Idag har jag spelat...

Jim Profit

Warrior
Igår spelade vi Rogue Trader, och våra "muntra" protagonister fann sig själva i jakt på void-kartor på fel ställe. Highlights inkluderade bland annat en brottningsmatch mellan en ork, en mutant-kock, och en stor kastrull med het olja.

Vi slipade också vidare på vårt regel-hack.

Pilzefrau

hon/henne
Igår spelade vi Utpost. Utposten var Horizon II, ett fartyg på ett giftigt ishav på en ismåne. Uppdraget var att sondera efter en bra plats att bygga en bränsledepå för en ny hyperrymdsgenomfartsled. Sajten Echo-3 var lovande, men där hade siktats mystiska humanoida varelser. Säkerhetschefen och chefen för biolabbet kände båda till den tidigare incidenten med kloningsmaskinen, och försökte mörka sin egen inblandning. Alla huvudroller dog utom den lata termostat-teknikern, som fattade vartåt det barkade tidigt och stack i en flyktkapsel. Resten av de namngivna rollerna slogs mot klon-horden till sista man. Av skeppets 150 rödskjortor lyckades några fly, och några lade ner sina vapen när de såg att det vi slogs mot var "människor" (trots vad min roll, högste chefen Anthony Leeds, påstod). Vi vet inte vad som hände med de som lade ner sina vapen – Anton (som spelade Utsidan) valde att lämna deras öde okänt.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
I helgen spelledde jag Nordiska Väsen. En vän med stort Lovecraftintresse var på besök från England, så tanken var att spela Call of Cthulhu men från två andra i spelgruppen fanns efterfrågan där min sambo "ville få ha underkjol" och en annan var mer taggad på viktoriansk tid, så jag föreslog att byta till Nordiska Väsen. Tanken var först att spela En grym hemlighet, men spelarna ville inte ha ett för långt spelmöte, så jag improviserade fram ett äventyr i lite Crimson Peak-stämning, eftersom en RP var en aristokrat och nyligen nygift med en svensk friherre. Så äventyret fick bli att de utforskade parets herrgård på de Upländska slätterna medan friherren (som var skogsägare) skulle uträtta ärenden norröver. Men markerna plågades av nattramnar och det visade sig att maken mördat sin tidigare fru. Jag lade dessutom in att hennes kropp fanns uppstoppad i ett hemligt rum, efter att en spelare kom på att han hade flera uppstoppade djur och fåglar, vilket först kom från ett skämt då en SLP (en lomhörd äldre dam på besök) hörde fel och trodde sig höra "bill", vilket fick spelaren att börja prata om alla uppstoppade fåglar.

Det blev väldigt lyckat, där jag lade in en skrämseleffekt att maken återvände lagom till att spelarna skulle ge sig av för att hämta länsman, vilket fick min sambo att skrika av skräck. Tillslut lyckades de lösa mysteriet och herrgården återgick då till sitt ursprungliga namn… Slottet Gyllencreutz. Så nu är planen att vi ska fortsätta spela lite Väsen med spelgruppen. Vilket de av oss var taggade på.

Halv-relaterat till diskussionen om Nordiska Väsen och anakronismer så är en av de roliga sakerna med att det spelets öppenhet kring historia att är folk historienördar så kan typ alltid få säga ja till spännande historiska element de vill få ha med.

God45

#PrayersForBahakan
Vi har spelat första sessionen i en ny Unknown Armies kampanj.

-Kabalens medlemmar prostituerade sig själva för att få ledtrådar till mäktig magi som de kan mata till maskoten/guden som annars kommer äta dem. Men så länge maskoten/guden är matad vinner fotbollslaget kabalen är cheerleaders för!

-Kabalen polisanmälde en kannibalistisk chokladmästare för att han gjorde kakor av en kvinnas insidor.

-Kabalen stal en onaturligt realistisk penistårta.

-En medlem i kabalen, Amber, mördade sedan en hemlös man med sin drunken boxing kung-fu när han försökte stjäla penistårtan.

Organ

Out of time, out of mind
Idag har jag spelat Drakar och Demoner 23. Jag introducerade fyra 10-11 åringar till hobbyn på mitt lokala bibliotek. Vi tog oss halvvägs genom Fasornas isberg. Fortsättning och, förhoppningsvis, avslut nästa gång.
Gänget ovan ska träffas en gång i månaden. Men det blev en sådan framgång att djungeltrumman gick bland ungarnas klasskompisar till den milda grad att vi fick starta en grupp till som kör alternerande veckor. Första sittningen med gäng nummer två gick av stapeln igår. Även denna gången kom vi halvvägs genom Fasornas isberg. Ytterligare ett strå till stacken draget för att få till en ny generation rollspelare. :cool: