Nekromanti Idiotiska konstruktionsmissar du stör dig på

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Jag tror att det är den grejen de flesta inte förstår är anledningen att Apples grejer är poppis (och inte att de är snygga). De är sjukt genomtänkta. Klart det finns detaljer jag retat mig på, men inte i närheten jag retat mig på mina PC. Den grej som legat närmast i användarvänlighet är väl min Nexus 7, men den når väl upp till 85% av den friktionslösa känsla en Applepryl har. Close but no cigar.
Ska nämnas att jag absolut inte upplevt någon av mina Appleprylar som friktionslösa. Genomtänkta, ja, och med bra hårdvara. Men oavsett vad tester säger statistiskt sett så passar deras interfacetänk inte alla. Har fått möblera om en hel del för att få saker att funka på ett någorlunda civiliserat sätt i OSX (touchpaden och gesterna är okej, men vem tyckte att det var en bra idé att inte ha någon vanlig jäkla maximera-knapp utan istället en knapp som anpassar sig efter innehållet (och som man därmed måste klicka på en gång varje gång man går till en ny hemsida)?

Det finns flera goda anledningar till att jag sålde min iPod Touch och definitivt inte kommer att köpa någon mobil enhet från Apple igen.

Men, efter lite omfipplande så mjukvaran funkar civiliserat är Air:en helt okej. Den är snabb (pga SSD och bra touchpad) och i övrigt kör jag ju samma jädra program som vanligt...

Hårdvarumässigt, med smarta lösningar etc, är det dock svårt att slå Apple på fingrarna. Finns en eller två chassitillverkare jag gillar mer, men t.ex den magnetiska strömsladden (och touchpaden) är såvitt jag vet oslagna.

Brior

Swordsman
Minutfärsk exempel: Två HDMI-ingångar i TV:n - tre HDMI-manicker som jag vill ha inkopplade. Hur svårt kan det då vara ett göra någon form av grenurtag där jag slår om en brytare manuellt till den signal jag vill släppa in i burken?

Men nejdå, jag har nu köpt två olika switchar under de senaste två dagarna varav båda är kass. Den första hade fjärrkontroll och annat bling men fungerade inte, dvs skickade inte ens signalen vidare, vilket får anses som basic. Retur. Den andra har en manuell knapp som låter mig välja ingående signal men om jag stänger av den apparat jag inte vill titta på så slutar den släppa igenom även den jag vill titta på.

Men hallå! Ta bort alla lampor och finesser och ge mig något som fungerar bara!

Basenanji

Postd20modernist
Heja Troberg som ger oss en anledning att gnälla över saker som är värda att gnälla om! :gremgrin:

En skitirriterande grej för mig just nu är att Ravens auto-turret i Starcraft II har samma kortkommande som "stim": T.

Så när jag klumpar ihop alla mina marines med ravens och ska anfalla fienden med mina stimmade marines så...slutar det med att en puckopilot i en Raven säger något med tysk brytning om att han inte kan placera den där jävla auto-turret:en där.

:gremmad:

Vimes

Sillkung
Basenanji said:
Heja Troberg som ger oss en anledning att gnälla över saker som är värda att gnälla om! :gremgrin:

En skitirriterande grej för mig just nu är att Ravens auto-turret i Starcraft II har samma kortkommande som "stim": T.

Så när jag klumpar ihop alla mina marines med ravens och ska anfalla fienden med mina stimmade marines så...slutar det med att en puckopilot i en Raven säger något med tysk brytning om att han inte kan placera den där jävla auto-turret:en där.

:gremmad:
Men Basse! Man kan ju binda om sina hotkeys!

Edit: Det här är inte bara tråden för rättfärdigt gnällande på Stora Problem, utan även för smarta lösningar på sagda problem.

Basenanji

Postd20modernist
*facepalm*

Jag visste det egentligen, men är lat OCH glömsk. Hörni, om zombieinvasionen kommer och ni funderar på att riskera nåns liv för att rädda mig så...tänk om. Jag kan gott få hänga med slemmosarna och säga *Gröööl....!* hela dagarna. :gremwink:

Ulfgeir

Swashbuckler
En konstruktionsmisss som jag fick anledning att störa mig på nyligen: Gränssnittet för ODBC-kopplingar mot databaser . Det finns inget sätt att exportera ut alla inställningar (inklusive lösenord och användarnamn), utan man får stega sig igenom den som om man skulle sätta upp den på nytt och anteckna manuellt. Problemet är att den i ett läge gör ett default-val på en skärm när man gör detta, så man vet inte vilket läge den skall vara i.

En sådan export och importfunktion är rätt smidig om man skall migrera servrar. Ja, man kan exportera ut VISS information. Dock inte något annat än typ vad kopplingen heter.

