Nekromanti Idealsamhället

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Lite Robert H. Frank-länkar

Här finns ett ganska långt utdrag ur boken. Det här verkar vara någon form av utdrag ur ett tv-program där han medverkar.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Demokratifrågor

Jag ska inte lägga några åsikter i dina ord, men av dina svar i ovanstående lilla tråd-del får jag en känsla av (tillsammans med saker du skrivit i flera av dina många ännu fler inlägg längre ner) att du inte bara tycker att företagen skapar ett behov, utan du tycker även att de i sin reklam ljuger dig rakt upp i ansiktet. Har jag rätt?

För om det inte är så att företagen ljuger dig up i ansiktet, utan att deras reklam faktiskt innehåller stora delar sanning, de råkar bara presentera den i olika fina förpackningar, så bidrar ju företagen till en viss form av konsumentupplysthet.

Skulle det inte finnas reklam för rakhyvlar, ja vad säger då vilken hyvel vi väljer när vi väl står i handeln. Hur får jag reda på att det ligger sanning i att Gilettes Mach 3 hyvel är bättre än säg apotekets 3bladiga hyvel? (vilket den är, en underbar skillnad. Kom känn på min kind när jag rakat mig:)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Skapade behov och andra myter

jag vet inte vad memetisk betyder, så jag får väl lita på att det är som du säger, ;-)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,128
Location
Rissne
Re: Demokratifrågor

Jag ska inte lägga några åsikter i dina ord, men av dina svar i ovanstående lilla tråd-del får jag en känsla av (tillsammans med saker du skrivit i flera av dina många ännu fler inlägg längre ner) att du inte bara tycker att företagen skapar ett behov, utan du tycker även att de i sin reklam ljuger dig rakt upp i ansiktet. Har jag rätt?
Tror du att man får mer brudar av AXE?
Jag vet att jag själv är ypperst tveksam. Särskilt med tanke på vad de reklamerna säger om könsroller, sexualdrift och annat intressant. Jag tror heller inte att jag blir en lyckligare eller lugnare människa av att köra en viss sorts bil, eller att McDonalds hamburgare faktiskt blir nyttiga bara för att de innehåller rågbröd ibland.

Kort sagt - ska man komma åt någon form av faktisk produktinformation, då kan man inte utgå från reklamen. Alls. Då bör man istället kolla på internet med folk som faktiskt använt produkten, läsa på om den, eller helt enkelt testa den ett tag.

Skulle det inte finnas reklam för rakhyvlar, ja vad säger då vilken hyvel vi väljer när vi väl står i handeln. Hur får jag reda på att det ligger sanning i att Gilettes Mach 3 hyvel är bättre än säg apotekets 3bladiga hyvel? (vilket den är, en underbar skillnad. Kom känn på min kind när jag rakat mig:)
Själv har jag testat Gilette Mach 3 under en tid och kommit fram till att jag tycker bättre om 1-kronas engångsrakhyvlar (10 för 10 kr- förpackningar). För en tid sedan köpte jag en skitbillig variant på något billighetsvaruhus. Lite som Mach3, men man fick med typ 25 extra huvuden och paketet kostade kring 30 spänn. Den visade sig fungera bättre än Mach3 i empiriska tester (dvs, när jag rakade mig).

Och det senaste tramset, med sex hyvelblad eller varför inte en motoriserad rakhyvel... Nej, det tror jag inte det minsta på. Egentligen ska man ju använda rakkniv...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,128
Location
Rissne
Re: Skapade behov och andra myter

Rekommenderar en wikipediasökning på memetics eller memetic programming. Memetik är helt enkelt idén att idéer fungerar som virus eller liknande livsformer, och sprids som sådana mellan människor. En idé är en "meme", ett idékomplex är ett "memeplex".

Mitt favoritexempel på framgångsrik memetisk programmering: Idag ser alla jultomten som vit och röd, korrekt? Det är iaf den vanligaste kombinationen för hyfsat moderna jultomtar. Det var det inte tidigare. Varför? Jo, Coca Cola tog ett existerande memeplex (Jultomten), graftade dit sina egna memes (deras färger, som de redan etablerat som sina genom annan reklam), och skickade ut det resulterade memeplexet i världen genom sin reklam. Man utnyttjade en existerande idékonstruktion för att få ut sin marknadsföring i den "allmänna etern" s a s. Memeplexet var livskraftigt och framgångsrikt, och helt uppenbarligen inte självdestruktivt (som t.ex domedagskulters memeplex) utan lever och har högsta välmåga. Och Coca-Cola får ökade intäkter genom att folk associerar det röd-vita (och just det specifikt röd-vita) med dem. Synergieffekt, helt enkelt.

