Nekromanti Idiotiska konstruktionsmissar du stör dig på

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Arfert said:
Sereg said:
Genesis said:
Rymdhamster said:
Och varför måste de ha saker som ska stickas in för? Morsans mac har en sladd som bara hålls på plats mot datorn med en magnet.
För att Apple har patent på magnetlösningen, kanske?
Googles Nexusplatta har också en magnetisk kontakt.
Min har inte det, om du snackar om 7:an. Har den senaste det?
10:an har det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Troberg said:
Tips: Den sidan av pluggen som USB-loggan är på ska vara uppåt.
Och i fallet USB-minnen som saknar logga etc så kan man kolla efter den blanka sidan. Den ska vara upp. Sidan med det lilla strecket? Den ska vara ned.

Xyas

Swashbuckler
Barnvagnen jag använder har en konstruktion i ramen som gör att den gungar en del. I teorin är det vettigt då det ger bra stötdämpning och möjlighet att vagga en trött unge, men eftersom gung-segmentet inte går att låsa innebär det att om man går i trappor finns det inget sätt att hindra vagnens överdel från att falla handlöst från trappsteg till trappsteg.

Tar jag tre trappsteg med ungen i vagnen så ringer socialen på och frågar varför jag skakar mitt spädbarn.

Troberg

Sinister eater
Sereg said:
Troberg said:
Det är den här jag dreglar över just nu: http://www.amazon.com/Smith-Wesson-SWW-357-SS-Aviator-Stainless/dp/B000A3SHS4

En trevlig klocka med tritium-belysning.

Problemet är att den just slutat tillverkas, så den kan bli lite klurigare att hitta.
Luminox har några modeller som är mycket lika, och skall jag vara ärlig så tror jag Luminox håller bättre kvalité än S&W. Luminox har också tritium.
Jag betvivlar inte att den är bättre, den är också tio gånger så dyr. Jag kan lägga 1000 spänn på en klocka, jag lägger inte 10 000...

Troberg

Sinister eater
Hans E Magnusson said:
Diskbänkar är påtok för lågt placerade, ska man typ vara en kender eller?

Diskbänkar, handfat, arbetsytor, speglar, flygplansstolar osv är inte designade för långa män.

Björn den gode

Swashbuckler
Jarl said:
Troberg said:
Robban said:
Troberg said:
* Äggklockor. Varför är det så förbaskat svårt att göra en äggklocka som man kan ställa med en hand? När man donar med mat så har man oftast något i händerna (ofta en telefon...), och då är det praktiskt att kunna ställa äggklockan med en hand.
Go digital. Knappar kan enkelt användas med en hand. Jag har tre på mitt kylskåp.
Jag föredrar mekaniska. Mindre knappande, bara "vrid till rätt tid, vänta tills det ringer".
Använder alltid telefonens röststyrning till alarm och timers. Tycker det funkar riktigt smidigt att bara lyfta den till örat och säga: "Timer, 8 minutes".

En av de få saker röststyrning känns enklare och snabbare än att peka på ikoner och tjafs.
Oh, det här har jag inte tänkt på, det är ju jättebra! Första gången jag faktiskt sett en anledning till att försöka slå igång röststyrning på min telefon, men en bra anledning.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Troberg said:
Sereg said:
Troberg said:
Det är den här jag dreglar över just nu: http://www.amazon.com/Smith-Wesson-SWW-357-SS-Aviator-Stainless/dp/B000A3SHS4

Problemet är att den just slutat tillverkas, så den kan bli lite klurigare att hitta.
Luminox har några modeller som är mycket lika, och skall jag vara ärlig så tror jag Luminox håller bättre kvalité än S&W. Luminox har också tritium.
Jag betvivlar inte att den är bättre, den är också tio gånger så dyr. Jag kan lägga 1000 spänn på en klocka, jag lägger inte 10 000...
lite billigare än så är dom väl på ebay? Eller vilken modell tittar du på?

Troberg

Sinister eater
Sereg said:
Troberg said:
Sereg said:
Troberg said:

lite billigare än så är dom väl på ebay? Eller vilken modell tittar du på?
Kommer inte ihåg modellen, men en modell som utseendemässigt var rätt lik S&W Aviator.

Sopbil

Veteran
Nymodiga spelledarskärmar i liggande A4-format.

Spelledarskärmen har två uppgifter:
Att ge mig som SL den vanligaste regelinformationen så jag slipper lite av bläddrandet i regelboken, och att dölja regelboken samt annan topphemlig information från spelarnas nyfikna blickar.

Liggande skärmar misslyckas med hälften av sina tilldelade uppgifter.

Sammanfattningsvis: Hat och död åt liggande skärmar.

Krille

Super Moderator
Sopbil said:
Nymodiga spelledarskärmar i liggande A4-format.

Spelledarskärmen har två uppgifter:
Att ge mig som SL den vanligaste regelinformationen så jag slipper lite av bläddrandet i regelboken, och att dölja regelboken samt annan topphemlig information från spelarnas nyfikna blickar.

Liggande skärmar misslyckas med hälften av sina tilldelade uppgifter.
En "vetenskaplig" undersökning som visar motsatsen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tvärtom tycker ju jag själv att den bevisar att en stående är bättre. Vilket även råkar stämma överens med de empiriska tester jag utfört då jag själv suttit bredvid SL i varierande situationer.

Plus att en liggande skärm är mycket sämre är det gäller att läsa av tabeller.