/Ulfgeir

chrull

Stockholm Kartell
Förlåt.

Jag ber om ursäkt för att jag nämnde Apple i ett foruminlägg på internet. Jag borde ha vetat bättre.

Förlåt Troberg för att jag indirekt skräpar ner din tråd med fanboy-kriget jag såklart borde ha vetat skulle starta.

Troberg

Sinister eater
En till:

"Det finns en uppdatering till ditt program. Vill du installera den nu?"

Alternativen man får är "Ja" och "Fråga senare", där senare är om 3 timmar. Inget "Dra åt helvet och fråga mig aldrig igen, jag uppdaterar själv när det bloody well pleases me!".

När vi ändå är inne på alternativ i datorn. Min ena laptop kör jag av någon outgrundlig anledning svensk Windows på. När man ska stänga datorn så får man bland annat alternativen "Vila" och "Viloläge". Jag antar att de syftar på "Sleep" och "Hibernate", men med en sådan översättning är det inte lätt att veta.

Vilket osökt leder till nästa fråga: varför ha både sleep och hibernate. En typisk användare fattar inte skillnaden, och funktionsmässigt är de identiska ur användarens synvinkel, bortsett från att hibernate tar någon sekund extra och inte drar på batteriet. Skillnaden är helt enkelt inte så stor att sleep är motiverat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Laptops i allmänhet: Alldeles för många laptoptillverkare är alldeles för snåla, och utnyttjar att de flesta konsumenter är okunniga. Dels har vi de som helt enkelt skiter i att testa värmeavledningen *host*ACER*host*, så att maskinen vid minsta lilla arbete tvärdör värmedöden och luktar rök efter någon halvtimme. Om systemet inte pallar full load, så bör full load begränsas. Klocka ner då, eller välj en sämre processor. Eller en bättre processor som inte utvecklar lika mycket värme.

Sen har vi alla de småsinta skitsakerna. Långsamma 4500-varvare till hårddiskar, som får dubbel- eller quadkärninga laptops att ta fem till tio minuter att starta upp. Långsamma RAM-minnen som dessutom ofta är onödigt små. RAM är nästan gratis idag; det är rent patetiskt när det första man gör med en ny laptop är att behöva uppgradera den till priset av ett par-tre hundralappar.

Hur svårt ska det vara att ha en bra touchpad? Asus är hyfsade, de har i varje fall multitouch (tvåfingerscroll, mmmmm...) men idag är det verkligen BARA Apple som gör touchpad på laptop som går att använda någon längre stund.

Och då ska vi inte ens börja prata om ofoget att inte bara minska storleken på tangenter utan fucking byta plats på dem. Eller värst av allt; byta form. Nej, det är INTE OKEJ att ha en entertangent som är långsmal som Shift. Eller att ha backspace där övre delen av Enter brukade sitta.

Möller

Hubert Hortlax
DisplayPort

Det är nått jävla härk till videokontakt på bildskärmar. Värsta kontakten sen SCART nästan. Okej, själva kontakten är inte så dålig. Men implementeringen lämnar övrigt att önska ...

DisplayPort är väl tänkt att ersätta DVI som kontakt mellan datorns grafikkort och din bildskärm. Problemet är att många grafikkort inte har DisplayPort, utan kör HDMI. Laptops, som många vill koppla upp till en större skärm när de kommer hem, har uteslutande HDMI och inget annat idag. Men en bildskärm kan ha DisplayPort och DVI, inte HDMI.

Så aktar du dig inte när du köper skärm så har du inget sätt att koppla upp den till datorn på direkt, du får köra en HDMI-till-DVI-mojäng och ingenting är modernt längre ...

Krille

Super Moderator
Troberg said:
En till:

Alternativen man får är "Ja" och "Fråga senare", där senare är om 3 timmar. Inget "Dra åt helvet och fråga mig aldrig igen, jag uppdaterar själv när det bloody well pleases me!".
Nära besläktat: säg att man sitter och skriver på ett foruminlägg om världens bästa rollspel (Generica, antar jag). Plötsligt poppar det upp en popup med texten "det finns en uppdatering till ditt program. Vill du installera den nu?"

Och precis då slår du mellanslaget mellan "världens bästa rollspel" och "Generica", och eftersom popupen snodde fokus och mellanslag är lika med "tryck på knappen som just nu hade fokus" så börjar det där skitprogrammet installera uppdateringen.

Ymir

Liten kantbaron
Jag fucking jävla tokhatar den nedsänkta skärmen på min tablet. VARFÖR?!! Den är ett litet helvete att göra rent och smuts fastnar ofelbart i kanten mellan skärmen och dess ram lättare än en <insert lämplig metafor>. Hade jag bara köpt nästa verre av samma märke och storlek någon månad senare hade den haft en sån här skärm som sömlöst möter resten av skalet, så att det bara är att svepa med en trasa så försvinner all smuts simsalabim. Varför i helvete kunde de inte designa den så från början?