Man kan ha olika namn för det här, men jag tycker nog att memetiken bidrar med termer och sammanhängande tankekedjor som fungerar ypperligt åtminstone för att förklara observerade fenomen. De reklamare jag talat med innan jag också till större delen gått med på att det är ungefär det man är ute efter - synergieffekter och att kunna utnyttja existerande koncept (memeplex) etc.
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
OT memetik

Problemet med memetiken som jag upplever den är att den bara förklarar att en idé tog sig från A till B. Inte varför eller hur vilket är mycket mer intressant eftersom om man nu undersöker en idé är det väl intressantare att undersöka vad den idén består av och varför den tilltalar folk än att helt enkelt konstatera att den sprids.

Dessutom så säger den inte så mycket om hur idéerna faktisk sprids. Eftersom hela virus tanken är en metafor säger det faktiskt väldigt lite om hur spridningsförloppet faktiskt går till. Idén bara ploppar upp på något sätt.

Även om coca cola lyckats sprida sin bild av hur tomten ser ut så förklarar inte memetiken hur de gjorde det och varför folk valde den bilden över andra bilder. Den konstaterar bara att de gjorde det och att det var lyckat.

Vi har Idé X och Idé Y. Idé Y sprids till den grad att Idé X inte längre finns. Idé Y var mer framgångsrik än Idé X. Det är ungefär så långt och djupt man kommer. Den förklarar inte hur Idé Y spriddes, varför den spriddes eller varför folk ens tog den tills sig. Den bara förutsätter att de sakerna hände automatiskt och naturligt.

Sen om meme är det samma som idé varför ens använde termen meme när den helt uppenbarligen inte tillför något nytt och folk måste kolla upp vad det är för att ens förstå. Memetiken verkar bara vara ett krångligt sätt att beskriva något som kan beskrivas mycket enklare och den lyckas inte ens speciellt bra i sitt beskrivande.

Men det är vad jag tycker.

- ostro
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,128
Location
Rissne
Re: OT memetik

Problemet med memetiken som jag upplever den är att den bara förklarar att en idé tog sig från A till B. Inte varför eller hur vilket är mycket mer intressant eftersom om man nu undersöker en idé är det väl intressantare att undersöka vad den idén består av och varför den tilltalar folk än att helt enkelt konstatera att den sprids.
Memetisk litteratur innehåller, senast jag tittade, en hel del användbara verktyg för att definiera olika typer av egenskaper memes kan ha och så vidare. Memetiken är ett grundverktyg, och väldigt ung som vetenskap. Det den kan göra idag är att ligga som grund för förståelse och eventuellt leda till mer effektiv programmering.

Sen om meme är det samma som idé varför ens använde termen meme när den helt uppenbarligen inte tillför något nytt och folk måste kolla upp vad det är för att ens förstå.
Det terminologin tillför är, som vanligt, att man kan precisera saker mer exakt. Lite som att kunna skilja på "dedaktik" och "pedagogik". En meme är en idés mest grundläggande beståndsdel, medan ett memeplex är en sammansättning av memes, ett "komplex" av idéer. I vardagligt tal kallas båda för "idéer". Att använda orden "meme" och "memeplex" signalerar dessutom vilken typ av egenskaper hos idéerna man försöker beskriva.
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Re: OT memetik

Memetisk litteratur innehåller, senast jag tittade, en hel del användbara verktyg för att definiera olika typer av egenskaper memes kan ha och så vidare. Memetiken är ett grundverktyg, och väldigt ung som vetenskap. Det den kan göra idag är att ligga som grund för förståelse och eventuellt leda till mer effektiv programmering.
Vilka är dessa verktyg? I alla de exempel som jag hitills läst (wikipedia och hur du har använt terminologin här)så förklarar det bara att vissa saker händer. Inte varför eller hur. Att man sedan använder en viss terminologi ändrar inte på det. Dessutom skulle jag inte gå så långt att kalla det för en vetenskap. Jag skulle nog gå med på att det är en viss terminologi men inte en hel vetenskap. Och som teori förklarar det inte ens speciellt mycket utan förutsätter bara att saker och ting sker vara sig de gör det eller inte.

