mest ikoniska upplevelser man kan råka ut för i det spelet. Nämligen att förväntansfullt gå fram till en skattkista och upptäcka att det är en Mimic. Nafs!
Det där hände mig för ett tag sen, fast med en dörr jag försökte tjuvlyssna vid i stället för en skattkista. Någon sorts rite of passage antar jag.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,632
Igår spelade jag D&D5. Jag har spelat olika utgåvor av Dungeons & Dragons sedan (tänker efter...) 1985. Och först nu, trettioåtta år senare, är jag med om en av de mest ikoniska upplevelser man kan råka ut för i det spelet. Nämligen att förväntansfullt gå fram till en skattkista och upptäcka att det är en Mimic. Nafs!
Det blev plötsligt lite svårt att andas när du skrev att 1985 var för trettioåtta år sedan... :D
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,632
Idag var tonåringen med och spelade Fantasy World. Hen skapade en trubadur som passade väldigt bra in i gruppen. Det var mycket action med mordbrand (som nästan höll på att kosta brännaren själv livet) och möte med den fruktansvärda gigantoson.
 

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
29
Igår höll jag i spelmöte 100 i vår 5e-konfluxkampanj. Gruppen tog sig igenom både en drömvärlden och en Feywild-dungeon för att försöka befria en tidigare RP från en lovecraftiansk tron belägen långt under Etemenankitemplet i Isakra. Trollkarlen och druiden samarbetade sedan för att göra en lufträd (Meteor Swarm...) mot en trakorisk befästning på Clusta Noba. Gruppen nådde efter detta tillslut level 20. Nästa speltillfälle kommer vara det sista och det känns lite vemodigt, men nästa kampanj utspelar sig på Hogwarts och det är jag väldigt pepp på!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,110
Location
Nordnordost
Fortsättning på kampanjen som introducerades här:

Vi spelar Solar System/Ökenros. Året är 1913.

Berättelsen kretsar kring två personer: Sasha Calleeuw som jobbar på en fabrik där man tillverkar Gångare, tvåbenta maskiner/fordon med militär potential. Samt Larissa Thys, modern kvinna och dotter till den avlidne ingenjör Thys.

Larissa har återvänt till Liege för att begrava sin hastigt avlidne far, hon trodde att besöket skulle bli kort, men att reda upp dödsboet tar längre tid än väntat. Hennes advokat Mattias Pelleriaux kämpar för att få allt klart, men hennes farbror som äger fabriken där hennes far arbetade verkar inte direkt samarbetsvillig, och enligt hushållerskan avlägsnade han en del papper från hennes fars kontor strax efter faderns frånfälle.

Samtidigt har Sacha som arbetar som svetsare på Paul Thys fabrik börjat umgås i kommunistiska kretsar, och dessutom har han en affär med Johanna Pelleriaux, Larissas kusin och hustru till Larissas advokat.

Vi är tre spelmöten och sju scener in i kampanjen, och intrigerna bara tätnar.


1681421865401.png
 
Last edited:

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,133
Igår (med slut strax efter midnatt) spelade vi andra kvällen på Den svarta madonnan. Jag utgår från den gamla svenska versionen, lägger till en del nytt från den nyare engelska och använder regler jag skrivit själv (där har vi provat oss fram senaste halvåret, men nu börjar de bli färdiga; de är väldigt friformiga - ungefär som Cthulhu Dark är i förhållande till Call of Cthulhu - och innebär stort fokus på spel in charater).

Sällskapet, med två gamla stasi-agenter och en nazistjagande Israel, har insett att de måste häva förbannelsen som lagts på dem genom en ritual. Så nästa gång blir det dags att ta sig in i Puragtovs villa och göra detta!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,654
Location
Fallen Umber
Jag har inte läst den nya engelska versionen, bara den gamla svenska, men hade fått för mig att det nästan var en ren översättning utöver anpassning av speldata till det nya regelsystemet. Så är alltså inte fallet? Kan du säga något mer om förändringarna?
 
Top