Also, spelledarskärmar som är stående A4. För helvete! Jag vill -SE- mina spelare, tack.

Also, hår på ryggen. Vaaaarför?

Also, att fönstrena som vätter mot balkongen i min lägenhet inte är designade för att kunna öppnas. Whyyyy?

Men mest av allt; att all jävla mat i varuhuset är förpackad i familjestorlek eller mer, så att man som singel omöjligt kan köpa bara en portion. Vill jag tex köpa lax är jag tvungen att äta lax flera dar i sträck, för inte fan går det någonsin att köpa (billig) lax annat än i fyr-pack. WHYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY??? Kan jag snälla få köpa bara två kycklingfiléer, och inte tio? Vad är problemet, liksom?

Recca

Femme Fatale
Jag fick ett nytt (egentligen ett begagnat som är typ helt oanvänt) tangentbord av min pappa. YAY! Men när jag kom hem och skulle installera det så upptäckte jag att det var trådlöst. Och jag har ingen adapter eller chip eller vad det är man ska ha till. Vad kostar en sån? Hur ser de ut? Vad är det jag behöver egentligen?

Robban

Hero
Om det är blåtand så vill du ha en blåtandsdongel. Annars vet jag inte, jag har aldrig gillat trådlösa prylar.

Troberg

Sinister eater
Recca said:
Jag fick ett nytt (egentligen ett begagnat som är typ helt oanvänt) tangentbord av min pappa. YAY! Men när jag kom hem och skulle installera det så upptäckte jag att det var trådlöst. Och jag har ingen adapter eller chip eller vad det är man ska ha till. Vad kostar en sån? Hur ser de ut? Vad är det jag behöver egentligen?
Har du tur så är det bluetooth, det borde datorn kunna hantera, annars finns det bluetoothadaptrar för USB för en hundring. Leta efter bluetooth-loggan (http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth). Problemet med bluetooth är att skiten aldrig funkar bra.

Är det inte det, well, då är det något special och då är det inte lönt att försöka fixa.

Personligen så anser jag att det finns två sorters tangentbord: Keytronic och skräp.

Übereil

Swashbuckler
Krille said:
Troberg said:
En till:

Nära besläktat: säg att man sitter och skriver på ett foruminlägg om världens bästa rollspel (Generica, antar jag). Plötsligt poppar det upp en popup med texten "det finns en uppdatering till ditt program. Vill du installera den nu?"

Och precis då slår du mellanslaget mellan "världens bästa rollspel" och "Generica", och eftersom popupen snodde fokus och mellanslag är lika med "tryck på knappen som just nu hade fokus" så börjar det där skitprogrammet installera uppdateringen.
En tredje är när man väl installerat uppdateringarna (för jag gör sånt i bakgrunden, för varför inte) och den vill starta om datorn för att de ska komma i kraft. Givetvis kan man inte säga "ta det när jag startar om datorn nästa gång" utan man måste hela tiden skjuta fram det. När Windows 7 la in så man kunde be den fråga om fyra timmar så blev det lite bättre, men det är fortfarande inte bra.

Och när du ändå tog upp program som stjäl fokus så stör jag mig på det i allmänhet - även när jag startat programmet själv. Startar jag t ex ett spel så vill jag inte sitta och glo på spelföretagets intro som brukar spelas i början av spelet och liknande (eller ännu värre - skrivbordet i väntan på att spelet ska komma igång) så jag brukar återgå till vad jag nu gjorde i min browser innan. Vilket sedan avbryts mitt i av att spelet hoppar upp i förgrunden. Man kan tycka att program borde fatta (eller jag, det är väl OSet som borde fatta det) att när jag öppnar det och sedan öppnar något annat efter så är det det andra som borde ha fokus.

Übereil

Krille

Super Moderator
Smörknivar.

...fast det är egentligen inte smörknivar som jag stör mig på, utan kontorskollegorna som dukar fram frukosten och sätter en smörkniv i marmeladburken.

För smörknivarna får knappt plats i burken och ger inget utrymme att manövrera så att man får upp nån marmelad, och lyckas man få upp nåt så rinner det av över hela bordsytan mellan burk och smörgås.

Lär er, för helvete! Man skopar upp marmelad med sked!!!

... vid närmare eftertanke är det frukostframdukare som använder smörknivar till marmelad som är felkonstruerade. Jag ber om ursäkt till eventuella smörknivar som tog illa upp.

Sereg_UBBT

Swashbuckler