Krille said:
Troberg said:
En till:
"Det finns en uppdatering till ditt program. Vill du installera den nu?"
Alternativen man får är "Ja" och "Fråga senare", där senare är om 3 timmar. Inget "Dra åt helvet och fråga mig aldrig igen, jag uppdaterar själv när det bloody well pleases me!".
Nära besläktat: säg att man sitter och skriver på ett foruminlägg om världens bästa rollspel (Generica, antar jag). Plötsligt poppar det upp en popup med texten "det finns en uppdatering till ditt program. Vill du installera den nu?"
Och precis då slår du mellanslaget mellan "världens bästa rollspel" och "Generica", och eftersom popupen snodde fokus och mellanslag är lika med "tryck på knappen som just nu hade fokus" så börjar det där skitprogrammet installera uppdateringen.
En tredje är när man väl installerat uppdateringarna (för jag gör sånt i bakgrunden, för varför inte) och den vill starta om datorn för att de ska komma i kraft. Givetvis kan man inte säga "ta det när jag startar om datorn nästa gång" utan man måste hela tiden skjuta fram det. När Windows 7 la in så man kunde be den fråga om fyra timmar så blev det lite bättre, men det är fortfarande inte bra.
Och när du ändå tog upp program som stjäl fokus så stör jag mig på det i allmänhet - även när jag startat programmet själv. Startar jag t ex ett spel så vill jag inte sitta och glo på spelföretagets intro som brukar spelas i början av spelet och liknande (eller ännu värre - skrivbordet i väntan på att spelet ska komma igång) så jag brukar återgå till vad jag nu gjorde i min browser innan. Vilket sedan avbryts mitt i av att spelet hoppar upp i förgrunden. Man kan tycka att program borde fatta (eller jag, det är väl OSet som borde fatta det) att när jag öppnar det och sedan öppnar något annat efter så är det det andra som borde ha fokus.
Übereil