Det terminologin tillför är, som vanligt, att man kan precisera saker mer exakt. Lite som att kunna skilja på "dedaktik" och "pedagogik". En meme är en idés mest grundläggande beståndsdel, medan ett memeplex är en sammansättning av memes, ett "komplex" av idéer. I vardagligt tal kallas båda för "idéer". Att använda orden "meme" och "memeplex" signalerar dessutom vilken typ av egenskaper hos idéerna man försöker beskriva.
Vad är en idés mest grundläggande beståndsdel? Är det coca cola? Är det läsk? Är det måltidsdryck? Är det vätska? Är det en kemisk förening? Var drar man gränsen? Problemet med memetiken som terminologi är att den inte preciserar saker mer exakt. Den byter bara ut vissa ord mot andra och abstraherar vissa skeenden tills det inte längre tillför något eller säger speciellt mycket om hur det går till. Som i exemplet nedanför från wikipedia:

As replicators, memes are not deemed to be conscious entities (much like viruses), and are thus generally not deemed to be morally good or bad as entities. However, the behaviors that memes generate in individuals and groups can have moral implications. History furnishes many examples of the moral implications of racist memes when they interact with politics, such as the genocide that took place between the Hutus and Tutsis in Rwanda in 1994. Racism provides an example of a common meme: an ideology that has come to separate people, killing those who are either the targets or practitioners of racism (the latter due to backlash) and threatening the lives of those who do not believe in it. Once introduced into a culture, memes evolve (antisemitism versus xenophobia) and spread through society, sometimes becoming both harmful and attractive so that they spread like a virus.(Ref.: 1994 G. Burchett)
Den säger inte nånting om hur rasism uppstår, varför den uppstår. Den konstaterar bara att det finns och för det behöver man inte memetik. Säger heller ingenting om hur den utvecklas bara att den gör det. Det säger heller ingenting om varför eller hur rasism blir mer atraktiv utan bara att den blir det. Den säger ingenting om hur själva spridningen går till bara att den sprids. Här har man bara abstraherat hela spridningsprocessen till att vara en metafor om virusspridning. Vilket i sig inte säger speciellt mycket.

- ostro
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skapade behov och andra myter

Man utnyttjade en existerande idékonstruktion för att få ut sin marknadsföring i den "allmänna etern" s a s. Memeplexet var livskraftigt och framgångsrikt, och helt uppenbarligen inte självdestruktivt (som t.ex domedagskulters memeplex) utan lever och har högsta välmåga. Och Coca-Cola får ökade intäkter genom att folk associerar det röd-vita (och just det specifikt röd-vita) med dem.
Utom i Sverige, där tomten mycket väl kan vara röd och vit, men folket dricker fortfarande inte Coca-Cola. Svenskar dricker must, så till den grad att Coca-Cola-försäljningen droppar vid jul i Sverige. Coca-Cola har i årtionden satsat enorma mängder pengar i reklam i Sverige, men har trots detta inte lyckats öka Coca-Cola-försäljningen vid jul i Sverige.

Det har till och med Coca-Cola till slut insett, och har därför börjat producera egen must vid jul, enkom för den svenska marknaden.

Trots det är tomten rödvit även i Sverige, även om rödgrå, rödblå, blågrå, gulgrå och grågröna varianter förekommer också.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Memetik och gubbsjuka

Man utnyttjade en existerande idékonstruktion för att få ut sin marknadsföring i den "allmänna etern" s a s. Memeplexet var livskraftigt och framgångsrikt, och helt uppenbarligen inte självdestruktivt (som t.ex domedagskulters memeplex) utan lever och har högsta välmåga. Och Coca-Cola får ökade intäkter genom att folk associerar det röd-vita (och just det specifikt röd-vita) med dem.
Utom i Sverige, där tomten mycket väl kan vara röd och vit, men folket dricker fortfarande inte Coca-Cola. Svenskar dricker must, så till den grad att Coca-Cola-försäljningen droppar vid jul i Sverige. Coca-Cola har i årtionden satsat enorma mängder pengar i reklam i Sverige, men har trots detta inte lyckats öka Coca-Cola-försäljningen vid jul i Sverige.

