I helgen spelledde jag Nordiska Väsen. En vän med stort Lovecraftintresse var på besök från England, så tanken var att spela Call of Cthulhu
men från två andra i spelgruppen fanns efterfrågan där min sambo "ville få ha underkjol" och en annan var mer taggad på viktoriansk tid, så jag föreslog att byta till Nordiska Väsen. Tanken var först att spela
En grym hemlighet, men spelarna ville inte ha ett för långt spelmöte, så jag improviserade fram ett äventyr i lite Crimson Peak-stämning, eftersom en RP var en aristokrat och nyligen nygift med en svensk friherre. Så äventyret fick bli att de utforskade parets herrgård på de Upländska slätterna medan friherren (som var skogsägare) skulle uträtta ärenden norröver. Men markerna plågades av nattramnar och det visade sig att maken
mördat sin tidigare fru. Jag lade dessutom in att hennes kropp
fanns uppstoppad i ett hemligt rum, efter att en spelare kom på att han hade flera uppstoppade djur och fåglar, vilket först kom från ett skämt då en SLP (en lomhörd äldre dam på besök) hörde fel och trodde sig höra "bill", vilket fick spelaren att börja prata om alla uppstoppade fåglar.
Det blev väldigt lyckat, där jag lade in en skrämseleffekt att maken återvände
lagom till att spelarna skulle ge sig av för att hämta länsman, vilket fick min sambo att skrika av skräck. Tillslut lyckades de lösa mysteriet och herrgården återgick då till sitt ursprungliga namn… Slottet Gyllencreutz. Så nu är planen att vi ska fortsätta spela lite Väsen med spelgruppen. Vilket de av oss var taggade på.
Halv-relaterat till diskussionen om
Nordiska Väsen och anakronismer så är en av de roliga sakerna med att det spelets öppenhet kring historia att är folk historienördar så kan typ alltid få säga
ja till spännande historiska element de vill få ha med.