Tror du att man får mer brudar av AXE?Jag ska inte lägga några åsikter i dina ord, men av dina svar i ovanstående lilla tråd-del får jag en känsla av (tillsammans med saker du skrivit i flera av dina många ännu fler inlägg längre ner) att du inte bara tycker att företagen skapar ett behov, utan du tycker även att de i sin reklam ljuger dig rakt upp i ansiktet. Har jag rätt?
Själv har jag testat Gilette Mach 3 under en tid och kommit fram till att jag tycker bättre om 1-kronas engångsrakhyvlar (10 för 10 kr- förpackningar). För en tid sedan köpte jag en skitbillig variant på något billighetsvaruhus. Lite som Mach3, men man fick med typ 25 extra huvuden och paketet kostade kring 30 spänn. Den visade sig fungera bättre än Mach3 i empiriska tester (dvs, när jag rakade mig).Skulle det inte finnas reklam för rakhyvlar, ja vad säger då vilken hyvel vi väljer när vi väl står i handeln. Hur får jag reda på att det ligger sanning i att Gilettes Mach 3 hyvel är bättre än säg apotekets 3bladiga hyvel? (vilket den är, en underbar skillnad. Kom känn på min kind när jag rakat mig
Memetisk litteratur innehåller, senast jag tittade, en hel del användbara verktyg för att definiera olika typer av egenskaper memes kan ha och så vidare. Memetiken är ett grundverktyg, och väldigt ung som vetenskap. Det den kan göra idag är att ligga som grund för förståelse och eventuellt leda till mer effektiv programmering.Problemet med memetiken som jag upplever den är att den bara förklarar att en idé tog sig från A till B. Inte varför eller hur vilket är mycket mer intressant eftersom om man nu undersöker en idé är det väl intressantare att undersöka vad den idén består av och varför den tilltalar folk än att helt enkelt konstatera att den sprids.
Det terminologin tillför är, som vanligt, att man kan precisera saker mer exakt. Lite som att kunna skilja på "dedaktik" och "pedagogik". En meme är en idés mest grundläggande beståndsdel, medan ett memeplex är en sammansättning av memes, ett "komplex" av idéer. I vardagligt tal kallas båda för "idéer". Att använda orden "meme" och "memeplex" signalerar dessutom vilken typ av egenskaper hos idéerna man försöker beskriva.Sen om meme är det samma som idé varför ens använde termen meme när den helt uppenbarligen inte tillför något nytt och folk måste kolla upp vad det är för att ens förstå.
Vilka är dessa verktyg? I alla de exempel som jag hitills läst (wikipedia och hur du har använt terminologin här)så förklarar det bara att vissa saker händer. Inte varför eller hur. Att man sedan använder en viss terminologi ändrar inte på det. Dessutom skulle jag inte gå så långt att kalla det för en vetenskap. Jag skulle nog gå med på att det är en viss terminologi men inte en hel vetenskap. Och som teori förklarar det inte ens speciellt mycket utan förutsätter bara att saker och ting sker vara sig de gör det eller inte.Memetisk litteratur innehåller, senast jag tittade, en hel del användbara verktyg för att definiera olika typer av egenskaper memes kan ha och så vidare. Memetiken är ett grundverktyg, och väldigt ung som vetenskap. Det den kan göra idag är att ligga som grund för förståelse och eventuellt leda till mer effektiv programmering.
Vad är en idés mest grundläggande beståndsdel? Är det coca cola? Är det läsk? Är det måltidsdryck? Är det vätska? Är det en kemisk förening? Var drar man gränsen? Problemet med memetiken som terminologi är att den inte preciserar saker mer exakt. Den byter bara ut vissa ord mot andra och abstraherar vissa skeenden tills det inte längre tillför något eller säger speciellt mycket om hur det går till. Som i exemplet nedanför från wikipedia:Det terminologin tillför är, som vanligt, att man kan precisera saker mer exakt. Lite som att kunna skilja på "dedaktik" och "pedagogik". En meme är en idés mest grundläggande beståndsdel, medan ett memeplex är en sammansättning av memes, ett "komplex" av idéer. I vardagligt tal kallas båda för "idéer". Att använda orden "meme" och "memeplex" signalerar dessutom vilken typ av egenskaper hos idéerna man försöker beskriva.