Det har till och med Coca-Cola till slut insett, och har därför börjat producera egen must vid jul, enkom för den svenska marknaden.

Trots det är tomten rödvit även i Sverige, även om rödgrå, rödblå, blågrå, gulgrå och grågröna varianter förekommer också.

---

Memetik är coolt. Jag och Snigel har funderat på ämnet och har en grej på gång till Skymningshem: Andra Imperiet som delvis bygger på ämnet. Men memetik är fortfarande ett rätt fluffigt formulerat ämne, som gör sig bäst som filosofisk poäng i Ghost in the Shell för att Masamune Shirow ska verka djup snarare än gubbsjuk.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Demokratifrågor

För en tid sedan köpte jag en skitbillig variant på något billighetsvaruhus

Och hur fick du nys om att billighetsvaruhuset existerade?
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Skapade behov och andra myter

Enligt en del är Coca Cola-tomten en Urban Legend. Men det är möjligt att det finns fler källor som säger motsatsen.

/Sax, skeptiker
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Memetik is the shit

Memetik är coolt. Jag och Snigel har funderat på ämnet och har en grej på gång till Skymningshem: Andra Imperiet som delvis bygger på ämnet. Men memetik är fortfarande ett rätt fluffigt formulerat ämne, som gör sig bäst som filosofisk poäng i Ghost in the Shell för att Masamune Shirow ska verka djup snarare än gubbsjuk.
Jag har inte läst något annat i tråden, men jag måste ändå påpeka att memetik är ett av de coolast koncepten jag stött på, någonsin. Precis som Krille säger, så bygger den kommande modulen i ganska hög utsträckning på mem. Just nu håller jag på att redigera de två sista kapitlen av texten, så arbetet går framåt!
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Re: Memetik is the shit

Det låter riktigt najs. Ni skulle inte kunna utveckla lite mer kring det kommer att funka?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,128
Location
Rissne
Re: OT memetik

Vilka är dessa verktyg?
Jag säger till när jag haft tid att läsa upp om saken.

Vad är en idés mest grundläggande beståndsdel? Är det coca cola? Är det läsk? Är det måltidsdryck? Är det vätska? Är det en kemisk förening? Var drar man gränsen? Problemet med memetiken som terminologi är att den inte preciserar saker mer exakt. Den byter bara ut vissa ord mot andra och abstraherar vissa skeenden tills det inte längre tillför något eller säger speciellt mycket om hur det går till. Som i exemplet nedanför från wikipedia:
Den är ingen naturvetenskap, och att hävda att en vetenskap måste vara det för att få kallas "vetenskap" känns bara dumt. Det rör sig om en teori, en förklaringmodell, ett perspektiv. Som kan hjälpa. Jag finner själv liknelserna mycket användbara; om man exempelvis ser den röd-vita coca-colafärgen som en meme som är associerad rent kulturellt med coca-cola (dvs normalt sätt en betydelsefull del av memeplexet "coca-cola") och Jultomten som ett memeplex som normalt sett är en del av det övergripande Julmemeplexet, så kan man förklara Coca-Colas framgångar delvis genom att de kopplat samman sitt memeplex med julen - dvs, något so,m de flesta associerar med positiva känslor såsom glädje etc.

Jag tycker egentligen inte att det är något konstigt, det här. Det är en lite annan terminologi på exakt det som beskrevs högre upp i tråden. Skulle du tycka bättre om idén om jag använde orden "idé", "idékomplex", "idéprogrammering"?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,128
Location
Rissne
Re: Demokratifrågor

Och hur fick du nys om att billighetsvaruhuset existerade?
Mina föräldrar nämnde i förbigående att nå't tyskt skitvaruhus med billiga saker skulle öppna, och att det mesta där var av låg kvalitet men kostade rätt lite?

Jag skulle inte ha åkt dit om inte vår rollspelsskjuts hade bestämt sig för att åka dit och köpa sitt käk den dagen.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Demokratifrågor

Mina föräldrar nämnde i förbigående att nå't tyskt skitvaruhus med billiga saker skulle öppna, och att det mesta där var av låg kvalitet men kostade rätt lite?

Och det sannolika är ju att dina päron hade sett reklam för varuhuset. Alltså fick du information genom reklam, om än möjligen indirekt, vilket visar på reklamens funktion som konsumentupplysare.
 
Top