Ska nämnas att jag absolut inte upplevt någon av mina Appleprylar som friktionslösa. Genomtänkta, ja, och med bra hårdvara. Men oavsett vad tester säger statistiskt sett så passar deras interfacetänk inte alla. Har fått möblera om en hel del för att få saker att funka på ett någorlunda civiliserat sätt i OSX (touchpaden och gesterna är okej, men vem tyckte att det var en bra idé att inte ha någon vanlig jäkla maximera-knapp utan istället en knapp som anpassar sig efter innehållet (och som man därmed måste klicka på en gång varje gång man går till en ny hemsida)?Arfert said:Jag tror att det är den grejen de flesta inte förstår är anledningen att Apples grejer är poppis (och inte att de är snygga). De är sjukt genomtänkta. Klart det finns detaljer jag retat mig på, men inte i närheten jag retat mig på mina PC. Den grej som legat närmast i användarvänlighet är väl min Nexus 7, men den når väl upp till 85% av den friktionslösa känsla en Applepryl har. Close but no cigar.
Det finns flera goda anledningar till att jag sålde min iPod Touch och definitivt inte kommer att köpa någon mobil enhet från Apple igen.
Men, efter lite omfipplande så mjukvaran funkar civiliserat är Air:en helt okej. Den är snabb (pga SSD och bra touchpad) och i övrigt kör jag ju samma jädra program som vanligt...
Hårdvarumässigt, med smarta lösningar etc, är det dock svårt att slå Apple på fingrarna. Finns en eller två chassitillverkare jag gillar mer, men t.ex den magnetiska strömsladden (och touchpaden) är såvitt jag vet oslagna.