PS: Och han sa aldrig vilken halva den misslyckades med :gremwink:

Krille

Super Moderator
Rymdhamster said:
Tvärtom tycker ju jag själv att den bevisar att en stående är bättre. Vilket även råkar stämma överens med de empiriska tester jag utfört då jag själv suttit bredvid SL i varierande situationer.
Jag förväntar mig en lika utförlig rapport om saken. :gremgrin:

Rymdhamster said:
PS: Och han sa aldrig vilken halva den misslyckades med :gremwink:
Testet visar ju att den klarar av båda - man ser tabellerna, och den döljer insyn.

Undantaget är då närsittande spelare vid köksbord fuskar då den inte döljer insyn, men det ordnar man lätt med en stadig linjal med vilken man smiskar fuskarna. Och det var ju nästan lika mycket insyn oavsett om den var liggande eller stående.

Dessutom vinner man utsyn med en liggande, och det är inte en oviktig vinst.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dina egna bilder visar klart och tydligt att den stående skärmen döljer mer av räven. Eller är det en hund?

Recca

Femme Fatale
Übereil said:
Krille said:
Troberg said:
En till:

"Det finns en uppdatering till ditt program. Vill du installera den nu?"

Alternativen man får är "Ja" och "Fråga senare", där senare är om 3 timmar. Inget "Dra åt helvet och fråga mig aldrig igen, jag uppdaterar själv när det bloody well pleases me!".
Nära besläktat: säg att man sitter och skriver på ett foruminlägg om världens bästa rollspel (Generica, antar jag). Plötsligt poppar det upp en popup med texten "det finns en uppdatering till ditt program. Vill du installera den nu?"

Och precis då slår du mellanslaget mellan "världens bästa rollspel" och "Generica", och eftersom popupen snodde fokus och mellanslag är lika med "tryck på knappen som just nu hade fokus" så börjar det där skitprogrammet installera uppdateringen.
En tredje är när man väl installerat uppdateringarna (för jag gör sånt i bakgrunden, för varför inte) och den vill starta om datorn för att de ska komma i kraft. Givetvis kan man inte säga "ta det när jag startar om datorn nästa gång" utan man måste hela tiden skjuta fram det. När Windows 7 la in så man kunde be den fråga om fyra timmar så blev det lite bättre, men det är fortfarande inte bra.

Och när du ändå tog upp program som stjäl fokus så stör jag mig på det i allmänhet - även när jag startat programmet själv. Startar jag t ex ett spel så vill jag inte sitta och glo på spelföretagets intro som brukar spelas i början av spelet och liknande (eller ännu värre - skrivbordet i väntan på att spelet ska komma igång) så jag brukar återgå till vad jag nu gjorde i min browser innan. Vilket sedan avbryts mitt i av att spelet hoppar upp i förgrunden. Man kan tycka att program borde fatta (eller jag, det är väl OSet som borde fatta det) att när jag öppnar det och sedan öppnar något annat efter så är det det andra som borde ha fokus.

Übereil
Jag tycker du ska skicka in de här förslagen till Microsoft, jag vill se de förändringarna.

Krille

Super Moderator
Rymdhamster said:
Dina egna bilder visar klart och tydligt att den stående skärmen döljer mer av räven. Eller är det en hund?
Räven är bara där för storleksjämförelse, inte för att döljas. Det är ju spelledarens hemliga papper som ska döljas. Och de är tokdolda, såvida man inte sitter vid ett köksbord och spelarna fuskar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Med bok på bok kommer de upp en bit. Och du pratar om att fuska, vad innebär det? Sitter man åtta pers runt ett köksbord så sitter man rätt tätt. Man behöver inte fuska för att se halva äventyret, det räcker med att man inte tokfokuserar på hålla huvudet vridet nittiograder åt andra hållet för att man ska se allt.

Och vadå "såvida man inte sitter vid ett köksbord"? Klart man sitter vid ett köksbord.

Übereil

Swashbuckler
Rymdhamster said:
Och vadå "såvida man inte sitter vid ett köksbord"? Klart man sitter vid ett köksbord.
Jag har spelat med dig massor av gånger men jag tror aldrig jag spelat med dig vid ett köksbord.

Übereil

Lupus Maximus

Tekniker
Ulfgeir said:
En konstruktionsmisss som jag fick anledning att störa mig på nyligen: Gränssnittet för ODBC-kopplingar mot databaser . Det finns inget sätt att exportera ut alla inställningar (inklusive lösenord och användarnamn), utan man får stega sig igenom den som om man skulle sätta upp den på nytt och anteckna manuellt. Problemet är att den i ett läge gör ett default-val på en skärm när man gör detta, så man vet inte vilket läge den skall vara i.

En sådan export och importfunktion är rätt smidig om man skall migrera servrar. Ja, man kan exportera ut VISS information. Dock inte något annat än typ vad kopplingen heter.

/Ulfgeir
Exportera ut en .reg fil via regedit
Det du letar efter lär nog finnas under dessa nycklar
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ODBC
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\ODBC

Krille

Super Moderator
Rymdhamster said:
Och du pratar om att fuska, vad innebär det?
Att man lutar sig fram över skärmen. Sitter du normalt så ser du faktiskt inte över skärmen vid ett normalt köksbord, vilket testet också visar.

Som sagt var, jag förväntar mig ett likadant och lika noggrant test från din sida som visar din tes.

Rymdhamster said:
Jag är en soffmänniska.