Den säger inte nånting om hur rasism uppstår, varför den uppstår. Den konstaterar bara att det finns och för det behöver man inte memetik. Säger heller ingenting om hur den utvecklas bara att den gör det. Det säger heller ingenting om varför eller hur rasism blir mer atraktiv utan bara att den blir det. Den säger ingenting om hur själva spridningen går till bara att den sprids. Här har man bara abstraherat hela spridningsprocessen till att vara en metafor om virusspridning. Vilket i sig inte säger speciellt mycket.As replicators, memes are not deemed to be conscious entities (much like viruses), and are thus generally not deemed to be morally good or bad as entities. However, the behaviors that memes generate in individuals and groups can have moral implications. History furnishes many examples of the moral implications of racist memes when they interact with politics, such as the genocide that took place between the Hutus and Tutsis in Rwanda in 1994. Racism provides an example of a common meme: an ideology that has come to separate people, killing those who are either the targets or practitioners of racism (the latter due to backlash) and threatening the lives of those who do not believe in it. Once introduced into a culture, memes evolve (antisemitism versus xenophobia) and spread through society, sometimes becoming both harmful and attractive so that they spread like a virus.(Ref.: 1994 G. Burchett)
Utom i Sverige, där tomten mycket väl kan vara röd och vit, men folket dricker fortfarande inte Coca-Cola. Svenskar dricker must, så till den grad att Coca-Cola-försäljningen droppar vid jul i Sverige. Coca-Cola har i årtionden satsat enorma mängder pengar i reklam i Sverige, men har trots detta inte lyckats öka Coca-Cola-försäljningen vid jul i Sverige.Man utnyttjade en existerande idékonstruktion för att få ut sin marknadsföring i den "allmänna etern" s a s. Memeplexet var livskraftigt och framgångsrikt, och helt uppenbarligen inte självdestruktivt (som t.ex domedagskulters memeplex) utan lever och har högsta välmåga. Och Coca-Cola får ökade intäkter genom att folk associerar det röd-vita (och just det specifikt röd-vita) med dem.
Utom i Sverige, där tomten mycket väl kan vara röd och vit, men folket dricker fortfarande inte Coca-Cola. Svenskar dricker must, så till den grad att Coca-Cola-försäljningen droppar vid jul i Sverige. Coca-Cola har i årtionden satsat enorma mängder pengar i reklam i Sverige, men har trots detta inte lyckats öka Coca-Cola-försäljningen vid jul i Sverige.Man utnyttjade en existerande idékonstruktion för att få ut sin marknadsföring i den "allmänna etern" s a s. Memeplexet var livskraftigt och framgångsrikt, och helt uppenbarligen inte självdestruktivt (som t.ex domedagskulters memeplex) utan lever och har högsta välmåga. Och Coca-Cola får ökade intäkter genom att folk associerar det röd-vita (och just det specifikt röd-vita) med dem.
Jag har inte läst något annat i tråden, men jag måste ändå påpeka att memetik är ett av de coolast koncepten jag stött på, någonsin. Precis som Krille säger, så bygger den kommande modulen i ganska hög utsträckning på mem. Just nu håller jag på att redigera de två sista kapitlen av texten, så arbetet går framåt!Memetik är coolt. Jag och Snigel har funderat på ämnet och har en grej på gång till Skymningshem: Andra Imperiet som delvis bygger på ämnet. Men memetik är fortfarande ett rätt fluffigt formulerat ämne, som gör sig bäst som filosofisk poäng i Ghost in the Shell för att Masamune Shirow ska verka djup snarare än gubbsjuk.
Inte här.Ni skulle inte kunna utveckla lite mer kring det kommer att funka?
Jag säger till när jag haft tid att läsa upp om saken.Vilka är dessa verktyg?
Den är ingen naturvetenskap, och att hävda att en vetenskap måste vara det för att få kallas "vetenskap" känns bara dumt. Det rör sig om en teori, en förklaringmodell, ett perspektiv. Som kan hjälpa. Jag finner själv liknelserna mycket användbara; om man exempelvis ser den röd-vita coca-colafärgen som en meme som är associerad rent kulturellt med coca-cola (dvs normalt sätt en betydelsefull del av memeplexet "coca-cola") och Jultomten som ett memeplex som normalt sett är en del av det övergripande Julmemeplexet, så kan man förklara Coca-Colas framgångar delvis genom att de kopplat samman sitt memeplex med julen - dvs, något so,m de flesta associerar med positiva känslor såsom glädje etc.Vad är en idés mest grundläggande beståndsdel? Är det coca cola? Är det läsk? Är det måltidsdryck? Är det vätska? Är det en kemisk förening? Var drar man gränsen? Problemet med memetiken som terminologi är att den inte preciserar saker mer exakt. Den byter bara ut vissa ord mot andra och abstraherar vissa skeenden tills det inte längre tillför något eller säger speciellt mycket om hur det går till. Som i exemplet nedanför från wikipedia:
Mina föräldrar nämnde i förbigående att nå't tyskt skitvaruhus med billiga saker skulle öppna, och att det mesta där var av låg kvalitet men kostade rätt lite?Och hur fick du nys om att billighetsvaruhuset existerade?